• polkapinne

    Hur lång är en vigselceremoni?

    Jag funderar lite på hur lång en generell vigsel är.


    Jag och sambon diskuterar hurvida det blir för långt med två psalmer plus två solosånger.
    Jag vill gärna ha två psalmer plus två sånger men han tror det blir för långt för gästerna och argumenterar för endast 1 sång extra utöver psalmerna.


    Så hur har ni upplevt det med musiken? Blir det för mycket med 4 sånger totalt? Och hur lång är ceremonin med endast de obligatoriska psalmerna?

  • Svar på tråden Hur lång är en vigselceremoni?
  • Chicita

    Vi hade två psalmer och två sånger. Ingen gäst klagade - däremot tyckte alla att det var en väldigt fin vigsel.

    Jag tror inte att det är bra om den går för fort heller, då hinner inte gästerna smälta det hela.
    Däremot tycker jag att ni ska försöka undvika att ha psalm, psalm, sång *typ*.
    Utan sprid ut musiken så mycket ni kan eftersom det är rätt sköna pauser där man kan vila hjärnan och bara njuta (både brudpar och gäster)

  • polkapinne

    Det är just det jag menar, att det kan vara skönt att få de här pauserna in imellan.


    Sen så tycker vi båda väldigt mycket om musik och jag känner lite så att det inte kan bli för mycket utan det adderar bara till stämningen;)

  • johannah

    Vi ska nog ha 3 solosånger och 2 psalmer mer än det är nog för mycket... Var på ett bröllop med typ 4 solo och 3 psalmer och det höll på för länge!

  • daniiel

    Vi hade två psalmer och två solosånger och jag tror att hela allt tog ca 40min. Det var väldigt lagom. Det får inte gå för snabbt heller tycker jag.

    Såhär hade vi lagt upp det med musiken.



    Jag tycker definitivt att ni kan ha två solosånger och två psalmer.
  • Kjell Präst

    Två solosånger och två psalmer är inte för mycket, vigselritualet i sig själv är inte så förfärligt långt.

  • polkapinne

    Tack så mycket. Vi får ta en ny diskussion här.

Svar på tråden Hur lång är en vigselceremoni?