• Moonflower

Beslut

Hej!

Jag skriver här, för att jag har läst många bra trådar på bröllopstorget och jag vill egentligen bara höra vad andra tycker om min situation. Jag är i ett fast förhållande sedan 2 år tillbaka. Nu kommer den roliga delen. Han är en sjöman, han är rysk och bor i Riga. Jag själv kommer från Ryssland, så vi har en del gemensamt där. Han är äldre än jag och har avslutat universitet och jag har precis börjat. Vi har haft en distansförhållande ganska länge. Men vi bodde tillsammans i några månader under sommaren. Vi älskar varandra och han vill förlova sig.

Det är också så att jag inte trivs med det jag studerar nu.  Jag tänkte åka till Riga och plugga där till tandläkare. De verkar ha en bra medicinsk universitet där. Den enda minuset är att det kostar en hel del.

En sådan beslut innebär mycket risk. Och även om jag vill säga att han är den enda för mig, så vet jag hur sällan drömmar blir verkligheten.

Som jag sa är han en sjöman och han tjänar en del pengar, men är borta i 4-5 månader.  Vi har inte sett varandra, sedan han åkte i oktober.

Han är en fantastisk kille. Han är snäll, rolig och letar efter en kvinna som han kan dela sitt liv med. Han även pratade om att betala för min utbildning om familjen accepterar inte mitt beslut. Jag kan prata om honom i timmar, men det är kanske inte en rätt plats.

Han kommer inte flytta till sverige, för att han har hela familjen och vänner där. Han kommer att behöva studera språket också. Jag har inget emot att bo i riga, jag har ganska få vänner här och inte så många familjemedlemmar.

Har någon här varit med om något liknande? Elles skriv bara era tankar. Ska man följa sitt hjärta eller är det bättre att låta bli?

• Svar på tråden Beslut
  • daniiel

Jag har absolut inte varit med om något liknande, men jag tycker nog att om du ska flytta till Riga, så gör det för att du verkligen vill vara med honom och bo där, inte för att han är snäll och kan betala en utbildning åt dig. Nu tror jag ju inte, och hoppas verkligen inte, att du tänker så.

Självklart kan man aldrig veta hur framtiden blir, men man kan ju önska och planera därefter. Om ditt hjärta säger att en flytt till Riga, ett liv med honom, är vad du vill.. så varför inte? :) Det kanske blir ditt livs bästa beslut, men det får du aldrig veta om du inte åker ;P

Ingen annan än du kan ta detta beslutet, men jag förstår att det inte är lätt.

• Moonflower

Ja, jag gör det bara för att jag älskar honom. Pengar är inte ens ett problem. Det känns bara fel att betala så mycket för utbildningen.
    Det är så få relationer som har den där happy ever after. Samtidigt har jag svårt att föreställa mitt liv utan honom. Det är som om utan honom, spelar allt annat ingen roll längre.

• daniiel

Jag tycker du har ditt svar där. Utan honom spelar allt annat ingen roll :)

Precis som du säger, så kan man ju inte veta hur det blir framöver, i framtiden. Kanske håller det, kanske inte. Man kan ju dock inte gå och gräma sig över det nu. Nu älskar du honom. Nu har ni det bra. Varför inte leva i nuet och satsa på framtiden? Och oavsett hur det ser ut om 10-20år, vill du missa chansen att leva med honom nu? Det finns inga garantier, någonsin, för något. Man måste våga chansa :)

• Dejli

Vad är det värsta som kan hända? Om du flyttar dit för att du VILL och verkligen tror på att det kan funka, go for it! Annars kommer du aldrig få veta. Om du går din utbildning där kommer du ju få vänner snabbt skulle jag gissa, så du kommer ju inte behöva sitta ensam de månader han är borta och du får ju tid till dina studier också.

Själv hade jag aldrig stått ut med att vara ifrån varandra så mkt, men det är ju upp till var och en, och ni har ju varit ihop ett tag så du borde ju veta hur det är. Har han tänkt att jobba på båt "för alltid", eller kan han tänka sig ett jobb i framtiden som inte kräver att han är borta så länge åt gången?

Till Riga är det ju dessutom lätt att ta sig från Sverige, och det behöver inte ta längre tid än att transportera sig lite längre sträckor genom Sverige.

Det enda jag funderar på är OM det inte funkar, hur blir det med din utbildning? Kan du betala för den själv, eller vad har du för plan om det inte skulle gå?

• Moonflower

Ja, jag kan betala utbildning själv. Och tack så mycket för alla svar. Jag förstår att man aldrig vet vad som kommer att hända. Men är ändå orolig för framtiden. Tack för alla era råd ^^

Svar på tråden Beslut