• barbie

Kan man ha en reserv-gästlista?

Vi ska ha ett  litet bröllop på 50 personer och vi vill verkligen bara ha med personer vi tycker väldigt mycket om. När vi skrev gästlistan fanns det dock några personer jag kände att jag nog ändå hade velat bjuda, men i och med att vi verkligen satte en gräns på 50 så fick jag låta bli.

Även om vi tror att alla kommer så finns ju risken att någon tackar nej. Dessutom har två vänner gjort slut med sina partners vilket ger två luckor (såvida de inte träffar någon ny då). Vi har redan skickat ut save the date kort och allt men det jag tänker är, att om det skulle bli så att man får veta direkt då inbjudningarna gått ut, säg bara dagar efter, att någon osar nej, är det fult att ha "reservgäster" att bjuda då?

Det är absolut inte så att jag vill bjuda dem bara för att "fylla upp plats" utan snarare att om min m2b:s vänner tackar nej (som jag knappt känner) ger det mig en chans att bjuda fler jag tycker om? Troligtvis skulle jag förklara för de personerna att vi ändrat gästlistan, eftersom de skulle höra talas om save the date korten och undra varför de inte hade fått dem, men jag blir osäker på om folk tar illa upp, att de känner sig som andrahandsval?

Tilläggas kan, att om det hade hänt mig och någon hade förklarat varför jag blev "reserv" (dvs att det verkligen var så som jag beskriver och inte bara för att fylla upp en dyr kuvertavgift) så hade jag inte tagit illa upp. Men jag är ofta lite mer tolerant än många andra. Så vad tror ni?

• Svar på tråden Kan man ha en reserv-gästlista?
  • daniiel

Det är inte alls så ovanligt att ha en reservlista. De flesta har många människor i sitt liv som man tycker om, men pga ekonomi eller plats osv, så måste man ibland prioritera. Jag tycker inte att det är något fel med att bjuda in fler efter att några tackat nej.

Jag hade inte tagit illa upp över en sådan inbjudan alls, utan bara blivit glad över att brudparet faktiskt ville ha med mig så pass att de valde att bjuda in mig. Även om det blev efter att någon annan tackat nej.

• 1700tal

Tycker också att det är helt ok att göra så. I vårt fall har vi en begränsning för antalet gäster i middagslokalen men en hel del folk som vi gärna hade bjudit men släkten går alltid först (hos oss). Så vid de nej vi får kan jag absolut tänka mig att bjuda andra istället.

• HoEKS

Jag kan tycka att en liten vit lögn kan vara på sin plats, t.ex. om ni skickar ut save the date och nån svarar direkt att de inte kan så kan man ju skicka ut ett par till och mena att ett par råkade missas vid första postningstillfället...
    Det är ju inte kul att vara andrahanssortering...

Men, oftast MÅSTE man ju dra ett streck nån stans och många gånger går släkten först och man kan inte bara bjuda en måster och inte den andra, eller vissa kusier i en familj men inte alla så platserna fylls snabbt upp.
    Det är inte BARA roligt att planera, man grämer sej en del också. Förhoppningsvis blir allt toppen i slutänden =)

• Sörön10

Tycker också ni kan ha en reservlista! Det betyder ju att ni vill ha dem där men inte hade råd av olika anledningar i första svängen! 

Tänk om man kunde ha nån slags "först till kvarn"-system!

Skickar ut 80 inbjudningar och skriver "Det finns bara 50 platser så först till kvarn! Osa IDAG!!" Tänk vad snabbt folk skulle osa! :-P 

• Lilique

Vi har en "reserv"-gästlista! Precis som de flesta andra så är vi inte gjorda av pengar och vi var tvungna att dra gränsen för antal inbjudna någonstans, även om det fanns många fler vi gärna skulle haft med. Vi bjöd in de närmsta och "viktigaste" men vi har redan fått två återbud (de riktiga inbjudningarna har inte ens gått ut ännu) så vi bjöd in två andra istället från den andra listan.

Jag tycker att det är snudd på okej att göra på HoEKS säger och säga att man "missade" att skicka eller att det måste kommit bort i posten. Det beror ju helt på hur den personen/personerna kan tänkas ta det annars. En sån liten vit lögn, not a big deal.

Vi sa dock till de vi bjöd in nu att vi från början tyvärr inte haft råd att bjuda alla vi vill, men nu presenterade sig möjligheten och då var de de första vi tänkte på (vilket ju var helt sant!). Eftersom att de inte heller är gjorda av pengar (rätt ovanligt har jag hört) så förstod de ju. Glada över att få komma blev de också.

• daniiel
    Sörön10 skrev 2012-02-02 13:05:55 följande:

Skickar ut 80 inbjudningar och skriver "Det finns bara 50 platser så först till kvarn! Osa IDAG!!" Tänk vad snabbt folk skulle osa! :-P 
    Haha det skulle vara något det :) Det är ju så till många andra evenemang, så egentligen borde man ju kunna göra så till ett bröllop också. Jag tycker själv att det skulle vara väldigt praktiskt och precis som du säger, så skulle man nog inte behöva vänta så länge på att folk hör av sig. Hur uppskattat det skulle bli och hur rätt det är enligt vett och etikett är ju en annan femma :P
  • Sörön10
    daniiel skrev 2012-02-02 13:13:42 följande:
    Haha det skulle vara något det :) Det är ju så till många andra evenemang, så egentligen borde man ju kunna göra så till ett bröllop också. Jag tycker själv att det skulle vara väldigt praktiskt och precis som du säger, så skulle man nog inte behöva vänta så länge på att folk hör av sig. Hur uppskattat det skulle bli och hur rätt det är enligt vett och etikett är ju en annan femma :P
    haha eller hur!

Ett alternativ vore ju att HA lika många platser som man bjuder in men man låtsas att de måste skynda sig!

(Ja, vi hade ett gäng segisar som aldrig svarade utan vi fick jaga! Så jag kanske är lite bitter! ;) ) 
  • Cosy
    Sörön10 skrev 2012-02-02 13:05:55 följande:

gillartSkrattande 
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • daniiel
    Sörön10 skrev 2012-02-02 13:43:21 följande:
    haha eller hur!

Ett alternativ vore ju att HA lika många platser som man bjuder in men man låtsas att de måste skynda sig!

(Ja, vi hade ett gäng segisar som aldrig svarade utan vi fick jaga! Så jag kanske är lite bitter! ;) ) 
    Haha ja, vi skulle då behövt ha det så!

Vi (dumpade dock över det på vår toastmaster) fick tyvärr också jaga några, inte roligt alls, så jag förstår dig. Vi hade dessutom inbjudna som inte bara inte hörde av sig alls, utan som inte gick att få tag på varken via telefon, sms eller mejl och som fortfarande, ett halvår senare, inte sagt ett ord till någon om vårt bröllop (det var folk inom släkten). Jag är också en aning bitter. Jag hade inte förväntat mig att dessa människorna skulle komma, men att inte ens höra av sig eller svara när man blir sökt.. det är bara fult tycker jag.
  • Anneli256

Tycker som dom inlägg jag läst att det är helt ok. Har själv begränsat och två har redan sagt nej trots att inbjudan inte gått ut och eftersom jag hörde att två andra vänner hade för avsikt att komma till kyrkan så sa vi till dom att dom var välkomna på festen också. Jag har ytterliggare två personer som jag kommer att vilja fråga om det blir fler avhopp Skrattande Men en tanke som jag tycker är jättetråkig och som jag inte vet hur man ska hantera.. det är dom som avbokar enda in i sista stund. En väninna fick fem avbokningar på själva bröllopsdagen, och henne veterligen så var det inte någon akut sjukdom som orsakat detta.. så tråkigt. Men det är väll egentligen inget man kan göra åt sånt utan bara hålla tummarna att dom som sagt dom ska komma dyker uppObestämd

• daniiel
    Anneli256 skrev 2012-02-02 17:32:45 följande:
    Tycker som dom inlägg jag läst att det är helt ok. Har själv begränsat och två har redan sagt nej trots att inbjudan inte gått ut och eftersom jag hörde att två andra vänner hade för avsikt att komma till kyrkan så sa vi till dom att dom var välkomna på festen också. Jag har ytterliggare två personer som jag kommer att vilja fråga om det blir fler avhopp Skrattande Men en tanke som jag tycker är jättetråkig och som jag inte vet hur man ska hantera.. det är dom som avbokar enda in i sista stund. En väninna fick fem avbokningar på själva bröllopsdagen, och henne veterligen så var det inte någon akut sjukdom som orsakat detta.. så tråkigt. Men det är väll egentligen inget man kan göra åt sånt utan bara hålla tummarna att dom som sagt dom ska komma dyker uppObestämd
    Sådant är ju jättetråkigt, att folk inte dyker upp. Vi fick veta kvällen före vårt bröllop att en person inte skulle komma, men inte av personen själv, utan av en annan. Man kan ju tycka att det minsta man kan göra, speciellt om man hör av sig så sent, är att meddela. Nu kanske det är lite svårt på bröllopsdagen, då det kan vara lite svårt att få tag på någon. Hoppas ni slipper sånt iaf :)
  • barbie
    Tack snälla ni för alla svar. Alltid skönt att veta att man inte är helt ensam i sina tankebanor!
Svar på tråden Kan man ha en reserv-gästlista?