Kommer ni lämna festen o i så fall när?
Ja, som rubriken lyder: Kommer ni att lämna festen tidigare och i så fall när?? Meddelar man gästerna detta på något sätt eller försvinner man bara :)
Ja, som rubriken lyder: Kommer ni att lämna festen tidigare och i så fall när?? Meddelar man gästerna detta på något sätt eller försvinner man bara :)
Vi kommer att ha festen hemma så vi lämnar den inte alls
Men om man är i hyrd lokal, då måste man själv väl också vara sist ut?
När vi hyrde bygdegård för födelsedagskalas så stod det t.o.m. i kontraktet att vi som hade hyrt lokalen måste vara i lokalen hela tiden för gästerna är på vårt ansvar. Vi ansvarade för att städa, låsa och lämna tillbaka nycklarna efteråt.
Vi hade vår fest på ett hotell och sov över på samma hotell. Vi lämnade festen sist, tillsammans med ett gäng gäster (folk började droppa av efter vi dansat första dansen vid 23.00, tex mor- och farföräldrar, några som har småbarn och liknande) som vi vinkade av innan vi gick upp och la oss och sov.
Jag har dock varit på bröllop tidigare där brudparet lämnat lite tidigare, oftast ca 1 timme före gästerna. Gästerna har då vinkat av brudparet som åkt iväg i en hyrd bil till hotell eller vart de nu ska. Senare har föräldrar/värdpar/toastisar varit de som tackat och sagt hejdå till gästerna innan de åkte.
Om man skulle vilja lämna tidigare och det är så som Juni 2012 skriver, att de som hyrt lokalen måste vara kvar sist, så kan man ju hyra den i någon annans namn än brudparets, tex föräldrar/syskon/värdpar.
Vi har tänkt oss att vi ska vara kvar med dom sista men man får väl se hur trött man är en såndan händelserik dag men vår plan e att vara kvar o dansa in på småtimmarna :)
Enligt traditionen ska väl egentligen ingen lämna festen innan brudparet gör det, men det tror jag få bryr sig om numera. Vi åkte i alla fall ett tag innan festen var slut. Jag hade nog tänkt att vi skulle hojta till och säga hejdå till gästerna, men det blev så att jag började må väldigt dåligt på slutet av att ha varit inklämd i klänningen hela dagen, så jag fick panik och behövde ta mig därifrån SNABBT. Så vi försvann väl diskretare än vi hade tänkt...
Vi kommer att bo på herrgården där vi kommer att ha festen. Många av våra gäster kommer också att bo där. Om jag känner oss och våra gäster rätt så kommer vi nog att bli sena allihopa och jag tror också att vi (brudparet) kommer att gå och lägga oss bland de sista :)
Vi kommer antagligen att lämna festen när bandet slutar spela 02. Vill gästerna ha efterfest, så finns det möjlighet till det, men jag misstänker att vi inte kommer att orka med sånt.3