Allt som är ovanligt skall inte undvikas, helt korrekt, men ha i åtanke att barnen ska leva med sitt namn under en lång tid, så namnet bör ju tänkas över och inte vara utlopp för föräldrars mål att märkas så mycket som möjligt. Barn generellt vill inte vara annorlunda - dom vill passa in.
Starka barn klarar säkerligen av att heta Valentine (som tilltalsnamn) o dyl, men sådana som inte begåvats/uppfostrats till att ha en stark självkänsla kan lida.
Självklart skall inte alla heta Erik eller Julia, jag bara tycker att kampen för en "orginell namnsättning" kan drabba tredje person dvs barnet som råkar ut för detta, namnet kan ju vara det utlösande som mobbarna triggar på, likaväl som något annat.
Jag har själv haft en olycklig kombination av intialer som mina mobbare triggade på. Så om någon har tänkt att döpa sitt barn till något udda , tänk er gärna in i ert barns situation, och kom ihåg att det är ni som får trösta och förklara.
(Häng inte upp er på exempelnamnen- de är tagna ur luften - ni kan ha andra referenser - leva i miljöer som dessa är inom normalramen)