• Bride2Be13

Efterrätt och tårta, vad göra mellan?

Hur har ni som har tänkt att ha både efterrätt och tårta planerat att göra? Vad gör ni mellan efterrätten och tårtan? 
    Vi måste duka undan alla bord om vi ska få plats när vi inte äter,  så antinge får vi ju äta tårtan direkt efter efterätten vilket inte känns som ett alternativ eller så måste borden stå kvar tills det är dags för tårta..men vad gör man då under tiden när man knappt får plats i lokalen? Förutom ytan där borden står har vi ca 70-72 m2 att röra oss på..då är inte hall/toaletter inräknat. Känner ju att vi kanske får skippa efterrätten och äta tårtan direkt för att det inte ska bli för omständigt, men jag skulle gärna komma på något att göra där emellan, utan att det blir trångt och konstlat. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 10:56
    ca 90 personer är vi som ska knö ihop oss på den ytan.

• Svar på tråden Efterrätt och tårta, vad göra mellan?
  • yavanna81

Vi har lite samma problem. Vi har iofs nog med plats, men vi har inte tänkt ha dans eftersom vi ska ha ett litet bröllop med bara familjen och då känns konstigt med dans. Vi har tänkt oss ha middag, därefter en brudvals och sen flyttar vi in i salongen. Där ska tårtan serveras, jag tycker det är lämpligt att ha paus på en timme eller två innan dess, man lär ju vara mätt efter maten. Men jag tror vi behöver någon aktivitet i mellantiden. Jag har funderat på att man kunde visa foto från sin tid ihop, det kräver dock en projektor och man bör inte bli för långrandig. Jag har också funderat på frågesport om oss.

Det är två förslag som fungerar om ni ska sitta kvar vid borden, alternativt kan man ju gå ut och göra en tipsrunda.

Är det någon som har andra förslag? Jag känner själv behov av inspiration.

• daniiel

Nu vet jag att det inte är alla som uppskattar lekar, men vi hade det mellan efterrätten och tårtan och det var SKITKUL! Vi är ju dock såna som älskar sådant och har alltid lekar på våra vanliga fester.

Alla gästerna satt kvar på sina platser, även vi under en av lekarna, som gick ut på att vi tävlade mot våra föräldrar (kan ju vara mot tärnor och marskalker eller vem som). Vi fick bara använda en hand var, två händer per par alltså, och vi skulle öppna ett kinderägg och bygga ihop leksaken inuti och det var bäst av tre ägg som gällde. Sedan hade vi den klassiska skoleken, som jag tycker är väldigt rolig faktiskt. Efter det hade vi en lek som involverade alla gäster, utan att de behövde rör på sig. Vi, brudparet, tävlade även här mot varandra. Vi satt på varsin stol framför alla gäster. Bakom oss stod vår toastmaster och höll upp skyltar. På skyltarna stod det tex "Elektriker", "Husvagnsägare", "Blåa ögon" osv. Om någon av gästerna då var elektriker, så skulle de ställa sig upp och det gällde för oss att snabbast möjligt gissa sambandet mellan gästerna och skrika ut det.

Mellan lekarna hade vi bensträckare, så gästerna kunde mingla lite, ta en rök, gå på toa, komma och prata med oss osv. Lekar, två av dom, tog väl allt som allt ca 30 min och vi hade 1,5 timme mellan efterrätten och tårtan, så det fanns ganska bra med tid för annat också. Vi hade en av lekarna mellan varmrätten och efterrätten.

Vi hade också en bra tipsrunda, tycker jag, dock i början av kvällen när gästerna anlände. Frivillig såklart! Den var lite humoristisk och gick ut på att gästerna fick kolla "Vilken typ av bröllopsgäst är du?". På sista lappen fick gästerna själva räkna ut om de hade flest A, B, eller C och då läsa vilken typ de var. Då behövde ingen rätta alla lappar.

Ibland tror jag dock att man underskattar sina gäster och "daddar" dom lite väl mycket med ett alltför fullspäckat program. De kan nog roa sig själva ganska bra genom att hälsa på kusin Arne som de inte träffat på snart ett år, eller prata med sin bordsgranne som de upptäckt också tycker om Elvis och ketchup, eller så vill de hinna få sin minut att lyckönska brudparet på och någon kanske vill hinna smita ut och ringa barnvakten osv :)

• Bride2Be13

Tack för tipsen! Tyvärr har vi inte tillgång till någon projektor.. Jag har funderat på att hitta på något utomhus, men det kräver ju att det är fint väder och det vågar jag inte utgå ifrån:P 

• teddy

Jag har lite samma tankar som du och jag startade en tråd med förfrågan om "aktiviteter" till gästerna... fick lite tips där... ungefär samma som daniiel skriver här och jag tycker det verkar kul!
    Vi hade också behövt utrymma lokalen så att säga för att plocka runt borden och så och sen kommer vi ha tårta på stående fot, inte sittandes vid borden. Och vill gärna ha någon aktivitet så man kan va utomhus...
    Bra förslag som kom upp i den andra tråden var fotografering av gästerna, eller om det är mörkt fyrverkerier eller kohm loy-lyktor... tycker själv att fotografering av gästerna låter kul... :)

• Want to

Jag funderar på att vända på det.

Tårta efter varmrätten och lättare effterätt till nattmaten.

Vi tänkte inte ha någon jätte effterätt utan typ fruktsallad och vaniljvisp, ev vaniljglass till samt någon lättare mat tex hamburgare eller korv eller nåt sånt.

• Bride2Be13
    Want to skrev 2012-02-01 14:08:02 följande:
    Jag funderar på att vända på det.

Tårta efter varmrätten och lättare effterätt till nattmaten.

Vi tänkte inte ha någon jätte effterätt utan typ fruktsallad och vaniljvisp, ev vaniljglass till samt någon lättare mat tex hamburgare eller korv eller nåt sånt.
    Gud vad smart:) 
  • teddy

Ja, de e ju verkligen också en bra ide´...
    men frågan om vad man gör däremellan kvarstår! :) 

• ClaraH

Vi skulle också möblera om och då hade vi helt enkelt en paus då gästerna kunde gå på toan, röka, ta lite luft och bara mingla med dem de tidigare inte hunnit prata med. Efter ca 30 min eller 45 (jag kommer inte ihåg riktigt) så dansade vi brudvalsen (fast i vårt fall en tango till levande musik istället). Sedan var det dags för tårta. V

• Want to

Heheh tänkte lite fel ;)
    Efter maten tänkte vi köra en paus på ca 30-45 min och sen vår första dans och sen är det lite mer fritt. Umgås, dansa och bara slappna av med våra gäster. Dom med barn som ska hem börjar nog bryta upp här och säkert en del andra gäster. Men dom som stannar tänkte vi nog mest bara vara med. De är ju vuxna männsikor så lite måste dom kunna roa sig själva om vi står för dricka, snacks, nattmat och musik ;)
    Eller blir det hel fel att ha det så fritt? Kanske förstör hela bröllopsfesten. Ska man planera in mera efter maten/dansen??

• Anneli256

Vi har faktiskt valt att låta den tiden vara lite "fri" om jag känner mina tärnor rätt så kommer dom säkert att hitta på lite spex. Har även en person som vi troligtvis ska anlita till att spela lite gitarr och sjunga några sånger.. kanske blir lite allsång.. eller att folket bara stampar med i takten. Innan det är dax för kaffe och tårta senare så kommer bandet att dra igång Skrattande Tror det faller sig ganska naturligt. Finns ju möjlighet för bruden eller brudgum att hålla tal till sin partner.. eller kanske sjunga för honom / henne.

• yavanna81

På ett större bröllop än vårt (som har 20 gäster som sagt) och/eller ett bröllop där det planeras dans tror jag inte heller det behövs någon aktivitet mellan mat och tårta/dansens början. Det är ofta bara 30-45 min paus där folk röker och går på toa. Men i vårt fall ska vi ju inte ha dans, alla gästerna känner varandra bra redan och ingen röker så det blir liksom inga "programpunkter" alls efter kl 21 så därför tror jag att det kan behövas något. Vi kommer knappast att planera upp hela den tiden så ev spex från andra får också plats.

Jag har fått några bra förslag här, men fler är givetvis välkomna.

• daniiel
    yavanna81 skrev 2012-02-02 06:01:44 följande:
    På ett större bröllop än vårt (som har 20 gäster som sagt) och/eller ett bröllop där det planeras dans tror jag inte heller det behövs någon aktivitet mellan mat och tårta/dansens början. Det är ofta bara 30-45 min paus där folk röker och går på toa. Men i vårt fall ska vi ju inte ha dans, alla gästerna känner varandra bra redan och ingen röker så det blir liksom inga "programpunkter" alls efter kl 21 så därför tror jag att det kan behövas något. Vi kommer knappast att planera upp hela den tiden så ev spex från andra får också plats.

Jag har fått några bra förslag här, men fler är givetvis välkomna.
    Fast de gånger man har 3-rätters eller buffé med efterrätt, så väntar man nog gärna mer än 30-45min innan man serverar tårtan. Det är vad jag upplevt iaf och jag skulle själv inte vilja äta mat och dessert för att en halvtimme senare sätta i mig tårta. Vi hade ca 1,5timme mellan efterrätten och tårtan, vilket kändes mer lagom. Jag hade gärna haft 2 timmar mellan, men det blev lite väl sent.
    ________

Och lite mer allmänt, de lekar som vi hade mellan, det var inget vi hade planerat. Det var sådant vårt toastpar hade planerat. Vi, brudparet, hade inte planerat något alls för kvällen. Vi visste ju dock innan att de skulle hitta på lite saker, men inte vad :) Precis som jag skrivit ovan, så tror jag ibland att folk vill planera in alltför mkt, för att de är oroliga innan att det inte ska hända något annars. Att gästerna bara ska sitta och stirra ner i tallriken. Jag tycker man ska ha lite större tillit till sina gäster än så. De är vuxna människor, de vill umgås och ha roligt :)
  • Bride2Be13

Mitt största problem är att jag inte tror att våra gäster får plats "att bara vara" när vi flyttar borden=/ annars sköter dom nog sig själva rätt bra. Blir kanske till att byta lokal i värsta fall. 
    Någon som vet hur många som får plats per kvm utan att det blir jobbigt? 

• tessie01

Vi har valt att ha tartan som var efterratt men tar en paus mellan varmratt och efterratt for tal, spex etc. Tartan serverar vi med kaffe och avec. Sen vill vi ocksa lagga in paus(er) for toalettbesok och for gaster som roker.

• Want to
    Bride2Be13 skrev 2012-02-02 08:52:41 följande:
    Mitt största problem är att jag inte tror att våra gäster får plats "att bara vara" när vi flyttar borden=/ annars sköter dom nog sig själva rätt bra. Blir kanske till att byta lokal i värsta fall. 
    Någon som vet hur många som får plats per kvm utan att det blir jobbigt? 
    Oj ingen aning men brandförskriftena bör säga ett max antal för utrymmet och dom brukar stämma ganska bra med vad som rymms så det är bekvämt med att röra sig. Men sen som du skriv i ts så har man ju lite bord mm som tar plats ;)
    Om det är fint väder och ni har festen på sommaren kanske man kan ställa ut några bord utomhus. Då sprider folk lite på sig och det blir lättare med plats o mingel.
    Hmm ja du lugna aktiviteter?? Finns ju allt från bröllopsbingo till lekar som man kan anordna. Annars skulle nog jag planera in lugnare stunder där folk får sitta och prata med varann. Kanske skriva ut lite lappar med tips på konversationer om man är rädd att folk inte ska komma igång. Som för att dryga ut programmet lite.
    Tävlingar av olika slag?
    Svårt det där.
  • Bride2Be13
    Want to skrev 2012-02-02 14:33:39 följande:
    Oj ingen aning men brandförskriftena bör säga ett max antal för utrymmet och dom brukar stämma ganska bra med vad som rymms så det är bekvämt med att röra sig. Men sen som du skriv i ts så har man ju lite bord mm som tar plats ;)
    Om det är fint väder och ni har festen på sommaren kanske man kan ställa ut några bord utomhus. Då sprider folk lite på sig och det blir lättare med plats o mingel.
    Hmm ja du lugna aktiviteter?? Finns ju allt från bröllopsbingo till lekar som man kan anordna. Annars skulle nog jag planera in lugnare stunder där folk får sitta och prata med varann. Kanske skriva ut lite lappar med tips på konversationer om man är rädd att folk inte ska komma igång. Som för att dryga ut programmet lite.
    Tävlingar av olika slag?
    Svårt det där.
    Det står maxantal för hela lokalen, men när vi flyttar borden så är hela det stora rummet upptaget så alla måste in i ett mindre..hur många som får/bör vara på den ytan är lite svår att lista ut. Det finns inte tillräkligt med sittplatser för alla där, och om vi ställer upp bord där redan från början så förvinner väldigt myvket stå-yta så då är det nog fysiskt omöjligt att klämma in alla där.. Är det fint väder så kommer vi självklart gå ut, men som jag skrev innan så vågar jag inte räkna med det så vi behöver en plan b :S Riktigt svårt det där. Det bästa är kanske att ta en helt oplanerad paus så får folk sprida ut sig bäst dom vill.. antar att det alltid kommer vara folk som tvingar sig ut för att röka oavsett väder, så slipper vi "slänga" ut folk:P 
Svar på tråden Efterrätt och tårta, vad göra mellan?