• ewamarie

Vi vill verkligen INTE ha tal!

Nej, så är det! Vi vill verkligen inte har några tal under vårt bröllop. Vissa kan säkert tycka att det är trist men det är så vi vill ha det. Nu är bara problemet hur man på ett snyggt sätt formulerar detta. Tänkte skriva det på vår hemsida i lite fetare stil så att folk förstår att vi menar allvar. INGA TAL.

Men hur formulera sig? Skulle vara så roligt att skriva något rim eller så men det står still i huvudet . VIsst man kan skriva INGA TAL. Men hua så trist det blev.

Vi kommer att ha ett videobås där man kan spela in en hälsning till oss eller säga något roligt! Vi kommer oxå ha en stor duk (målarduk) uppspänd där alla kan skriva eller rita något till oss om dom vill.

Är det någon här som har någon bra formulering?? 

Tacksam för all hjälp! 

• Svar på tråden Vi vill verkligen INTE ha tal!
  • PimPim83

Varför inte bara "Brudparet undanber sig alla tal". Kort och kan inte missuppfattas. :)

• Daludd

Tror att många undrar "varför?"

• daniiel
    PimPim83 skrev 2012-01-30 13:16:31 följande:
    Varför inte bara "Brudparet undanber sig alla tal". Kort och kan inte missuppfattas. :)
    Håller med, det brukar vara enklast att vara rätt rakt på sak, så det inte sker några missuppfattningar.
    Daludd skrev 2012-01-30 13:19:37 följande:
    Tror många kan undra "varför?" kring en hel del saker på bröllopsdagen, detta skulle förmodligen vara en sån sak, men jag tycker dock inte att brudparet behöver tänka på det. Jag tycker alltså inte att de ska behöva förklara varför.

Vill ni, TS, att folk ska veta om i förväg att det finns möjlighet att spela in en liten videohälsning till er, så att de hinner förbereda något, så kan ni ju skriva dit det också. Tex. "Brudparet undanber sig alla tal. Vill ni lyckönska brudparet och säga ett par ord, så kommer det finnas möjlighet att spela in en videohälsning."

Personligen tycker jag dock att det räcker med att skriva att ni inte vill ha tal. Undrar någon varför, så får de väl helt enkelt fråga er och vill ni inte/kan inte svara, så struntar ni i att göra det. Säg bara att det är så ni vill ha det.

Andra vill inte ha lekar, bröllopstårta, solosång i kyrkan osv osv. Man tycker olika, vill olika. Det är helt okej och inget man ska behöva förklara för sina gäster.
  • Lebendig
    daniiel skrev 2012-01-30 13:31:41 följande:
    Håller med, det brukar vara enklast att vara rätt rakt på sak, så det inte sker några missuppfattningar.

Vill ni, TS, att folk ska veta om i förväg att det finns möjlighet att spela in en liten videohälsning till er, så att de hinner förbereda något, så kan ni ju skriva dit det också. Tex. "Brudparet undanber sig alla tal. Vill ni lyckönska brudparet och säga ett par ord, så kommer det finnas möjlighet att spela in en videohälsning."
    Håller med, om ni vill att folk faktiskt ska spela in en videohälsning tror jag det är till fördel att informera om detta innan. Och var tydlig i inbjudan att ni inte vill ha tal. Sedan kanske ni bör fundera över hur ni ska hantera en eventuell situation där någon faktiskt tänker hålla tal fast ni undanbett er. Det brukar alltid finnas någon som tycker att "men visst ska jag hålla tal". 

Vet många som inte vill ha ta på bröllopet och har hört massor av anledningar och tycker inte att ni ska behöva förklara ert ställningstagande till någon. Merparten av gästerna tror jag blir lättade eftersom många ogillar att känna pressen att vara tvungna att hålla tal. 

Rim gillar jag men har lite svårt att få fram något just nu. Återkommer om jag får plötslig inspiration. 

Alla göra olika på bröllop och det är helt rätt! Själv så älskar jag tal och jag hoppas vi får massor! :D 
  • PimPim83
    daniiel skrev 2012-01-30 13:31:41 följande:
    Daludd skrev 2012-01-30 13:19:37 följande:
    Tror många kan undra "varför?" kring en hel del saker på bröllopsdagen, detta skulle förmodligen vara en sån sak, men jag tycker dock inte att brudparet behöver tänka på det. Jag tycker alltså inte att de ska behöva förklara varför.
  • ewamarie

Tack för alla snälla komentarer. Och ja, det är nog bäst att bara vara rak. Så att det inte missförstås! Det får helt enkelt bli:

"Vi undanber oss alla tal, vill ni ändå ge oss en hälsning kommer det finnas möjlighet att spela in en videohälsning

Vänligen respektera vår önskan och bestämda åsikt att inte ha några tal"

Är det för rakt?? 

• KarroBrun

Jag tycker att du personligen kan tala om för de som normalt förväntas hålla tal (familj, tärna osv), vad det är som gäller och verkligen betona hur viktigt det är att ni INTE vill ha några tal.
    Och sen de andra som oväntat vill hålla tal, får då ett nekande av toastmaster vid 2anmälan om tal".
    Men det är inte heller fel att skriva i inbjudan att tal vänligen men bestämt undanbedes. Dubbel information skadar aldrig.
    Lycka till!

• Chicita
    ewamarie skrev 2012-01-30 17:09:45 följande:
    Tack för alla snälla komentarer. Och ja, det är nog bäst att bara vara rak. Så att det inte missförstås! Det får helt enkelt bli:

"Vi undanber oss alla tal, vill ni ändå ge oss en hälsning kommer det finnas möjlighet att spela in en videohälsning

Vänligen respektera vår önskan och bestämda åsikt att inte ha några tal"

Är det för rakt?? 
    Låter jättebra Glad
  • Dannedo

Vänligen respektera vår önskan!"

tycker jag blir ännu bättre, "vänligen respektera vår önskan och bestämda åsikt att inte ha några tal" är inte korrekt svenska. 

alt:
    "Vi vill vänligt men bestämt undanbe oss alla former av tal osv. " (blev osäker på att att man kan säga "undanbe oss", men det finns säkert någon som vet...)

• 1700tal
    Dannedo skrev 2012-01-30 18:48:28 följande:
    "Vi vill vänligt men bestämt undanbe oss alla former av tal osv. " (blev osäker på att att man kan säga "undanbe oss", men det finns säkert någon som vet...)
    Nej, hellre då "vi undanber oss vänligt men bestämt alla former av tal osv". Men det är ju en liten detalj, i stort tycker jag det låter trevligt att stoppa in "vänligt men bestämt". Det går nog hem hos alla. Om det sedan tilläggs "Vänligen respektera vår önskan" - då blir det ju glasklart.
  • ewamarie

Å, toppen!

Precis som KarroBrun påtalade så har jag sagt till de flesta jag har pratat med om bröllopet att vi INTE vill ha tal och att vi inte kommer uppskatta om någon ändå håller tal. Jag hoppas att dom respekterar det.

Jag kommer skriva på hemsidan:

Vi undanber oss vänligt men bestämt alla former av tal. Vill ni ändå säga något till oss, eller om oss för den delen, så kommer det finnas möjlighet att spela in en videohälsning.

Vänligen respektera vår önskan! 

• Oniq

Personligen hade jag skippat ordet 'ändå' och bara kört med: 'Vill ni säga något till oss, eller om oss för den delen, så kommer det finnas möjlighet att spela in en videohälsning.' Eftersom jag skulle ha tolkat det som (nu överdriver jag lite) 'om ni envisas med att gå emot vår enda önskan om att slippa tal så finns det möjligen en videokamera som orkar ta emot er hälsning' Annars är det rakt och ärligt :) (fast jag blir ju nyfiken på anledningen varför man så ogärna vill ha tal... :) )

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • ewamarie
    Oniq skrev 2012-01-30 22:26:31 följande:
    Personligen hade jag skippat ordet 'ändå' och bara kört med: 'Vill ni säga något till oss, eller om oss för den delen, så kommer det finnas möjlighet att spela in en videohälsning.' Eftersom jag skulle ha tolkat det som (nu överdriver jag lite) 'om ni envisas med att gå emot vår enda önskan om att slippa tal så finns det möjligen en videokamera som orkar ta emot er hälsning' Annars är det rakt och ärligt :) (fast jag blir ju nyfiken på anledningen varför man så ogärna vill ha tal... :) )
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Hahaha.... Ja, det har du rätt i det lät ju inte så trevligt. Och vår videokamera brukar vara ganska medgörlig så den protesterar inte så ofta vid hälsningar som spelas in

Jo, anledningen är väl den att min pappa inte är något bra på dethär med tal, och inte min mamma heller även om hon är bättre än pappa på det. Min m2b's pappa är bortgången sedan många år och mamman ganska blödig . Vi har oxå varit på några bröllop där mina föräldrar och m2b's mamma talat och ja, det har inte blivit så bra... Och vi vill inte heller utsättas för pinsamma tal från våra vänner. En annan sak som spelar STOR roll är att vi endast bjuder vänner från nu. Alltså inga vänner från förr och då vill vi inte att våra vänner skall behöva "hitta" på något att säga. Ja, och så VILL verkligen inte min m2b. Jag anar att det finns ytterliggare anledningar som han inte riktigt säger . Jag skulle kunna överleva tal men inte m2b och då tycker vi att ett "biktbås" är alldeles utmärkt

Svar på tråden Vi vill verkligen INTE ha tal!