• Happy Bride

När skicka inbjudningarna?

Vi ska gifta oss i juli i år. Ska skicka ut save the date kort i början på februari. Men när ska man skicka inbjudningarna? min sambo vill skicka ut dom så att osa datumet är 2 månader innan bröllopet, ifall de faller bort några som ej kommer, så kan vi skicka ut till fler. Är 12 st som vi är lite osäkra på om vi har råd att bjuda, eftersom i nuläget är det 90 personer som står på inbjudningslistan. Kan man göra så eller vad skulle ni göra? Skicka ut till alla (även de 12) och chans på att några kommer falla bort, eller helt änkelt strunta i att bjuda dom och har osa 1 månad innan bröllopet?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Svar på tråden När skicka inbjudningarna?
  • ella

Jag skriver adresserna för hand. Tycker att det blir personligare och oftast så sparar ju inte folk på kuverten utan på korten.

• tesso77

Vi  gifter oss den 19 maj, vi skickade ut inbjudningskorten den 1 feb med OSA datum 1 april.

• Josefin521

Vi gifter oss 14/7 och skickade ut inbjudningskorten igår :) Vi har många gäster som inte bor på vår ort och med tanke på att det är semestertider så tyckte vi att det var säkrast att skicka redan nu. Dem flesta planerar sina semestrar rätt tidigt.

Vi gjorde egna inbjudningar i datorn då vi inte hittade ngt som vi tyckte var fint att beställa. Sedan skickade vi dem till tryckeri, blev supersnyggt. Allt som allt med kuvert, porto och utskrift gick det på ca 600 kr.

• SandraM

Vi ska gifta oss den 14/7- 12. Vi valde att skicka ut inbjudningarna inför sista helgen i Januari (typ 26-27 kom de fram) med ett OSA datum den 1 juni. Vi har ett stort bröllop med 98 inbjudningar. Vi tänkte att eftersom det faktiskt är mitt i semestern för många är det bra att gå ut i tid. Vi skickade inga save-the-date-kort utan inbjudningarna direkt. Vi ville överaska våra vänner och familjer så ingen visste något innan. Hade vi skickat ett StD innan hade ju alla förstått vad det rörde sig om.

Vi har också haft några som varit i valet och kvalet om det ska bjudas eller inte. Vi tänkte väl att de kanske skulle få en inbjudan beroende på hur många som kommer även om det känns som att de får en sista-minuten inbjudan. Men vi bor i en liten stad och det är svårt att hitta lokaler som kan ta emot så mycket folk om vi inte vill sitta i en halvsunkig bygdegård. Dessutom känner vi att vi hellre betalar för att få allt ordnat och slippa hyra bord och stolar som ska ställas dit och sen plockas bort dagen efter. Vi vill ju att våra vänner och familjer ska få gå på fest och inte tänka på städning dagen efter.

• Pertinax

Vi gifter oss 15/8 i år, en onsdag. Lade inbjudningskorten på lådan idag. OSA 1/5 så vi har gott om tid att planera bordsplacering, dukning osv. Jag jobbar typ 125 % varje månad så jag känner att jag behöver tre månader på mig att få ihop allting.

• Pertinax

Kan ju tillägga att ingen inom familjen, bara ett par av mina närmaste kollegor samt min tärna känner till att vi ska gifta oss. Vi ville överraska med inbjudningarna. Så det är också en anledning till att vi skickar dem så tidigt.

• fleur81

Vi ska gifta oss den 26/5 och skickade ut inbjudan nu i veckan med oSA 26 mars, Sen ska vi "påminna" dem som inte har svarad innan 26:e om de kan komma eller ej.

• Fangoria

Vi gifter oss 14 Juli och skickade ut inbjudningarna för ca. 2 veckor sen, eftersom bröllopet är mitt i semestertider och så, vi ville var ute i god tid. Gjorde egna kort, gick på runt 250 kr. =)

• Fästmön

Vi gifter oss 26 maj och beställde korten igår - så de kommer om 10 dgr och ska skickas ut sen. Inga save-the-date kort har skickats ut men vi har ju berättat för folk när vi ska gifta oss så de flesta vet ju om det.

• Doffan

Vi gifter oss den 2 juni och skickade inbjudingarna den 13 feb. Vi har satt den 9 mars som sista OSA. Lite för att man inte ska glömma bort det men ändå ha nästan en månad på sig Glad

• Viccan

Vi ska gifta oss 28 Juli och vi skippade helt "Save The Date" och skicka ut inbjudningskorten så de landade i brevlådan 24 december.

Senaste Osa datumet är 15 Maj.
    Detta för att vi skall kunna gå igenom maten med Cateringfirman och allt annat som behövs gå igenom innan bröllopet beroende på antalet gäster.

• car1021

Vi ska gifta oss den 4 augusti och tänkte skicka/lämna inbjudningaran nästa helg. Vi har osa 1 juni men jag tror att de flesta som får inbjudan kommer att svara direkt.
    Ingen (mer än mina barn) vet om att vi ska gifta oss så det ska bli spännadne och se vad alla sägerGlad

• Fräknigafröken

Vi ska gifta oss den 21 juli och skickade ut inbjudningarna i tisdags, den 14 feb.  Eftersom vi gifter oss i semestertider ville vi skicka ut dom i god tid innan.

• MalinLarsson

Vi gifter oss 14/7 och har osa 1 juni. Vi delade ut våra inbjudningar kring jul då vi träffade de flesta som är bjudna och till de vi inte träffade skickade vi inbjudan till (blev istället för julkort typ). Vi skrev "God Jul och..." på kuvertten.

Save the date-kort kan vara bra om man inte är ute långt i förväg och inte har planerat så mycket. Men eftersom vi hade allt klart redan så kändes det onödigt att vänta. Men visst, jag kommer nog få påminna folk om att osa när det börjar närma sig.

• MalinLarsson
    Happy Bride skrev 2012-01-18 16:27:59 följande:

Ska göra egna save the date kort som ska bli som kylskåpsmagneter och inte skriva vem de är ifrån förens inbjudningarna kommer. Anledningen till att vi skickar ut save the date kort i februari är att de är semestertider när vi gifter oss samt de ska bli lite nyfikna på vem är de som ska gifta sig då.

Vilken rolig idé med magneterna! Tyvärr så var jag aningens dålig på att hålla detta hemligt så det var ingen som blev överraskad när de fick inbjudningarna :)
  • Lilla My 76

Vi ska gifta oss 7/7 och tänkte skicka ut inbjudningskorten i början av mars månad och har osa datum den 17 maj.

Vi skickade ut save the date korten i november förra året för att vi vet att många av våra gäster planerar sin semester långt i förväg och en del kommer från olika delar i Sverige.

Jag tycker att du kan skicka ut dina kort så fort som möjligt. Då tror jag chansen är större att dom flesta kan komma.

Svar på tråden När skicka inbjudningarna?