• Happy Bride

Barn på bröllop?

Vi tänker inte ha barn med på bröllopsfesten, men till vilken ålder räknas man som barn på bröllop?

• Svar på tråden Barn på bröllop?
  • Strawberry

Vi skrev att alla var välkomna till kyrkan men att därefter är det en åldersgräns på 13 år.
    Vi har gjort ett undantag för en kille som är 12 år eftersom familjen har väldigt långt att åka då de bor utomlands.

Vi satte en åldersgräns utifrån vilka som var bjudna och vilka vi ville/inte ville ha på festen. De som vi upplever som "jobbiga" är alla under 13 år och jag har två nåra kusiner som är 13 som jag gärna vill ha med mig.

Men står det barnfritt på inbjudan skulle jag tolka det som att ingen under 18 år är välkommen om ingen annan info finns med. Alltid bäst att vara övertydlig så att alla gäster förstår vilka som är bjudna och inte bjudna!

• TheD

Upp till 12 år skulle jag nog säga... Men om det ska vara ett fylleslag till fest så ska nog åldern vara upp till 17 så att 18 får vara med så att säga...

• daniiel
    Annixa skrev 2012-01-18 18:23:09 följande:
    Vi skrev nåt liknande att vunnit vill ha en barn fri middag å att dom har det nog bäst med sin barnvakt men att hämmande barn är givetvis välkomna. Även våra barn kommer inte att vara med under midjan. dom kommer att vara brud nobbar å så men efter kyrkan åker mina halv stora barn till sin pappa även våran gemensamma tre åriga dotter ska dit. vi känner att vi vill kunna äta middag utan att behöva skära å sköta den lilla. vi är aldrig själv så den här dagen vill vi vara barn fri . Vi har tonåringår i släkten å deras föräldrar ska låta dom få vara hemma. men alla barn kommer till kyrkan.
    Hahaha kan det tänkas vara T9 och mobil? ;D
  • Annixa

Skrattar Japp sitter med mobil. gud vad knät det blev

• helsingebrud

vi har valt att bjuda våra vuxna släktingar och vänner, alltså inga barn
    Då menar jag inga oavsett ålder
    Dock kommer några långväga gäster som ej kan få barnvakt för flera dagar
    deras barn kommer sitta vid ett bord under middagen och sedan vara i angränsande lokaler

• hsmamma

Våra barn och barnens 4 kusiner kommer va m på bröllopet , alla är under 10 år. Vänners barn kommer vi inte bjuda( skulle bli 18 barn). Vi gör 2 olika inbjudningar

• förlovadflicka
    daniiel skrev 2012-01-18 17:31:10 följande:
    Jag håller med, ska man ha barnfritt, så kan man lika gärna ha helt barnfritt (med undantag för ammande). Jag tror inte det är så många tonåringar som jättegärna spenderar en kväll på middag med mamma och pappa, när de istället hade kunnat få ha huset själva och se film med polarna tex.
    Beror helt på, jag hade såå föredragit en fin middag, även när jag var typ tio (har alltid varit en "förvuxen bebis" som min käre svåger kallade mig idag :P)
  • daniiel
    förlovadflicka skrev 2012-01-18 22:48:09 följande:
    Beror helt på, jag hade såå föredragit en fin middag, även när jag var typ tio (har alltid varit en "förvuxen bebis" som min käre svåger kallade mig idag :P)
    Nej, klart att alla är olika, men jag skrev de flesta ;P Jag vet då ingen av mina vänner som hade uppskattat det i den åldern faktiskt. Jag hade då definitivt föredragit att mamma och pappa lämnat lite pengar till en pizza och så hade jag kunnat bjuda hem pojkvännen och kompisarna, hyrt film och bara fått vara ifred en kväll :)
  • KirsiLaa

Vi har bjudit barn. Eftersom våra egna barn ska vara med på festen så var det naturligt att även andra barn skulle vara med.

Det kommer att serveras alkohol på festen, som också framgår i inbjudan.  Jag tycker att det är upp till varje förälder att bedöma om deras barn ska vistas på en fest där det finns alkohol, det är inte mitt jobb att besluta åt dem. Så jag hoppas att många föräldrar väljer att lämna sina barn hemma, speciellt de som aldrig kan bete sig. ;) 

Vi har kategoriserat gästerna i tre grupper, barn, tonåringar och vuxna. 

• Mahy

Vi har satt en gräns på 18, Vi vill ha en helt barnfri kväll! jag har en kusin som är 13 som jag nog skulle vilja ha med, men samtidigt känns det dumt med tanke på att mina 2 andra kusiner är 11...och de är skitjobbiga! (i Love them dearly) så vi sa alla är välkommna till vigseln men inte till själva middagen och festen! Hittils har ALLA sagt att gud så skönt! Bara få vara med sina vänner en helkväll utan att behöva se till en 3åring också, eller kunna sitta en hel middag! Helt ärligt hur roligt är det för ett barn att höra en massa tal sitta tyst och snällt i flera timmar! Då skulle vi behöva barnanpassa allt!

jag kan tilläga att i vanliga fall älskar jag alla ungar i vår familj och bekantskapskrets, Men inte den kvällen :)

• Jenny 03

När man lagligt får dricka alkohol, där drar vi våran gräns... Inga kids på våran dag ...Icke.. :)

• vivahate

Det är så svårt det där med barn tycker jag. Vi gifter oss nu i mars och velade mycket fram och tillbaka eftersom många av våra vänner och släkt har småbarn.
    Läste någonstans att om barn är  välkomna måste man ordna med dels barnvakt men även filmhörna, godispåsar, fiskdamm och allehanda barnvänliga aktiviteter. Varför skall det vara så krångligt?
    Det slutade med att vi i vår inbjudan skrev;
    Barn är självklart välkomna till både vigsel och fest, men medtages på eget ansvar.

Hittills är det faktiskt mest ammande som tar med sina små.

Svar på tråden Barn på bröllop?