• 19maj2­012
    Äldre 10 Jan 22:16
    7782 visningar
    37 svar
    37
    7782

    Hjälp! Tema Sagobröllop, tips!!!

    Hej!

    Jag ska gifta mig den 17 Maj och temat på vårat bröllop ska vara ur sagornas land....

    Typ mycket fjärillar, trollsländor, trollhassel, ljust och glittrigt, dekorera med "akskungen skor" belysningar mm.

    Har ni förslag på hur gästerna kan klä sig? (vi vill inte att dom ska komma som kelle anka, så lite diksret men ändå saga...flummigt värre...;) ) Mer dekoration? Musik? allt är välkommet!! :)

  • Svar på tråden Hjälp! Tema Sagobröllop, tips!!!
  • Äldre 19 Feb 18:35
    #21
  • Odium
    Äldre 19 Feb 19:17
    #22

    Jag vet inte hur många ni blir, men på vårt bröllop är det en hel del människor som inte känner varann. Så efter ceremonin när alla fått ett glas med något att dricka (Jag och maken kommer gå och fotograferas i en skogsdunge då), under glaset står ena delen av ett par, vi har inte bestämt vad än, seriefigurer eller nåt. Och då ska man hitta den som passar ihop.. t ex Ariel ska hitta sin Erik, Shrek ska hitta Fiona. Det halvtvingar fram lite mingel mellan alla. Samt att toastmaster ger lite förslag på frågor man kan ställa till ens nyfunna "partner", vad jobbar du med? Vad är din favoritsaga?

    Vi funderar på om man isf skulle sätta sig ner och äta förrätten i dessa nya par, för att sedan byta till "vår" bordsplacering under huvudrätt och tårta. Då får folk röra på sig lite mellan rätterna också, blir inte så långsuttet.
    Men det är bara i planeringsstadiet än. =)

  • Äldre 19 Feb 19:29
    #23

    Spontant tänker jag bara...är era killar verkligen med på detta? Min kille hade aldrig gått med på det!
    När jag var 6 år gammal skickade jag ett brev till min mormor med en teckning (exakt kopia på Cinderellas klänning) och skrev "den här klänningen vill jag ha när jag gifter mig!". Mormor ringde upp (vi bodde i Australien) och undrade om hon hade förstått saken rätt. Jag var bestämd och sa att exakt en sån klänning ville jag ha dagen jag gifte mig och att det var lika bra att hon sydde den med detsamma! hahaha. Och...hon gjorde det!!! Jag fick alltså en handgjord cinderellaklänning hemskickad till vår farm i Australien. 
    Jag kan påpeka att vi inte var världens mest "rumsrena" bönder med en farm utan rinnande vatten eller el. Jag hade aldrig skor på mig eller borstat hår..men när den klänningen kom ville jag ha på mig den till skolan var dag!
    Vilken underbar mormor man hade!

    Men dock, efter alla år som gått sen dess (21 år för att vara exakt) så har synen på giftermål och bröllop ändrats lite. Det är inte längre drömmen om att prinsen ska komma inridande på en vit häst.  


  • Äldre 20 Feb 08:25
    #24

    "If you live to be a hundred, I want to live to be a hundred minus one day, so I never have to live without you."
     - Winnie the Pooh


    "Even miracles take a little time."         
     - The Fairy Godmother 


    "Remember:  Faint heart never won fair lady." 
     - Robin Hood 


    Giving up is for rookies." 
     - Phil from Hercules  
     
    Också den självklara "happily ever after" som vi också graverat våra vigselringar med, är sagocitat som vi ska "ha med" i bröllopet.

    Är så spänd, nästa vecka åker jag till England för att hämta min Cinderella klänning ur Disneys bröllopsklänningskollektion och jag hoppas att den blir lika vacker på mig som på bilderna. 

    Armband med trollsländor, tror jag att det är iaf.
    www.jewelleryinfashion.com/views/TIFFANY-Bracelets-5550.html

    Odium, jag tycker att det låter som en jättebra och rolig idé, så rolig att jag faktiskt funderar på att stjäla den Gladpulmonate - min kille älskar också sagor, även om han är lite mer inne på Alice i Underlandet än Askungen, så vi kör en kompromiss. Han ratade alla mina förslag innan jag sa sagor, då sa han bara "ja, det är temat för vårt bröllop". Så jag har nog tur, för trodde inte alls att han skulle gå med på det Glad



  • Odium
    Äldre 20 Feb 10:23
    #25
    sagoprinsessa skrev 2012-02-20 08:25:48 följande:

    Odium, jag tycker att det låter som en jättebra och rolig idé, så rolig att jag faktiskt funderar på att stjäla den Glad


     


    Stjäla på, det är väl därför vi alla sitter här och frågar om råd :D
  • 19maj2­012
    Äldre 20 Feb 18:39
    #26

    Va fina bilder! Hjärta Min kille var lite skeptisk i början, men det ska inte bli "barnsligt" det blir som i en vacker saga och det var han helt med på! :)

  • Äldre 20 Feb 18:49
    #27
    Odium skrev 2012-02-20 10:23:45 följande:
    Stjäla på, det är väl därför vi alla sitter här och frågar om råd :D
    Sant Skrattande
  • Odium
    Äldre 20 Feb 18:54
    #28
    sagoprinsessa skrev 2012-02-20 18:49:44 följande:
    Sant Skrattande
  • Äldre 20 Feb 20:07
    #29

    Vilken "sagotyp" har ni andra tänk er? Alice i underlandet style, Disney, Grimm, gamla folksagor., gammalt, nytt, skogssaga eller en blandning av allt.? Vore kul att veta vad ni utgår från då jag anser att det kan skilja ganska mycket mellan sagotyperna. 

  • gbg201­2
    Äldre 20 Feb 21:47
    #30
    pulmonate skrev 2012-02-19 19:29:33 följande:
    Spontant tänker jag bara...är era killar verkligen med på detta? Min kille hade aldrig gått med på det!
    När jag var 6 år gammal skickade jag ett brev till min mormor med en teckning (exakt kopia på Cinderellas klänning) och skrev "den här klänningen vill jag ha när jag gifter mig!". Mormor ringde upp (vi bodde i Australien) och undrade om hon hade förstått saken rätt. Jag var bestämd och sa att exakt en sån klänning ville jag ha dagen jag gifte mig och att det var lika bra att hon sydde den med detsamma! hahaha. Och...hon gjorde det!!! Jag fick alltså en handgjord cinderellaklänning hemskickad till vår farm i Australien. 
    Jag kan påpeka att vi inte var världens mest "rumsrena" bönder med en farm utan rinnande vatten eller el. Jag hade aldrig skor på mig eller borstat hår..men när den klänningen kom ville jag ha på mig den till skolan var dag!
    Vilken underbar mormor man hade!

    Men dock, efter alla år som gått sen dess (21 år för att vara exakt) så har synen på giftermål och bröllop ändrats lite. Det är inte längre drömmen om att prinsen ska komma inridande på en vit häst.  
    Spontant tänker jag alla killar kanske inte är likadana eller alla kanske inte är hetro! Med tanke på din formulering. Min nuvarande kille skulle nog inte gilla det men ett ex till mig hade älskat det(dessutom tjej!)
  • 19maj2­012
    Äldre 24 Feb 17:42
    #31

    Vi har tänkt lite blandning av princess saga och typ "älvskog" .... om ni förstår vad jag menar :)

  • 28juli­2012
    Äldre 24 Feb 19:51
    #32

    Om du inte redan hittat Fairytale produkterna googla, finns en serie med dessa helt underbara saker Förvånad
    Kanske är dom kärrorna du kommer ha som favor boxar!?

  • Äldre 24 Feb 20:54
    #33
    28juli2012 skrev 2012-02-24 19:51:04 följande:
    Om du inte redan hittat Fairytale produkterna googla, finns en serie med dessa helt underbara saker Förvånad
    Kanske är dom kärrorna du kommer ha som favor boxar!?
    Måste bara fråga hur jag ska googla, får fram xbox spel, brädspel och så vidare Tungan ute
  • Äldre 24 Feb 21:07
    #34
    sagoprinsessa skrev 2012-02-24 20:54:17 följande:
    Måste bara fråga hur jag ska googla, får fram xbox spel, brädspel och så vidare Tungan ute
    Lägg till wedding efter fairytale? Flört

    Får upp dessa som exempel:
    www.fairytaleweddingstore.com

    www.fairytaleweddingshop.com/
  • Äldre 24 Feb 21:10
    #35
    Chicita skrev 2012-02-24 21:07:33 följande:
    Lägg till wedding efter fairytale? Flört

    Får upp dessa som exempel:
    www.fairytaleweddingstore.com

    www.fairytaleweddingshop.com/
    Whoops Skäms skyller min dumhet på den söta lilla 4 åringen som höll mig vaken i natt, min hjärna är ett allmänt mos idag Tungan ute
  • Äldre 24 Feb 21:12
    #36
    sagoprinsessa skrev 2012-02-24 21:10:06 följande:
    Whoops Skäms skyller min dumhet på den söta lilla 4 åringen som höll mig vaken i natt, min hjärna är ett allmänt mos idag Tungan ute
    hehe... Man kan inte tänka på allt Tungan ute
    Jag satt och googlade efter något jätteenkelt här för ett tag sedan och jag hittade inget alls. Tills jag kom på att om jag lägger till ett ... (vad det nu var) och plopp så kom det upp mer alternativ än jag hoppats på Oskyldig
  • 28juli­2012
    Äldre 24 Feb 21:23
    #37

    yes... sök även på ebay med wedding efter så får du upp en massa fina saker =)

Svar på tråden Hjälp! Tema Sagobröllop, tips!!!