• daniiel

Skänka bort kläder, vart ska man vända sig?

Bara så ni vet, om det inte framgick av rubriken, så handlar detta inlägget inte om bröllop. Ni som inte vill läsa/svara i sådana trådar, gör er icke besvär.

Jag undrar vart man ska vända sig om man vill skänka bort barnkläder till de som verkligen behöver?

Jag vill skänka direkt till någon som behöver eller någon som förmedlar vidare till såna som behöver. Jag vill alltså inte skänka till de som säljer vidare kläderna, tex Myrorna.

Det är blandat "vanliga" kläder och ytterkläder för vinter, så att skicka det ner till tex Afrika känns lite onödigt, då de kanske inte direkt är i behov av varma Reima-overaller.

Väldigt tacksam för alla tips jag kan få! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 23:48
    Jag har skänkt bort kläderna som denna frågan gällde för ett bra tag sedan, kommer säkert skänka fler kläder i framtiden, men är som sagt klar för denna gången. Fortsätt dock gärna tipsa om vart man kan vända sig i Er stad :)
  • Svar på tråden Skänka bort kläder, vart ska man vända sig?
  • malluttan

Till Daniiel,

Gillar ditt inlägg jätte mycket och håller med dig helt!

Häromdagen gick jag och min vännina in i en seconhand butik på odengatan i stockholm och precis som på alla andra seconhand butiker ligger priset för en barn byxa nästan samma som  en ny hos ex, lindex .

Jag har själv under en längre tid försökt och hitta någonstans som man kan ge bort till dem som verkligen behöver.

Jag vet ända in i märgen hur det känns att inte ha någonting eller ha råd att köpa något inte ens på second hand.

Det gör mig sååå ledsen eftersom det inte bara är nån modern sak att handla begagnat utan det finns faktiskt dem som verkligen behöver ett par varma vantar.

Så om någon vet något bra ställe i stockholm där man kan lämna blandad kompott av kläder, skor, lakan och handdukar skulle jag bli väldigt glad. 

• daniiel
    malluttan - Exakt, då är jag ensam om att uppleva att second hand är sådär. Kanske inte alltid, men ofta. Det är väl tacken för att det blivit så inne att köpa begagnat och visst, nog är det bra att fler köper begagnat än nytt, men som du säger - de som verkligen behöver handla billigt får det svårt ändå.

Nu bor jag inte i Sthlm, men jag kom i kontakt med en kvinna som delar ut kläder till flyktingar, då hon är med och driver ett flyktingcafé i ett samhälle här. Jag fick också veta att, om man har små bebiskläder, så skänker de på BB här bort inlämnade sådana till nyblivna föräldrar som verkligen behöver dom, alltså flyktingar i första hand. Det kanske finns någon flyktingförläggning eller boende för ensamkommande barn i närheten som du skulle kunna vända dig till?
  • Juni 2012

Jag skänker mycket, bl.a. stickar jag barnkläder och samlar in vännernas barns urväxta plagg.
    Just nu skänker jag till:
    En flyktingförläggning i Närke
    Ett sjukhus i Nepal
    BB i Riga
    En organisation som fungerar som socialhjälp i Lettland som har kontakt med familjer som har det tufft.

Så vart du ska skänka beror på vart i Sverige du bor.  Solig

• Aniara4

Jag tycker det låter jättebra om barn på en flyktinganläggning kan få varma vinterkläder! Det kan ju bli lite kyligt där uppe där ni bor.

Annars är det ju generellt så som en del har sagt att det är dumt att skicka saker långt (t.ex. till Afrika), då är det bättre att sälja dem och samla in pengar, och sen köpa kläder (eller mat) på plats. Då slipper man transportkostnaderna, får oftast mer för pengarna, och dessutom stödjer man den lokala marknaden. Och i det perspektivet kan det ju vara bra om kläderna kostar lite, så att man får in mer pengar.

Å andra sidan finns det ju också en poäng i att de som inte har så mycket pengar ska kunna handla billigt på second hand, så hjälper man på två ställen. Och jag håller med om att second hand-butiker ofta är hutlöst dyra för de ofta ganska fula saker de säljer!

När jag för ett par år sen skulle göra mig av med en vinterkappa (som var varm och skön men hade en stearinfläck på ryggen) tänkte jag att jag skulle ta den till Klaragården här i Stockholm, en verksamhet för hemlösa kvinnor. De har ofta behov av varma vinterkläder. Tyvärr kom jag aldrig iväg. Men jag antar att det var lite nåt sånt du tänkte?

• Dejli

Jag förstår inte varför man vill att kläderna ska komma till nytta i sig själva om det är pengar till verksamhet som det är störst behov av? Det är inte ovanligt att olika hjälpverksamheter har ett överflöd av kläder som ska skickas hit och dit, men inte en krona att finansiera själva transporten med...

Att skänka till hemlösa eller behövande i Sverige är väl en annan sak, men av någon anledning verkar många i min omgivning åtminstone tycka att deras kläder förtjänar ett bättre öde än att sitta på en hemlös...

Att skicka det utomlands är bara rent och skärt vansinne anser jag... det kostar stora resurser att skicka det och som någon nämnde så slår det hårt på den lokala produktionen som ger jobb (varför köpa kläder när man kan få det gratis?) Dessutom inte särskilt miljövänligt. Dessutom tycker jag det är bättre att verksamheterna får in pengar att driva lokala projekt. När man skickar prylar så är det nog mer regel än undantag att de finaste grejerna sorteras ut och säljs på "svarta marknaden" i landet dit de skickas, alternativt hamnar i mindre behövandes garderober pga korruption etc. Självklart händer detta med pengar också, men jag tror ändå det är lättare att kontrollera var dessa hamnar...

Om man prompt (antagligen av helt egoistiska skäl - att man ska känna sig "god") vill att kläderna ska användas som de är, prata med någon verksamhet i Sverige direkt. Kyrkan delar ibland ut kläder till fattiga familjer i sin församling. Eller hör med olika boenden för hemlösa, eller kanske kvinnojourer.

• FruNovember

Jag tycker att du tänker helt rätt här!
    Jag vet tyvärr hur det fungerar på en del av de här ställena,
    min sambo har jobbat lite extra på en Väldigt välkänd organisation,
    och tyvärr är det så att personalen går igenom det som kommer in
    och lägger vantarna på guldkornen.. :(
    Jag säger nu inte att det alltid är så, eller att folk ska sluta skänka saker,
    men det är väldigt bra att vara kritisk..

• daniiel
    Dejli skrev 2012-03-20 12:36:51 följande:
    Jag förstår inte varför man vill att kläderna ska komma till nytta i sig själva om det är pengar till verksamhet som det är störst behov av? Det är inte ovanligt att olika hjälpverksamheter har ett överflöd av kläder som ska skickas hit och dit, men inte en krona att finansiera själva transporten med...

Att skänka till hemlösa eller behövande i Sverige är väl en annan sak, men av någon anledning verkar många i min omgivning åtminstone tycka att deras kläder förtjänar ett bättre öde än att sitta på en hemlös...

Att skicka det utomlands är bara rent och skärt vansinne anser jag... det kostar stora resurser att skicka det och som någon nämnde så slår det hårt på den lokala produktionen som ger jobb (varför köpa kläder när man kan få det gratis?) Dessutom inte särskilt miljövänligt. Dessutom tycker jag det är bättre att verksamheterna får in pengar att driva lokala projekt. När man skickar prylar så är det nog mer regel än undantag att de finaste grejerna sorteras ut och säljs på "svarta marknaden" i landet dit de skickas, alternativt hamnar i mindre behövandes garderober pga korruption etc. Självklart händer detta med pengar också, men jag tror ändå det är lättare att kontrollera var dessa hamnar...

Om man prompt (antagligen av helt egoistiska skäl - att man ska känna sig "god") vill att kläderna ska användas som de är, prata med någon verksamhet i Sverige direkt. Kyrkan delar ibland ut kläder till fattiga familjer i sin församling. Eller hör med olika boenden för hemlösa, eller kanske kvinnojourer.
    Här förklarade åtminstone jag varför jag ville att just mina saker som jag denna gången ville skänka bort skulle hamna hos de som kunde få använda dom direkt, inte köpa dom via second hand.
    daniiel skrev 2012-01-10 07:15:58 följande:
    Sara 120707 skrev 2012-01-10 00:26:33 följande:
    Jag gillar personligen att skänka till myrorna eller erikshjälpen etc. Då kommer försäljningspengarna till välgörenhet och kläderna kommer oftast till någon som behöver dem men inte har alltför gott om pengar.
    Tex Myrorna, det fungerar nog lite olika i olika städer kanske, men här där jag bor är det svindyrt på Myrorna (och även andra second hand). Många gånger har de som behöver kläderna inte ens råd att köpa dom på Myrorna och de som har råd att gå på Lindex eller Kappahl och köpa nya kläder blir dumsnåla och går på Myrorna och "fyndar" ändå. Jag har vid ett flertal tillfällen till och med sett att de har saker ute för mer pengar än vad det kostar att köpa en ny, har jag då påpekat detta, så blir personalen jättearg. Jag har alltid fått så otroligt dåligt bemötande på sådana ställen.

Var tillsammans med min syster för att skänka kläder (vuxen och barn) förra året och vi hade bestämt oss för en sopsäck till varje second hand-butik (där pengarna går till välgörenhet) som vi känner till. Inte på ett enda ställe sa dom tack ens, de bara suckade, kikade på säcken och sa typ "Jamen.. ställ den där borta då!". Det gör mig inte direkt peppad att skänka mer. Jag har helt enkelt fått ett dåligt bemötande när jag försökt hjälpa där förut.

När jag nu vet att det finns barn här runt omkring som verkligen behöver varma vinteroveraller, vantar och skor, så tänkte jag att det kunde vara roligt att få ge sakerna som de faktiskt behöver direkt till dom. Nu är det väldigt kallt ute (15-20 minus) och mycket snö, så att ge något/några barn chansen att slippa frysa när de går ut, skulle vara trevligt.
    Är det inte bra om det finns människor som vill hjälpa på olika sätt? Både genom att skänka till såna som säljer vidare och skänka till sådana som får sakerna direkt. På så sätt får ju sakerna och hjälpen större spridning och fler kan få hjälp. Alla behöver inte göra lika, eller tycka och tänka lika, hela tiden. Då skulle det bli rätt enformigt, även gällande hjälp.
  • daniiel
    FruNovember skrev 2012-03-20 12:48:34 följande:
    Jag tycker att du tänker helt rätt här!
    Jag vet tyvärr hur det fungerar på en del av de här ställena,
    min sambo har jobbat lite extra på en Väldigt välkänd organisation,
    och tyvärr är det så att personalen går igenom det som kommer in
    och lägger vantarna på guldkornen.. :(
    Jag säger nu inte att det alltid är så, eller att folk ska sluta skänka saker,
    men det är väldigt bra att vara kritisk..
    Precis min tanke, även detta, jag vet också att det (dessvärre) ofta går till så.
  • FruNovember
    daniiel skrev 2012-03-20 12:51:24 följande:
    Precis min tanke, även detta, jag vet också att det (dessvärre) ofta går till så.
    Ja, det är verkligen tråkigt.. Jag hade aldrig ifrågasatt det innan,
    men nu när man verkligen vet så känns det ju sådär..
    jag vet att de i kyrkorna här i göteborg skänker saker direkt till flyktingfamiljer osv..
    så det är dit jag vänder mig när vi har saker vi vill skänka :)
  • mariajernberg

Jag råkade på en man av ren tur som körde lastbil av egen fri vilja ner till lettland eller omdet var polen med saker folk skänkt.

Han visade mig bilder på ett barnhem som de hjälpte (de var 4-5 pers som hade gått ihop och hjälptes åt med detta) och även några familjer som de hjälpte.

Till honom skänkte jag massvis med kläder och allt möjligt.

Det kändes jätte bra hur han kunde visa bilder på deras resor dit och man fick se hur bedrövligt de hade det. eller hur bedrövligt de haft de men att de nu hade ordnat upp sig lite.

Skulle själv tycka det vore jätte intressant att åka på en sån resa.

• lordoz

Här i Norrköping så samlar KFUM in kläder som de sedan kör till barnhem i Lettland. Vet inte om det finns liknande hos dig?

Lycka till!

• lyckliga jag

Jag jobbar inom Secondhand verksamhet i Stockholm. Och vi har olika delar, en del säljer vi för att sen skicka pengarna , andra delen går till ett uppsamlingsställe i södra Sverige och där delas kläderna upp så att det passar i respektive land som det skickas till. Så med andra ord så skickas inte vinterkläder till Afrika Solig.
    Och till sist har vi en liten del som går till personer i nöd i vår närhet.

Hos oss får inte personalen plocka ut godbitarna innan det kommer ut i affären.
    Allt ska prismärkas och hängas ut och sen får personalen handla som vilken kund som helst.

• dfk

Man kan också vända sig till kvinnojourer, många tar tacksamt emot!

• solsken86

Hej

Jag tar gärna emot babykläder,skor m.m stl 50 till 86 pojk och flicka ni ej behöver eller bara tar plats. Hör gärna av er...

Tack på förhand!

Mvh Lotta!!! 

• Aniara4
    solsken86 skrev 2013-01-10 17:23:32 följande:
    Hej

Jag tar gärna emot babykläder,skor m.m stl 50 till 86 pojk och flicka ni ej behöver eller bara tar plats. Hör gärna av er...

Tack på förhand!

Mvh Lotta!!! 
    Vad gör du med dem sen då?
  • Allis

Eftersom vi (tyvärr) lever i ett allt mer segregerat land kan det vara bra att tänka på de som inte lever i direkta höginkomsttagarområden. Kommunala förskolor i låginkomsttagarområden tar mig veterligen glatt emot varma kläder eftersom vissa barn faktiskt kommer till förskolan utan varma kläder. Något förskolor också ofta gärna tar emot är underkläder, strumpor och stickade sockar (som går att köra i tvättmaskinen).

Svenska kyrkan har ju sina ljusglimtar emellanåt också, vissa församlingar samlar in kläder som de helt sonika går hem till folk med. Mycket bra!

Kvinnojourerna, som flera andra skrivit, är också bra. Dit får man också väldigt, väldigt gärna skänka leksaker.

Svar på tråden Skänka bort kläder, vart ska man vända sig?