• LillaEllan

är detta rätt????

Hur gör ni med tärnor, marsalker och näbbar, står ni för alla kläder eller står dom för det själva? jag hoppades att alla hade en svart kostym, med så vart det inte. en klänning till tärnorna kan man ju hitta relativt billigt men två hela kostymer??? 
    kan man begära att de ska köpa sina egna kostymer om tärnorna får klänningar? Känns ju fel.
    hur har ni gjort.? 

• Svar på tråden är detta rätt????
  • Chicita

Generellt brukar man säga att om man har stora krav på vad dom ska ha på sig så betalar man hela, om inte personen själv erbjuder sig att betala.

Om man inte har stora krav (kanske en önskan om att inkludera en viss färg) så erbjuder man ett lämpligt bidrag.

Om man inte har några krav alls, så bekostar dom kläderna själva.
    -------------------------------------------------

Men sen är det upp till brudparet och budgeten.
    Vi hade väldigt specifika krav. Eller tja, dom kunde inte ta något ut garderoben eftersom det skulle vara av 1300-tals-snitt. Och gärna något grönt för tärnorna. Inte krav på helgrönt, bara att det var något grönt inkluderat på något sätt.
    Dom skulle sy själva så vi erbjöd alla (både marskalker och tärnor) ett bidrag på 500:- till tyg. Men dom avböjde och ville betala själva.

En mörk kostym är ett basplagg som dom kommer ha nytta av i många år framöver.
    Och dom kan hitta billiga på exempelvis Dressman.
    Till student och liknande har Dressman ofta erbjudanden om "köp en kostym för 799:- (eller liknande) ordinarie pris för den billigaste i sortimentet är ca 1000:-
    Ni kanske kan "kräva" att dom står för kostymen (lånar, hyr, köper - valfritt) och så står ni för skjorta och slips?
    Och tärnorna kan få ett bidrag till klänningarna eller så försöker ni hitta något billigare alternativ och betala hela (finns fina klänningar på bonprix, ellos, haléns mm som inte är direkta tärnklänningar, men fina och funkar utmärkt)

• Hidalgo

Hej!

Nu sticker jag ut hakan ordentligt, med mina åsikter.
    Om en man inte äger en kostym så är det dags att han köper en. Utan tvekan.

Om ni (brudparet) tänker stipulera färg och form in i minsta detalj på ert följe får ni betala grejerna.

Men om ni låter följet själv bestämma och bara önskar att de följer en färg (då inte exakt) så tycker jag att de kan stå för kostnderna själva.

Exempelvis: Ni har valt färgen rosa. Då får killarna själva köpa kostym och skjorta, däremot kan ni kanske köpa slipsar / näsdukar / corsager / manschettknappar så att dessa är lika för männen i brudföljet.

Knivigare är det med tärnorna: Om ni struntar i vilken rosa det är kan de säkert hitta en billig klänning själva som passar deras figur. Vill ni välja exakt färgnyans så kanske ni för stå för kostnaderna (material och arbete, kan bli dyrt) Eller så säger ni: ta en vit klänning, begagnad eller ny, så köper vi till accessoarer som matchar (i rosa). Jag tycker det är stor skillnad på att anta att en man har en kostym, och att anta att en tjej har en klänning som passar i färg och form. Jag hade kunnat hjäpa tärnorna ekonomiskt utan att hjälpa killarna, med ett rent samvete.

Näbbar vet jag inget om, men om jag blundar och litar på mina fördomar, så tror jag att de inte alltid liknar tärnona utan kanske har vita klänningar.....eller bara "finklänningar" och de har väl de flesta barn.

Alla mina tips och tycken sklijer sig från andras. Jag gifte mig i höstas och hjälper nu en nära vän med samma frågeställningar. Inte så lätt...

Önskar dig lycka till!

• Hidalgo

verkar som jag och Chicita har ungefär samma åsikter Glad

• LillaEllan

tack snälla! 

jag känner också att man "borde" ha en kostym! skulle dom bara vara bjudna på mitt bröllop där vi har kostym  som klädkod hade de ju vart tvungna att köpa ändå?
    känns som att en kostym har man länge och det är inget man har bara på det bröllopet?

självklart står vi för slips och näsdukar i "rätt" färg.

att vi delar på klänningarna kanske är ett alternativ: 

• MochR

Jag satte en budget för tärnorna och har bestämt färg men sen har vi tillsammans hittat en modell och nyans som passar alla tre. Klänningarna är dyrare än budgeten men då går tärnorna in och betalar mellan skillnaden själva!!
     Fästmannens maschalker hade som tur var varsin svart kostym så vi köper till slipsar till dem, hade de inte haft egna hade vi betalt det skulle jag tro eller iaf satt samma budget som för tärnorna.
    Näbbarna är det så att min ena syster ha erbjudit sig att betala hennes dotters klänning men min andra syster har inte pengar så jag ska fixa en kostym åt hennes son får se om vi hyr eller hittar någon billig att köpa till honom.

som chicita säger så om man inte har några krav så kan de fixa det själva men eftersom jag ville ha en specifik färg och gärna lika på alla så får jag lov att stå för det!

• sagoprinsessa

Jag är tveksam, om man inte äger en kostym som kille finns det troligen orsaker till det. 
    Jag tycker att desto större krav man på kläderna har desto större del ska man betala och inte bara för tärnorna. Kräver man att marsalkarna ska ha en svart kostym så sätter man ju strikta regler för vad de ska ha på sig och då  tycker jag också att man ska betala därefter.
    Särskilt om man betalar den andra "partens" kläder.  Om jag tycker att mina tärnor ska ha lila långklänningar i finare tyg och inte vill betala så skulle jag ju kuna köra med; men de hade ju ändå fått köpa klänningarna om de var bjuda till ett bröllop med frack som klädkod. Vilket jag tycker är ett rätt dåligt resonemang.

Hoppas att du inte tar illa upp, det är bara mina åsikter och jag respekterar självklart om du inte håller med.  

• LillaEllan

nejdå bra med olika åsikter. Jo klart ska det vara så men jag kan inte betala flera tusen för en kostym, då får dom "nöja" sig med ett bidag så som 600 kr som vi tänkte lägga på tärnornas klänningar.

Nu står  marsalkerna oss nära och vi de har inte varit på något bröllop eller liknadnde tidiagre och inte haft nån anledning att köpa en så det är på tiden

man bör äga en kostym av någon färg  

• Jossen

Man kanske gå med att hyra kostymer?

Vad säger de själva om det? Kan de tänka sig att köpa, hyra eller vad har de för åsikt?

• LillaEllan

de ställen jag kollat runt på här i stockholm så tar de ca 1000 kr för att hyra och det tycker jag är dyrt när man kan få en kostym på dressman för det. Vi kan säkert komma överens om något ville bara höra hur ni andra har gjort

• TheD

Vi tyckte det var självklart att stå för marsalkens frack (hyrd) och tärnans klänning (uppsydd).

Ja, svart kostym brukar män ha. Tror inte någon jag känner inte har minst en kostym i garderoben.

• LillaEllan

Jo men frack känns som att det är mer "speciellt". Jag trodde faktiskt att alla män hade en kostym , svart är väl inget krav utan bara kostym men det löser sig.

• daniiel

Min make hade fyra marskalker och när vi frågade om de ville vara marskalker sa vi "Vi skulle bli väldigt glada om ni hade möjlighet att bära en svart kostym, men så länge det är en mörk kostym (blå, grå, kritstrecksrandig osv) med vit skjorta går det bra." Vi köpte likadana skor, slipsar och jag gjorde egna knapphålsblommor till alla fyra.

På bröllopsdagen när jag kom till kyrkan, så stod de alla fyra där, i svarta kostymer och var så stiliga. Vi talade alltså redan från början om vad vi helst ville att de skulle klä sig i, men sa också att de fick stå för kostym själva. Ingen hade någon invändning mot det. Jag vet att dom alla inte ägde kostym sedan innan och att det var alltså en av dom som köpte en hel ny kostym och någon annan som köpte ny kavaj eller byxa. Vilken prisklass dom ville köpa kostym för var helt upp till dom själva. Det finns ju faktiskt begagnade på tex Blocket eller Second Hand (Myrorna, Pingstkyrkan osv) för en billig peng om det bara är något det ska använda en gång. Annars kanske man har en kusin, kompis eller förälder att låna av.

Så länge man är öppen med sina förväntningar, önskemål och talar om rakt ut ifall man inte har råd att köpa kläder åt alla, så är det bra. Då har ju marskalker en chans att tala om hur de vill göra också.

Kan tillägga att även tärnorna betalade sina egna klänningar också, trots att jag var med och valde ut dom och jag ville att de skulle ha likadana. De kostade dock bara 300kr/st. Vi köpte då skor, smycken, boleros och buketter till tärnorna.

• Ekorren

Vi kommer att köpa slips+näsduk till marskalerna vilket blir ca 300 kr/pers och därför bidra med samma summa till tärnornas klänningar. Vi står också för buketter och corsager. Jag räknar också med att man som man redan har en svart/mörk kostym och om inte så är det på tiden att köpa en.

Svar på tråden är detta rätt????