• Silketuss

Att det kan vara så svårt att välja en ny bröllopsdag!?

Som de flesta vet, skulle jag och blivande gifta oss på nyårsaftonen, men sköt upp det. Under veckorna som har gått sedan vi ställde in, har vi haft olika förslag på datum, ja vi hade tom bokat om kyrkan till pingstafton...tills vi blev upplysta om att en bekant skulle fira sin 50-årsdag den lördagen, och vi troligen blir bjudna dit, eftersom vi var bjudna på makens dito i höstas. Februari och första delen av mars gick bort eftersom det är melodifestival då... Jag vet ärligt talat inte om det var på fullt allvar som en av gästerna sa det, men kanske och hon är ändå en av de viktigaste för mig att ha med, så ok, då gick inte det.

...det gick inte med det ena, inte heller med det andra i april, maj osv. Föredrag, konferens, namnsdag, mässa, osv, osv...det kändes som att alla hade invändningar, stora och...låt oss kalla det "mindre stora" anledningar till att påpeka att vi valt fel datum. 

En kväll började jag faktiskt gråta när jag och blivande hade gått och lagt oss. Det kändes som att vi aldrig skulle hitta ett datum som passade alla andra, och det var någonstans där det gick upp för oss att vi hade hamnat väldigt fel! Jag menar, det är ju inte rimligt att vi ska ringa och fråga alla när de tycker att vi ska gifta oss, och sedan försöka få till ett datum som alla kan accceptera. Det är ju för 17 vi  som gifter oss! Hans trygga famn och röst fick mig att se hur tokigt allt blivit och med ens visste vi vad vi måste göra. Vi behövde återta kontrollen över vårt planerande inför bröllopet! Det som är absolut viktigast är ju att han och jag står där vid altaret, allt annat är underordnat, egentligen...eller alla andra, ska jag kanske skriva?

Nu har vi bokat midsommarafton och jag fick direkt en reaktion från en familjemedlem:"ok men varför måste ni ta storhelger???" Mitt svar blev att vi firar tio år som förlovade på midsommarafton, men att det är frivilligt att delta på vigseln och/eller efteråt.

Nu ska vi gifta oss på midsommarafton, för att vi vill det! Och om det inte passar en del av familjen eller gästerna, så får det vara så. Vi kommer inte ändra på detta datum, utan det ligger fast. Dessutom känns det gott att det ska bli ett sk vitt bröllop i den bemärkelsen att det inte kommer serveras en enda droppe alkohol! Det finns gäster som är nyktra alkoholister och det finns en som är aktiv alkoholist(även om det är hyschhysch om det), vi kommer ha våra barn med och dessutom ogillar jag folk som är överförfriskade, det finns alltså gott om anledningar till varför vi vill ha ett alkoholfritt bröllop, som ni förstår. Men den som inte kan låta bli att dricka pga att det är midsommarafton, får supa någon annanastans. Så vill vi ha det och så kommer det bli!

Idag känner vi oss glada och lyckliga och vi ser fram emot att få gifta oss. Visst kommer jag bli besviken om någon hellre väljer att supa än att vara med oss på vår bröllopsdag, men samtidigt är jag inte beredd att ändra datum ännu en gång för att det ska passa andra.  När man har familj och vänner som jobbar skift, på schema och vanlig kontorstid, är det inte möjligt att hitta ett datum som passar absolut varenda en. Vi har gjort så gott vi kan, det får räcka. Och är vi och vår bröllopsdag mindre viktiga än att supa, så kan vi inte göra så mycket åt det. Då får de ha sin dag och vi får fira vår utan dem...

Sådär, nu har jag fått skriva av mig lite. Känns bra!  

• Svar på tråden Att det kan vara så svårt att välja en ny bröllopsdag!?
  • MrsSilfverblad2b

Så bra att ni insett att det är ER dag och ingen annans. Tråkig attityd från era nära och kära.

Lycka till med allt planerande och ha en härlig bröllopsdag!

12-05-12
  • Silketuss

Tack, det var gulligt av dig! Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att skriva, MrsSilverblad2b!

• TheD

Naaa grattis till bokat datum!!! Äntligen (så att säga)!

Ja, snälla nån. Passar det inte någon då är det så.

• daniiel

Grattis till att ni bokat ett nytt datum och ett datum som ni trivs med :)

Du har så rätt i att man inte kan tänka på alla andra när man väljer datum. Vi ville visserligen väldigt gärna ha med absolut närmsta familjen, våra föräldrar och syskon, så vi dubbelkollade med dom innan vi skickade ut inbjudningar osv. Resten av gästerna fick helt enkelt göra som de önskade. Min farmor sa något i stil med "Jag undrar vem som kan komma egentligen." och syftade då på att stora delar av min släkt skulle vara bortresta på semester och förmodligen tyckte att valet av datum var lite synd. Det var ett stort bortfall från min sida släkten, men jag tänker som så, att de som verkligen ville vara med och fira oss, de var där på vår bröllopsdag :) De andra prioriterade annat och då var det lika väl att de inte var där.

Jag hoppas verkligen att er bröllopsdag kommer bli underbar och att så många som möjligt vill vara med och dela den med er :) Vad mysigt också, att det är på er årsdag, det blir ju lite mer speciellt då :)

Kan också säga att jag förstår att ni väljer alkoholfritt och det är inget fel med det :) Jag dricker själv inte alkohol, så för min del hade även vårt bröllop kunnat få vara alkoholfritt, men min make ville gärna ta en öl till maten för en gångs skull :) Vi hade dock inte öppen bar eller så, utan gästerna fick själva bekosta sin alkohol till restaurangpriser. Tror det höll nere konsumtionen en aning dock, för det är ju rätt dyrt, så det var ju bra. Ingen blev sådär överförfriskad :)

• Chicita

Underbart att läsa Skrattande
    Jag är så glad för er skull Silketuss. Det finns inga "perfekta" datum. Det är ju alltid någon som inte kan.
    Och vet du - det är deras val och deras förlust om dom inte kommer på ert bröllop.
    Ni har varandra, det är ju precis som du skriver, det viktigaste på den dagen.

Vad skönt med ett "vitt" bröllop också.
    Tänk på att det finns miljoner alkoholfria drinkar man kan blanda. Och andra goda men "roliga" alternativ till sprit.
    Så alla som tycker att alkoholfritt = tråkigt. Dom kan ju hoppa upp och sätta sig på något Tungan ute

• Dejli

Kul att ni hittat ett datum. Se bara till att meddela era gäster i god tid då det inte är en ledig dag för alla. Själv jobbar jag halvdag på midsommarafton trots att jag har ett vanligt jobb, alltså inte skift.

• Silketuss

Förlåt mig för att jag inte svarat här förrän nu. Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa era svar. Dejli, vi har sett till att alla har fått en förvarning om att det är midsommarafton som gäller, just för att vi har flera som är anställda inom tex landsting och även inom industri, mm, där man jobbar midsommarafton mm.

Allt känns väldigt bra just nu.  

Svar på tråden Att det kan vara så svårt att välja en ny bröllopsdag!?