• SaraJoakim

Vill inte ha olikt klädda tärnor.. / Internationell affär med tärnklänningar?

Våra tärnor bor i olika länder, är det någon som vet en affär som säljer tärnklänningar som kan tänkas finnas internationellt? 

Min m2b's äldre syster är lite skeptisk till att handla klänningar online ifall de inte skulle passa osv.. jag förstår henne.. men så sa hon även att hon och deras lillasyster kunde hitta en tillsammans, sen skicka bilder till tärnorna utomlands så hittade de liknande klänningar.. Min första tanke var; "Jag vill att tjejjerna har LIKA klänningar. Det är nästan ett krav för mig.. M2B's första tanke var ironiskt nog; "Vad säger att just de två ska få välja klänningar?!" ... vilken jag som w2b tycker känns ganska skönt då jag inte vill att "mina tärnor" ska stå utanför i olika klänningar... dom är ju som mina systrar ju och de har ju också all rätt att få smälta in vackert med de andra.

Sen kan ju alla ha olika som ett sista alternativt. men jag gillar den där harmoniska bilden av att tjejjerna har lika..

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Vill inte ha olikt klädda tärnor.. / Internationell affär med tärnklänningar?
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-02 15:04:23 följande:
    Oj, det är ju ingenting!! Beställde du även din brudklänning från en kina sida eller köpte du den på hemma plan? Vilken sida använde du?
    Jag köpte även två brudklänningar från en kinasida, www.mylove-bridal.com, och de har mina varmaste rekommendationer. Fick jättefina klänningar :) Många andra som också är nöjda med sina klänningar från den sidan :)
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-02 15:22:36 följande:
    Tack för varningen! 
    Är det svårt att beställa en kina klänning? Tog du måtten själv hemma? Eller åkte du ut i affärer och provade orginalen och fick storleken därifrån?
    Jag tycker de känns så tjaskigt att åka ut och "låtsas handla"... :s
    Förlåt att jag hoppar in och svarar här, men det är väldigt enkelt att beställa en klänning. Antingen skickar man in bilder på en klänning man vill att de ska sy upp eller så väljer man en klänning ur deras sortiment. Man kan också välja att göra vissa ändringar på klänningar ur deras sortiment. De har väldigt bra anvisningar på vilka mått man ska ta, så har man bara hjälp av en sambo/vän/mamma eller liknande, så går det utmärkt att mäta :) Mina mått stämde bra med en standardstorlek, så jag beställde i en standardstorlek. Jag fick lägga upp den enda klänningen ca 3-4cm framtill, annars passade de perfekt :) Väljer man dessutom med snörning i ryggen, så får man ju lite mer spelrum än om man väljer med dragkedja.
  • SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-01-02 16:00:10 följande:
    Förlåt att jag hoppar in och svarar här, men det är väldigt enkelt att beställa en klänning. Antingen skickar man in bilder på en klänning man vill att de ska sy upp eller så väljer man en klänning ur deras sortiment. Man kan också välja att göra vissa ändringar på klänningar ur deras sortiment. De har väldigt bra anvisningar på vilka mått man ska ta, så har man bara hjälp av en sambo/vän/mamma eller liknande, så går det utmärkt att mäta :) Mina mått stämde bra med en standardstorlek, så jag beställde i en standardstorlek. Jag fick lägga upp den enda klänningen ca 3-4cm framtill, annars passade de perfekt :) Väljer man dessutom med snörning i ryggen, så får man ju lite mer spelrum än om man väljer med dragkedja.
    Ingen fara :) Är glad för alla svar! Jag var inne på Milly där tjejjerna hittat en klänning de tycker om, klänningen kostar $198 och jag undrar om det du vet om det är där de ligger på Milly? Många tjejjer på den tråden jag läste om kinaklänningar, har hittat deras tärnklänningar för mellan 300-500 kr, så 1400 kr känns lite mycket då. Vet du om det är klänningen, sidan eller har de andra haft extrem tur? 
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-02 16:40:13 följande:
    Ingen fara :) Är glad för alla svar! Jag var inne på Milly där tjejjerna hittat en klänning de tycker om, klänningen kostar $198 och jag undrar om det du vet om det är där de ligger på Milly? Många tjejjer på den tråden jag läste om kinaklänningar, har hittat deras tärnklänningar för mellan 300-500 kr, så 1400 kr känns lite mycket då. Vet du om det är klänningen, sidan eller har de andra haft extrem tur? 
    Milly är väl, så vitt jag förstått, en av de lite dyrare kinasidorna, men så har de många nöjda kunder också :) De flesta som fyndar klänningar för kring 300kr beställer ofta från Ebay. Mina tärnklänningar köpte jag av en säljare på DHgate.com, en sida liknande Ebay. Då är det lite mer av en chansning, man kan ha tur och få hem fina klänningar. Man kan ju be om tips på säljare som folk fått hem fina klänningar av, dåökar ju chanserna att få något man blir nöjd över. Sidan jag beställt mina brudklänningar ifrån, Mylove-bridal.com, är lite billigare än Milly. Det är en av de billigaste kinasidorna, som jag sett, jag köpte min ena brudklänning för ca 600kr och där har de också tärnklänningar från ca $50.

Man får helt enkelt kika runt en hel del för att hitta de där fynden :)
  • 1700tal
    SaraJoakim skrev 2012-01-02 16:40:13 följande:

Milly är en relativt dyr sida. Kanske behöver man inte prioritera på det viset med tärnklänningar som ju är enklare att sy.

Kolla igenom företagen i TS här så får du en bra överblick över hur de ligger i pris:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3949530.html

• SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-01-02 17:05:07 följande:
    Milly är väl, så vitt jag förstått, en av de lite dyrare kinasidorna, men så har de många nöjda kunder också :) De flesta som fyndar klänningar för kring 300kr beställer ofta från Ebay. Mina tärnklänningar köpte jag av en säljare på DHgate.com, en sida liknande Ebay. Då är det lite mer av en chansning, man kan ha tur och få hem fina klänningar. Man kan ju be om tips på säljare som folk fått hem fina klänningar av, dåökar ju chanserna att få något man blir nöjd över. Sidan jag beställt mina brudklänningar ifrån, Mylove-bridal.com, är lite billigare än Milly. Det är en av de billigaste kinasidorna, som jag sett, jag köpte min ena brudklänning för ca 600kr och där har de också tärnklänningar från ca $50.

Man får helt enkelt kika runt en hel del för att hitta de där fynden :)
    Dina klänningar? :) Har du köpt flera?
  • SaraJoakim
    1700tal skrev 2012-01-02 17:12:22 följande:

Milly är en relativt dyr sida. Kanske behöver man inte prioritera på det viset med tärnklänningar som ju är enklare att sy.

Kolla igenom företagen i TS här så får du en bra överblick över hur de ligger i pris:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3949530.htm...

Haha måste vara den längsta tråden ever?! :D Tack ska definitivt kolla runt här :)
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-03 00:47:46 följande:
    Dina klänningar? :) Har du köpt flera?
    Haha ja, det blidde fyra brudklänningar, men jag använde bara två av dom på bröllopsdagen. Det var de två från Mylove-bridal.com :)
  • SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-01-03 00:54:10 följande:
    Haha ja, det blidde fyra brudklänningar, men jag använde bara två av dom på bröllopsdagen. Det var de två från Mylove-bridal.com :)
    oh my godness, bara två klänningar?! :p Jag har inte ens tänkt i banorna att man kan byta klänning under dagen! Var dom totalt olika så du inte kunde bestämma sig eller var de olika praktiska för kyrka/fest? Eller ville du helt enkelt glänsa i flera ;)
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-03 01:40:26 följande:
    oh my godness, bara två klänningar?! :p Jag har inte ens tänkt i banorna att man kan byta klänning under dagen! Var dom totalt olika så du inte kunde bestämma sig eller var de olika praktiska för kyrka/fest? Eller ville du helt enkelt glänsa i flera ;)
    Jag blev förälskad i en ankellång söt klänning från Mylove och beställde den, men den kändes lite väl enkel då vi skulle ha vår vigsel i en relativt stor kyrka och.. ja, man gifter sig ju trots allt bara en gång. Den kostade dessutom bara ca 600kr, så jag bestämde mig för att köpa en till, lång, klänning. Jag beställde en från DHgate, men när den kom hade de missat snörningen i ryggen och klänningen var för liten. Jag beställde då ytterligare en från en annan säljare på DHgate, men där blev det ett missförstånd angående snörningen i ryggen och de gjorde dessutom klänningen i två storlekar mindre än vad jag beställde. Då stod jag där med två brudklänningar jag inte kunde använda, men jag fick pengar tillbaka och behålla båda klänningarna. Då bestämde jag mig för ett sista försök och beställde en klänning till från Mylove bara drygt 1 månad före vigseln. Den dök upp efter 3 veckor och satt som en smäck, förutom att den fick läggas upp 3-4cm framtill :P

Jag är såhär i efterhand väldigt glad över mina två klänningar, för jag tycker de båda är otroligt fina och i kyrkan och under fotograferingen fick jag verkligen känna mig som en prinsessa :) Sedan under middagen bytte jag till den kortare klänningen, utan släp och underkjol, och kände mig fortfarande som en vacker brud, men mycket bekvämare och svalare :P
  • 1700tal
    SaraJoakim skrev 2012-01-03 00:48:46 följande:
    Haha måste vara den längsta tråden ever?! :D Tack ska definitivt kolla runt här :)

Mm, skulle tro att den är det faktiskt!

Ett tips till förutom själva kinasidorna i TS; den allra allra översta länken i TS i kinatråden är en recensionstråd (typ "kinaklänningar - här beställde jag och så gick det" eller nåt). MEN den har en massa trams skrivet i sig på slutet så backa till första sidan i den och läs och kolla på bilder av de klänningar som kommit hem. I "gaffeltråden" pratar vi om en massa annat oxå, det är därför den hållit sig vid liv så länge.

• Mahy

Mina tärnor beställde sina klänningar från Tidebuy.com Gick hur bra som helst! Alla tjejerna bor på olika ställen så det var lättat så! Och hittils har alla varit jättenöjda!

• SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-01-03 02:06:40 följande:
    Jag blev förälskad i en ankellång söt klänning från Mylove och beställde den, men den kändes lite väl enkel då vi skulle ha vår vigsel i en relativt stor kyrka och.. ja, man gifter sig ju trots allt bara en gång. Den kostade dessutom bara ca 600kr, så jag bestämde mig för att köpa en till, lång, klänning. Jag beställde en från DHgate, men när den kom hade de missat snörningen i ryggen och klänningen var för liten. Jag beställde då ytterligare en från en annan säljare på DHgate, men där blev det ett missförstånd angående snörningen i ryggen och de gjorde dessutom klänningen i två storlekar mindre än vad jag beställde. Då stod jag där med två brudklänningar jag inte kunde använda, men jag fick pengar tillbaka och behålla båda klänningarna. Då bestämde jag mig för ett sista försök och beställde en klänning till från Mylove bara drygt 1 månad före vigseln. Den dök upp efter 3 veckor och satt som en smäck, förutom att den fick läggas upp 3-4cm framtill :P

Jag är såhär i efterhand väldigt glad över mina två klänningar, för jag tycker de båda är otroligt fina och i kyrkan och under fotograferingen fick jag verkligen känna mig som en prinsessa :) Sedan under middagen bytte jag till den kortare klänningen, utan släp och underkjol, och kände mig fortfarande som en vacker brud, men mycket bekvämare och svalare :P
    Ssssccccchyyyyy! Sluta locka! Värsta fresterskan ju :p 
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-03 12:37:33 följande:
    Ssssccccchyyyyy! Sluta locka! Värsta fresterskan ju :p 
    Haha ja, men det hjälps inte.. jag kunde ha på mig två, enligt mig, underbart vackra klänningar och jag betalade inte mer än ca 2000kr för båda :) Det är budgetlyx ;D

Hur går det med tärnklänningarna? Hittar de något som alla gillar? :)
  • SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-01-03 13:14:05 följande:
    Haha ja, men det hjälps inte.. jag kunde ha på mig två, enligt mig, underbart vackra klänningar och jag betalade inte mer än ca 2000kr för båda :) Det är budgetlyx ;D

Hur går det med tärnklänningarna? Hittar de något som alla gillar? :)
    Ja det är det verkligen!! :D

Det går bra, jag har gjort en facebook grupp så att de ska kunna hålla kontakten med varandra lätt även utan mig och jag tror det tog 3 inlägg där så hade dom enats! De kallar jag tur!frågan är vart vi ska beställa den. Jag vet inte, men jag tycker den är lite dyr? Jag har beställt andra klänningar i chiffong och har betalat mycket mindre.. 

http://www.millybridal.com/a-line-sweetheart-neckline-strapless-with-pleats-and-flower-knee-length-zipper-chiffon-bridesmaid-dress-bm8375.html 
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-04 09:54:23 följande:
    Ja det är det verkligen!! :D

Det går bra, jag har gjort en facebook grupp så att de ska kunna hålla kontakten med varandra lätt även utan mig och jag tror det tog 3 inlägg där så hade dom enats! De kallar jag tur!frågan är vart vi ska beställa den. Jag vet inte, men jag tycker den är lite dyr? Jag har beställt andra klänningar i chiffong och har betalat mycket mindre.. 

www.millybridal.com/a-line-sweetheart-necklin... 
    Oh, vilken fin klänning :) De har bra smak iaf :) Vilken färg ska dom ha den i, samma på bilden eller annan?
    Du skulle ju kunna skicka bilden till ett par andra kinasidor och be om prisuppgifter?
    Milly brukar ju göra fina klänningar, men jag betalade inte ens sådär mkt för någon av mina brudklänningar, så skulle också tycka att det var lite dyrt för tärnklänningar.. Men.. ska de betala själva eller ska du betala deras klänningar? Om de ska betala själva, så kanske de är beredda att lägga ut så mkt ändå?
Svar på tråden Vill inte ha olikt klädda tärnor.. / Internationell affär med tärnklänningar?