• Blivande Marie J

Häften till kyrkan?

Kan inte riktigt bestämma mig om vi ska trycka upp ett vigsel program eller ej. Hur har ni gjort? Roligt om musik och sånt kommer som en "överraskning" på sätt och vis. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Häften till kyrkan?
  • Syrinx

Vi vill absolut ha ett vigselprogram! Det är trevligt om gästerna kan följa med i vad som händer, se namn på präst och eventuella solister, se vad det är för musik och så dessutom ha något att spara sedan. Min mormor kommer vilja spara vigselprogrammet iallafall.  

Ska ni dela ut psalmböcker isåfall? Så att prästen får annonsera psalmerna? Det går ju förstås bra, men jag vet att många brukar skriva psalmtexterna i vigselprogrammet. Vi ska ha fyra psalmer och är dessutom båda från musikersläkter, så vi vill ha psalmböcker (både för att folk kan läsa noter och för att det blir för mycket att skriva ut fyra psalmer i vigselprogrammet). Ja, lite så resonerar vi. 

• TheD
    Vi hade vigselprogram :) Alla texter skrivna så det var nog ingen som hade en psalmbok framför sig. På något sätt tycker jag det hör till att ha vigselprogram.
  • Cantaton

Ni kan ju skriva "Ingångsmusik", "solosång" etc. utan att skriva vilka stycken de får höra - så blir det fortfarande lika mycket överraskning. Många som är kyrkovana tycker att det är skönt att kunna följa med i ett program.

• Blivande Marie J

Tack för tipsen. Tror vi kör på cantatons förslag om att skriva solosång etc.

• daniiel

Vi skrev såhär i våra häften:

Inget avancerat, men det var många som uppskattade att vi hade skrivit ut vad musiken hette osv, samt att har man skrivit ut psalmtexterna i häftena, så är det lätt för alla att hänga med. Vi skrev också på sista sidan i häftet vad alla andra som var en del av ceremonin, förutom brudparet, hette. Även det uppskattat, då alla inte känner varandra. Många tog med sig vigselhäftena hem efteråt.

Tex:
    "Präst: XXX XXX
    Brudnäbb: XXX XXX
    Tärnor: XXX XXX och XXX XXX
    Marskalker: XXX XXX och XXX XXX
    Solist: XXX XXX
    Gitarr: XXX XXX"
    osv.
  • daniiel

Själva vigselceremonin går snabbt, även om man lagt in solosånger osv, så det kan vara kul för gästerna att se vad som händer. Jag som brud hade också uppskattat om jag haft ett vigselprogram, så jag hade hängt med :P

• Chicita

Vi hade inga vigselprogram. Det enda vi hade var en lapp med fader vår på latin. Jag tycker att det hör till att bläddra sig fram i en psalmbok också... Det känns lite mer gammaldags Flört

• Cantaton
    Chicita skrev 2011-12-31 00:49:22 följande:
    Vi hade inga vigselprogram. Det enda vi hade var en lapp med fader vår på latin. Jag tycker att det hör till att bläddra sig fram i en psalmbok också... Det känns lite mer gammaldags Flört
    Vigselordningen finns ju också i psalmboken, om man vill följa med men inga program är upptryckta :)
  • Chicita
    Cantaton skrev 2011-12-31 00:51:51 följande:
    Vigselordningen finns ju också i psalmboken, om man vill följa med men inga program är upptryckta :)
    Det fanns inte så många upptryckta bröllopsprogram på medeltiden - och vi hade ju ett medeltidsbröllop Flört
    Därav hinten om att det kändes mer gammeldags att bläddra i psalmboken.
    Dock hade dom nog inga såna på medeltiden heller eftersom det var så otroligt dyrt med böcker då. Och alla var handskrivna
  • AndroSid

Vi ska inte ha några vigselprogram, men vi gifter oss inte heller i kyrkan.

Svar på tråden Häften till kyrkan?