• Pertinax

När "drömbröllopet" aldrig kommer bli av

Större delen av mitt liv har jag drömt om ett stort, flott och dyrt kyrkbröllop. De senare åren har jag funderat mer på bergerlig vigsel och åka bort och hyra en herrgård eller liknande. Men i verkligheten är min fästman långtidsarbetslös och jag försörjer oss med min sjuksköterskelön. Har sällan en endaste krona kvar vid månadsslutet. Därför har jag insett att ska jag prompt hålla fast vid mina storslagna planer kommer jag aldrig någonsin bli gift. Och jag börjar känna att det nog faktiskt är att bli gift som är grejen, inte allt runtomkring. Så nu har vi helt plötsligt börjat prata om bröllop redan till sommaren. 15/8 har vi varit förlovade i två år, och det har då gått tre år sedan han vågade be mig om mitt telefonnummer, så det känns som ett roligt datum att välja. Dessvärre blir det ju väldigt ont om tid att hinna med något sparande. Planen är nu att få till ett personligt, intimt litet bröllop som verligen känns "vi" utan att det kostar så mycket. Finns en vacker gammelgård på orten jag kommer ifrån med utsikt ner mot österdalälven. Tänker mig en borgerlig cermoni där (trots allt känns det som hyckleri för oss båda att lova "inför gud och dennna församling") utomhus. Knälång enkel brudklänning, barfota, enkel bukett med bara ett par stora blommor. Han i kostymbyxor och kortärmad skjorta. Vigselringar (ja, han vill också ha en vigselring) från titanringar.com då våra förlovningsringar är i titan. Bästa kompisen är frisör och får göra hår tillika vara tärna. Har två kompisar som sjunger fint, tänker mig till exempel Av längtan till dig, Kärleksvisan och Utan dina andetag, men även Mötleys Without you då min karl gillar rock. Har funderingar kring inmarsch och sådant när det gäller borgerlig cermoni. Är väl inget hinder att få till en vacker cermoni trots att det inte är kyrkligt? Skulle vilja att några violinister spelar Canon in D tror jag.

"Festen" kommer hållas i anslutning till gammelgården där det finns en typ bystuga, stor gräsplan samt liten dansbana. Vill helst vara ute om det är fint väder. Festen blir alkoholfri då min fästman vuxit upp i en alkoholiserad familj och inom båda våra familjer finns det folk som eventuellt skulle dricka för mycket, och ingen av oss gillar fulla människor och dricker ytterst sällan själva. Blandar någon god bål till brudskålen och till maten blir det vatten med olika bär och frukter. Maten tänker jag mig catering från ett lokalt ställe som heter Rältagården. De kommer ut och tillagar maten på plats utomhus till en inte allt för dyr peng. Till barnen kan man grilla korv. Min brors kompisar har ett coverband som kan spela om inte gratis så i alla fall väldigt billigt. Lite roliga tävlingar, frågesport osv med olika vinster.

Tycker det är svårt det här med hur många man ska bjuda. Har ganska klart för mig inom familjen vilka som ska få komma, men det finns ett par frågetecken på hans sida. Och hur många kompisar vi ska bjuda har jag ingen aning om... Det tål att tänkas på. Har även funderingar kring det här med kuvertavgift. eventuellt en liten sådan på ca 150 kr. Eller att vi helt enkelt skriver att vi inte önskar oss presenter men gärna ett bidrag till bröllopsresan. Vilket är bäst?

Allt är fortfarande helt på planeringsstadiet, ingen person är tillfrågad och inget är bokat. Skulle vara trevligt med synpunkter, idéer och tankar. Någon som känner igen sig?

http://www.raltagarden.se/index.htm
    http://www.hembygd.se/index.asp?lev=24317

• Svar på tråden När "drömbröllopet" aldrig kommer bli av
  • Dejli
    Pertinax skrev 2012-01-06 21:37:30 följande:
    En sak till! Med "de närmaste" och de vi "måste" bjuda hamnar vi på drygt 40 personer. Men sen vill vi ju ha några vänner med också... Jag har inte så många nära vänner längre, men älskar många av mina kollegor av hela mitt hjärta.  Har dock inte utrymme att bjuda dem med respektive. Men jag tänkte att om de kollegor som jag bjuder får som en gemensam inbjudan, typ på facebook eller nåt, så att de ser att de som grupp är bjudna, då kanske det inte känns så konstigt att bli bjuden "ensam". Eller?
    Jag tycker inte man ska bjuda utan respektive, med undantag av kollegor/klasskamrater/motsvarande som man kanske inte umgås med så mkt privat. Tycker det låter som en bra idé att ge dem en "kollektiv" inbjudan. Då har man ju mer bjudit en grupp än enskilda individer.
  • M0K

känner igen mig i ts beskrivning..

• Pertinax

Klänningen inhandlad. 300 spänn på Tradera. Hoppas den är lika snygg i verkligheten!
  • Hotlena
    Pertinax skrev 2012-01-08 21:08:03 följande:

Klänningen inhandlad. 300 spänn på Tradera. Hoppas den är lika snygg i verkligheten!
    Tycker den var den finaste av de du länkat! Mycket bra köp! =) Tradera är bra grejer.
    Håller med alla ovanstående talare att det låter som ett toppenbröllop. Jag har oxå tänkt om en hel del i mitt eget. Vi är 14 månader bort ännu så det finns lite tid att spara, min karl har jobb med full lön (medel) men jag själv har ut 6000/månad vilket bara räcker till räkningar och sen är det slut. Vi har gått från en budget på ca 40 000 till en på 15-20 000 (ska sätta oss ner och ränka ordentligt här nån dag). Å finns verkligen mycket man klara sig utan.
    Jag kommer hyra min klänning (blir ändå dyrare än din :P), inte ha någon tärna eller best man och köra allt i en och samma lokal istället för två som det var tänkt från början.
    Det viktigaste är ändå att bli gift med den man som gör mitt liv komplett och som jag inte kan tänka mig en framtid utan =)
    Finns en bra tråd här på forumet, den heter "vi med en budget under 40 000" där finns en hel del bra tips.
    Färgerna går jättebra ihop tycker jag. Har själv inte hunnit tänka på det och vet inte hur avancerat jag vill göra dukningen heller. Men något fint vill man ju ha. Favors känns onödiga. Gästerna kommer inte märka att det "saknas" ändå.

Jag funderar oxå på det här med festprogram och liknande... osäker på om det bara kommer kännas konstigt när resten hålls enkelt? Men samtidigt så är det ju ändå bröllop =)
  • bridetobe2013
    Pertinax skrev 2012-01-08 21:08:03 följande:

Jätte snygg klänning. Hade jag lätt kunna tänka mig också,,, Lutar åt ett borgerligt bröllop här också. Lite enklare variant... Måste bara bestämma vart.... Ditt planerande låter underbart
    1/6 2013
  • Pertinax

Filar på cermonin. Synpunkter är välkomna!! Måste man säga "Ja" nånstans?

Vigselförrättaren:
    Kanske är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

Musik

Vigselförrättaren läser denna dikt:
    Det handlar om att vara ett och två på samma gång
    Att vara sig själva, men delar av något större
    Det handlar om att se kärlek i varandras ögon
    Och att höra hemma var som helst tillsammans

Det handlar om att steka pannkakor och kramas
    Att vardagen blir skimrande med den man älskar
    Det handlar om händer som vill hålla varandra
    Och om kroppar som vill somna och vakna tillsammans

Det handlar om ett val som egentligen är självklart
    Att inte kunna tänka sig ett liv utan den andre
    Det handlar om att behöva varandra
    Och att alltid vilja vara tillsammans
    (Av Helena Ferry)

Vigselförrättaren:
    XX och XY; Ert mirakel finns i den väg ni har valt tillsammans. Ni ingår detta äktenskap med varandra, och vet att den verkliga magin i kärlek är inte att undvika förändringar, utan att navigera mellan dem framgångsrikt. Låt er överlämnas till detta mirakel och leva varje dag tillsammans. Lova att respektera varandra, och åta er att leva ert liv tillsammans i alla dagar framöver.

Jag ber dig XX att dela denna värld med XY, på gott och ont.

XX:
    Jag, XX, tar dig XY till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.

Vigselförrättaren:
    Jag ber dig XY att dela denna värld med XX, på gott och ont.

XY:
    Jag, XY, tar dig XX till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.

• Pertinax

Puff puff. Nån som vill tycka något...?

• Lenblo

Det låter fantastiskt trevligt! Vilka fina löften!
    Med tanke på det ofta instabila vädret kan det vara idé att ha middagen inne, men resten av festen måste ju inte stanna där om vädret skulle stå er bi. Eller kanske går det att flytta ut borden vid riktigt stabilt och fint väder? Man kan hitta en massa billiga saker att duka med på loppis, om ni inte har någon att låna av förstås. Skulle ni ha vägarna förbi Linköping så har jag ett dussin linnedukar du kan låna, skicka ett meddelande till min inbox bara. Kom bara ihåg att det är ett drygt jobb att mangla. Obestämd

Till brunt och ljusgrönt skulle jag säga att alla varma, milda färger skulle fungera bra, tex äggskalsgult, ljusrosa eller en mild aprikos.

Vill du ha tärna så ha det för allt i världen. Man måste inte alls ha en matchande marskalk. Är hon ensam tärna kan man ju dessutom låta henne välja klänning i vilken färg hon vill, vilket gör att du inte ens behöver överväga att bidra till hennes klänning.

Skickar ni ut inbjudningarna tidigt så kan en liten påminnelse sitta fint sådär två månader innan, men det går ju bra per mejl. Program måste man inte ha. Vill ni i alla fall så går det fint att skriva ut direkt från datorn. Det finns ingen anledning att lägga pengar och energi på favors heller.

• Pertinax

Åh vad roligt med svar! Tack snälla ni!

För att uppdatera lite så landade inbjudningskorten hos mottagarna på alla hjärtans dag. Bara fått positiva kommentarer än. Känns som ett klokt val att skicka ut så tidigt då vigseln är en onsdag i slutet av sommaren.

Färgvalet blev till slut brunt, guld och vanilj, precis som våra inbjudningskort. Jag är egentligen inte alls en guldtjej, men dtn känns som en jordnära men lite lyxig kombination.

Middagen kommer trots allt att hållas inomhus. Har valt att ha vigseln vid kl 17, så middag och fest blir lite senare, så att det känns mysigare med tända ljus och sådär. Letar inspiration och billiga dekorationer varje dag.

I början av mars åker vi till Härnösand då det är där de som har titanringar.com har sin fysiska butik. Vi orkar inte lägga energi på att beställa fel ringar och skicka fram och tillbaka om vi ångrar oss.

Min karl har trots allt skaffat sig en bestman, hans kusin. Kommer bli jättebra :)

På den tiden som jag fortfarande övervägde kyrkbröllop brukade jag tänka att min bror skulle överlämna mig (eftersom min pappa är död sedan 6 år tillbaka). Så borde man väl kunna göra även om det är borgerligt och utomhus? Man har väl egentligen större valfrihet att utforma som man vill när det är borgerligt (eftersom inte alla präster godkänner överlämning)?

Svar på tråden När "drömbröllopet" aldrig kommer bli av