När "drömbröllopet" aldrig kommer bli av
Större delen av mitt liv har jag drömt om ett stort, flott och dyrt kyrkbröllop. De senare åren har jag funderat mer på bergerlig vigsel och åka bort och hyra en herrgård eller liknande. Men i verkligheten är min fästman långtidsarbetslös och jag försörjer oss med min sjuksköterskelön. Har sällan en endaste krona kvar vid månadsslutet. Därför har jag insett att ska jag prompt hålla fast vid mina storslagna planer kommer jag aldrig någonsin bli gift. Och jag börjar känna att det nog faktiskt är att bli gift som är grejen, inte allt runtomkring. Så nu har vi helt plötsligt börjat prata om bröllop redan till sommaren. 15/8 har vi varit förlovade i två år, och det har då gått tre år sedan han vågade be mig om mitt telefonnummer, så det känns som ett roligt datum att välja. Dessvärre blir det ju väldigt ont om tid att hinna med något sparande. Planen är nu att få till ett personligt, intimt litet bröllop som verligen känns "vi" utan att det kostar så mycket. Finns en vacker gammelgård på orten jag kommer ifrån med utsikt ner mot österdalälven. Tänker mig en borgerlig cermoni där (trots allt känns det som hyckleri för oss båda att lova "inför gud och dennna församling") utomhus. Knälång enkel brudklänning, barfota, enkel bukett med bara ett par stora blommor. Han i kostymbyxor och kortärmad skjorta. Vigselringar (ja, han vill också ha en vigselring) från titanringar.com då våra förlovningsringar är i titan. Bästa kompisen är frisör och får göra hår tillika vara tärna. Har två kompisar som sjunger fint, tänker mig till exempel Av längtan till dig, Kärleksvisan och Utan dina andetag, men även Mötleys Without you då min karl gillar rock. Har funderingar kring inmarsch och sådant när det gäller borgerlig cermoni. Är väl inget hinder att få till en vacker cermoni trots att det inte är kyrkligt? Skulle vilja att några violinister spelar Canon in D tror jag.
"Festen" kommer hållas i anslutning till gammelgården där det finns en typ bystuga, stor gräsplan samt liten dansbana. Vill helst vara ute om det är fint väder. Festen blir alkoholfri då min fästman vuxit upp i en alkoholiserad familj och inom båda våra familjer finns det folk som eventuellt skulle dricka för mycket, och ingen av oss gillar fulla människor och dricker ytterst sällan själva. Blandar någon god bål till brudskålen och till maten blir det vatten med olika bär och frukter. Maten tänker jag mig catering från ett lokalt ställe som heter Rältagården. De kommer ut och tillagar maten på plats utomhus till en inte allt för dyr peng. Till barnen kan man grilla korv. Min brors kompisar har ett coverband som kan spela om inte gratis så i alla fall väldigt billigt. Lite roliga tävlingar, frågesport osv med olika vinster.
Tycker det är svårt det här med hur många man ska bjuda. Har ganska klart för mig inom familjen vilka som ska få komma, men det finns ett par frågetecken på hans sida. Och hur många kompisar vi ska bjuda har jag ingen aning om... Det tål att tänkas på. Har även funderingar kring det här med kuvertavgift. eventuellt en liten sådan på ca 150 kr. Eller att vi helt enkelt skriver att vi inte önskar oss presenter men gärna ett bidrag till bröllopsresan. Vilket är bäst?
Allt är fortfarande helt på planeringsstadiet, ingen person är tillfrågad och inget är bokat. Skulle vara trevligt med synpunkter, idéer och tankar. Någon som känner igen sig?
http://www.raltagarden.se/index.htm
http://www.hembygd.se/index.asp?lev=24317