• Sebastiána

Bry er inte om stolsöverdrag!

Vi hade väldigt tråkiga stolar på vårt bröllop. När väl bröllopsfesten var tänkte jag inte på det alls och inte gästerna heller. Vi hade fullt upp med att njuta av festen. Dessutom syns inte stolarna när man väl satt sig.

Förresten, om de kan ha urtrista stolar på Nobelmiddagen kan man väl ha det på ett vanligt bröllop? Jag tror inte att stolarna förtog stämningen!

• Svar på tråden Bry er inte om stolsöverdrag!
  • sofi 88

Gud vad skönt att höra att inte alla lägger massa pengar och energi på att hyra eller klä in sina stolar! Jag är nämnligen helt inne på ditt spår men det är skitfula men dock sköna stolar i vår lokal. En kompis till mig blev såklart helt förfärad när hon såg vilka stolar vi ska ha och att vi inte ska göra något åt dem å då blir man lite trött. Men som du säger, folk kommer ju sitta större delen av tiden och då kommer INGEN se stolarna ändå. Bara tänka att de sitter bekvämt antagligen :) Och ja, kan nobelfesten komma undan med enkla stolar så kan nog vår något enklare bröllopsfest få klara sig med. Tack för en bra synpunkt!

• Sebastiána

Jag kan säga att jag inte förrän nu bverkligen sett hur stolarna på Nobelfesten ser ut. Jag har aldrig tänkt på det innan...

Vid en lång middag är verkligen sköna stolar bra att ha!

• Rosi

Där vi kommer vara så har det bara 60 ilkadan stolar sen är det klappstolar till resten så tycker inte det är så vackert att ha olika stolar.. Samt att jag tycker det se mycket mer lyxsigare med överdrag... Blir mer bröllops kännsla.. Men alla vi är ju olika.. =)

• Lissie84

Nu har jag aldrig varit på Nobelfesten så jag kan inte uttala mig om med säkerhet. Däremot har jag varit på middag i gyllenesalen två dagar efter nobel. Det skulle mycket möjligt kunnat vara samma stolar och det rörde sig ju inte direkt av vikbara plast stolar, utan sköna och vadderade, som dessutom är snyggare än vad som synd på bilden ovan. 

Jag tänker väldigt mycket på detaljer när jag är på bröllop och stolar är definitivt en av de sakerna som märks. Men det är klart, allt är beroende på vilken slags fest det handlar om. Ett frackbröllop med klappstolar är väl inte särskilt snyggt medans klappstolar kan fungera hur bra som helst till ett trädgårdsbröllop! 

• förlovadflicka

Vi knöt tyllband runt stolsryggarna på öppet hus, det blev faktiskt fint och gjorde stor skillnad utan att vara överdrivet mycket jobb/pengar :)

• augustesen

Jag var helt inne på att skaffa stolsöverdrag till vår tidigare lokal (klappstolar) men nu när vi bytt känns dom som finns helt okej. Jag är en sjuk perfektionist men som sagt tror inte man märker stolarna när alla är i lokalen och sitter ner. Stolarna vi ska ha är dessutom rätt snygga, blåa mjuka dynor men guld "kant"/"ram" så tror jag skippar överdrag..vore jag rik skulle jag nog haft det ändå bara för känslan när gästerna kommer in i lokalen :)

• aniara

Ja jag förstår då inte alls varför det är sån hets kring stolsöverdrag här på BT. Jag hade aldrig ens tänkt tanken eller sett något liknande förrän jag hittade detta forat. Vi har inte heller behövt överväga det eftersom vi har valt en urfin festlokal med fin inredning. Personligen tycker jag stolsöverdragen ser krångliga ut, att det inte är speciellt snyggt och att det är slöseri med pengar - men smaken är ju som baken.

• Drullen

Ja tyckte oxå att det inte är nån mening att lägga pengar på sånt, men....

När vi va o kolla på hela stället, så tänkte ja bara okej, fula stolar -fine, det får va så.

Men, så kommer alltid ett men.. sen såg ja nån här på BT berätta på sin blogg om sitt ställe och hade tagit en bild på deras stolar- min tanke va shit vilka fula stolar, men ja känner igen dom där.. (haha...det va samma ställe som vi ska ha alltså "våra stolar".)
    Dom är fula och dom är sten (trä) hårda att sitta på. Gammaldags skolstolar typ. Skulle det va de stolarna på bilden på vårt ställe, skulle ja inte känna att de behövde döljas, de är inte så hemska..

• TheD

Stolarna på Nobel är vad jag vet enfärgade och inte alls de fulaste jag har sett. Sen ville vi ha stolsöverdrag för att det är snyggare och ser mer stiligt ut när man kommer in i lokalen, men så ville vi ha det :)

• AnnMurr

Vi har oranga stolar! Hur kan någon INTE märka dem... :/ Tråkiga stolar, ok, men gräsligt fula kommer man inte undan med tyvärr.

• AnnMurr
    aniara skrev 2011-12-12 14:57:50 följande:
    Ja jag förstår då inte alls varför det är sån hets kring stolsöverdrag här på BT. Jag hade aldrig ens tänkt tanken eller sett något liknande förrän jag hittade detta forat. Vi har inte heller behövt överväga det eftersom vi har valt en urfin festlokal med fin inredning. Personligen tycker jag stolsöverdragen ser krångliga ut, att det inte är speciellt snyggt och att det är slöseri med pengar - men smaken är ju som baken.
    Säger hon som ska ha festen i en lokal med snygg inredning, klart du inte förstår då varför man lägger sådan tid. Eller kanske konstigt att du inte förstår då du själv valt en fin lokal, säger du själv. :)
     Lokalen för er kostar  mer, vi lägger mindre på lokal och fixar då till stolarna. Big deal? O_o
  • Moster Stina

Jag vill bara hålla med dig TS! Vi hade superpyntat fint i lokalen istället. Och om vi dessutom skulle lagt ned lika mkt jobb på stolarna hade det aldrig tagit slut. Tror att folk tycker det var superfint ändå!

Men ni som vill ha överdrag får gärna ha det ändå!

Tycker bara folk kan få veta att det faktiskt inte är alldeles nödvändigt i alla fall!

• Åsa Assyriskt bröllop

Stolsöverdrag behövs inte tycker jag. Vi hade ett bröllop för ca 270 pers i Södertälje Panorama lokal. Att ha överdrag skulle kosta runt 25-30 kr per stol. Alltså nästan 8 000 kr.
    Det vart LIKA bra utan och ingen tänker på stolarna!!!! 

• daniiel

Inte för att vara sån, men jag tror de flesta vet mycket väl att stolsöverdrag inte är ett måste ;P Jag hoppas åtminstone det! Vi hade turen att ha rätt fina stolar, stoppad sits och rygg i svart och guld med  stoppade armstöd. Vi hade dock kikat på en annan lokal som var väldigt mörk och där var stolarna inte alls fina och de var dessutom olika. Stolsöverdrag kan ju då vara ett enkelt, och i vissa fall billig, sätt att få det lite finare, ljusare och mer enhetligt :)

Det är ju sådär, att man prioriterar olika. För vissa är det viktigt att allt i lokalen är så bra det kan bli, för andra är kläderna viktigast, någon annan tycker maten och någon kanske tycker musiken.

Jag kan säga att det är totalt onödigt med livemusik eller 3-rätters, för jag har varit på många fina och roliga tillställningar utan det, men trots det, så kanske någon annan tycker att det är väldigt viktigt och väl värt pengar och tid :)

• knyttan

Hahah!!! Nej jag tänker inte heller ha stolsövedrag, det finns så mycket runtomkring bröllopsplanerande som jag inte förstår mig på, stolsöverdrag är en av dem. Men visst har man en massa olika stolar och det är viktigt med helhetskänslan så kan jag förstå att det är ett relativt enkelt sätt att göra intrycket bättre o lyxigare...
    Stolarna i vår lokal ser ut ungefär som de där på nobelmiddagen, fast grå... What´s good enough for knugen is good enough for me... Skrattande

• aniara
    AnnMurr skrev 2011-12-12 20:03:09 följande:
    Säger hon som ska ha festen i en lokal med snygg inredning, klart du inte förstår då varför man lägger sådan tid. Eller kanske konstigt att du inte förstår då du själv valt en fin lokal, säger du själv. :)
     Lokalen för er kostar  mer, vi lägger mindre på lokal och fixar då till stolarna. Big deal? O_o
    Nu har ju jag fler erfarenheter av brøllop utøver planerandet av mitt eget och jag har aldrig varit med om IRL att någon har klätt sina stolar med lakan. Trots varierande lokaler. Detta har jag bara støtt på här på BT. Vår festlokal kostar før øvrigt ingenting eftersom det är ett hotell och vi bokat upp alla rum (gästerna betalar sitt boende själva). Før mig är stolarna en petitess. Men ha du dina lakan om du vill. Jag har aldrig sagt hur andra ska gøra, jag talar bara før mig själv.
  • Drullen

Ja har inte heller hört eller sett så mycket om stolöverdrag innan BT, men är personligen överlycklig att ja fick det tipset. Hade faktiskt funderat på att försöka hitta nånstans att hyra stolar för de är så fula i vår lokal. För mig blir det mycket mindre jobb med att täcka dem än att baxa in och ut andra stolar : )

• Chicita

Kan ju inflika att man inte behöver ha heltäckande stolsöverdrag heller bara för att man vill pynta till lite.

En rosett runt stolsryggen (som någon skrev) kan göra mycket för första intrycket.
    Eller som vi gjorde - vi sydde typ "löpare" som vi draperade över sits och stolsrygg så dom hängde ner lite över ryggstödet. Visst alla låg inte kvar när alla hade satt sig ner. Men huvudsaken var att intrycket blev så färgglatt och "medeltida" som vi hade tänkt oss.
    Vi hade köpt billiga sidenliknande gardintyger på 5-metersklipp från Jotex och klippte sen upp dessa i 35cm breda remsor som blev ca 1,30 meter långa. Vi hade 5 olika färger och vi blandade dessa friskt för att få ett mer färgglatt "medeltida" intryck av lokalen Glad
    Vi kunde inte fixa långbänkar liksom. Så att drapera längder över stolarna gjorde ju att intrycket blev mindre modernt i och med de starka färgerna som sen gick igen i draperier och dekorationer.

Generellt kan jag hålla med om att det i många fall är helt onödigt att ha stolsöverdrag.
    Många stolar är enkla trästolar. Och dom behöver ju inte nödvändigtvis dekoreras.
    Men många lokaler har metallstolar med stoppade dynor i orange, grönt eller någon annan stark färg. Dels är det inte skönt att sitta med nylånstrumpor i en stol med metallram (stötar) och dels så skär sig dom färgerna med i princip alla andra färger... Och där tycker jag att det är helt berättigat med överdrag.
    Men man kan ju hyra sånt på vissa ställen... Glad

Svar på tråden Bry er inte om stolsöverdrag!