• max alexis

bröllopshäften och toastmaster

Gör alltid toastastern innehållet i bröllopshäftena eller gör man själv det?? Har hört lite olika. Vad säger ni? Kräver man det så det blir som en överaskning eller man fixar det själv så det man vill ha med kommer med?

• Svar på tråden bröllopshäften och toastmaster
  • förlovadflicka

Vi gjorde själva. Min mamma var vår toastmadame och även om hon var jättebra på det så gjorde vi dem för hon hade bara tagit med en massa väldigt töntiga allsånger, kärlekscitat som alla har på sina bröllop osv. Vi ville ha sånt som man faktiskt tycker är riktigt kul att läsa men som har med kärlek att göra så klart. Tror det beror på hur mycket brudparet bryr sig om detaljer och hur viktigt bröllopet är, jag lämnade i stort sett ingenting åt slumpen ;)

• Chicita

Jag har aldrig hört talas om att toastmastern gör programmen / festhäftena.
    Men visst om det är något han/ hon vill göra, så kan dom väl få fria händer om man vågar släppa iväg det.
    Eller att man gör en liten mall och skriver i allt man tycker är viktigt att det ska stå med. Om det är något dom verkligen vill göra.

Däremot vet jag att många toastmastrar har gjort egna texthäften och lite andra hyss som dom sen gömmer i själva programmet. Alltså som en bilaga som alla utom brudparet får.

Att vara toastmaster är ett väldigt stort uppdrag. Den personen håller i mycket och missar själv i princip hela firandet. Så att lägga på vår toastmaster kravet om att dessutom fixa ett program/ festhäfte för festen skulle jag aldrig ha tänkt tanken på ens.

• daniiel

Vi gjorde våra själva. Då kunde vi ta med det vi ville ha med och se till så att allt blev rätt :) Det var inte heller ett ansvar vi ville lägga på vårt toastpar, de hade nog med saker att tänka på ändå :)

• max alexis

Men vad bra. Då är det inte helt fel att göra det själv, som jag har tänkt.  Jag tycker också de verkar ha en massa om de ska fixa bara för VÅR skull.

• TheD

Vi hade inga festhäften men iaf. Jag har inte hört talas om att toastmastern fixar dessa. Låter lite konstigt.

• fruhgan

Vi gjorde våra festhäften själva men våra mammor och min moster hade gjort egna i smyg som dom överraskade oss med Deras innehöll mer sånger och skojiga rim och ramsor och tokiga sånger om bröllop och brudpar där de hade tex bytt ut ordet brud mot mitt namn eller brudgum mot makens namn osv. Jätteroligt!

• arioso

I min umgängeskrets så har det blivit självklart att festhäftet är toastparets uppgift. Vi har iofs valt att kalla det "värdpar" så då kanske det är naturligt att det är fler uppgifter inbakat...?
     Värdarna har då hand om festhäftet, att leda festen (presentera talarna etc), planera och genomför någonslags spex till brudparet, ta hand om gästerna, styra upp allt praktiskt under själva b-dagen så brudparet slipper, och säkert fler saker jag inte kommer ihåg nu.

Det är väl helt enkelt olika i olika gäng&sammanhang.

Svar på tråden bröllopshäften och toastmaster