Aleta skrev 2011-11-30 20:30:46 följande:
Är det en fin gammal tradition?
Jag hade aldrig hört talas om den innan jag läste på bröllopstorget.
Berätta gärna mer! Var kan man läsa om den osv. Jag är alltid väldigt nyfiken på fakta.
Vi var tillsammans utom när vi bytte om. Då var jag med mina systrar och systerdöttrar som fixade mig i ordning och han var med sina två bästa kompisar. Sedan möttes vi precis innan, bara några minuter och stod och såg på varandra och bara var vi, vi två som precis skulle börja en ny resa tillsammans.
Det var den bästa stunden på hela dagen och den jag minns allra mest.
http://ths.gardenweb.com/forums/load/wedding/msg0311593912835.html?22
Hittade inget snabbt på svenska, men hittade det här på engelska, dock ingen faktatext.
Nu när du påpekar det så verkar det inte finnas mycket info alls om det på nätet.
Det är en sed som ger i alla fall burden "mer" tid innan bröllopet för förberedelser och ska betyda att det är brudparets sista natt som singlar , då det i de flesta fall betyder att kvinnan ska sova hos sina föräldrar.
I min kultur används denna sed utav majoriteten och då används den mer av det "praktiska" skälet: att bruden ska ha mer tid för sig själv och för att fixa sig innan bröllopet, men också för att det ska bli en WOW-känsla första gången brudparet ser varandra på bröllopsdagen. Det finns säkert andra religioner som ser på det ur ett mer religiöst perspektiv också.