• JesFre

Tänker ni sova er sista natt ifrån varandra?

Här kommer ännu en liten fråga. 

Kommer ni spendera eran sista natt innan ni gifter er tillsammans eller var för sig?

Jag tror själv att jag kommer vara en sådan brud som vill ha med min blivande i varenda steg på vägen.

Kommer vilja ha honom där när jag letar efter brudklänning, när vi väljer blommor och jag kommer verkligen att vilja spendera varje natt tillsammans med honom. Även sista natten innan vårat bröllop. Som tur var har jag en fästman som vill vara med på varje steg och vill själv ha med mig när han provar ut sin klädsel etc.

// Jessica 

• Svar på tråden Tänker ni sova er sista natt ifrån varandra?
  • helsingebrud

Vi kommer ha mingelmiddag med ca hälften av gästerna på fredagen.
    Jag vill att vi ska sova på varsina håll och sedan inte träffas förns i kyrkan alldeles innan vigseln.

TRor det kommer bli mest wow känsla på det viset ( och jag slipper hans snarkningar en nattFlört)

• Memsan

Vi kommer nog sova isär. Vi har planerat allting tillsammans inkl sett varandra i kläderna som vi ska ha.
    Men jag känner mig själv så pass bra att jag vet att jag kommer vara en bridezilla strax innan + nervös, skör, lättirriterad & stressad. Så har jag sagt det att vi sover på skilda håll för att han ska få lite lugn och ro och att mina tärnor får ta hand om mig.
    I värsta fall så får jag smyga mig in i hans hotellrum under natten ifall saknaden & nervositeten blir för stor Flört

• gbg2012

Vi kommer att sova på varsitt håll, dels för att vi har besök. Marshalk och tärna bor inte i stan. Marshalken kommer att sova i vår lägenhet och jag tar in på hotell med mina två tärnor, kommer bli jättemysigt! =)

Vi är ifrån varandra ganska mycket då min M2b ofta jobbar i Stockholm, så en natt klarar jag. Kommer kännas extra speciellt natten innan den stora dagen! =)

• Jane
    Aleta skrev 2011-11-30 20:30:46 följande:
    Är det en fin gammal tradition?

Jag hade aldrig hört talas om den innan jag läste på bröllopstorget.
    Berätta gärna mer! Var kan man läsa om den osv. Jag är alltid väldigt nyfiken på fakta.

Vi var tillsammans utom när vi bytte om. Då var jag med mina systrar och systerdöttrar som fixade mig i ordning och han var med sina två bästa kompisar. Sedan möttes vi precis innan, bara några minuter och stod och såg på varandra och bara var vi, vi två som precis skulle börja en ny resa tillsammans.
    Det var den bästa stunden på hela dagen och den jag minns allra mest.  
    http://ths.gardenweb.com/forums/load/wedding/msg0311593912835.html?22
    Hittade inget snabbt på svenska, men hittade det här på engelska, dock ingen faktatext.
    Nu när du påpekar det så verkar det inte finnas mycket info alls om det på nätet.

Det är en sed som ger i alla fall burden "mer" tid innan bröllopet för förberedelser och ska betyda att det är brudparets sista natt som singlar , då det i de flesta fall betyder att kvinnan ska sova  hos sina föräldrar.
    I min kultur används denna sed utav majoriteten och då används den mer av det "praktiska" skälet: att bruden ska ha mer tid för sig själv och för att fixa sig innan bröllopet, men också för att det ska bli en WOW-känsla första gången brudparet ser varandra på bröllopsdagen. Det finns säkert andra religioner som ser på det ur ett mer religiöst perspektiv också.
  • Aleta
    Jane skrev 2011-12-01 07:05:17 följande:
    ths.gardenweb.com/forums/load/wedding/msg0311...
    Hittade inget snabbt på svenska, men hittade det här på engelska, dock ingen faktatext.
    Nu när du påpekar det så verkar det inte finnas mycket info alls om det på nätet.

Det är en sed som ger i alla fall burden "mer" tid innan bröllopet för förberedelser och ska betyda att det är brudparets sista natt som singlar , då det i de flesta fall betyder att kvinnan ska sova  hos sina föräldrar.
    I min kultur används denna sed utav majoriteten och då används den mer av det "praktiska" skälet: att bruden ska ha mer tid för sig själv och för att fixa sig innan bröllopet, men också för att det ska bli en WOW-känsla första gången brudparet ser varandra på bröllopsdagen. Det finns säkert andra religioner som ser på det ur ett mer religiöst perspektiv också.
    OK, tack.

Då var det inte en svensk tradition utan en anglosaxisk med anknytning till brudöverlämning verkar det som.
    Inte konstigt att jag inte hade hört talas om den eftersom jag nästan bara har varit på svenska bröllop där man går in tillsammans. 
  • Daludd

Absolut inte!
    Jag vill sova med henne natten innan, annars kan jag inte sova alls. Och så vill jag ligga där o tänka att henne gifter jag mig med i morgon! Hon, jag och katterna ;)

Vet inte vilken tradition det tillhör men har heller aldrig hört talas om det förrän amerikanska filmer egentligen. Och jag är mest förtjust i hur vi gör i lilla Sverige, tycker det är så fint att vi går in tillsammans t.ex. Känns som att det kan höra hit också? Hittar heller ingenting när jag söker på det.

Dessutom, är det någon som får kalla fötter kanske man behöver hjälp att värma dem :) Jag behöver i alla fall henne att lugna mig när jag svävar iväg. 

• Jane
    Aleta skrev 2011-12-01 07:37:22 följande:
    OK, tack.

Då var det inte en svensk tradition utan en anglosaxisk med anknytning till brudöverlämning verkar det som.
    Inte konstigt att jag inte hade hört talas om den eftersom jag nästan bara har varit på svenska bröllop där man går in tillsammans. 
    Njaa, inte bara anglosaxisk utan det finns i flera länder. Jag kommer exempelvis ifrån ett ortodox kristet land i södra europa, i grannländerna håller man också i samma sed. Det förekommer också i vissa muslimska länder också vad jag vet...ja lite varsomhelst
  • Aleta
    Jane skrev 2011-12-01 17:27:40 följande:
    Njaa, inte bara anglosaxisk utan det finns i flera länder. Jag kommer exempelvis ifrån ett ortodox kristet land i södra europa, i grannländerna håller man också i samma sed. Det förekommer också i vissa muslimska länder också vad jag vet...ja lite varsomhelst
    Ok, men det har lite med att man inte går in tillsammans att göra kanske?
  • Jane
    Aleta skrev 2011-12-01 17:49:45 följande:
    Ok, men det har lite med att man inte går in tillsammans att göra kanske?
    Det beror på i vilken kultur bröllopet är, hos mig t.ex. träffas man inte förrän brudgummen ska komma hem till bruden och "hämta" henne på bröllopsdagen, därefter går man in tillsammans i kyrkan.
  • gbg2012

Hur gör ni andra med morgongåva ni som sover ifrån varandra?

Vi kommer ses först innan vigsel då vi ska fotas vid festlokalen med brudtärnor och marshalkar.

Jag kommer troligtvis få en morgongåva som jag tänkt bära på bröllopsdagen, så vill ju få den i lugn och ro...=) 

• gbg2012

tilägg: man brukar ju få den dagen efter kom jag på nu, men det funkar ju inte om jag ska ha den på bröllopsdagen!

Svar på tråden Tänker ni sova er sista natt ifrån varandra?