• elinolsson

Vilken betalningsform föredrar ni för er fotografering?

Hej! 

Jag är lite nyfiken på att höra vilken betalform ni brudpar föredrar att en fotograf har.
    Paket pris där man kan välja hur länge fotografen ska vara med där det finns olika innehåll, eller en timkostnad där ni själva helt fritt kan välja när fotografen ska vara med på er dag? Eller kanske något helt annat? 

... också lite nyfiken på att höra vad ni väntar er efter fotograferingen, utskrivna bilder, digitala bilder, tackkort, förstoringar, fotobok eller annat? 

Berätta gärna vad ni tänkt ha för upplägg på fotograferingen. 

• Svar på tråden Vilken betalningsform föredrar ni för er fotografering?
  • augustesen

Jag tycker det är bra om det finns olika paket att välja mellan, mest för att det känns lättare. Men sen tycker jag samtidigt att det är bra om man kan välja själv, men det är ju inget som säger att man kan välja mellan säg fyra olika paket eller ett paket som man sätter ihop själv tillsammans med fotografen. Jag har bokat en fotograf och valde då ett paket för i princip hela dagen, men kommer troligtvis välja till någon timma till.

När jag skulle boka fotograf blev jag även avskräkt av en fotograf som hade för billig timersättning. Det kanske inte var jättebilligt egentligen men det är ju svårt som okunnig att veta vad som är "för billigt".

Efter fotograferingen vill jag gärna ha högupplösta bilder. Dock är jag inte särskilt intresserad av framkallade bilder, det kan man fixa själv - oftast mycket billigare än vad det blir via fotografen själv :p Men en fotobok tycker jag är jätteroligt - det vill jag absolut ha och det vill jag gärna att det ingår i paketet.

• Nessa83

Hoppar in här och undrar va ni får betala för fotograf???
    :)

Håller på att jaga fotograf, men vill veta va rimliga priser ligger runt?!

• Imke1977

När jag har kikat runt brukar timpriset ligga på ca 850 kr. 1 st högupplöst digital bild kostade 1500 kr.
    Men hon hade ett paket som innebar 2 timmars fotografering plus ett antal bilder för ca 6000 kr. Så runt där iallafall :-/ dyrt

Jag känner en kille som har jättefin utrustning och är duktig på att fota. Så han ska göra det för 1500 kr. Och då får vi alla bilder på en skiva eller usb minne att göra vad vi vill med. Sedan ska min bror filma vigseln och middagen

• KlaraV89

Vi valde ett paket, 3 tim för 4500 kr med minst 120 photoshop fixade bilder i, men vi fick 160 st och de var alla högupplösta, jag kunde ha fått RAW bilderna också om jag ville, tex för attt spara i bankfaket
    Sen kunde man köpa till en fotobok för 350-700 kr

• Nikkita

Jag letade bland olika fotografer i närområdet. Vissa hade paket, andra fast pris. En som tog 1000 kr i startavgift sen 600kr i timmen. En annan tog totalt 3500kr för ca: 4 timmar med portsrätt, vigsel, mingel & början av middagen. Det hade blivit ungerfär lika mycket för den tiden, så det som avgjorde är att den fotografen vi valt ger oss ALLA bilder han tar högupplösta & redigerade (fixar ljus & liknande) & vi får ca 50 av de bästa bilderna retusherade (tar bort ev. finnar osv). dessa 50 får vi välja ut själva & då fixar han dem tills vi blir nöjda :)

Maila alla fotografer i ert område & fråga dem vad de tar för de delar ni vill ha fotograf till, då kan man oftast få fram det bästa priset, för de flesta har inte bara de paket som står på hemsidan utan kan fixa till så ni får fotograf till precis de delar ni vill ha :)

Så ett tips är att se hur många bilder de fixar till er & om ni får dem högupplösta så ni kan göra förstoringar själva!!! Det är inte så dyrt att göra förstoringar i efterhand så att det ingår i priset är inte alltid det bästa...

• Imke1977

Jisses... vart har ni fått tag på dom billiga fotograferna? 3500 kr liksom..... Detär ju gratis nästan :-P

• daniiel

Det viktigaste för oss när vi valde fotograf var att vi fick många, alla, bilder efteråt. Många gånger tycker jag att man får så få bilder. Man förväntas betala flera, flera tusen och får sedan bara 20-30 bilder. Jag förstår att det är mycket jobb osv osv, men ändå..

Vi valde en ung tjej som går gymasiet och fick pröva ha ett eget företag (fotografering) som sommarjobb under sommaren. Vi betalade 750kr totalt och hon var med och fotade under vigseln, porträttfotografering efter kyrkan och sedan fotade hon festlokalen och gäster och en stund in på middagen. Vi fick ca 70st högupplösta och redigerade bilder och samtliga 600 bilder oredigerade. Vi är mer än nöjda!

Huvudsaken för oss var många bilder från dagen, inte att alla bilder är perfekta. Vi valde därefter. Vi hade kunnat spendera ca 10 000kr för lika många timmar med en annan fotograf, men då hade vi bara fått ca 80 bilder efteråt.

Är man väldigt kräsen och noga förstår jag om man väljer att lägga ut mer pengar på någon som är mer erfaren osv, men för oss var inte den saken det viktigaste.

Och vi betalade henne 500kr kontant på bröllopsdagen och 250kr senare.

• augustesen

I det paketet vi bokade ingick - förberedelse, porträttbilder, vigseln, bilder utanför kyrkan, brudskål och delar av middagen. De kostar 8500:- och då ingår ca 200 högupplösta bilder. Ingår också provfotografering med 10 bilder har jag för mig. Det är en amatörfotograf som fotat maaaassaa bröllop och tar fantastiska bilder.
    Sen kunde man köpa till fotobok etc..
    Ett riktigt kap tyckte jag det var som höll på att boka en kille för 16000:- för samma saker..

• KlaraV89
    Imke1977 skrev 2011-11-29 15:06:32 följande:
    Jisses... vart har ni fått tag på dom billiga fotograferna? 3500 kr liksom..... Detär ju gratis nästan :-P
    På nätet googla Malin Norlen
  • littleromance

Hej.

Jag jobbar som bröllopsfotograf och tänkte komma med lite saker att tänka på.

1. En fotograf med f-skattsedel kan inte ta emot pengar kontant på bröllopsdagen. Det smidigaste är att få en faktura skickad till sig och betala online.

2. När det gäller priset måste man tänka att fotografens arbete är så mycket mer än bara fotograferingen under bröllopet. Bilderna ska sållas, redigeras, anpassas, framkallas osv. Allt detta är mycket tidskrävande.
    Ni måste även tänka att det faktiskt är fotografens inkomstkälla och det går inte runt om priserna är för låga. För varje 100:- en egenföretagare tjänar går ca 40:- till företagaren. Resten går till diverse skatter och avgifter.
    Det kanske känns mycket att betala 15 000:- för 8 timmars fotograferande, men dra av 60% och dela upp det på minst 5 dagars jobb till så får ni en bättre siffra. Jämför det med er egen lön.

3. Jag lämnar aldrig ut varken oredigerade bilder eller RAW-filer. Jag har aldrig stött på en en annan fotograf som varit villig att göra det heller. Jag ser ingen vits i att lämna ut RAW-filer, de flesta har inte program som kan hantera filerna. Dessutom får inte bilder redigeras om eller beskäras utan fotografens godkännande, och jag vet ingen fotograf som skulle gå med på det.
    Fotar man i RAW som de flesta gör, blir bliderna lite grådaskiga och kräver redigering för att se bra ut.

4. I dagsläget har ALLA kameror. Många även digitala systemkameror. Skillnaden på en professionell fotograf och morbror Kenneth är rutin och kunskap. När ni bokar en erfaren fotograf får ni någon som varit med förut, som vet hur saker går till och som har koll. Inte bara på det tekniska inom fotografering utan även på bröllop.

• daniiel
    littleromance skrev 2011-11-30 15:30:15 följande:
    4. I dagsläget har ALLA kameror. Många även digitala systemkameror. Skillnaden på en professionell fotograf och morbror Kenneth är rutin och kunskap. När ni bokar en erfaren fotograf får ni någon som varit med förut, som vet hur saker går till och som har koll. Inte bara på det tekniska inom fotografering utan även på bröllop.
    Alla påpekar det där hela tiden, att man ska välja någon med erfarenhet. Någon som fotat bröllop förut och vet hur det ska göras osv. Hur har de fotograferna fått den erfarenheten då? Någonstans måste de ju ha börjat? Även de fotade väl ett första bröllop?

Om man bara ska anlita fotografer med erfarenhet och inte låta de nya få en chans, när kommer då bröllopsfotograferna dö ut? För det händer ju förr eller senare isåfall.
  • Trivia
    daniiel skrev 2011-11-30 17:37:23 följande:
    Alla påpekar det där hela tiden, att man ska välja någon med erfarenhet. Någon som fotat bröllop förut och vet hur det ska göras osv. Hur har de fotograferna fått den erfarenheten då? Någonstans måste de ju ha börjat? Även de fotade väl ett första bröllop?

Om man bara ska anlita fotografer med erfarenhet och inte låta de nya få en chans, när kommer då bröllopsfotograferna dö ut? För det händer ju förr eller senare isåfall.
    Så sant så sant....
    Fördelen men en erfaren "riktig" fotograf är väl att man har lite mer garantier och kan komma med klagomål på ett sätt som du kanske inte kan göra till någon som håller på att lära sig. Men alla vill ju inte lägga ut hur mycket som helst på foto och då är ju en student eller hobbyfotograf ett utmärkt val. Dessutom gav ni ju tjejen som fotade er en bra erfarenhet.

Vi kommer att ha en vän till oss som fotar. Han är inte yrkesfotograf men väldigt duktig och har medverkat på en del utställningar här och i andra städer. Jag gillar hans "fotospråk" eller vad man nu ska säga. Pris har vi inte diskuterat än. Men ett par tusen i alla fall...
    Om vi hade valt en yrkesfotograf hade jag nog föredragit ett paketpris där det ingått ett antal utskrivna bilder så att man vet vad det kommer att kosta. De bilder som man då fått utskrivna hade jag gärna tagit som digitala bilder också.
  • 20110531

Jag skulle vilja göra ett litet tillägg i denna diskusion. Bra av kollegan att belysa vad som skiljer och vad man som kund betalar för. En jämförelse som jag brukar göra när en del tycker att morbror kenneth eller någon annan kompis som har en kamera kan fota är följande.  

De flesta som har körkort kan köra bil, men sedan har vi rallyförare som som också kan köra bil, skillnaden ligger i kunskap och utrustning samma sak med foto.

• Chicita
    littleromance skrev 2011-11-30 15:30:15 följande:
    Hej.

Jag jobbar som bröllopsfotograf och tänkte komma med lite saker att tänka på.

1. En fotograf med f-skattsedel kan inte ta emot pengar kontant på bröllopsdagen. Det smidigaste är att få en faktura skickad till sig och betala online.
    Du kan ge ett skrivet kvitto om du tar emot betalning kontant. Visst det blir krångligare för dig som säljer tjänsten. Eftersom du måste bokföra pengarna separat. men för kunden är det ingen skillnad.
    Som konsument ska man alltid kräva kvitto. Det är något jag vill puscha för i alla fall.
    Att få en faktura är riktigt bra dock, för att bära med sig massa pengar i kontanter på bröllopsdagen gör att man bara blir ännu mer nervös Flört
  • Imke1977

Jag skulle mer än gärna anlita en erfaren duktig fotograf. Men fakta kvarstår fortfarande att vi verkligen verkligen inte har råd med dom pengarna. Och att lägga 10 000 kr på bilder när inte ens vigselringen kostar så mycket känns inge vidare.....  tyvärr är det så :-/

• Prinsessan Fiona

Jag håller med att när man väljer bröllopsfotograf måste man vara medveten om att man får vad man betalar för! Självklart spelar utrustningen roll, men en riktigt duktig fotograf kan ta sjukt snygga bilder med i stort sett vilken kamera som helst, men en amatör som har en proffskamera vet inte hur man ska använda den och har inte heller den rutin och erfarenhet som krävs för att man ska kunna fånga alla bilder.

Den här dagen kommer ju liksom aldrig igen! Och blir det dåliga bilder, ja...

Någon gjorde en jämförelse med rallyförare, jag kan ju själv jämföra det med att jag har en flöjt hemma, men ingen talang för att framföra något som går att lyssna på!

Och jag gissar på att de blivande bröllopsfotograferna får erfarenhet genom att folk inte vill betala för fotograferingen utan vänder sig till dem som "tycker det är roligt"!
    Men är man seriös och vill börja fota bröllop så är det många års slit bakom, och följa med bra bröllopsfotografer som assistent och sedan andrefotograf etc.
    Jag har en kompis som håller på att bli bröllopsfotograf men hon ser det som svårt att försörja sig på det eftersom de flesta har en "morbror Kenneth"...

Personligen tycker jag att det är två saker man ska lägga pengarna på, de sakerna man har kvar efteråt, ringen och fotograferingen!

Svar på tråden Vilken betalningsform föredrar ni för er fotografering?