Hjälp oss välja lokal. Massa bilder & info
Jag behöver verkligen er hjälp då vi för tillfället har lokaler bokade och vet inte vilken vi skall välja. Jag tänkte jag skulle sammanfatta vår stil på bröllopet, fördelar och nackdelar med respektive lokal och sedan kan ni kika på massor av bilder som jag har slängt upp i en blogg för enkelhetens skull. Vad jag är ute efter är er synpunkt som gäst, vad hade varit enklast och blivit ett mysigast bröllop för er. De viktiga punkterna gällande gästernas komfort är avstånd till lokalen, toaletter, trängsel vid dukning och allmän mysighet i lokalen
Bilder finns på www.dammsvedjan.blogg.se/test
Vi tänker ha ett bröllop med 80-90 gäster där vi bjuder på buffé och all dryck. Min sambo är från en annan kultur där det är viktigt att man kan dansa och äta samtidigt flera gånger under kvällen så vi behöver verkligen utrymme.
Stilen på bröllopet kommer vara vintage, lite blandat viktorianskt till art deco. Mycket second hand dekorationer i silver och kristall, massor av vita och cremefärgade rosor, spets, pärlor, fjädrar etc. Detta är inget som kommer framgå i inbjudan men åtminstone våra kläder och tärnans kommer vara i denna stil.
Lokal 1
En kvarn med tillhörande herrgård(privat) ifrån 1800-tal. Ligger mitt ute i ingenstanns på en liten udde mellan två sjöar. Ca 1.5 mil till närmaste tätort med taxi och hotell. Vi hyr hela stället på tre våningar där den första har en pub och den tredje en större festsal. Allt ingår vad gäller ljud, möbler, porslin.
Ca 1 timmas restid för majoriteten
Positivt
-Vandrarhem precis i anslutning till lokalen. Dock tar det bara 28 personer
- Väldigt vackert, perfekt miljö för fotografier etc
- Tre våningar, folk har möjlighet att dra sig undan, vi kan ha olika typer av musik på olika våningar etc
- Tre toaletter, två på första våningen, en på andra
- Stort kök med dubbla kylskåp, spisar etc
- Allt vi behöver finns redan på plats
- Passar temat bäst
Negativt
- Avsides, inte så lätt att ta taxi. Ingen lokaltrafik
- Borden är dimensionerade så att folk sitter på 50 cm. Vi kan använda fler bord för att gästerna skall få större utrymmer men då får vi mindre dansyta
- Tre våningar med smala trappor
- Mindre yta i festlokalen 7*13 m
- Vi kommer förmodligen bara kunna bjuda 80 personer om vi vill ha dansyta på samma våning som maten. Dansyta på ca 5*7,2 m eller mer exakt 34 kvadrat
-Stora bulkiga stolar gör det trängre runt bordet, dock finns det bra utrymme att skjuta ut stolen bakåt
Lokal 2
Även denna är en äldre kvarn men den ligger centralt i en större stad. Ingenting ingår utan vi får hyra bord, ljud etc. Prismässigt blir det dock ingen skillnad mot lokal 1
Några behöver inte åka alls långt men majoriteten behöver åka ca 30 min -1 h
Positivt
- Centralt, folk kan åka taxi, buss etc
- Större yta 8*17 m
- Längre bord så folk får 60 cm utrymme
- Vi kan bjuda 90 personer för ungefär samma dansyta
-Dansyta på ca 6*6 m men mer exakt 33 kvadrat. På denna yta finns två stolpar. Entren kan också utnyttjas och den är 6 extra kvadrat, dock tror jag inte folk kommer dansa så nära dörren. Så egentligen är dansytan inte större i lokal 2 men vi har rum för 10 gäster till
Negativt
- Enbart en toalett i ett litet skjul jämte. Har inte kunnat se inuti
- Litet kök i en stuga ca 70 m från lokalen
- Man går direkt in i lokalen, inga ytor där man kan dra sig undan
- Fyra pelare i lokalen gör det svårt att duka så i slutändan blir det inte jättemkt mer dansyta. Dock överlag en luftigare dukning.
- Omgivningen kring lokalen är betydligt fulare. Vi måste åka någon annanstanns för fotografier
-Vi måste hyra all utrustning
Kyrka spelar ingen som hellst roll i valet. Både lokaler har riktigt fina kyrkor med väldigt kort resavstånd
De tio gäster som måste skalas bort vid lokal 1 bidrar inte till något gnissel i släkten. Det är 10 av mina jobbarkompisar och de är också de enda som inte har tillgång till egen bil.