• KhiraLii

Hjälp oss välja lokal. Massa bilder & info

Jag behöver verkligen er hjälp då vi för tillfället har lokaler bokade och vet inte vilken vi skall välja. Jag tänkte jag skulle sammanfatta vår stil på bröllopet, fördelar och nackdelar med respektive lokal och sedan kan ni kika på massor av bilder som jag har slängt upp i en blogg för enkelhetens skull. Vad jag är ute efter är er synpunkt som gäst, vad hade varit enklast och blivit ett mysigast bröllop för er. De viktiga punkterna gällande gästernas komfort är avstånd till lokalen, toaletter, trängsel vid dukning och allmän mysighet i lokalen

Bilder finns på www.dammsvedjan.blogg.se/test

Vi tänker ha ett bröllop med 80-90 gäster där vi bjuder på buffé och all dryck. Min sambo är från en annan kultur där det är viktigt att man kan dansa och äta samtidigt flera gånger under kvällen så vi behöver verkligen utrymme.
    Stilen på bröllopet kommer vara vintage, lite blandat viktorianskt till art deco. Mycket second hand dekorationer i silver och kristall, massor av vita och cremefärgade rosor, spets, pärlor, fjädrar etc. Detta är inget som kommer framgå i inbjudan men åtminstone våra kläder och tärnans kommer vara i denna stil.

Lokal 1
    En kvarn med tillhörande herrgård(privat) ifrån 1800-tal. Ligger mitt ute i ingenstanns på en liten udde mellan två sjöar. Ca 1.5 mil till närmaste tätort med taxi och hotell. Vi hyr hela stället på tre våningar där den första har en pub och den tredje en större festsal. Allt ingår vad gäller ljud, möbler, porslin.
    Ca 1 timmas restid för majoriteten

Positivt

-Vandrarhem precis i anslutning till lokalen. Dock tar det bara 28 personer
    - Väldigt vackert, perfekt miljö för fotografier etc
    - Tre våningar, folk har möjlighet att dra sig undan, vi kan ha olika typer av musik på olika våningar etc
    - Tre toaletter, två på första våningen, en på andra
    - Stort kök med dubbla kylskåp, spisar etc
    - Allt vi behöver finns redan på plats
    - Passar temat bäst

Negativt
    - Avsides, inte så lätt att ta taxi. Ingen lokaltrafik
    - Borden är dimensionerade så att folk sitter på 50 cm. Vi kan använda fler bord för att gästerna skall få större utrymmer men då får vi mindre dansyta
    - Tre våningar med smala trappor
    - Mindre yta i festlokalen 7*13 m
    - Vi kommer förmodligen bara kunna bjuda 80 personer om vi vill ha dansyta på samma våning som maten. Dansyta på ca 5*7,2 m eller mer exakt 34 kvadrat
    -Stora bulkiga stolar gör det trängre runt bordet, dock finns det bra utrymme att skjuta ut stolen bakåt

Lokal 2

Även denna är en äldre kvarn men den ligger centralt i en större stad. Ingenting ingår utan vi får hyra bord, ljud etc. Prismässigt blir det dock ingen skillnad mot lokal 1
    Några behöver inte åka alls långt men majoriteten behöver åka ca 30 min -1 h

Positivt
    - Centralt, folk kan åka taxi, buss etc
    - Större yta 8*17 m
    - Längre bord så folk får 60 cm utrymme
    - Vi kan bjuda 90 personer för ungefär samma dansyta
    -Dansyta på ca 6*6 m men mer exakt 33 kvadrat. På denna yta finns två stolpar. Entren kan också utnyttjas och den är 6 extra kvadrat, dock tror jag inte folk kommer dansa så nära dörren. Så egentligen är dansytan inte större i lokal 2 men vi har rum för 10 gäster till

Negativt
    - Enbart en toalett i ett litet skjul jämte. Har inte kunnat se inuti
    - Litet kök i en stuga ca 70 m från lokalen
    - Man går direkt in i lokalen, inga ytor där man kan dra sig undan
    - Fyra pelare i lokalen gör det svårt att duka så i slutändan blir det inte jättemkt mer dansyta. Dock överlag en luftigare dukning.
    - Omgivningen kring lokalen är betydligt fulare. Vi måste åka någon annanstanns för fotografier
    -Vi måste hyra all utrustning

Kyrka spelar ingen som hellst roll i valet. Både lokaler har riktigt fina kyrkor med väldigt kort resavstånd

De tio gäster som måste skalas bort vid lokal 1 bidrar inte till något gnissel i släkten. Det är 10 av mina jobbarkompisar och de är också de enda som inte har tillgång till egen bil.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp oss välja lokal. Massa bilder & info
  • Berlan

Oj vad svårt, jag kan verkligen inte välja! Jag vill dock ändå säga GRATTIS, du har hitta två helt otroligt underbara lokaler och jag tror att det blir ett underbart bröllop vilken lokal ni än väljer.

Kan det vara ett alternativ att fixa en buss eller så till gästerna? 

• grynet103

Lokal 1 verkar mysigast tycker jag, transport hem brukar alltid ordna sig med diverse samåkningar eller varför inte beställa en taxibuss till de gäster som är intresserade av det!!

• augustesen

Absolut lokal 1! Riktigt mysig och trivsam lokal, betydligt roligare vid bröllop än den andra lokalen tycker jag. Avstånd brukar inte vara ett jätteproblem, 1,5 mil är ju inte särskilt mycket egentligen och jag skulle se de som ett litet äventyr. Andra lokalen var enligt mig för kall och opersonlig, då spelar det ingen roll om det är centralt tycker jag :p
    Lycka till med valet!

• 070831

helt klart lokal nr 1
    Entren var jätte fin .. där kan man ju ha någon som tar emot jackorna :) det uppskattar ju gästerna :)
    man kan ju göra egna nummer lappar som man sätter på galjarna om det skulle vara så någon har samma jacka.
    Sen 3 toaletter är ju bara perfekt
    Transport anordnas oftast automatiskt vid samåkning och om man bjuder släkten och vänner så brukar dom prata ihop sig hur dom gör :)

Lokal 1 gillade jag framför allt :) sen vid ingången kan ni ju sätta marchaller och fina ljuslyktor skulle vara jätte fint :)

Grattis till den lokalen ni än väljer
    Och jätte fint.. bra val hoppas du väljer nr1 :D

• novia72

Röstade på lokal 1 men tyckte väldigt mycket om 2an, dock tror jag att kök är ett måste i samma lokal.. ;)

• Väduren

jag hade utan tvekan valt alternativ 1.  Tvåan är oxå fin men har en alldeles för modern interör för att passa min smak. 

När det gäller skjuts känner jag två personer som löst frågan på olika sätt med hjälp av privatpersoner. Första sättet ett fast pris per person och ville gärna att man förbokade hos toastmastern och även ange ungefärlig tid när du ville åka hem. Om man ville stanna längre/kortatare tid än man angett så fick man i första hand byta med ngn som valt annan tid. Du  kunde bli placerad i bilen med andra gäster som du inte kände men som valt samma tid.

Dem andra hade ordnat så ett vist antal bilar gick fram och tillbaka till stan under en ett antal timmar. I det fallet hade man ett fast pris per bil så du valde själv om du ville åka 1 eller 4 i bilen. Nackdelen var att ibland kunde det bli en del väntan innan någon bil blev ledig

• KhiraLii

Jag är också för lokal 1 medan sambon inte bryr sig så mycket vad somär finast utan enbart vad som är mest praktiskt. Vad som just nu talar mycket emot lokal 2 är att det bara är en toalett, det känns lite ohållbart för 90 personer men jag vet inte. Har bara varit på ett bröllop nyligen där det var 80 personer på tre toaletter och det var en del köer. Det som för mig talar emot lokal 1 är att det är 50 cm sittplatser. Har svårt att få en uppfattning om hur trångt det är.

Skjuts är ju ett dilemma helt klart och jag har inte kikat på möjligheterna med buss ännu. Känns som att det skulle kunna bli en dyr historia för om det skall gynna gästerna behöver vi buss ifrån staden med hotellet till kyrkan, mellan kyrkan och feslokalen (ca 2-3 km men långt att gå tycker jag) och senare på natten mellan festlokalen tillbaka till staden.

Vad gäller kök så har cateringfirman varit i lokal 1 flera gånger. De säger att lokalen funkar men att det är jobbigt för dem med alla trappor. Senast hade de ett bröllop där med femrätters och en superpetig brud så det har väl bidragit till dåliga minnen. Vi har ju som sagt buffé och inte särskilt petiga. De föreslog själva en annan lokal där köket låg i en annan byggnad (dock inget alternativ i slutändan för den lokalen saknade värme) fast där var köket ett storkök eller vad man kallar det. Köket till lokal 2 är ett mindre privatkök och inte till för fester eg. Lokal 2 är över huvud taget ingen festlokal i första hand vilket förklarar underdimensionerade toaletter/kök. Dock hyrs det ut en hel del för bröllop även om jag inte hittat så många på nätet som faktiskt varit där.

Att vi har privatpersoner som skjutsar fram och tillbaka är ju en idé, dock gäller det att hitta nån vän som vill ställa upp på detta och som inte är bjuden, vilket är klurigt. Skall samråda med sambon

• KhiraLii

Tack för all input såhär långt.

Jag tror jag har kommit på en lösning till dukningen. Som jag nämnt så har alltså lokal 1 bord som är anpassade för 50 cm sittbred, dvs de är 200, 150 osv. Det finns några 180 att tillgå men inte så det räcker till allt. Stolarna i sig har armstöd och är 50.5 cm dvs det blir riktigt tätt om man dukar  8 personer på ett 200 bord. Folk har uppenbarligen suttit på detta sätt förut för det har varit bröllop med 120 gäster (mot våra 80) men jag själv hade tyckt det varit jobbit att sitta så tätt.

Vad jag har kommit fram till att när v i äter så har vi dukat med några 180 bord istället för 150, plus att vi lägger till ett 150 bord i slutet av varje länga så att man kan sprida ut alla stolar över en längre sträcka. När vi senare dukar om till dans så byter vi ut 180 mot 150 samt tar bort de extra borden. Detta gör att vi fortfaranda inte har tagit bort någons sittplats inför dansen, men att de nu får knö en hel del istället men jag har ju svårt att tro att ingen är uppe och dansar Skrattande

Skillnaden blir att när vi äter så är det 3*7 meter tom yta kvar i lokalen där vi får ställa upp buffebord och när vi sedan dansar har vi 6*7 meter vilket borde vara mer än nog.

Undrar om någon förstod min förklaring men jag blev bara så glad över min lilla snilleblixt så jag var tvungen att skriva av mig. Ni anar inte hur många olika dukningsförslag jag ritat upp som varit mer eller mindre bra.

Svar på tråden Hjälp oss välja lokal. Massa bilder & info