• ungbru­d
    Äldre 24 Nov 17:27
    7523 visningar
    22 svar
    22
    7523

    1.09.12

    Hej, 

    Finns det fler brudar 1 september 2012?
    Jag och min sambo gifter oss den 1 september i Stockholm.

    Idag var vi och kolla på lokal och hittade den perfkta lokalen!

    Här tänkte jhag att vi kan ge råd om planering, tips och massor mer!

  • Svar på tråden 1.09.12
  • Cosy
    Äldre 4 Dec 22:13
    #11

    Vi tänkte skicka ut inbjudningarna i februari för att folk har en förmåga att boka upp sig långt iföväg och sen är det inte många som är hemma på sommaren så vi vill veta vilka som kommer innan sommaren


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • ungbru­d
    Äldre 4 Dec 23:43
    #12

    Jag tänkte precis likadant, men tänkte att just inbjudningar kanske blir lite tidigt så tänkte att save the date lite innan. 

    Hur långt i planeringen har ni alla kommit nu?

    Just nu har vi iallafall lokal,kyrka och fotograf klart.

    Tänkte höra hur ser er budget ut?
    Ska det vara stort eller litet?
    Pyssla mycket själv?
    Planer på bröllopsresa?
     

  • Cosy
    Äldre 6 Dec 10:50
    #13

    Vi har
    Lokal
    Kyrka
    Fotografer(nära och kära som ställer upp)
    Vi har bestämnt menyn och gjort upp budget för den
    Vi har kollat ut kläder åt brudgummen
    Börjat nosa lite i det hav av brudklänningar som finns

    Mina vänner är duktiga på att boka upp sig år iförväg så jag hoppas jag inte är försent ute. Samntidigt så är inte våran budget den största i världen vi har tillgång till 40.000kr men jag hoppas vi inte kommer över 30.000. Genom lite smarta lösningar och billigare alternativ.

    Själv då 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • EmlizP­emliz
    Äldre 6 Dec 10:57
    #14

    Vi ska också gifta oss 1:a September Glad
    Har än så länge bara bokat kyrkan, vet vilken lokal vi vill ha (troligtvis), har bara inte ringt om den än.
    Tycker det känns så avlägset så jag har liksom inte "orkat" ta tag i något än, men det kommer ju gå jättefort.

    Vi har inte satt någon direkt budget, men lyx blir det inte. Vi försöker få det så billigt som möjligt men ändå så som vi vill ha det. Blir runt 50-60 pers.

  • ungbru­d
    Äldre 7 Dec 00:12
    #15

    Vi har : 

    Lokal 
    Spånga kyrka 
    Färger (Ljusblått, vitt och silver)
    Fotograf, som min m2b känner hon gör det gratis (hon blir bjuden på middag o. fest) Då är hon med hela dagen också :)
    Klänning 90%, har hittat den jag vill ha så vågar inte kolla mer för då lär jag hitta en ny... men den här var perfekt en annan som köpte såg den på mig med slöja ioo. allt och tyckte den va super på :)
    Killen ska ha smoking från http://www.suitopia.se/ troligtvis så blir den lite egen.
    Mat funderar vi fortfarande på om vi ska ha buffe eller två rätters + STOR tårta och godis buffe
    Ringen är också så gott som bestämmd.

    Vi ska ha ca 100-120 personer och budgeten ligger på ca 100 000kr- 120 000kr ska förska få ner den så mycket  som möjligt dock.

  • MrsH
    Äldre 7 Dec 06:56
    #16

    Vi gifter oss den 1 sep i Göteborg:)

  • goyan
    Äldre 7 Dec 10:35
    #17

    Vi bor i Göteborg, men gifter oss den 1:e september i killens hemstad Sölvesborg. Vi kommer gifta oss borgerligt på stranden och ha festen i en lokal som vi klär i vitt tyg. Lokalen är bokad.

    För oss är det enda viktiga att vi får en fin dag tillsammans med våra nära och kära. Så vad vi har på oss, vad våra gäster har på sig, vad vi färdas i, vad som är traditionellt osv. spelar inte så stor roll. Vi ville ha ett litet bröllop och kommer bjuda cirka 70 personer. Alltså bara de närmsta.

    Jag är lite av en expert på ebay och etsy, så vi kommer inte behöva så stor budget för dekorationer och annat. Vi gillar när det är stilrent och kommer inte ha en massa krimskrams. Lite hjärtformade ballonger och pompoms i taket. Lite blommor och kanske murgrönegirlanger på borden. Och sedan lite personliga detaljer som t.ex. bilder på gästerna som placeringskort. Vi kommer inte ha festprogram.

    Maten fixar vi själva. Kör på en buffé med två varmrätter, två tillbehör samt lite olika sallader, såser och bröd. Detta då jag ogillar stora bufféer som har ett flertal rätter som utfyllnad. Snittar till välkomstskålen gör vi själva. Gästerna kommer att få göra (dekorera) bröllopstårtorna själva i olika lag, som en tävling. Vi kommer ha en godisbuffé. Och vi bjuder även på frukostbuffé dagen efter.

    Vi velade länge över om vi skulle servera alkohol eller inte. Jag dricker väldigt sällan och ogillar vilken stor betydelse alkohol har i sociala sammanhang. Men då det inte bara är en fest för mig (och min kille som älskar öl), utan även en fest för våra nära och kära, så kommer vi bjuda på lite alkohol. Någon öl och något glas vin, typ. Vi kommer inte ha någon betalbar, så när det är slut är det slut. Välkomstdrinken kommer dock att vara ett alkoholfritt mousserande jordgubbsvin.

    Jag vill inte ha en traditionell brudklänning, utan kommer köra på en finare vit tunika eller klänning. Och ett par av mina fyrtio par Converse. Min kille vill dock ha en kostym som han köper eller låter sy upp overseas.

    Vi kommer betala boende för min familj och mina vänner under bröllopet. Några kastar vi in hos vänner i Sölvesborg, några får bo i småstugor.

    Inbjudnings- och tackkort kommer vi antagligen beställa från visaprint. Inga save-the-dates.
    Våra duktiga vänner kommer att agera fotografer. Underhållning fixar några vänner.

    Vi har ingen direkt budget, men har kommit överrens om att vi inte vill ha en massa onödigt.
    Enligt min kalkyl så ligger vår budget på runt 12.000 kr för allting. Och då har vi inte behövt kompromissa om någonting. Helt sjukt! Så om budgeten spricker, så gör det ingenting. Och det lär den göra.


    Hur ska ni ha det? Glad

  • ungbru­d
    Äldre 7 Dec 12:13
    #18

    Placeringskorten hade jag också som ide att ha kort på gästerna men den krossades firket av min m2b, så får tjata lite till, annars ska vi plocka finare stenar när vi är utomplands och skriva damn på dem . Det med kort är hur snyggt som helst såg det på ett annat bröllop, jättesnyggt.

    Alkohol är svårt för jag dricker kanske 1 gång per år men killen älskar öl han med så alkohol för gästerna blir det, jag ska nog fuska och köra alkoholfritt mousserande vin, jag o. min första tärna som inte heller dricker. 

    Ett litet tips har kollat lite på sidan lightsinthebox.com de verkar ha allt mellan himmel o. jord, själv kanske man fyndar lite där t.ex. inbjudningskort :) och kortplaceringshållare och annan dekoration :) 

  • Cosy
    Äldre 7 Dec 21:52
    #19

    vi ska ha en alkoholfri middage men kanske en betal bar på kvällen om personal finns till detta. Både jag och min fästman dricker kanske dricker ett eller två glass alkohol en rill två gånger per år och många i vår bekantskapkrets dricker ungefär lika mycket.

    alkohol för oss känns som en dyr utgift som vi inte prioriterar, utan vi vill hellre lägga pengar på något som vi uppskattar som kane hyra live underhållning. 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Lindao­chJohn
    Äldre 12 Jan 08:37
    #20

    Hej! Här hoppar jag också in! Skrattande

    Vi ska gifta oss i en mindre, jättefin träkyrka o sedan ha festen i en gammal skola.
    Det blir tema "Natur" för jag är trädgårdsmästare o min man2b skogsmästare. Vi kommer ha träd på alla trycksaker, mycket blommor (egenodlade) m.m. för att hålla temat.
    Vi är uppe i 74 personer med oss nu, så det är ett ganska stort bröllop... Räknar med en budget på 80000 inkl resa.

    Vi håller på o velar om fotograf nu o så ska vi begära in offerter från tre olika cateringfirmor. Tanken är att ha en enklare grillbuffe.
    Vi kommer servera alkohol, men i måttliga mängder såklart. Vin o öl till maten o någon slags bar senare.

    Vi tittar även runt på resor just nu o velar. Vi har pratat om Italien hela tiden men en karibienkryssning börjar låta nice, är ju dock dyrare... Kraotien har också kommit upp.

    Vi kommer göra inbjudningskort, festprogram o dyl själva. Har sakerna hemma till inbjudningarna så det är bara att sätta igång.
    Jag har med funderat på det där med save the date kort... Jag vet inte vad jag tycker..? Jag är rädd att min man 2bs familj är lite gammalmodig o inte kommer förstå att det inte är den egentliga inbjudan..?! Förvånad Annars kan det ju vara bra, precis som ni skriver, att ge folk en aning om det hela så att man inte planerar in annat då. Iof sig är väl den mesta semestern slut mm. runt dess. Jag vet inte hur vi ska göra...

    I helgen ska jag iväg o prova brudklänning för första gången! Ska bli spännande! Skrattande

  • ungbru­d
    Äldre 29 Feb 00:42
    #21

    Hur långt har alla kommit?
     :) 

  • Cosy
    Äldre 29 Feb 09:51
    #22

    Oj här står det stilla... sitter och pillar med servetterna när jag orkar och försöker komma på en design på inbjudningskorten... vilket är svårare än vi trodde från början


    We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden 1.09.12