• AlwaysAndForever2012

    Vad gav ni era värdar/toastmadame som tack?

    Hej, jag funderar på det om att man säkerligen behöver ge värden mm något som tack för hjälpen? Jag har en värd som kommer ha ansvaret i bygdegården och hennes man kommer hjälpa till med tekniska saker och filma fota.
    JAg har även en minivärd eller nåt slag av det. en kompis i min ålder som kommer backa upp under dagen och vara med mig när jag sminkar mig mm.
    Men innan gör de egentligen inte jätte mycket. jag gör stortsett allt helt själv. hittar på,planerar, fixar mm. de hinner nästan aldrig träffas eller prata verkar det som.
    Så vad bör jag ge dom? Skitsvårt..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 10:37
    Glömde en person. Hon som ska hjälpa till och ta hand om vår 1.5åring.visserligen kommer vi ta hand om henne mycket den dagen också, men bör vi tacka henne också på nåt vis?

  • Svar på tråden Vad gav ni era värdar/toastmadame som tack?
  • förlovadflicka

    Till min mamma, som var toastmadame, köpte vi inget men hade det varit någon annan som annars inte var engagerad i bröllopet hade det nog blivit något. Till musikerna, vänner som spelade gratis, köpte vi halsband, magneter med musikrelaterad text och små speldosor till männen som var hur söta som helst. Till vår barnvakt gav vi inget, men jag spelade utan att få något på hennes bröllop så det var liksom en gentjänst... Jag tycker att om man ska ge något eller inte, hur dyrt det ska vara osv beror på vilken relation man har till personen, hur villig den är och om den kanske rent av bara är jätteglad för att få hjälpa till. När jag spelar gratis på vigslar för vänner förväntar jag mig faktiskt inte något mer än ett tack :)


  • Marys

    2 par som fixade och trixade utan dess like inför och under bröllopet kommer vi bjuda på ett nice ställe med god mat.
    Ett par andra har fått smycken.

  • AlwaysAndForever2012

    Hmm, det är verkligen svårt.
    De som hjälper till slipper ju självklart kuvertavgiften som vi har i vårt fall och slipper även betala för dricka i baren.
    men nåt kanske man ändå känner man vill ge..hmm
    barnvakten är ju en av värdarnas mamma. hon är ju då en slags bekant och vän med min mamma..hmm

  • aniara

    Vi har inte gjort några sådana planer ännu men jag skulle tro att vi antingen bjuder på middag eller ger bort en champagne/cremant. Vår toastmaster, min fästmans bästa kompis, vet vi är väldigt førtjust i cremanter (i princip samma sak som champagne men tillverkad utanfør Champagne). Våra føräldrar kommer vara värdar så dem bjuder vi nog på middag.

  • AlwaysAndForever2012
    aniara skrev 2011-11-01 09:29:47 följande:
    Vi har inte gjort några sådana planer ännu men jag skulle tro att vi antingen bjuder på middag eller ger bort en champagne/cremant. Vår toastmaster, min fästmans bästa kompis, vet vi är väldigt førtjust i cremanter (i princip samma sak som champagne men tillverkad utanfør Champagne). Våra føräldrar kommer vara värdar så dem bjuder vi nog på middag.
    Ah, kanske kan ge min ena hjälp tjej ett litet smycke eller champange..och bjuda värdarna på middag...hmm..men ändå svårt..när vi ska hinna mitt i flytt och med en 1åring och eventuellt spyende gravid..
  • marimekko86

    Vårt toastpar var mina två bästa vänner och jag ska ta med dem på ett SPA och bjussa dem på varsin massage.! Sen ska jag bjuda ett annat par på finmiddag hemma som tack för all hjälp omkring bröllopet

  • TheD

    Värdparet som var mina föräldrar fick en weekend på ett Spahotell :)

    Toastmaster, hon fick ett skitsnyggt halsband som var såååå hon!

  • AlwaysAndForever2012
    marimekko86 skrev 2011-11-02 23:55:50 följande:
    Vårt toastpar var mina två bästa vänner och jag ska ta med dem på ett SPA och bjussa dem på varsin massage.! Sen ska jag bjuda ett annat par på finmiddag hemma som tack för all hjälp omkring bröllopet
    Skulle gärna vilja göra så, men vår budget är kass just nu :/  kanske jag skrivit ovan. men sjukskriven hel graviditet,fortfarande föräldraledig, bröllop och flytt krockade samtidigt också.shit.. behöver hitta billigare saker.. med tanke bakom det .)
  • aniara
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-02 22:50:51 följande:
    Ah, kanske kan ge min ena hjälp tjej ett litet smycke eller champange..och bjuda värdarna på middag...hmm..men ändå svårt..när vi ska hinna mitt i flytt och med en 1åring och eventuellt spyende gravid..
    Men du behöver ju inte ta det precis då. Du kan ju vänta med middag till senare, när ni kommit i ordning efter flytten och du mår bra (bättre). Bjuda på hemmamiddag är ett bra budgetalternativ. Har man pengar men inte en massa tid till förberedelser är restaurangmiddag annars bra.
Svar på tråden Vad gav ni era värdar/toastmadame som tack?