• Tinzi

    I vilken ordning går ni in?

    Vi skall ha en utomhusvigsel.

    Jag & blivande vill gå fram tillsammans och med våra barn som näbbar som går framför oss.

    Men tärnor och marskalkarna då? (3 av varje)
    skall de stå framme redan, eller gå först av  alla (i par)  dvs före näbbarna och SEN kommer vi.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden I vilken ordning går ni in?
  • Aniara4

    Det vanliga är att näbbarna går först, sedan brudparet och därefter ev. tärnor och marskalkar.

  • Tinzi
    Aniara4 skrev 2011-10-17 11:14:56 följande:
    Det vanliga är att näbbarna går först, sedan brudparet och därefter ev. tärnor och marskalkar.
    Ok! Tack! hade jag aldrig hört innan, tusen tack :) Då kör vi så !

    Antar att vi (brudparet) stället oss framme hos vigselförättaren och sen ställer sig tärnor och marskalkar på var sin sida om oss efteråt då:)
  • Jonathans mamma

    Min blivande man kommer att stå framme vid altaret med sin marshalk, och jag kommer att gå in tillsammans med min son och sedan mina brudtärnor efter. Min son är även min blivande mans bestman (han är 4, och från ett tidigare förhållande)

  • augustesen

    Jag kommer köra lite amerikanskt så att tärnorna går in först, sen har vi dock inte bestämmt om fästmannen ska stå framme vid altaret, om vi ska gå in tillsammans eller om jag ska gå in med min pappa. Men tärnorna går först :)

  • Tinzi
    augustesen skrev 2011-10-17 14:05:51 följande:
    Jag kommer köra lite amerikanskt så att tärnorna går in först, sen har vi dock inte bestämmt om fästmannen ska stå framme vid altaret, om vi ska gå in tillsammans eller om jag ska gå in med min pappa. Men tärnorna går först :)
    Jag gillar det mer på ngt sätt....får se hur jag gör :)
  • augustesen
    Tinzi skrev 2011-10-17 16:27:27 följande:
    Jag gillar det mer på ngt sätt....får se hur jag gör :)
    Ja tycker det känns mer speciellt! Sen när vi/jag gått fram kommer ju ingen fokusera på tärnorna..hihi känns lite taskigt. Men jag är ju rätt amerikansk i mitt tankesätt..men känns tråkigt att gå in först, man vill ju bygga upp lite drama :)
    Hoppas du kommer fram till något du trivs med :)
  • Tinzi
    augustesen skrev 2011-10-17 17:20:17 följande:
    Ja tycker det känns mer speciellt! Sen när vi/jag gått fram kommer ju ingen fokusera på tärnorna..hihi känns lite taskigt. Men jag är ju rätt amerikansk i mitt tankesätt..men känns tråkigt att gå in först, man vill ju bygga upp lite drama :)
    Hoppas du kommer fram till något du trivs med :)
    Det blir tärnorna först, men då går näbbarna efter tärnorna eller före?
  • daniiel

    Vi valde att låta prästen gå allra först in. Vår dotter gick efter. Det kändes bra.

    Anledningen till att vi ville ha marskalker och tärnor efter oss var just för att jag tror och tycker att det blir ännu större fokus på brudföljet om de går in före själva brudparet. När de nu gick efter oss, så hamnade ju dom lite i bakgrunden.

  • marimekko86

    Både vi och vår präst tycker att brudparet ska synas ordentligt, så därför går brudföljet efter oss. Näbbar brukar gå föra vanligtvis men sånna har inte vi. Så vi kommer gå först och när vi gått halva altargången kommer brudföljet gå och sist prästen, men man får göra som man vill

  • augustesen
    Tinzi skrev 2011-10-17 17:47:26 följande:
    Det blir tärnorna först, men då går näbbarna efter tärnorna eller före?
    Vi kommer inte ha några näbbar, men troligtvis hade de nog gått efter tärnorna..eller jag vet inte vad som skulle vara bäst egentligen, hihi!
  • daniiel
    Tinzi skrev 2011-10-17 17:47:26 följande:
    Det blir tärnorna först, men då går näbbarna efter tärnorna eller före?
    Före tycker jag. Näbbarna "ska" ju som egentligen gå allra först och jag tycker själv det är finast så också :)
  • 070831
    Victoria skrev 2011-10-17 12:52:38 följande:
    Vi gör så att min blivande väntar uppe vid altaret med sin marskalk och sen kommer jag och min pappa med tärnan efter oss
    Så skulle jag med gjort dock har jag inte så bra kontakt med min far längre då han dissat mig å 2½ år så får det bli så. att jag och min sambo går in tillsammans ..
  • AndroSid

    Vi ska också ha en utomhusvigsel. Tänker så här, vigselförrättaren står redan där framme. Vi kommer först, sedan kommer marskalker och tärnor (jag har två och M2B har en/alternativt två). Tycker det känns bra, då blir det ju lite mer "följe" av det hela.

  • Fröken Emma

    Min m2b har inte bestämt om han vill stå där framme och vänta eller gå in med mig. upp till honom själv att bestämma.

    Men först in kommer våra 4 brudnäbbar ( son 6 år och systerson 7 år, kommer dra son 2 år och sons "flickvän" 2 år, i en lövad skrinda in i kyrkan  till tonerna av emil (om nu prästen tillåter det)) See går min tärna och sist jag/vi. Framme vid altaret kommer min syster och bästa vän stå och ta emot barnen. ( tärna är m2b brorsdotter 15 år)

  • Sandraaa

    Min blivande kommer vänta framme vid altaret med sina två marskalker och vår lilla son som är ringbärare. Sedan kommer mina brudtärnor (systrar) komma in från den ena kyrkporten. När det sedan är dax för mig och min pappa att komma in så öppnas båda portarna samtidigt.


    Låten som vi ska ha som ingångsmusik har ett ganska långt förstycke eller vad det nu heter :/ Och jag vill inte gå in förrän den mer dramatiska biten på låten börjar. Så därför får mina tärnor gå in först.


    Låten är Soundtracket till filmen braveheart. Om ni lyssnar på låten så kommer jag gå in vid 0.32



    ">

  • BlomAnna

    Vi har två alternativ och kan inte ritkgit bestämma oss, beror lite på om vi ska ha tärna och marsalk eller inte.


    Alternativ ett:


    Vår dotter (som kommer vara nästan 2 år) och hennes kusin (som är 3 månader yngre) kommer gå fram först. Efter dem kommer min syster (12 år) och min systerson (9år) gå för att styra två - åringarn åt rätt håll Sen går vi fram tillsammans.


     


    Alternativ två är:


    Mannen och hans marsalk står framme vid vigselförättaren (gifter oss borgerligt) Sen kommer barnen in som ovan och sen kommer jag och min tärna...


     


    Just nu lutar det mot alternativ 1.

  • Tinzi
    BlomAnna skrev 2011-10-27 12:06:52 följande:

    Vi har två alternativ och kan inte ritkgit bestämma oss, beror lite på om vi ska ha tärna och marsalk eller inte.


    Alternativ ett:


    Vår dotter (som kommer vara nästan 2 år) och hennes kusin (som är 3 månader yngre) kommer gå fram först. Efter dem kommer min syster (12 år) och min systerson (9år) gå för att styra två - åringarn åt rätt håll Sen går vi fram tillsammans.


     


    Alternativ två är:


    Mannen och hans marsalk står framme vid vigselförättaren (gifter oss borgerligt) Sen kommer barnen in som ovan och sen kommer jag och min tärna...


     


    Just nu lutar det mot alternativ 1.


    1 låter fint tycker jag :)

    Vi har äntligen bestämt oss för att brudnäbbarna går först (våra 2 barn) sen tärnorna och marskalkarna och sist vi (vi går inte precis bakom)
Svar på tråden I vilken ordning går ni in?