• Liten

Tvivel, hur ska jag stötta ?

När min kille sa till mig att han tvivlade både på mig och kärleken och att detta gjorde att han inte ville ta nästa steg i vårt förhållande sårade det mig något rejält. Självklart så vill jag ju bevisa för honom att de tvivel han känner är "normalt" eller att de inte alls finns!
    Men hur ska jag stötta honom när han anser att jag är "besatt" av förlovning och han tycker att livet är bra som det är? Han själv säger att det påverkar honom så att han blivit deprimerad av det och att detta påverkar hans sexlust. Jag tar tacksamt emot alla råd, vinklar på saken och åsikter ni kan ha. Vill ju att han ska må bra i vår relation, men jag vill även att jag ska må bra. Vilket ger oss en jobbig kompromiss att komma fram till! 

• Svar på tråden Tvivel, hur ska jag stötta ?
  • Aniara4
    izredam skrev 2011-10-12 23:43:57 följande:
    Jag bara klaga lite på folk i den här tråden. Jag är 20 år gammal, min m2b också. Vi flyttade 20 mil hemifrån tillsammans efter studenten, vi har bott i vår lägenhet sen dess, nu har vi skaffat katt, gått igenom två dödsfall (okej, vi har gått igenom ett dödsfall, det andra hände precis nu ikväll..) och det räcker gott och väl för att vi ska ha lärt känna oss själva. Jag är inte en del av ett par, jag är jag och han är han, vi är vi.

Bara för att vi inte ville skaffa varsin lägenhet i en främmande stad (vi flyttade båda hit för att plugga), eller för att vi inte ville resa jorden runt och bli magsjuka på någon strand i Thailand så innebär väl inte det att vi inte har blivit egna individer? Sluta vara så snabba på att döma hela tiden. Bara för att du gjorde på ett sätt så innebär inte det att du har den enda sanna vägen till hur man hittar sig själv.
    Men det är inte du som är TS, även om du tydligen känner henne. Det är inte dina val som ifrågasätta.

Vi som inte känner henne personligen kan bara gå på den information vi får här i tråden. Och i trådstarten framstår det som att hon är så fokuserad på att bli förlovad, och allra helst före studenten, att hon inte riktigt tar in att killen inte VILL förlova sig utan bara vill få honom att förstå att han har fel. För mig låter det som att hon verkligen behöver omfokusera sin energi.

Du må tycka att de är "grymma", men enigt TS säger killen att han tvivlar på henne och på kärleken, och att de tjafsar väldigt mycket. Att förlova sig är inte ett sätt att lösa relationsproblem (eller ens att sopa dem under mattan), att förlova sig är något man gör när man tagit sig igenom problemen tillsammans och relationen fungerar bra. Så bra att man känner sig säker på att den kommer att hålla resten av livet.

Jag tror ingen har sagt att man måste åka till Thailand eller flytta till en främmande stad för att hitta sig själv, det som är viktigt när man är på väg att sluta gymnasiet är att man verkligen känner efter vad det är man vill göra med sitt liv. För en del handlar det om att man vill ta ett sabbatsår och resa, för en del att man vill börja jobba så fort som möjligt, för andra att man vill utbilda sig till drömyrket. Om man inte följer sitt hjärta i de valen för att den man är tillsammans med är viktigare, så är det stor risk att man ångrar sig, särskilt om förhållandet tar slut. Vilket onekligen är en större risk om inte båda är lika säkra på att det är det de vill.

Så jag står fast vid mina råd till TS:'
    1) Fundera noga igenom vad du vill med ditt liv och hur du ska nå dit.
    2) Jobba på att få en bättre relation utan tjafs. Lägg alla förlovningstankar på hyllan till den dag du känner att ni har ett gediget och harmoniskt förhållande där ni bara är bra för varandra och båda är säkra på att ni vill samma sak inför framtiden.
  • Liten
    izredam skrev 2011-10-12 23:43:57 följande:
    Jag bara klaga lite på folk i den här tråden. Jag är 20 år gammal, min m2b också. Vi flyttade 20 mil hemifrån tillsammans efter studenten, vi har bott i vår lägenhet sen dess, nu har vi skaffat katt, gått igenom två dödsfall (okej, vi har gått igenom ett dödsfall, det andra hände precis nu ikväll..) och det räcker gott och väl för att vi ska ha lärt känna oss själva. Jag är inte en del av ett par, jag är jag och han är han, vi är vi.

Bara för att vi inte ville skaffa varsin lägenhet i en främmande stad (vi flyttade båda hit för att plugga), eller för att vi inte ville resa jorden runt och bli magsjuka på någon strand i Thailand så innebär väl inte det att vi inte har blivit egna individer? Sluta vara så snabba på att döma hela tiden. Bara för att du gjorde på ett sätt så innebär inte det att du har den enda sanna vägen till hur man hittar sig själv.

Till TS: Du vet vad jag tycker, ni är grymma båda två. Du behöver chilla lite och jag vet att vi inte direkt har gjort det lättare för dig i den här frågan, men det löser sig! (jag vet, jag borde ha gjort de där pinsen!) Vi älskar er lika mycket oavsett om ni har ringar eller inte. Och precis som jag har sagt tidigare så gör inte den där ringen någon skillnad i längden.
    Vem är det som har dött igår? Förvånad messa mig!
    För alla andra så ni inte blir förvirrade, vi känner varandra utanför BT Flört
    vad menar du med pinsen? förvirrad!'
    sofi 88 skrev 2011-10-13 09:03:36 följande:
    Okej, så kan det vara.
    Men jag har faktiskt varit i nästan samma situation för 5 år sen när jag gick i 3an på gymnasiet.
    Fast då var det killen som ville förlova sig efter att vi varit ihop i ett år.
    Jag hade mer eller mindre bott hos honom sen vi blev ihop och så gick vi och beställde de där guldringarna.
    Aldrig haft sån ångest i hela mitt liv som när vi gick därifrån, det var inte detta jag innerst inne ville men man rycks så lätt med och du har ju någon annan förlovad i klassen och det är lätt att ryckas med på det tåget, nu var jag visserligen först bland mina kompisar.
    Men jag tänkte stå mitt kast, gifta mig med killen och bara hänga med, dum som man var.
    Mina föräldrar vågade inte säga något för de visste att sa de emot så skulle jag boka kyrka till dagen därpå liksom, hopplösa trotsunge.
    Och det värsta var att jag gick och funderade på att göra slut i ett halvår innan jag vågade ta steget eftersom jag skämdes så otroligt över att bryta en förlovning, eftersom det är en så otroligt stor grej.
    Min kille då var 4 år äldre och var på mig från dag 1 om att jag skulle bete mig mer moget, det tog min m2b ett år ungefär att få tillbaka mig till en nivå som passade min ålder. Ge mig humor tillbaka och glädjen som man ska ha som 20 åring.
    Så jag tycker faktiskt att man oftast är för ung för förlovning som 18 åring, det finns undantag naturligtvis, men jag tror att det är lätt att göra ett av sitt livs största misstag om man kastar sig in i något.

Och om du tjatar om förlovning varje dag/varje vecka eller som du säger: utöka till bara tjat med två veckors mellanrum, så kommer du tillslut tjata hål i hans stackars huvud. Så ta det lite lugnt, fundera på vad bara du vill göra med ditt liv efter gymnasiet. Om du inte behövde ta hänsyn till någon, vad skulle du göra då... Och är det så att ni vill samma när ni kommer fram till detta oberoende av varandra så kan ni ju göra det tillsammans sen.
    Saken är ju inte den att jag ryckts med på något tåg, jag har velat det sen långt tillbaka innan våra vänner runt oss gick och förlovade sig.
  • Liten
    Aniara4 skrev 2011-10-13 10:09:50 följande:
    Men det är inte du som är TS, även om du tydligen känner henne. Det är inte dina val som ifrågasätta.

Vi som inte känner henne personligen kan bara gå på den information vi får här i tråden. Och i trådstarten framstår det som att hon är så fokuserad på att bli förlovad, och allra helst före studenten, att hon inte riktigt tar in att killen inte VILL förlova sig utan bara vill få honom att förstå att han har fel. För mig låter det som att hon verkligen behöver omfokusera sin energi.

Du må tycka att de är "grymma", men enigt TS säger killen att han tvivlar på henne och på kärleken, och att de tjafsar väldigt mycket. Att förlova sig är inte ett sätt att lösa relationsproblem (eller ens att sopa dem under mattan), att förlova sig är något man gör när man tagit sig igenom problemen tillsammans och relationen fungerar bra. Så bra att man känner sig säker på att den kommer att hålla resten av livet.

Jag tror ingen har sagt att man måste åka till Thailand eller flytta till en främmande stad för att hitta sig själv, det som är viktigt när man är på väg att sluta gymnasiet är att man verkligen känner efter vad det är man vill göra med sitt liv. För en del handlar det om att man vill ta ett sabbatsår och resa, för en del att man vill börja jobba så fort som möjligt, för andra att man vill utbilda sig till drömyrket. Om man inte följer sitt hjärta i de valen för att den man är tillsammans med är viktigare, så är det stor risk att man ångrar sig, särskilt om förhållandet tar slut. Vilket onekligen är en större risk om inte båda är lika säkra på att det är det de vill.

2) Jobba på att få en bättre relation utan tjafs. Lägg alla förlovningstankar på hyllan till den dag du känner att ni har ett gediget och harmoniskt förhållande där ni bara är bra för varandra och båda är säkra på att ni vill samma sak inför framtiden.
    Jag är inte mest fokuserad på att bli förlovad innan studenten, jag ska fixa iordning studenten för skolan, jag ska få bra betyg i de kurser jag läser, jag ska komma igång med träningen igen, jag ska hinna fira alla nedräkningsgånger, jag ska hålla koll på friends gruppen på skolan och utöver detta ska jag vara social med familj och pojkvän och hitta tid till mig själv. Så fokus ligger överallt och inte på ett ställe eller överhuvudtaget fokuserat på just förlovning. MEN det skulle pigga upp och jag är säker på honom. Dock är han inte lika säker på oss som jag är och thats it. Så vi får jobba med oss själva och oss tillsammans och det är där vi är just nu. Han ska också för sin del klara av sitt första år på högskolan, hinna plugga, träna, ha tid för sina hobbies och familj + mig. Utöver detta ska vi hinna jobba med oss själv och varandra. Det är inte lätt att vara student i dagens läge (ni har inte påpekat det men här kommer det iaf). Man kan inte alltid ha tid att få fundera över vad man själv vill.
    Jag har gått och funderat på vad jag vill göra med mitt liv sen högstadiet och inte fasiken har jag kommit på något. Jag valde mitt gymnasium för att jag tycker att det vore kul att få läsa något som jag tycker är intressant, sen valde jag delvis min inriktning för att den var intressant och delvis för att killen gått där så jag hade ju fått sett mer vad de gjorde. Men jag vet inte om jag överhuvudtaget vill vara programmerare när jag ska ut och jobba, vill jag jobba med webbutveckling? Systemhanterare? Datavatenskap? Jag har ingen aning. Allra helst av allt skulle jag vilja flytta hemifrån efter studenten men jag vet inte om jag vill plugga direkt efter eller om jag ska jobba. Jobba på sommaren efter studenten kommer jag ju att göra men efter det då? Det finns så många olika valmöjligheter som man har att välja på idag att det är helt jäkla omöjligt att bestämma sig bara sådär! Hur gjorde ni när ni valde vad ni ville utbilda er till?
    Min kille har alltid vetat vad han vill jobba med, det som skiljer oss åt. Jag har flera intresseområden som jag känner att "det skulle vara intressant att läsa" men jag har inte den blekaste om vad jag vill jobba med! Det hör till att man kan få tvivla på olika saker, jag har också haft mina tvivlande stunder och jag är säker på att ni också har tvivlat på era m2b eller de ni gift er med! Det ligger i människans natur att vara sån. Att ifrågasätta och detta för att vi alltid vill det bästa för oss själva. Saken hör till att jag hellre offrar min fritid för att se till att min kille mår bra om det har hänt något/han behöver prata eller för att hjälpa med en simpel vardagsyssla så att han får tid över till att plugga. Är det någon av er som känner så? Är det någon av er som gör det?
    Bara för att jag är villig att göra så betyder det inte att jag tappar bort mig själv på vägen för jag mår bra av att hjälpa de i min närhet. Dock får det inte bli för mycket eftersom jag själv går för djupt i deras problem, att jag blir uppslukad och inte gör något annat. Men vi får se, för att livet är sådant. Man kan inte veta på förhand hur det ska bli. Kanske är det inte han och jag om fem år, kanske är det de. Kanske skiljer sig hälften av er, kanske inte. Jag vet att jag i alla fall är villig att arbeta för att jag verkligen älskar honom. 
    Slut på babbel, hoppas ingen tar illa upp för det är inte meningen! Jag ville bara få ur mig det ni inte verkade ha hängt med i. Hoppas ni har en bra dag i övrigt! Skrattande 
  • sofi 88
    Liten skrev 2011-10-13 10:38:10 följande:
    Jag är inte mest fokuserad på att bli förlovad innan studenten,

Hur gjorde ni när ni valde vad ni ville utbilda er till?
    Okej, men det är nog så att det är just den där förlovnings sidan som  vi fått se i den här tråden.
    Vi känner inte dig men det är den sidan du delat med dig av i tråden.
    Du skriver att du är engagerad i väldigt mycket och det kan ju vara roligt för dig.
    Jag tog ju studenten för några år sen och jag vet att det är tuft, mycket känslor, oro för framtiden och oskerhet och det är nog just därför många tycker man kanske ska vänta med så stora beslut i livet som förlovning.
    Men nog pratat om det...

Det är det att välja utbildning är väldigt knepigt.
    Jag tror det är väldigt bra att jobba lite efter gymnasiet om man får något jobb.
    Bland mina kursare är det många som gick direkt från gymnasiet eftersom det var svårt att få jobb -09 men jag är evigt tacksam för mina två år i arbetslivet.
    För min del var det de åren som gav mig motivation till att plugga och jag jobbade inom några olika branscher för att hitta mina intressen. 
    Många av de som gick direkt från gymnasiet bland mina kursare är osäkra inför arbetslivet, har kanske inga referenser och några vill helst bara plugga hela livet så de slipper arbeta.
    Det är visserligen en ganska liten klick som har just de åsikterna.  

När jag valde utbildning tittade jag främst på vart man har lätt att få arbete efteråt och vad jag tyckte verkade roligt.
    Mina val tidigare har varit jurist eller ekonom men efter att ha arbetat valde jag istället byggnadsingenjör Skrattande
    Så känn efter (åååh tänker du nu, du hinner ju inte känna efter hela tiden :D ) och gå gärna på utbildningsmässor och kolla igenom utbildningar som finns på studeras hemsida. Snacka med SYon på skolan. Lycka till Glad
  • Liten

Saken är ju den att det största problemet jag har är ju att jag behöver komma på vad jag vill göra efter gymnasiet, resten håller vi redan på att lösa!

• Aniara4
    Liten skrev 2011-10-13 12:22:24 följande:
    Saken är ju den att det största problemet jag har är ju att jag behöver komma på vad jag vill göra efter gymnasiet, resten håller vi redan på att lösa!
    Det låter jättebra att ni håller på att lösa det! Och det andra löser sig säkert också, på något sätt gör det alltid det.
    Och det är faktiskt inte hela världen om man strular runt ett tag innan man bestämmer sig heller, det går ALLTID  att välja om. Det enda som kan bli ett problem är om man tar lite högskolekurser hipp som happ och sen kommer på att man vill gå en längre utbildning (som läkare eller psykolog) och då inte har tillräckligt många studiemedelsterminer kvar. Men jag känner många som velat runt både 5 och 10 år innan de bestämt sig, eller som resolut bytt inriktning och utbildat sig till något annat när de varit 40 och haft ett annat jobb i 15 år. Allt går om man vill.

Men som sagt, vi kan ju inte kommentera på något annat än det du talar om för oss, och ditt fokus på studier m.m. fanns ju inte med från början!
  • snowstars
    Liten skrev 2011-10-13 12:22:24 följande:
    Det är nog få som har nojat så mycket som jag gjorde under mitt sista år på gymnasiet. Ändå löste det sig bra, de två åren sen studenten har flugit förbi och jag har lärt mig massor och utvecklats som människa. Det är svårt att tala om vad du ska göra när man inte känner dig. Jag kan i alla fall tala om hur jag resonerade.

Jag har vetat ända sen barnsben att jag vill bli lärare. Det kräver 4,5 års universitetsstudier. När jag gick sista året på gymnasiet kände jag att jag skulle spy om jag behövde plugga direkt efter studenten. Studierna gick alltså bort. Eftersom det här var -09 när det var rätt svårt att få jobb kändes det inte helt säkert att bara förlita sig på att jag skulle få jobba. Därför sökte jag till en folkhögskoleutbildning på halvtid där jag fick hålla på med musik (inget pluggande alltså, bara praktiskt musicerande). Sen jobbade jag extra under det läsåret för att få ihop fickpengar. Det löste sig fast det inte alls var vad jag hade tänkt innan. Och så medan man håller på så känner man vad man tycker är bra och vad man skulle vilja ändra och så ändrar man det.

Så det är väl det rådet jag har. Känn efter vad du vill göra. Om du fick bestämma helt själv utan att behöva tänka på någonting - vad skulle du göra då?
  • izredam
    Aniara4 skrev 2011-10-13 10:09:50 följande:

Jag vet att det inte är mina val som ifrågasätts och egentligen hade det ingen koppling till TS och hennes val. Vad jag blir irriterad på är att folk hela tiden lägger fram just det val de tog som det enda rätta istället för att lägga fram det som att "såhär gjorde jag och det funkade för mig". Men det kanske inte var så tydligt att det var det jag reagerade på...

För övrigt har jag redan sagt ungefär samma sak som du säger till TS, utanför BT, att problemen inte försvinner av att man har en ring på fingret. Jag och mitt ex förlovade oss för att vi trodde att det skulle lösa våra problem (eller ja, vi sa väl aldrig att det var därför, men det var ingen hemlighet direkt) och det gav oss ett och ett halvt år till, sen höll det inte längre. Så vart jag står i frågan tror jag att hon vet och mer än så har jag nog inte att tillägga i den här diskussionen :)
  • Liten

Tillbaka till högskolestudier, vad läste/läser ni alla? Glad
    Ni har fortfarande inte gett mig några konkreta tips på hur jag kan stötta och vara en bra flickvän i övrigt förutom att sluta "tjata" om förlovning!

• Aniara4
    Liten skrev 2011-10-14 10:18:42 följande:
    Ni har fortfarande inte gett mig några konkreta tips på hur jag kan stötta och vara en bra flickvän i övrigt förutom att sluta "tjata" om förlovning!
    1. Var dig själv, jobba på att utveckla dig själv. (Det säger jag INTE för att du är ung, utan det är något vi alla måste fortsätta med hela livet för att inte stagnera och tappa riktningen.) Han har ju valt dig, alltså är den du är den han vill ha. Och skulle det visa sig att han egentigen vill ha någon som är på något annat sätt, så är det tough shit, då får han väl försöka hitta henne då... Men man kan inte göra om sig själv för att bli någon annans idé om den partner den vill ha.

2. Uppmuntra honom att göra detsamma. Lyssna på honom och förstå vad som är viktigt för honom  Om han inte vet vad han vill, hjälp till att bolla idéer och vända och vrida på olika alternativ. Om han vet vad han vill, stötta honom i att följa sitt hjärta.

3. Låt inte dina drömmas stoppas av honom, eller hans av dig. Försök hitta vägar att förverkliga bådas drömmar tillsammans.

4. Var inte elak, och acceptera inte att han är det. Att gräla är en sak, men om man börjar säga nedsättande saker till varandra är man ute på djupt vatten. "Jag blir galen på ditt slarv" är en sak, "du är äcklig och jag hatar dig" en helt annan. Jag säger inte att ni gör det, jag har ingen aning om hur ni grälar, men OM ni säger såna saker till varandra måste ni omedelbart ta tag i det.

Se där universalreceptet för ettl lyckat förhållande. Skrattande
  • Liten
    Aniara4 skrev 2011-10-14 10:31:05 följande:
    1. Var dig själv, jobba på att utveckla dig själv. (Det säger jag INTE för att du är ung, utan det är något vi alla måste fortsätta med hela livet för att inte stagnera och tappa riktningen.) Han har ju valt dig, alltså är den du är den han vill ha. Och skulle det visa sig att han egentigen vill ha någon som är på något annat sätt, så är det tough shit, då får han väl försöka hitta henne då... Men man kan inte göra om sig själv för att bli någon annans idé om den partner den vill ha.

2. Uppmuntra honom att göra detsamma. Lyssna på honom och förstå vad som är viktigt för honom  Om han inte vet vad han vill, hjälp till att bolla idéer och vända och vrida på olika alternativ. Om han vet vad han vill, stötta honom i att följa sitt hjärta.

3. Låt inte dina drömmas stoppas av honom, eller hans av dig. Försök hitta vägar att förverkliga bådas drömmar tillsammans.

4. Var inte elak, och acceptera inte att han är det. Att gräla är en sak, men om man börjar säga nedsättande saker till varandra är man ute på djupt vatten. "Jag blir galen på ditt slarv" är en sak, "du är äcklig och jag hatar dig" en helt annan. Jag säger inte att ni gör det, jag har ingen aning om hur ni grälar, men OM ni säger såna saker till varandra måste ni omedelbart ta tag i det.

Se där universalreceptet för ettl lyckat förhållande. Skrattande
    Testar receptet! Flört
    Ska försöka komma ihåg det även utanför BT! 
  • Berlan
    Liten skrev 2011-10-14 10:18:42 följande:
    Tiden innan studenten och även därefter hamnar just detta med att "bestämma sig för vad man ska göra med resten av sitt liv" i ett sånt otroligt överdrivet fokus. Det finns givetvis vissa som är stensäkra på vad de vill utbilda sig till eller vad de vill arbeta med, men för den stora massan tror jag inte att det är så enkelt. Man får helt enkelt prova sig fram. Det är inte hela världen att börja på en utbildning och sedan ändra sig och byta till en annan, eller prova på ett jobb bara för att upptäcka att man inte trivs med det.

Jag tog studenten för drygt fem år sedan och är färdig jurist om ett par månader. Innan dess stekte jag hamburgare på Max. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag vill göra med mitt liv, och jag vet inte om jag någonsin kommer att göra det. Men jag har i alla fall valt en bana som jag trivs med och så får man ta det därifrån. Det är inte hela världen. Prova plugga någonting på universitetet, en kurs eller ett program, och känn efter. Är du sugen på att plugga? Eller skaffa ett jobb, se hur det känns. Prova dig fram! Man kan alltid alltid alltid ändra sig och byta bana. 

Fokusera på ert förhållande som det är idag och njut av det. Som du själv säger vet man aldrig vad som ska hända. Prova gärna att bo ihop innan en eventuell förlovning, för det är ofta då man verkligen lär känna varandra på djupet. 
  • Liten
    Berlan skrev 2011-10-18 10:23:39 följande:
    Tiden innan studenten och även därefter hamnar just detta med att "bestämma sig för vad man ska göra med resten av sitt liv" i ett sånt otroligt överdrivet fokus. Det finns givetvis vissa som är stensäkra på vad de vill utbilda sig till eller vad de vill arbeta med, men för den stora massan tror jag inte att det är så enkelt. Man får helt enkelt prova sig fram. Det är inte hela världen att börja på en utbildning och sedan ändra sig och byta till en annan, eller prova på ett jobb bara för att upptäcka att man inte trivs med det.

Jag tog studenten för drygt fem år sedan och är färdig jurist om ett par månader. Innan dess stekte jag hamburgare på Max. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag vill göra med mitt liv, och jag vet inte om jag någonsin kommer att göra det. Men jag har i alla fall valt en bana som jag trivs med och så får man ta det därifrån. Det är inte hela världen. Prova plugga någonting på universitetet, en kurs eller ett program, och känn efter. Är du sugen på att plugga? Eller skaffa ett jobb, se hur det känns. Prova dig fram! Man kan alltid alltid alltid ändra sig och byta bana. 

Fokusera på ert förhållande som det är idag och njut av det. Som du själv säger vet man aldrig vad som ska hända. Prova gärna att bo ihop innan en eventuell förlovning, för det är ofta då man verkligen lär känna varandra på djupet. 
    Saken är ju den att jag vet vilka intresseområden jag har men har inte en aning om jag vill jobba med dessa och för att prova på de jobben måste man vara utbildad. Det är däri problemet ligger. Dessutom finns det ju så jäkla många utbildningar inom nästan i princip allting så man vet ju inte vad som är bra att ha längre!
  • Berlan

Den utbildning du väljer leder ju oftast inte bara in på en enda klart utstakad väg, det är det jag försöker säga. Jag som utbildad jurist har ju enormt stora valmöjligheter inom mitt utbildningsområde till exempel, och så är det för många utbildningar. Bara för att du blir sjuksköterska eller ingenjör innebär det ju inte att du alltid måste jobba med samma sak :)

• Liten
    Berlan skrev 2011-10-18 12:06:04 följande:
    Den utbildning du väljer leder ju oftast inte bara in på en enda klart utstakad väg, det är det jag försöker säga. Jag som utbildad jurist har ju enormt stora valmöjligheter inom mitt utbildningsområde till exempel, och så är det för många utbildningar. Bara för att du blir sjuksköterska eller ingenjör innebär det ju inte att du alltid måste jobba med samma sak :)
    Nej, men samtidigt om man utbildar sig inom ett brett område finns det heller inget direkt yrke som du kan jobba med... Jobbigt det här Flört
    Fördelen med yrkesinriktad utbildning är ju att man vet vad man kan jobba med, fördelen med bred utbildning är att man kan jobba med mycket olika saker Glad
Svar på tråden Tvivel, hur ska jag stötta ?