• Daludd

    Friar om en månad och är så nervös för hur jag ska göra!

    I november är det min och min sambos treårsdag... Vi har känt varandra i fem år nu och har haft tre underbara år hittills.

    Hon har ingen aning om att jag ska fria nu, hon tror att jag inte är redo och att det kommer att hända någon gång nästa år, till sommaren kanske. Så jag har ett bra tillfälle nu att överraska henne, och vet ändå att hon är redo och vill gifta sig med mig. :)

    Vi kommer vara i Stockholm under tiden treårsdagen infaller och jag tänkte att jag skulle fria till henne på något sätt där. Helst på själva treårsdagen, eventuellt någon dag omkring.
    Ringarna hämtar jag ut i morgon!

    Men nu är jag så nervös för hur jag ska göra... Jag funderar ibland på att bara låta det vara vi två, på en promenad kring Hagaviken, där vi promenerade och hade en jättefin stund tillsammans hösten innan vi blev ett par - när vi började förstå att det var meningen att vi skulle vara tillsammans.

    Men så vill jag kanske göra något lite mer klassiskt romantiskt. Vi tänkte äta på något fine dining-ställe i Sthlm på treårsdagen och då har jag funderat på att göra det där. (Eftersom jag är helt säker på att hon säger ja så hamnar hon inte i något tvångsläge där.) Jag funderar på att låta henne läsa ett brev jag skriver till henne, som kanske slutar med att jag vill dela livet med henne - något som insinuerar att jag friar men hon kommer inte tro att jag gör det ändå. Sen när hon läst klart helt enkelt fråga henne och ta fram ringarna... ?

    Jag är lite rädd att det ska bli "bara" fria över bordet på en restaurang och att hon ska undra om det kommer mer. Men jag kommer inte på något sätt att göra det lite mer utan att det blir för långt ifrån oss - att begrava ringen i mat eller lägga den i ett glas champagne är inte alternativ t.ex. 

    Fördelen med restaurangen är att vi får skjuts dit av hennes pappa och han hämtar oss också efteråt (är vår chaufför för kvällen) och jag vet att det skulle betyda väldigt mycket för henne att bli hämtad av honom efteråt och få berätta och krama honom och sådär.. Det blir kanske inte samma sak efter en promenad, där jag inte ens är säker på att jag lyckas se till så att vi kommer iväg utan pappan. :)

    Vad tänker ni? 

  • Svar på tråden Friar om en månad och är så nervös för hur jag ska göra!
  • Daludd

    Det gick så bra som det kunde gå, hon sa ja!

    Två kvällar innan låg vi i sängen på kvällen och skulle somna, men hon kunde inte för att hon var så pirrigt förälskad i mig just nu, hon visste inte varför. Då kände jag mig så lycklig, hon vill vara med mig lika mycket som jag vill vara med henne.

    Vi kom till restaurangen som är otroligt mysig, liten och intim med utsikt över vattnet vid Kristineberg i Stockholm. Personalen hade flyttat vårt bort så att det stod mer avskilt än vanligt, perfekt placerat. Hon anade ingenting. De tog hand om oss som kungligheter, min älskling åt musslor och de servade henne med vackra skålar att lägga dem i, bytte ut på en millisekund när hon behövde och fixade glutenfritt supergott bröd... Maten var SÅ GOD så hon var så nöjd.
    Jag försökte prata mysiga minnen med henne men hon mumsade musslor och kunde knappt prata, haha, men så pratade vi om tidigare årsdagar i alla fall. Vi kommer inte ihåg vad vi gjorde första eller andra årsdagen (detta var tredje). Hon sa att det är för att vi äter så många romantiska middagar att det inte sticker ut så mycket om vi gör det en årsdag. Nähä, sa jag... tror du vi kommer komma ihåg den här då? Hon sa att hon trodde det, möjligen, eftersom vi var i stockholm ;)

    Efter middagen städade de undan vid vårt bord och jag hade tidigare ställt fram presenten med ett kort i kvadratiskt format (typiskt gratulationskort eller liknande) som hon nu fick läsa. Det stod vad jag kände för henne, ett minne från dagen vi räknar som vår årsdag, den första, och så avslutade jag med orden "Det är du och jag. I vått och torr, nöd och lust, regn och sol." och trodde att hon skulle förstå, men det gjorde hon inte ;)
    Hon öppnade paketet och blev SÅ överraskad och lycklig, chockad och rörd! När hon fick upp asken med ringarna frågade jag om hon ville gifta sig med mig och hon sa ja. Vi satt framför varandra vid bordet fast inte på varsinn sida om det (jag hade flyttat till kanten bredvid henne). Vi höll varandra i handen länge, kysstes och fällde ett par tårar, log och skrattade. Efter en liten stund, precis i rätt tid, kom personalen med champagne och efterrätt som hon blev glatt överraskad av.
    Hon pratade om att hon inte hade haft en aning och om hur glad hon är och så vidare. Vi drack sedan upp vårt bubbel i en soffhörna för oss själva, vid en "eldstad" med massa stearinljus, tittade ut över vattnet, på varandra och kysstes en hel del ;)
    På promenaden hemåt skrattade vi mycket efter en flaska bubbel, skuttade ömsom, kramades ömsom och när vi kom "hem" berättade vi för hennes pappa som blev spontant jätteglad.

    Sen kysstes vi lite mer den natten som ni förstår och herregud vad det känns rätt och bra och vad fint det blev! 

  • Styrka

    Uuuunderbaaar berättelse! Vad fint du hade planerat det, och vad romantiskt det blev! Kan riktigt se er framför mig där på restaurangen jag aldrig varit på.

    Stort grattis till lyckan!

  • Vingilot

    Åååh, härligt mysrys i kroppen och själen av din berättelse! Grattis till er båda!

  • Aniara4

    Det låter ju hur romantiskt som helst! Grattis till förlovningen! Glad

  • Daludd

    Tack!
    Det var underbart, precis som jag tänkt mig men med mycket mer fnittrigt mys i soffhörnan än jag i vanliga fall hade låtit de andra gästerna stå ut med :)
     

  • lazyp

    Grattis så himla mycket, blev så tårögd av din berättelse.
    All lycka önskar jag er :) 

Svar på tråden Friar om en månad och är så nervös för hur jag ska göra!