• Daludd

    Friar om en månad och är så nervös för hur jag ska göra!

    I november är det min och min sambos treårsdag... Vi har känt varandra i fem år nu och har haft tre underbara år hittills.

    Hon har ingen aning om att jag ska fria nu, hon tror att jag inte är redo och att det kommer att hända någon gång nästa år, till sommaren kanske. Så jag har ett bra tillfälle nu att överraska henne, och vet ändå att hon är redo och vill gifta sig med mig. :)

    Vi kommer vara i Stockholm under tiden treårsdagen infaller och jag tänkte att jag skulle fria till henne på något sätt där. Helst på själva treårsdagen, eventuellt någon dag omkring.
    Ringarna hämtar jag ut i morgon!

    Men nu är jag så nervös för hur jag ska göra... Jag funderar ibland på att bara låta det vara vi två, på en promenad kring Hagaviken, där vi promenerade och hade en jättefin stund tillsammans hösten innan vi blev ett par - när vi började förstå att det var meningen att vi skulle vara tillsammans.

    Men så vill jag kanske göra något lite mer klassiskt romantiskt. Vi tänkte äta på något fine dining-ställe i Sthlm på treårsdagen och då har jag funderat på att göra det där. (Eftersom jag är helt säker på att hon säger ja så hamnar hon inte i något tvångsläge där.) Jag funderar på att låta henne läsa ett brev jag skriver till henne, som kanske slutar med att jag vill dela livet med henne - något som insinuerar att jag friar men hon kommer inte tro att jag gör det ändå. Sen när hon läst klart helt enkelt fråga henne och ta fram ringarna... ?

    Jag är lite rädd att det ska bli "bara" fria över bordet på en restaurang och att hon ska undra om det kommer mer. Men jag kommer inte på något sätt att göra det lite mer utan att det blir för långt ifrån oss - att begrava ringen i mat eller lägga den i ett glas champagne är inte alternativ t.ex. 

    Fördelen med restaurangen är att vi får skjuts dit av hennes pappa och han hämtar oss också efteråt (är vår chaufför för kvällen) och jag vet att det skulle betyda väldigt mycket för henne att bli hämtad av honom efteråt och få berätta och krama honom och sådär.. Det blir kanske inte samma sak efter en promenad, där jag inte ens är säker på att jag lyckas se till så att vi kommer iväg utan pappan. :)

    Vad tänker ni? 

  • Svar på tråden Friar om en månad och är så nervös för hur jag ska göra!
  • Dannedo

    Åh vad härligt med frieri-planer! Jag tycker det är tråkigt att så många killar känner press inför frieriet, själv skulle jag tycka att det var superkul att planera. Det kan ju inte bli fel!
    Det "förstör" inte alls att hon fixar och bokar restaurangen, jag tror det kommer göra det till en ännu större överaskning. Däremot vill jag verkligen rekommendera dig att ta kontakt med restaurangen innan. Har själv varit servitris och jag vet hur stressigt det kan vara när gästerna anlänt och kvällen väl kommit igång. Det blir så mycket enklare om man vet om en sådan sak på förhand. Sen är det bara att ringa samma dag och påminna.
    Lycka till! 

  • Daludd

    Tack tack :)

    Måste bara säga dock att, vi är två tjejer förresten, och jag har sjukt mycket större förståelse för män som drar ut på förlovning nu än jag någonsin haft. Det ÄR press att fria, det är ett sånt enormt beslut och ett sånt stort ansvar! Samtidigt är det jättekul att planera och när man väl kommit över nervositeten är det ju som att suga på en god karamell liksom :)
    Ska försöka ringa dem om jag bestämmer mig för att jag vill ha det så, annars blir det nog speciellt ändå. Funderar på att beställa in champagne bara när vi sitter där inför presentöppningen liksom, och så kommer hon tjata emot och säga att nej men en hel flaska, det är ju dyrt? Och så vidare ;) Då kan jag säga att jag tycker det passar sig och låta henne våndas lite. För hon VILL ju bli friad till nu, hon tror bara verkligen inte att det kommer nu så hon kommer att resonera bort det. :) 

  • Daludd

    Nu har jag luskat reda på restaurangen och ringt dem.
    De har noterat att en cava + creme bruleé ska serveras efter varmrätten  utan att jag/vi beställer det och de vet att jag ska fria. :)

    Hoppas det blir en mysig överraskning, det känns mycket roligare att det bara kommer när hon sitter och är lycklig, än att vi då ska behöva ta fram menyer och bestämma oss. Hon ÄLSKAR dessutom creme brulee! :)
    yes! 

  • Aniara4

    Nu är jag lite sent ute, men jag tyckte promenaden lät mycket mer romantisk och personlig! Och sen ett fint restaurangbesök på kvällen för att fira, kanske med ett stopp för klädbyte emellan då. Men nu verkar du ju redan ha bestämt dig.

  • Daludd

    Det finns lite olika anledningar till att promenaden blir "tråkig", därför bestämde jag mig för annat, bland annat har hon pratat om olika frierier och då nämnt skogspromenad och sådär - så efter jag hörde det där kände jag att hon skulle fattat med en gång om jag föreslog en promenad och jag vill ju överraska henne.

    Personligt blir det ju, det är hon och jag liksom, det kan inte bli mer personligt än att det är vi och att jag friar till henne, oavsett var man är ;) Det är ju mitt frieri! Men förstår vad du menar med stund för sig själv och så :) Men jag tänkte en promenad längs vattnet EFTER istället, lite salongsberusade vandra hemåt och börja prata bröllop! :D

    Jag lägger mycket vikt vid själva överraskningsmomentet :) 

  • Styrka

    Tycker det låter underbart!
    Skönt att personalen kommer med cava och creme brulee utan beställning, men kanske bäst att ändå kolla att de verkligen har koll på läget, när ni verkligen är där, så att ni har samma tidsuppfattning så de inte kommer för tidigt/för sent? Ååh, vad roligt, det är nästa helg, right?

  • Vingilot

    Sitter här och funderar över om det inte skulle kunna vara så att din sambo också planerar ett frieri just denna dag...? Att det är därför hon tagit över restaurangbokning osv.Glad

    Hur som helst hoppas jag att ni får ett underbart minne för livet och slänger in ett grattis i förskott!Skrattande

  • Daludd

    Haha gud det hoppas jag inte, ringarna kostade 18.000 kronor och vad gör man med två extra? :D Ja det är nästa helg

  • Styrka

    Wiiieee!!!
    spännande!! Då vet jag vem jag ska ringa nästa söndag då! För det är lördagen det smäller, va?

Svar på tråden Friar om en månad och är så nervös för hur jag ska göra!