• CissiA­ndreas
    Äldre 29 Sep 13:23
    5023 visningar
    7 svar
    7
    5023

    Tips på bra embossing-pulver!

    Hej på er! Jag vet att det är många där ute som är duktiga på att pyssla. Som rubriken säger letar jag efter bra embossing-pulver. Jag ska stämpla lite snirkliga mönster i guld och vill ju förstås att det ska bli ett jämnt och fint resultat. Är versa-marks stämlpar bäst?  Vad säger ni? 

  • Svar på tråden Tips på bra embossing-pulver!
  • EmmaSt­ina
    Äldre 29 Sep 14:42
    #1

    Har inga tips på produkter egentligen. Versa-mark är bra. det viktigaste om du vill ha ett jämt och fint utseende tycker jag är att ha en guldig stämpeldyna och embossing i guld. Öva ganska många ggr på ett "ofint" papper så du får in rätt teknik vad gäller mängd bläck från stämpeldynan hur hårt du behöver trycka.

  • CissiA­ndreas
    Äldre 29 Sep 19:44
    #2

    okej tack för hjälpen, vad bra det ska jag testa! de stämpeldynor jag har tittat på för embossing var genomskinliga . är ju nybörjare och trodde inte det fanns i guld . för det funkar väl inte med en "vanlig" guldig stämpeldyna? B-)

  • Äldre 29 Sep 20:10
    #3

    Jo det fungerar med vanliga stämpeldynor också. De dynor som är anpassade för embossing brukar vara lite segare på att torka. Jag har versa color guld och den funkar att embosssa med. 

    Fördelen att ha samma färg på stämpeldynan som pulvret är att om pulvret inte skulle täcka till 100% så lyser stämpeldynan igenom istället.

    Tips när du embossar är att behandla pappret med en antistatkudde samt ha en liten pensel tilgänglig.

    för mer information http://www.scrappiz.se/index.php?Itemid=6&id=205&option=com_content&task=view
     

  • marime­kko86
    Äldre 29 Sep 20:13
    #4

    Jag beställde ett embossingpulver från mycards.se. Det täckte hur bra som helst på de monogram som jag stämplade på inbjudningskort,festhäfte mm. Hade en genomskinlig stämpeldyna och embossingpulvret var silverglittrigt

    Öva först,för det tar en stund innan man får till det perfekt.!

  • CissiA­ndreas
    Äldre 30 Sep 17:33
    #5
    misslane skrev 2011-09-29 20:10:15 följande:
    Jo det fungerar med vanliga stämpeldynor också. De dynor som är anpassade för embossing brukar vara lite segare på att torka. Jag har versa color guld och den funkar att embosssa med. 

    Fördelen att ha samma färg på stämpeldynan som pulvret är att om pulvret inte skulle täcka till 100% så lyser stämpeldynan igenom istället.

    Tips när du embossar är att behandla pappret med en antistatkudde samt ha en liten pensel tilgänglig.

    för mer information www.scrappiz.se/index.php?Itemid=6&id=205&opt...
    Men vad bra, jaha där ser man vad det är bra att ha BT Skrattande. Trodde inte alls att det funkade med vanlig stämpeldyna. Men som sagt, har du testat med olika typer av pulver? Har sett att det både finns både guldpulver med glitter i och även finkornigt pulver med "guldfärg". Ursäkta men nu känner jag mig väldigt dum Skäms
  • CissiA­ndreas
    Äldre 30 Sep 17:34
    #6
    marimekko86 skrev 2011-09-29 20:13:36 följande:
    Jag beställde ett embossingpulver från mycards.se. Det täckte hur bra som helst på de monogram som jag stämplade på inbjudningskort,festhäfte mm. Hade en genomskinlig stämpeldyna och embossingpulvret var silverglittrigt

    Öva först,för det tar en stund innan man får till det perfekt.!
    Tack ska kolla in den sidan, finns ju hur många sidor som helst med scrapbookingmaterial men det verkar som om priserna skiljer endel på embossing-saker... 

    hihi längtar efter att få börja nu börjar det klia i fingrarna ännu mer! 
  • Äldre 2 Oct 19:53
    #7
    CissiAndreas skrev 2011-09-30 17:33:10 följande:
    Men vad bra, jaha där ser man vad det är bra att ha BT Skrattande. Trodde inte alls att det funkade med vanlig stämpeldyna. Men som sagt, har du testat med olika typer av pulver? Har sett att det både finns både guldpulver med glitter i och även finkornigt pulver med "guldfärg". Ursäkta men nu känner jag mig väldigt dum Skäms
    Inga frågor är dumma, är man ny på ett område så är det förklarigt att inte ha samma koll mot någon som gillar pyssla. 

    Jag har använt mig av olika märken, men kan nog inte minnas jag har använt mig av de pulver med glitter i. 

    Som andra har skrivit är öva det bästa tipset och om man är osäker vad som blir snyggast kan man även testa köpa olika pulver en med och en utan glitter. 

    På denna länk har jag använt mig av guld dyna och guldpulver. På den tiden ägde jag inte en varmluftsfön utan har smält pulvret över en spisplatta. (Pulversidan upp) http://pyssligamaja.blogspot.com/2010/12/ljuskort.html
Svar på tråden Tips på bra embossing-pulver!