• Hanna05

Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...

Hej våran meny kommer se ut såhär:

Tunnbrödsrulle med rökt abborre

Fläskfile med potatisgratäng och senapssås

pannacotta med åkerbär

Vad kan man göra för vegetariska alternativ? Veganskt? Gluten och mjölkfritt??
    Tycker det är skit svårt då jag fortfarande vill ha det lyxigt till även dem!!

• Svar på tråden Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...
  • baby freeze

Quorn är inte veganskt heller, så jag tycker definitivt att du ska skippa det.

Jag tycker att din meny är svår att göra till en bra veganmiddag genom att bara byta ut enstaka ingredienser, så jag föreslår att du gör en egen helvegetarisk meny istället.

• Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 08:39:20 följande:
    Quorn är inte veganskt heller, så jag tycker definitivt att du ska skippa det.

Jag tycker att din meny är svår att göra till en bra veganmiddag genom att bara byta ut enstaka ingredienser, så jag föreslår att du gör en egen helvegetarisk meny istället.
    i stort sett är det ju faktiskt bara varmrätten som är svår. Det andra är ju enkelt att göra både vegetariskt, veganskt och mjölk/gluten fritt!

Nu är dock mina veganvänner mer mot det vegetariska hållet idag tror jag..

Men jag tycker varmrätten är svårast! Och jag vill ha potatisgratäng!
  • baby freeze
    Hanna05 skrev 2011-10-10 09:28:04 följande:
    i stort sett är det ju faktiskt bara varmrätten som är svår. Det andra är ju enkelt att göra både vegetariskt, veganskt och mjölk/gluten fritt!

Nu är dock mina veganvänner mer mot det vegetariska hållet idag tror jag..

Men jag tycker varmrätten är svårast! Och jag vill ha potatisgratäng!
    Ja det är klart att man kan göra så, men jag tycker personligen att det blir bättre när man utgår ifrån de vegetariska råvarorna när man skapar en vegetarisk rätt istället för att låta dem ersätta något annat. Gör som du vill!
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 09:53:43 följande:
    Ja det är klart att man kan göra så, men jag tycker personligen att det blir bättre när man utgår ifrån de vegetariska råvarorna när man skapar en vegetarisk rätt istället för att låta dem ersätta något annat. Gör som du vill!
    Har du några förslag på varmrätt då ?
  • baby freeze
    Hanna05 skrev 2011-10-10 09:55:52 följande:
    Har du några förslag på varmrätt då ?
    vad är det för säsong?
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:00:18 följande:
    vad är det för säsong?
    Augusti
  • baby freeze

Jag skulle göra en fluffig röra på paprika och sojabönor och steka rårakor till det.

• baby freeze

Till förrätt kan du ju ta tunnbrödrullen men fylla den med svamp eller en tomatsallad. En glutenalergiker kan få samma svampröra och abborre till (om inte denne också är veg).

• Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:35:34 följande:
    Till förrätt kan du ju ta tunnbrödrullen men fylla den med svamp eller en tomatsallad. En glutenalergiker kan få samma svampröra och abborre till (om inte denne också är veg).
    Gluten har jag inte problem med, inte laktosfritt heller. Det är enkelt!

Är det vegetariska / veganska som är problemet :)

Tunnbrödrullen går att göra i många varianter, så det är inte heller något problem.
    Efterrätten likaså.

Men det är varmrätten jag inte vet ...
  • baby freeze
    Hanna05 skrev 2011-10-10 10:41:55 följande:
    Gluten har jag inte problem med, inte laktosfritt heller. Det är enkelt!

Är det vegetariska / veganska som är problemet :)

Tunnbrödrullen går att göra i många varianter, så det är inte heller något problem.
    Efterrätten likaså.

Men det är varmrätten jag inte vet ...
    Ja, jag gav ett förslag på varmrätt också...
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:43:17 följande:
    Ja, jag gav ett förslag på varmrätt också...
    Var ju inte direkt något recept ;)

Varmrätten gör vi inte heller själva, utan en catering firma.

Bara förrätt och efterrätt vi gör själva.
  • baby freeze

Alltså du bad om förslag, inte recept. Om det är en cateringfirma som ska göra varmrätten, så kan du väl fråga dem om förslag? Det blir oftast bäst om den som ska laga maten får välja något som den själv kan och tycker om.

• Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:50:38 följande:
    Alltså du bad om förslag, inte recept. Om det är en cateringfirma som ska göra varmrätten, så kan du väl fråga dem om förslag? Det blir oftast bäst om den som ska laga maten får välja något som den själv kan och tycker om.
    Ja men tyckte det var lite konfust förslag. En röra, röror går att göra på miljoner olika sätt så inte så lätt alltså att komma på något :P

Frågan är ju om man ska hålla sig till vegetariskt så att även veganerna får äta det. För egentligen tror jag dom är mer vegetariska än veganer...

Aja, det blir nog bravilket som!
  • baby freeze
    Hanna05 skrev 2011-10-10 10:59:13 följande:
    Ja men tyckte det var lite konfust förslag. En röra, röror går att göra på miljoner olika sätt så inte så lätt alltså att komma på något :P

Frågan är ju om man ska hålla sig till vegetariskt så att även veganerna får äta det. För egentligen tror jag dom är mer vegetariska än veganer...

Aja, det blir nog bravilket som!
    Jag tycker att du ska fråga dem så att du är säker. Jag hade inte uppskattat en meny med mjölkprodukter och ägg om jag hade sagt att jag var vegan.
  • rabarber

Jag skulle göra allt veganskt så att vegetarianerna och veganerna får samma.
    Skulle nog sats på tzay.

• Ylva368
    Hanna05 skrev 2011-10-10 07:50:07 följande:
    Vad skulle du då rekomendera till potatisgratäng? För både en vegeterian och en vegan?
    Är i samma sitts själv med att hitta på något vegetariskt alternativ till potatiskaka.. Svårt. Är lite inne på fylld portabello, fast om det ska vara veganskt vet jag inte vad man ska fylla med. kanske nån "röra" med nötter och oliver.. eller rostad paprika.
  • Hanna05

Har frågat mina veganer nu och de sa att det går bra med vegetariskt!

Så nu gäller det att komma på vegetariska saker! Men lite lättare då de kan äta ägg och mjökk :P

• MissBroccoli

vegan.ifokus.se finns massa recept och tips att få. finns även en vegetariskt.ifokus sida.

Och här är en länk till jul mat men en del av det är inte så juligt utan går att servera vid andra tillfällen. vegania.net/jul.html  Sojafileéspjällen är super goda och enkla att göra. Och de fileérna hittar man i de flesta mataffärer i en grön påse med märket Veggo (de är torra och står bland konserver/vego mat/glutenfritt) Finns även ett recept på potatisgratäng där. Det finns vegansk ost som smälter så man kan använda den i mat. kan kolla upp vad de märket heter om du vill.

Vet inte vad du ska ha i tunnbrödsrullen mer än rökt abborre men som substitut man man ta aubergin som man skivar tunnt på längden, stek/grilla dem i en torr stekpanna. Sedan lägger man dem i en marinad med olivolja, balsamvinäger (gärna en smaksatt, jag använder ofta fikon och daddel balsamvinäger), rökvatten(står bland kryddor/glase/HPsås i affären. använd sparsamt för det smakar mycket!) och torkade kryddor. Rökvattnat ger det en rökig smak som är väldigt god. Till detta kan man ha lite sallad och kanske lite sojayoghurt (finns en naturell som man använder till mat) i rullen.

Pannacotta går nog att göra på agara agar istället för gelatin. borde funka att göra på havre eller sojagrädde men är det ok med grädde så går det ju att använda det.

• Cosy

Förätt
    Om jag förstått din meny rätt så kommer du ha tunnbrödrullar som förrätt. Dessa går ju fylla med vad som helst, grillad paprika, eller dom i det här receptet;

Ingredienser

300 g tofu knappt ½ kapsyl rökarom ½ röd lök, finhackad 2 msk majonäs ½ dl naturell yoghurt knappt 1 msk dill ½ msk citronsaft knappt 1 tsk senap 1 msk tångkaviar riven muskot salt o peppar ca 4 tunnbröd
    Tillagning
    Smula ner tofun i en skål och rör i rökaromen. Låt stå en stund och tillsätt sedan övriga ingredienser. Blanda ihop allt ordentligt och bred sedan ut ett lager på ett tunnbröd. Rulla ihop och skär i lagom stora bitar.

Huvudrätt

Vegansk potatisgratäng

Ingredienser:

10 potatisar
    10-15 cm purjolök
    1 dl sojagrädde

3 dl sojamjölk
    2 vitlöksklyftor
    salt
    peppar
    timjan
    ev. vegansk parmesan

istället för fläskfile;

Mercimek köftesi - Linsbullar

Kikärtsbiffar

Något som jag tycker är gott och skulle funka som sub. till potatis gratäng är rösti. Det är råriven stekt potatis, Funkar utmärkt till kalla och varma röror.

http://www.recept.nu/1.6853/fredrik_eriksson/huvudratter/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/fredrik_erikssons_rosti 
    We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...