• Flowerdream

Öppna paketen eller ej?

Ja jag undrar helt sonika hur ni kommer göra med presenterna ni får. Kommer ni öppna dom under festen eller ta med hem dagen efter och öppna i lugn o ro i hemmets lugna vrå?

Jag tror vi kommer skippa öppnandet under festen.. kan bli en partydödare...

• Svar på tråden Öppna paketen eller ej?
  • Jag han
    vi öppnade inte presenterna. Och man skickar ju ändå tackkort till alla gäster. Så alla får ju ett personligt tack ändå. Jag har heller aldrig tagit illa vid mig när det inte öppnats presenter på de bröllop jag varit på.
  • Cicci90

Vi ska absolut inte öppna våra paket..
    Kompisen och hennes man hade tänkt öppna sina paket, efter två kakfat och TRE likadana skålar gav de upp.. :p

• Jhkk

Vi har bjudit in dem som vill på presentöppning med kaffe och kaka två dagar efter bröllopet. Vi gifter oss på en fredag så detta blir på söndagen. Jag tror att många vill se när man öppnar presenterna som valts med omtanke. Till detta har vi hyrt kyrkans lokal för en billig penning för att alla ska rymmas. En annan fördel är att jag och brudgummen slipper stå halva kvällen i dörren och säga tack och hej då!

• Meeru

Ni som funderar på att be personalen öppna presenterna - Jag vill bara påminna om att vissa gäster kanske lägger ner mycket tid och möda på att packa så fina paket som möjligt med exempelvis matchande kort eller liknande, och kan bli besvikna om brudparet inte bemödar sig att titta på paketen. Man gör givetvis som man vill, men jag ville bara påminna om hur vissa gäster kan resonera.

• Flowerdream

Vi kommer defentivt inte ha ngn paketöppning under festen märker jag nu! :D

Men några dagar efter vigseln för dom närmaste, perfekt! :)

Tack för alla synpunkter!

• Jelena81

Vi gifte oss för ca en vecka sen och tog med oss alla presenter hem och öppnade själva på söndagkvällen med ett glas vin, det var sååå mysigt och fortfarande omtumlande att se hur generösa och omtänksamma våra gäster var. Jag skulle personligen inte vilja att någon annan öppnade våra prestenter....

• Tessann

Vi funderade på hur vi skulle göra.. vi ville inte ha presenter och det blev många kuvert istället.. men vi beslutade oss för att öppna under kaffet.. och vi ångrar oss inte.. MÅNGA av våra vänner hade lagt ned tid och möda på att skriva roliga texter och bra rim som blivit trist om man inte läst upp..

Ett gäng kompisar hade gått ihop och lagt pengar.. men det hade gjort ett STORT paket med en stenplatta och en massa grus blandat med ett stort antal sedlar.. det var ju också en kul grej som blivit trist om ingen fått se.. (kan ju tillägga för infon om att vi håller på att fixa till gården och behöver många lastbilslass med grus vilket ju alla visste *S*)

• Aniara4
    Tessann skrev 2011-09-21 10:12:25 följande:

Vi funderade på hur vi skulle göra.. vi ville inte ha presenter och det blev många kuvert istället.. men vi beslutade oss för att öppna under kaffet.. och vi ångrar oss inte.. MÅNGA av våra vänner hade lagt ned tid och möda på att skriva roliga texter och bra rim som blivit trist om man inte läst upp..

Så var det för oss också. Många roliga rim och kluriga saker som var tänkta att läsas upp och visas för alla. Sen ansträngde vi oss lite själva att vara underhållande under tiden för att det inte skulle bli segt, men man får förstås vara försiktig så man inte sårar någon med sin stand-up. Tyst
  • Fru Kopparskiöld

Vi kommer som flera andra här, ha en brunch hos mina svärföräldrar dagen efter med den närmaste familjen och öppna presenter där.

• Yarrow

Vi öppnade inte våra presenter på bröllopsdagen utan väntade till dagen efter då vi hade lite brunch med familjen och de vänner som inte var för bakfulla ;)

Det var väldigt uppskattat av alla faktiskt. Så lite chans att umgås lite. Många som rest långt bara för att få vara med på vår stora dag!

En bekant gjorde på ett annat sätt vilket jag tyckte var skitbra! De hade ett presentbord där en utvald person mötte gästerna när de lämnade sina presenter, öppnade dem åt brudparet och slängde pappret.
    Sen stod alla presenter uppradade med kortet vid sidan om så alla kunde se vad brudparet hade fått. Så slapp folk gå nyfikna!
    Och när brudparet anlände till festen så kunde de se på en gång vilka fina presenter de fått :)

• Trivia

Jag som gäst skulle INTE uppskatta att paketöppnandet skedde på festen. Även om man nu har bemödat sig att slå in presenterna fint så kan ju brudparet se det dagen efter. Eller när de nu öppnar paketen.
    Jag tycker att det är skitjobbigt att köpa presenter till folk. Inte för att jag inte tycker om att ge saker utan för att jag jämt får sådan prestationsångest och att rada upp alla paket bredvid varandra känn lite som att "nu ska vi se vem som köpt finast och dyrast present".
    Kanske inte så kul att komma med sin hemgjorda syltburk när någon annan har köpt en spaweekend på Island.
    Dessutom tar det ju en himla massa tid.
    Jag tycker heller inte om att öppna paket "offentligt" för då tänker jag bara att "nu tror alla att jag ler och ser glad ut bara för att de tittar på". Även fast jag faktiskt blir uppriktigt glad.
    Så jag röstar absolut på att göra det dagen efter med t.ex enbart familjen eller nära vänner. Då kan de ju också hjälpa till att sortera paketen och hålla reda på vem som har givit vad så man inte blandar ihop sakerna.

• Flowerdream
    Trivia skrev 2011-09-21 13:16:01 följande:
    Jag som gäst skulle INTE uppskatta att paketöppnandet skedde på festen. Även om man nu har bemödat sig att slå in presenterna fint så kan ju brudparet se det dagen efter. Eller när de nu öppnar paketen.
    Jag tycker att det är skitjobbigt att köpa presenter till folk. Inte för att jag inte tycker om att ge saker utan för att jag jämt får sådan prestationsångest och att rada upp alla paket bredvid varandra känn lite som att "nu ska vi se vem som köpt finast och dyrast present".
    Kanske inte så kul att komma med sin hemgjorda syltburk när någon annan har köpt en spaweekend på Island.
    Dessutom tar det ju en himla massa tid.
    Jag tycker heller inte om att öppna paket "offentligt" för då tänker jag bara att "nu tror alla att jag ler och ser glad ut bara för att de tittar på". Även fast jag faktiskt blir uppriktigt glad.
    Så jag röstar absolut på att göra det dagen efter med t.ex enbart familjen eller nära vänner. Då kan de ju också hjälpa till att sortera paketen och hålla reda på vem som har givit vad så man inte blandar ihop sakerna.
    Jag håller med! Känner igen mig i den där köpångesten, har man köpt rätt? kommer dom tycka om det??... osv
    Jag tror inte heller gästerna som har kommit på ett jättefint rim lr slagit in presenten jättevackert blir så ledsna om vi välher att inte öppna det framför alla.
Svar på tråden Öppna paketen eller ej?