Trivia skrev 2011-09-21 13:16:01 följande:
Jag som gäst skulle INTE uppskatta att paketöppnandet skedde på festen. Även om man nu har bemödat sig att slå in presenterna fint så kan ju brudparet se det dagen efter. Eller när de nu öppnar paketen.
Jag tycker att det är skitjobbigt att köpa presenter till folk. Inte för att jag inte tycker om att ge saker utan för att jag jämt får sådan prestationsångest och att rada upp alla paket bredvid varandra känn lite som att "nu ska vi se vem som köpt finast och dyrast present".
Kanske inte så kul att komma med sin hemgjorda syltburk när någon annan har köpt en spaweekend på Island.
Dessutom tar det ju en himla massa tid.
Jag tycker heller inte om att öppna paket "offentligt" för då tänker jag bara att "nu tror alla att jag ler och ser glad ut bara för att de tittar på". Även fast jag faktiskt blir uppriktigt glad.
Så jag röstar absolut på att göra det dagen efter med t.ex enbart familjen eller nära vänner. Då kan de ju också hjälpa till att sortera paketen och hålla reda på vem som har givit vad så man inte blandar ihop sakerna.
Jag håller med! Känner igen mig i den där köpångesten, har man köpt rätt? kommer dom tycka om det??... osv
Jag tror inte heller gästerna som har kommit på ett jättefint rim lr slagit in presenten jättevackert blir så ledsna om vi välher att inte öppna det framför alla.