• Äldre 9 Sep 09:59
    25158 visningar
    97 svar
    97
    25158

    Respektera övriga brudpar...

    Tänkte ta tillfället i akt innan vi drar iväg på resan i kväll - att skicka ut en tanke här i cyberrymden...

    Kyrkan vi vigdes i är väldigt populär och dom har 3 vigslar varje lördag hela sommaren.
    Vi hade första tiden. 15:00
    Sen är det en till kl 16 och en 17...

    När vi höll på att fotograferas innan bröllopet så stannar ett par fina bilar utanför församlingshemmet där vi höll på att duka upp inför kvällen, och ett till brudpar ramlar ut. Deras vänner går in i lokalen som vi håller på att förbereda och börjar kika runt på hur vi har dukat mm. Lånar toan, sätter sig och ammar osv...

    Öhm.. jaha? Ok det är en "offentlig" lokal. Men vi hade ju bokat den.
    Inte fasiken går man väl in och struttar runt bland andra människors dukade bord, eller går in i köket där dom håller på och förbereder och tar sig ett glas vatten (och bara ställer det på diskbänken och går därifrån) ??
    eller???

    I alla fall så fotade vi klart, jag går bort till lokalen för att hämta brudföljet ca 15 min innan vi ska vigas, så vi ska hinna "gömma oss" lite.

    När vi kommer fram till kyrkan så har det samlats massa åskådare där. Både våra inbjudna + dom andra vi hade sett som strosade runt i vår lokal.
    Våra gäster hade inte gått in, trots att vi hade sagt till innan att vi ville att dom skulle gå in direkt, så vi funderade på varför...
    Svänger runt hörnet och tja där har vi förklaringen.

    Det andra brudparet håller på att fotografera i kyrkporten (den officiella porten alltså, det finns en till där jag och mitt följe ska gå in.
    Nu börjar jag bli förbannad...
    Alltså, varför kan dom inte släppa in mina gäster för?
    Fotografen försöker till och med blocka mig så jag inte får gå förbi och ta min plats utanför kyrkan...

    Sen när vi står och trampar nervöst utanför kyrkan så kommer dom dit och frågar om vi inte kan flytta på oss så att dom kan ta bilder där!?!? Vad i Helvete?
    Nu har jag fått nog. Och säger det högt också.
    Att nej vi kommer inte flytta oss. Dom får vackert vänta på sin tur.
    När vi gått in i kyrkan kommer dom ju att ha ca 30-45 min på sig att fotografera. Varför ska jag kliva åt sidan för? Det här är inte deras tid...

    När vi efter vigseln kommer tillbaka till församlingshemmet / festlokalen, så pratar jag med en av tjejerna som skulle servera (en jobbarkompis till mig) och hon berättade att ett par killar från nästa brudfölje hade satt sig vid våra dukade bord och börjat pilla på vårt festhäfte och skämtat om att "den här festen skulle nog varit roligare att gå på än den dom skulle på"
    Osv...
    Så tjejerna hade inte vågat gå bort till kyrkan och se på vigseln (vilket var meningen att dom skulle gjort).

    Hur respektlösa får man vara?
    Både deras gäster, brudföljet och fotografen kunde ha förstört vår dag.
    Man får info om att det är bröllop kl 15 + 16 + 17 när man bokar lokalen. Så det kan inte ha kommit som någon överraskning.
    Så om man nu vill ta bilder och har mellantiden mellan två andra bröllop... Då får man väl faktiskt masa sig ut en bra stund innan första bröllopet och ta sina bilder.
    Det hade väl inte gjort något om vi fotograferat runt kyrkan samtidigt... Vi hade ju kunnat vara på olika sidor liksom.
    Men att tvinga undan våra gäster och försöka flytta på oss...
    Nej det är inte ok...

    Och det är inte ok att knalla in i en lokal där någon annan håller på att dukar och sätta sig och pilla med deras saker.
    Ok om dom lånat toan bara, och hon som skulle amma... men resten?
    Och hur som helst så frågar man väl först?

    Låt detta bli en tankeställare för er som inte ännu gift er... 

  • Svar på tråden Respektera övriga brudpar...
  • Alylly­ra
    Äldre 10 Jun 16:01
    #81
    Chicita skrev 2013-06-10 15:47:31 följande:
    Skrattande

    Känns som om det är dags göra ett nytt försök att damma av min "kan man verkligen-tråd" (spinoffen av "kan jag gå in med min blivande i kyrkan")
    Ja, det kanske är dags
    Chicita skrev 2013-06-10 15:30:21 följande:
    Oh yea... en konspiration mot oss med lite större "bagage" Förvånad
    Jag tycker att vi ger Alyllyra i uppdrag att undersöka detta på nästa resa och ta reda på hur dom ser på tjockisar och deras policy med "extra bagage" och den där "övervikts-boten" man tydligen kan få...
    Alltså om jag vill ta en extra kakbit till kaffet innan jag kliver på planet (eller tja en extra kakbit till varje kopp kaffe sista året innan resan) så ska jag väl inte behöva böta för övervikt?
    jag menar... det är ju inte viktväktarna Obestämd 
    Ok, jag ska kolla upp detta! Kan nog dröja ett tag till min nästa resa dock, känns som  att jag har rest så det räcker för ett helt år på den senaste veckan (sammanlagt 10 flighter på 6 dagar... puh!)

    Kan ju tilläggas också att om man googlar på "nedfällt armstöd flygplan varför?" och liknande så kommer en fruktansvärt otrevlig disskusion ang. att tjocka borde köpa två säten på FamiljeLiv upp som första träff. Och jag kände bara "vad snällt BT är i jämförelse!".
    passionsblomman skrev 2013-06-10 15:42:44 följande:
    Ja-nu vill jag veta varför det är sådär med armstöden! Någon anledning måste det ju finnas.
    Man kanske skulle starta ett flygbolag med "Slim-fit-only"-om man anpassar det efter modellideal och anorektíker, skulle man ju få in typ dubbelt så många resenärer som i ett vanligt plan. Då tjänar man ju mer på varje flight. Och så behöver man inte servera någon mat-för ingen får ju ändå äta något. Och man kan sälja speciella pulverdietspåsar till skyhöga (höhö) priser...
    Jag är på att investera i detta! Måste ju bli en omedelbar succé! Man kanske kan balansera flygplanet genom att sälja ett visst antal säten där bak som är extra breda för de riktigt tjocka? Då kan man tjäna in det man förlorar på utrymmet de tar upp iom att man har så många extra stolar där framme för de pinnsmala. Och det borde ju alla vara nöjda med! Eller? Tungan ute

     
  • Äldre 10 Jun 16:12
    #82
    Alyllyra skrev 2013-06-10 16:01:26 följande:
    Kan ju tilläggas också att om man googlar på "nedfällt armstöd flygplan varför?" och liknande så kommer en fruktansvärt otrevlig disskusion ang. att tjocka borde köpa två säten på FamiljeLiv upp som första träff. Och jag kände bara "vad snällt BT är i jämförelse!".
    Ja även om inte alla är överens (alltid) här så är det inte många som är här för att jävlas.
    Och dom få som är det blir snabbt påkomna och utslängda  - eller tröttnar på att dom inte får någon respons på sina elakheter Glad 

    Sen så kan det ju ibland låta som att någon är elakare än dom är. Men bara man försöker komma ihåg att försöka läsa inläggen med tanken "dom menar inget illa" så brukar det gå bra Glad 
  • kouki
    Äldre 10 Jun 16:19
    #83

    Min lilla tid här så tycker jag att de flesta verkar väldigt sympatiska gentemot många andra forum. Sen är det svårt att skriva så att absolut ingen tar illa upp, för när det kommer till saker som vi tycker är "elaka" att skriva, så är det väldigt individuellt vad man är känslig för. Det har otroligt mycket med tidigare erfarenheter och gamla minnen att göra, så något som jag tycker är fruktansvärt elakt kan en annan känna "det där var väl inget?" om :)
     

  • Äldre 10 Jun 16:26
    #84
    kouki skrev 2013-06-10 16:19:29 följande:
    Ja den personliga tolkningen gör mycket.
    Det har hänt att jag har skrivit om ett inlägg flera gånger när man har hamnat i en hetsig diskussion för att verkligen försöka få fram det jag menar men på ett snällt och trevligt sätt. Och efter att jag är nöjd (försökt lägga till extra glada/snälla smileys för att verkligen förstärka att jag inte menar något illa) och postar inlägget så får jag tillbaka svar som tyder på att jag har sagt något verkligt elakt Förvånad 
    Men det är ju bara att skaka av sig...
    Jag gör ju det jag kan för att det inte ska mistolkas.
    Men om någon nästan går in för att misstolka och läser mellan raderna så har nog den personen mer problem än vad jag kan fixa, och då är det bara att backa undan Glad 
  • kouki
    Äldre 10 Jun 16:38
    #85
    Chicita skrev 2013-06-10 16:26:25 följande:
    Ja den personliga tolkningen gör mycket.
    Det har hänt att jag har skrivit om ett inlägg flera gånger när man har hamnat i en hetsig diskussion för att verkligen försöka få fram det jag menar men på ett snällt och trevligt sätt. Och efter att jag är nöjd (försökt lägga till extra glada/snälla smileys för att verkligen förstärka att jag inte menar något illa) och postar inlägget så får jag tillbaka svar som tyder på att jag har sagt något verkligt elakt Förvånad 
    Men det är ju bara att skaka av sig...
    Jag gör ju det jag kan för att det inte ska mistolkas.
    Men om någon nästan går in för att misstolka och läser mellan raderna så har nog den personen mer problem än vad jag kan fixa, och då är det bara att backa undan Glad 
    Jomen precis! Glad
    Vi hade det problemet i en arbetsgrupp, men där kunde man ju sen träffas öga mot öga och reda ut saken, lite svårare att göra så med forumsmedlemmar Drömmer
  • Äldre 10 Jun 16:43
    #86
    kouki skrev 2013-06-10 16:38:02 följande:
    Jomen precis! Glad
    Vi hade det problemet i en arbetsgrupp, men där kunde man ju sen träffas öga mot öga och reda ut saken, lite svårare att göra så med forumsmedlemmar Drömmer
    Det kan ju vara en så enkel sak som att man använder ett utropstecken istället för punkt som gör att man känner att "oj vad arg hen var"... 
    Precis som att att alltid använda stora bokstäver eller bold-font också kan tolkas som ilska eller "skrik".
    Men det är ju sånt som man kan aktivt bortse ifrån. Om jag tycker att personen känns arg bara för att det är utropstecken överallt så kan jag ju bara försöka läsa om inlägget och se om det känns bättre om jag tänker mig att personen sitter och ler och att det bara var vanliga punkter exempelvis Glad 
  • kouki
    Äldre 10 Jun 16:45
    #87
    Chicita skrev 2013-06-10 16:43:15 följande:
    Det kan ju vara en så enkel sak som att man använder ett utropstecken istället för punkt som gör att man känner att "oj vad arg hen var"... 
    Precis som att att alltid använda stora bokstäver eller bold-font också kan tolkas som ilska eller "skrik".
    Men det är ju sånt som man kan aktivt bortse ifrån. Om jag tycker att personen känns arg bara för att det är utropstecken överallt så kan jag ju bara försöka läsa om inlägget och se om det känns bättre om jag tänker mig att personen sitter och ler och att det bara var vanliga punkter exempelvis Glad 
    Japp :) Mycket bättre att andas och försöka sätta sig på "andra sidan datorn" ^^
  • Äldre 10 Jun 16:48
    #88
    kouki skrev 2013-06-10 16:45:55 följande:
    Japp :) Mycket bättre att andas och försöka sätta sig på "andra sidan datorn" ^^
    Ett bra knep kan ju vara att tänka "skulle jag säga det här om jag satt mittemot den här personen". 
    Om svaret blir nej så bör man nog inte posta inlägget Glad 
  • kouki
    Äldre 10 Jun 16:50
    #89
    Chicita skrev 2013-06-10 16:48:18 följande:
    Ett bra knep kan ju vara att tänka "skulle jag säga det här om jag satt mittemot den här personen". 
    Om svaret blir nej så bör man nog inte posta inlägget Glad 
    Japp! En bra funktion som finns på ett forum, om det var i Norge eller Finland eller USA vet jag inte, där man tvingades lyssna på när inlägget lästes upp av en datoriserad röst för att man skulle kunna höra om man kunde tåla att få det sagt till sig själv :) Var tydligen en rätt lyckad lösning.
  • Äldre 10 Jun 16:55
    #90
    kouki skrev 2013-06-10 16:50:57 följande:
    Japp! En bra funktion som finns på ett forum, om det var i Norge eller Finland eller USA vet jag inte, där man tvingades lyssna på när inlägget lästes upp av en datoriserad röst för att man skulle kunna höra om man kunde tåla att få det sagt till sig själv :) Var tydligen en rätt lyckad lösning.
    Ojoj... det hade varit något för den community jag administrerar Flört
  • kouki
    Äldre 10 Jun 17:05
    #91
    Chicita skrev 2013-06-10 16:55:15 följande:
    Ojoj... det hade varit något för den community jag administrerar Flört
    Haha do it! ;D
  • Äldre 10 Jun 17:07
    #92
    kouki skrev 2013-06-10 17:05:34 följande:
    Haha do it! ;D
    Synd nog är det inte jag som kodar den... Annars hade det nog varit rätt givet Tungan ute
  • kouki
    Äldre 10 Jun 17:09
    #93
    Chicita skrev 2013-06-10 17:07:04 följande:
    Synd nog är det inte jag som kodar den... Annars hade det nog varit rätt givet Tungan ute
    Kan väl lägga fram det som ett förslag iaf? Solig
  • Äldre 10 Jun 17:25
    #94
    kouki skrev 2013-06-10 17:09:17 följande:
    Kan väl lägga fram det som ett förslag iaf? Solig
    Tja visst kan jag det. Men ägaren löser inte dom problem som redan finns, så jag tror inte att han lägger till några nya funktioner.

    Men det hade varit kul faktiskt om man kunde få till det Glad 
  • Äldre 18 Apr 10:54
    #95

    Usch vad dåligt av de andra brudparet.


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Ms T
    Äldre 8 Nov 13:48
    #96

    Snacka om respektlöst mot er!! Inte alls okej. Det är skillnad om man tror att det är tomt och går in och ser att det är dukat. Då kan man om man ser någon säga. Oj förlåt vi trodde att det var tomt och sen gå. Man ska visa respekt för brudparet och deras följe och gäster. Visst har vi sett ett par komma ut från kyrkan när vi kommer körande så kikar man lite på avstånd. Men ändå inte så att man stör såklart

  • Äldre 1 Jun 17:08
    #97

    Kan vara väl värt att puttas upp och bli påmind om för nya brudar! 

Svar på tråden Respektera övriga brudpar...