• Margaux

Ni med borglig vigsel... Hur fyller ni upp cermonin så att det blir mer än bara 5 min?

Ja... som titeln antyder. Cermonin tar typ inte ens 10 min enligt vår dommare, och så har vi några musikinslag. Gör ni andra något mer?

Typ en vecka kvar och har inte ens ordning på detta......

*biter på naglarna*

• Svar på tråden Ni med borglig vigsel... Hur fyller ni upp cermonin så att det blir mer än bara 5 min?
  • hedvig007

Vi kommer att inleda med brudmarsch och så kommer min pappa att hälsa alla välkomna. Eftersom mannen är från Norge så ska vi ha en norsk dikt och en svensk dikt och en svensk visa och en norsk visa som solosång. Så kommer nog jag att säga några ord och Mannen kommer att säga några ord, inga regelrätta äktenskapslöften, men en liten dikt eller något, vi får se vad det blir och så ska vi tända ljus. Vi har haft namnfester för våra barn och då har vi haft liknande cermonier och det har varit väldigt fint. Då har vi haft någon typ av allsång också (istället för psalm), men det ska vi inte ha nu. Man kan ju låta gästerna tända ljus också, ställa värmeljus som ett hjärta till exempel och så får gästerna tända varsitt.

• MsChevy

Vi ska oxå ha en borgerlig vigsel o vi har samma funderingar som du. Min M2B är från Norge o jag från Sverige. Vi gifter oss 28 juli 2012 i Alvastra klosterruin. Vårt tema är 50-tal/rockabilly.
    Så här har vi tänkt än så länge:

-hyfsat lång ingångslåt
    -vf välkomnar, berättar kort om vigselplatsen o oss
    -sång (vet ännu inte om vi ska ha det via stereo eller en kör)
    -några läser en dikt eller berättar nåt om oss. Jag skriver några för tänkte att en från Norge o en från Sverige kunde säga nåt
    -sång (ev solo)
    -frågornaHjärta 
    -"folkets jubel" haha
    -utgångsmarsch ("We go totether" från Grease) 

Hoppas på att det tar ca 30 minuter iaf, kanske 40 med lite tur.Skrattande 

• hedvig007

Hihi, så lika det blev för oss, fast vi kommit på det var för oss!

MsChevy skrev 2011-09-08 22:16:20 följande:
    Vi ska oxå ha en borgerlig vigsel o vi har samma funderingar som du. Min M2B är från Norge o jag från Sverige. Vi gifter oss 28 juli 2012 i Alvastra klosterruin. Vårt tema är 50-tal/rockabilly.
    Så här har vi tänkt än så länge:

-hyfsat lång ingångslåt
    -vf välkomnar, berättar kort om vigselplatsen o oss
    -sång (vet ännu inte om vi ska ha det via stereo eller en kör)
    -några läser en dikt eller berättar nåt om oss. Jag skriver några för tänkte att en från Norge o en från Sverige kunde säga nåt
    -sång (ev solo)
    -frågornaHjärta 
    -"folkets jubel" haha
    -utgångsmarsch ("We go totether" från Grease) 

Hoppas på att det tar ca 30 minuter iaf, kanske 40 med lite tur.Skrattande 
  • Margaux
    hedvig007 skrev 2011-09-08 22:14:36 följande:
    Vi kommer att inleda med brudmarsch och så kommer min pappa att hälsa alla välkomna. Eftersom mannen är från Norge så ska vi ha en norsk dikt och en svensk dikt och en svensk visa och en norsk visa som solosång. Så kommer nog jag att säga några ord och Mannen kommer att säga några ord, inga regelrätta äktenskapslöften, men en liten dikt eller något, vi får se vad det blir och så ska vi tända ljus. Vi har haft namnfester för våra barn och då har vi haft liknande cermonier och det har varit väldigt fint. Då har vi haft någon typ av allsång också (istället för psalm), men det ska vi inte ha nu. Man kan ju låta gästerna tända ljus också, ställa värmeljus som ett hjärta till exempel och så får gästerna tända varsitt.
    Värmeljus i hjärta tycker jag var en jättegullig idé men vigseln är ju på dagen? Blir det samma effekt tror du?

Fint att låta folk bli integrerade i ceremonien..........
  • MsChevy

hihi ja du ser, man tänker rätt lika iblandSkrattande

Var o när ska ni gifta er?

• hedvig007

Nästa helg, i fjällen! Så jag skriver packlistor hela dagarna!

• Margaux
    Kattpoet skrev 2011-09-08 22:24:10 följande:
    Ta en titt här  www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030.htm...
    Tack!! Men det var så mååånga svar..... ojojoj... lite småstressad här, för jag skriver placeringskort och texter om gärsterna samtidigt! Jag vill ha guldkornen serverade på ett fat så att säga! Skrattande Om man kan få det.... hehehe
  • hedvig007
    Margaux skrev 2011-09-08 22:35:03 följande:
    Värmeljus i hjärta tycker jag var en jättegullig idé men vigseln är ju på dagen? Blir det samma effekt tror du?

Fint att låta folk bli integrerade i ceremonien..........
    Det beror kanske på lokalen? När vi har tänt ljus för våra barn har det varit på dagen och det har varit fint, även om det inte blir den där "mys-känslan". Jag tror att det kan bli väldigt romantiskt just för att gästerna får vara med och visa sin kärlek/glädje med brudparet.
  • Margaux
    hedvig007 skrev 2011-09-08 22:43:34 följande:
    Det beror kanske på lokalen? När vi har tänt ljus för våra barn har det varit på dagen och det har varit fint, även om det inte blir den där "mys-känslan". Jag tror att det kan bli väldigt romantiskt just för att gästerna får vara med och visa sin kärlek/glädje med brudparet.
    Hur får man dem att fatta vad det är som pågår då? Instruerar man först?
  • hedvig007

Man kan väl be någon säga att "Nu tänder vi varsitt ljus för brudparet" eller något i den stilen. Braständare, eller vad det nu heter, kanske är bättre än tändstickor.

• hedvig007

Å andra sidan kan det nog bli en vääääldigt lång cermoni om ni har 100 gäster.

• Margaux
    hedvig007 skrev 2011-09-08 22:47:43 följande:
    Å andra sidan kan det nog bli en vääääldigt lång cermoni om ni har 100 gäster.
    Vi är 60.... är det för många?
    Det kan ju spelas musik under tiden..... Men fattar folk att det ska stå i ett hjärta?
  • hedvig007
    Margaux skrev 2011-09-08 22:54:31 följande:
    Vi är 60.... är det för många?
    Det kan ju spelas musik under tiden..... Men fattar folk att det ska stå i ett hjärta?
    Man kan väl ställa upp dem färdigt i ett hjärta. Jag vet inte hur lång tid det tar för 60 personer, men om man ställer ljusen så man kommer åt från alla håll så kan man ju tända flera åt gången.
  • Margaux

Det gick så bra så.....

Vi hade ingång till musik, vigselförrättaren välkomnade och pratade lite om äktenskapet.
    Diktläsning
    ljuscermoni som tog typ två låtar...
    sen var det vigselsermoni och efter det löften.
    Utgång till musik

Hur gick det för er?

• petitemoi

Hej hej:)

Kul o läsa detta då jag är svensk men min kille även är norsk och vi också skall ha en borgerlig vigsel när vi gifter oss nu i November:)

Det jag mest tänkte på var det här med ljusen, har ni tänkt att gästerna ska sitta med vars ett ljus eller bara tända ett? Förstod inte riktigt.. för jag var nämligen på ett bröllop där alla skulle stå runt brudparet i en ring med vars ett tänt stearinljus under bröllopsdansen, efter någon minut började ljusen smälta ( det är nästan omöjligt o stå helt still) inte så skönt med var, stearin ner över handen haha

Och sedan var brudens slöja kusligt nära några ljus när hon svischade förbi... men det tror jag aldrig hon blev medveten om

• Margaux
    petitemoi skrev 2011-09-21 08:24:38 följande:

Hej hej:)

Kul o läsa detta då jag är svensk men min kille även är norsk och vi också skall ha en borgerlig vigsel när vi gifter oss nu i November:)

Det jag mest tänkte på var det här med ljusen, har ni tänkt att gästerna ska sitta med vars ett ljus eller bara tända ett? Förstod inte riktigt.. för jag var nämligen på ett bröllop där alla skulle stå runt brudparet i en ring med vars ett tänt stearinljus under bröllopsdansen, efter någon minut började ljusen smälta ( det är nästan omöjligt o stå helt still) inte så skönt med var, stearin ner över handen haha

Och sedan var brudens slöja kusligt nära några ljus när hon svischade förbi... men det tror jag aldrig hon blev medveten om

Vi hade ljuständing som del av cermonin även om det vanligaste som jag förstått det är att de tänds under middagen. Alla fick ett värmeljus på väg in i lokalen och sen blev de tillsagda av dommaren att de skulle komma fram och tända framför oss. Vi hjälpte till att forma hjärtat lite.... eftersom det blev lite rörigt på bordet! Vi hade en mässisngsljustake i form av en ängel som de tänd sitt ljus på som stod på bordet!
  • hedvig007

Det gick bra för oss också. Vi hade ursprungligen tänkt vara utomhus (även om vi fick flytta inomhus p g a vädret), så vi förenkade ner vår ljusceremoni till att har varsitt värmeljus (av den större sorten) i (vindsäkra) ljuslyktor och så tände vi varandras ljus. Så hos oss var gästerna inte involverade i ljuständningen. Vi hade ju inga löften utan jag sjöng en sång och min man läste en dikt. Vi visste inte om vad den andre skulle göra på förhand. Och så grät vi allihopa! (Mannen grät mest!) Ceremonin blev rätt kort, men det tycker jag var rätt bra, så hann vi dricka upp all champagne innan middagen och så blev inte folk trötta i benen, eftersom de flesta stod upp.

Så smart att ha en ljusstake att tända ljusen på.

Svar på tråden Ni med borglig vigsel... Hur fyller ni upp cermonin så att det blir mer än bara 5 min?