• lilbea

ekonomi bröllop

vi har bestämt oss för en borgerlig visel och en liten fest, eller snarare mer en middag för vår närmaste familj o vänner.
    som det ser ut nu så landar vi på mellan 40-45 pers inkl mig o min respektive.
    vad är en rimlig budget till följande alternativ?
    -hyra lokal o låta nån catering göra buffé mat.
    -hyra lokal o be folk om hjälp med matlagingen till en buffé.
    -boka bord på restaurang/hotell/ el. dylikt o köra på buffé alt 3 rätters.
    -boka bord nånstans o låta gästen betala för sig själv (då är gästens närvaro vad som står på vår önskelista).
    (sista alternativet är dock det som lockar minst kan jag ju tillägga..)

vi kommer erbjuda minimalt med alkohol, då min respektive av religiösa skäl inte dricker. dvs. kanske välkomstbål, vin/öl till maten o något till tårtan typ.

hur tänker ni? vad är rimligt? vad kan man förvänta sig? och tusan skriver man inbjudan?

tacksam för all hjälp :)

• Svar på tråden ekonomi bröllop
  • Kattpoet

Lättaste förätten som ser jättesnygg ut och kan göras av en 5 åring är räkcocktail,  man behöver ett martini glas eller  vinglas med lite mer öppen mun.   Den jag  gör har sallads löv ibotten och sedan en  majonässås med chili och räkor på kanten. Ungefär som denna...

• lilbea

tyckte den såg jätte läskig ut :) men den är säkert god :D

• Kattpoet

Gillar man räkor är den underbar och man doppar räkorna i såsen och det himmelriket i min värld.  
    Har du något du verkligen gillar att äta ?   

• lilbea

har så dålig koll på vad saker heter :/
    men har ätit nån form av röra på toast m rom o grejor i som var himla god..
    sen älskar jag potaisgratäng o KÖTT (ingen gris dock..) *mmmmmmm*
    o tårta som "efterrätt?

rent alltmänt gillar jag mat :D

• Kattpoet

Toast Skagen är ett av det  vanligare  förätterna på  bröllop.  Jag brukar göra ett  våffla hjärta  med skagenröra med   lite rom på toppen. 

Potatisgartäng är också väldigt vanligt som bröllopsmat särsklilt med tjärlknöl till.

Visst kan man har tårtan till efterätt, jag trycker att  det blir lite för mycket med både efterätt och tårta på ett bröllop och man vill ju kunna äta tårtan... 

• lilbea
    Kattpoet skrev 2011-09-07 22:18:25 följande:
    Toast Skagen är ett av det  vanligare  förätterna på  bröllop.  Jag brukar göra ett  våffla hjärta  med skagenröra med   lite rom på toppen. 

Potatisgartäng är också väldigt vanligt som bröllopsmat särsklilt med tjärlknöl till.

Visst kan man har tårtan till efterätt, jag trycker att  det blir lite för mycket med både efterätt och tårta på ett bröllop och man vill ju kunna äta tårtan... 
    vad tror du det där kan gå lös på/ person? :)
  • Kattpoet

Allt från  50kr till 120 kr per person, det beror på hur billigt köttet är  när man köper det och vad man väljer att göra för tårta.  Men då ingår inte dryck, vin är dyrt men alcohol fri cider är oftas billigare och ibland mycket godare.

• lilbea

har inte tänkt erbjuda speciellt mycket alkohol, då min blivande inte dricker alls... känns dock trevligt att kunna erbjuda lite vin/ öl till maten för dom som tycker det är gott :)

skönt att veta att det inte måste bli hutlöst dyrt :)

• Kattpoet

Om din man inte dricker så skulle jag inte bjuda på alkohol,  folk saknar det inte om  man har bra alternativ, så som bra cider, pommac och lite mer ovanligare läsk eller alkoholfria vin alternativ.

Skall sägas OM folk saknar det bör folk ta en koll på sin alkohol konsumtion.

Om du har vägarna förbi Brunneby så finns det helt underbart  musteri där och deras cider är underbar och finns i flera smakar. 

• lilbea
    Kattpoet skrev 2011-09-07 22:43:38 följande:
    Om din man inte dricker så skulle jag inte bjuda på alkohol,  folk saknar det inte om  man har bra alternativ, så som bra cider, pommac och lite mer ovanligare läsk eller alkoholfria vin alternativ.

Skall sägas OM folk saknar det bör folk ta en koll på sin alkohol konsumtion.

Om du har vägarna förbi Brunneby så finns det helt underbart  musteri där och deras cider är underbar och finns i flera smakar. 
    vet du, det där ska jag ta fasta på. ingen alkohol alltså :)

brunneby? vad är det? :S
  • Kattpoet

Ligger utanför Linköping, ett trevligt musteri.

Annars finns Kivik, Kulla som är bra  cider, skall sägas cider smakar bättre i glasflaskor än vad det gör i plastflaskor. 

• lilbea

ser även snyggare ut :)

vilken himla tur att DU hänger här! så mycket matnyttig information jag får! tack, tack, tack!! :)

• Kattpoet

Jag har inget annat att göra . ;)  Och så är matlagning min passion och jag älskar att laga billig och vacker mat, min ide är att man kan få lyx för lite pengar om man bara vet hur man gör.

Svar på tråden ekonomi bröllop