• lilbea

ekonomi bröllop

vi har bestämt oss för en borgerlig visel och en liten fest, eller snarare mer en middag för vår närmaste familj o vänner.
    som det ser ut nu så landar vi på mellan 40-45 pers inkl mig o min respektive.
    vad är en rimlig budget till följande alternativ?
    -hyra lokal o låta nån catering göra buffé mat.
    -hyra lokal o be folk om hjälp med matlagingen till en buffé.
    -boka bord på restaurang/hotell/ el. dylikt o köra på buffé alt 3 rätters.
    -boka bord nånstans o låta gästen betala för sig själv (då är gästens närvaro vad som står på vår önskelista).
    (sista alternativet är dock det som lockar minst kan jag ju tillägga..)

vi kommer erbjuda minimalt med alkohol, då min respektive av religiösa skäl inte dricker. dvs. kanske välkomstbål, vin/öl till maten o något till tårtan typ.

hur tänker ni? vad är rimligt? vad kan man förvänta sig? och tusan skriver man inbjudan?

tacksam för all hjälp :)

• Svar på tråden ekonomi bröllop
  • Kattpoet

Ni kan göra detta bröllop för  10 000 kr.
    Vad har ni för kläder som ni kan använda och måste du ha brudklänning?
    Kan ni hyra en bydgegård  eller samlings lokal? Då kan även porslin  ingå i  priset. 
    Hur bra är du på att laga mat,  du kanske har en vän som är jättebra på baka tårta, fråga runt, sådan hjälper.

Sätt er ner och skriv en lista om era önskemål, måsten och så .

När det kommer till inbjudan finns det massor med mallar på nätet. 

• lilbea
    Kattpoet skrev 2011-09-06 20:33:04 följande:
    Ni kan göra detta bröllop för  10 000 kr.
    Vad har ni för kläder som ni kan använda och måste du ha brudklänning?
    Kan ni hyra en bydgegård  eller samlings lokal? Då kan även porslin  ingå i  priset. 
    Hur bra är du på att laga mat,  du kanske har en vän som är jättebra på baka tårta, fråga runt, sådan hjälper.

Sätt er ner och skriv en lista om era önskemål, måsten och så .

När det kommer till inbjudan finns det massor med mallar på nätet. 
    vi har kostym till honom o antagligen en klänning till dottern som jag vill ska vara tärna.
    skulle dock väldigt gärna vilja ha brudklänning, tänker bara gifta mig en gång o då vill jag få vara prinsessa för en dag :) fast klänningen måste ju inte vara hur dyr som helst.. kanske max 1500, om det går?
    är en hemskt dålig kock, så nån annan får stå för matlagingen :D
    är dock hyffsat ok på tårta ;)
    vi kommer inte ha enormt mycket tid att fixa saker på, o då funderar jag på om det är smidigare att ha catering eller vara på en restaurang/hotell.. så dom fixar mat o sånt?
  • Kattpoet

Cateringen finns som inte behöver bli  väldigt dyr, det finns exotisk planka för 99 kr per portion, det gäller bara att kolla runt som Maxi, Konsum eller citygross.

• Pinkgrape

Vill bara tipsa om brudklänning :) Kika in på Lilys rea, där har de fina klänningar till bra priser :)
    www.lilly.dk/Default.aspx&GroupID=GROUP53

Annars är det bara att kika på tex "köp och sälj" här på BT eller Blocket, alternativt kika på reor i brudbutiker :) Man kan också beställa på internet från kina, jag köpte mina klänningar för 800kr respektive 1400kr på en sådan sida. Är du mer intresserad av det, så är du väldigt välkommen in i kinaklännings-trådarna som finns här, tex www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3949530.html eller www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html eller www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m4057045.html Ja, de är alltså många :)

Grattis och lycka till med bröllopet :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • lilbea
    Kattpoet skrev 2011-09-06 22:52:58 följande:
    Cateringen finns som inte behöver bli  väldigt dyr, det finns exotisk planka för 99 kr per portion, det gäller bara att kolla runt som Maxi, Konsum eller citygross.
    får med andra ord kolla runt här där jag bor lite :)
    tack :)
  • lilbea
    Pinkgrape skrev 2011-09-06 22:56:08 följande:
    Vill bara tipsa om brudklänning :) Kika in på Lilys rea, där har de fina klänningar till bra priser :)
    www.lilly.dk/Default.aspx?ID=118&GroupID=GROU...

Annars är det bara att kika på tex "köp och sälj" här på BT eller Blocket, alternativt kika på reor i brudbutiker :) Man kan också beställa på internet från kina, jag köpte mina klänningar för 800kr respektive 1400kr på en sådan sida. Är du mer intresserad av det, så är du väldigt välkommen in i kinaklännings-trådarna som finns här, tex www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3949530.htm... eller www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.htm... eller www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m4057045.htm... Ja, de är alltså många :)

Grattis och lycka till med bröllopet :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    har nyss varit in på nån sån där "kinaklänning sida" o hittat flera fina :) kanske blir nåt sånt..
    ska nog i allafall boka tid i butiken vi har här i stan o få lite personlig hjälp.. och kött på benen :)

tack :)
  • Kattpoet

Lilbea, det viktagste om man vill ha ett budget br;llop  vid runt 10 000 kr  är att hålla fokuset på  äktenskapet och morgondagen.  Man behöver inte ha en jättefest med  alla möjliga kändisar, folk kommer endå minnas dagen och att den var fylld av kärlek. Mitt bröllop var under 10 000 kr  och jag är lyckligt gift och  jag är glad att jag gifte mig med min karl.

• lilbea
    Kattpoet skrev 2011-09-07 10:01:02 följande:
    Lilbea, det viktagste om man vill ha ett budget br;llop  vid runt 10 000 kr  är att hålla fokuset på  äktenskapet och morgondagen.  Man behöver inte ha en jättefest med  alla möjliga kändisar, folk kommer endå minnas dagen och att den var fylld av kärlek. Mitt bröllop var under 10 000 kr  och jag är lyckligt gift och  jag är glad att jag gifte mig med min karl.
    så sant :)

och att få dela morgondagen med min käre karl är lycka nog. men det vore trevligt med en god middag med nära o kära utan att behöva känna att det är "billigt".. bra kvalitet för liten penning vore trevligt ;)
  • Kattpoet

HAde du bott i Växjö trakten hade jag hjälp dig med  lyxig middag för lite pengar.

Man kan gör mycket om man kan laga mat för lite pengar, mina vänner vet aldrig om att de ibland äter rester till festmidagen eller hur mycket middagen kostar per portion.  Förra festen fick folk gissa, maten gick för runt 60 kr med läsk  men folk trodde mer.   

• lilbea
    Kattpoet skrev 2011-09-07 21:41:54 följande:
    HAde du bott i Växjö trakten hade jag hjälp dig med  lyxig middag för lite pengar.

Man kan gör mycket om man kan laga mat för lite pengar, mina vänner vet aldrig om att de ibland äter rester till festmidagen eller hur mycket middagen kostar per portion.  Förra festen fick folk gissa, maten gick för runt 60 kr med läsk  men folk trodde mer.   
    men åå vad snällt sagt, tack :)
    ska ta o börja kolla runt lite i morgon.. ska bli spännande.. *nervös* :)
Svar på tråden ekonomi bröllop