• Anonym

Hur ska man lägga fram det på bästa sätt? :)

Jag och min sambo har pratat om giftermål till och från och jag har fått veta att han vill fria och sedan gifta sig inom 1 år. Jag har lite på känn att han kan fria här så småningom...för när han ser att jag är inne här på BT tex och  läser någon tråd där det är ringar på bild så har han börjat fråga om jag tycker den ringen jag ser är fin etc. (jag kan visserligen kanske helt misstolka detta, han kanske bara frågar ändå) :) Grejen är den att jag undrar hur det skulle gå ifall om han köper en ring till mig o jag inte "gillar" den... får man ens byta/lämna tillbaka ringen? Jag skulle vilja få fram till honom att han kan köpa en billig silverring tex som en symbolisk ring när han friar. Men samtidigt vet jag inte HUR jag ska säga detta utan att det ska låta som om jag är tvärsäker på att han kommer att frria?

Förstår ni hur jag tänker? Har någon nå tips o idéer om hur jag ska göra?

• Svar på tråden Hur ska man lägga fram det på bästa sätt? :)
  • durrasflikka

Prata om bröllop igen och kom in på ämnet ringar, säg att du vill ha en enkel ring som förlovningsring och lägga "krutet" på vigselringen/ringarna sen. Eller så kan du lura in honom i en guldaffär och testa ringar och säga att DENNA gillar jag verkligen så får han ju rätt mått också. =)

• Niini

Eller så säger du bara sådär om ni kommer in på ämnet nur mysigt det skulle vara att fara o prova/köpa ringarna tillsammans. För det ÄR det!! :)

• Anonym (Var öppen)

Om ni redan har pratat om giftermål och har kommit överens om att han ska få fria så är det väl ingen fara?
    Ni har väl bestämt att ni ska gifta er tillsammans. Han ska väl inte behöva undra om du ska svara ja eller nej?
    Och du ska väl egentligen inte behöva undra om han alls tänker fria.

Att gifta sig är ändå ett gemensamt beslut, hur ni utför ceremonierna runt omkring borde inte behöva påverka det praktiska. Försök att vara naturlig, om han ser att du kollar ringar på nätet och han frågar något kan du ju säga att du helst vill välja själv den dagen det blir av. Det kan ju faktiskt vara så att han vill välja åt dig. I så fall är det bäst att ha den diskussionen nu, innan ringen är inhandlad. Sedan får ni finna en lösning som passar er båda. Om han "får" fria (dvs du ska gå och vänta). Så är det kanske en bra kompromiss att du får välja ut ringen.

• MsChevy

Min sambo valde en ring o fick låna med sig demo-exet, i fall den skulle vara fel storlek eller om ja inte gillade den, de är väl typ vanlig metall. De brukar göra så när det är surprisefrieri. Min ring passade men det skavde så vi hittade en annan modell som vi designade lite själva, så de blev mer personliga. Vi valde iofs silver nu, men kalaset gick på totalt 1100:- med gravyr o stansningSkrattande
    Tilläggas bör att jag inte har så mycket smycken så min sambo vände nästan upp o ner på hela huset för att hitta en ring (han fann ingen, men lyckades få perfekt storlek ändå)Glad

Du får väl råka ladda ner några snygga ringar på datorn, o hoppas han råkar hitta dom hehe

Så här ser våra ringar ut (det står amor vincit omnia, kärleken övervinner allt)

• Anonym

Tack för era svar! Jag har tänkt att jag skulle försöka lägga fram det så om han säger något igen när jag tex kollar på ringar...men bara för att jag nu tänkt så så säger han inget... haha...men jag får försöka hitta nå bra tillfälle till det!

• Anonym
    MsChevy skrev 2011-08-25 21:45:53 följande:
    Min sambo valde en ring o fick låna med sig demo-exet, i fall den skulle vara fel storlek eller om ja inte gillade den, de är väl typ vanlig metall. De brukar göra så när det är surprisefrieri. Min ring passade men det skavde så vi hittade en annan modell som vi designade lite själva, så de blev mer personliga. Vi valde iofs silver nu, men kalaset gick på totalt 1100:- med gravyr o stansningSkrattande
    Tilläggas bör att jag inte har så mycket smycken så min sambo vände nästan upp o ner på hela huset för att hitta en ring (han fann ingen, men lyckades få perfekt storlek ändå)Glad

Du får väl råka ladda ner några snygga ringar på datorn, o hoppas han råkar hitta dom hehe

Så här ser våra ringar ut (det står amor vincit omnia, kärleken övervinner allt)

det var ju väldigt smart, att de har sånna låne-ex i affären!!
    Era ringar var jättefina :)
  • Pokaloo

Eller som jag brukar göra när jag vill att vi ska prata om något Tyst
    Ex i ditt fall så skulle jag säga...

Oooh vet du jag läste idag på ett forum där en kille berättade om att han skulle fria till sin tjej som han älskar och behövde lite hjälp av oss tjejer.
    Han började med att fråga om ringar och så inflikar du JAG GAV HONOM TIPSET ATT köpa typ träringar eller dylikt som symbol för deras lilla privata och hemliga förlovning och att de  sedan tillsammans väljer ut sina förlovningsringar och har på sig dem när det är dags att berätta för familj och vänner att de förlovat sig.

Din kille kommer aldrig att misstänka dig för att planera din egen förlovning med honom, går det ens att säga så??
    Det kommer att ge honom ideen om att du själv vill ha det så och voila så gör han som du berättat eller heheh planerat och tillsammans kommer ni att leta efter din underbara ring Solig

Lycka till och håller tummarna för att du får det du vill ha!

• Anonym
    Pokaloo skrev 2011-08-25 21:56:37 följande:
    Eller som jag brukar göra när jag vill att vi ska prata om något Tyst
    Ex i ditt fall så skulle jag säga...

Oooh vet du jag läste idag på ett forum där en kille berättade om att han skulle fria till sin tjej som han älskar och behövde lite hjälp av oss tjejer.
    Han började med att fråga om ringar och så inflikar du JAG GAV HONOM TIPSET ATT köpa typ träringar eller dylikt som symbol för deras lilla privata och hemliga förlovning och att de  sedan tillsammans väljer ut sina förlovningsringar och har på sig dem när det är dags att berätta för familj och vänner att de förlovat sig.

Din kille kommer aldrig att misstänka dig för att planera din egen förlovning med honom, går det ens att säga så??
    Det kommer att ge honom ideen om att du själv vill ha det så och voila så gör han som du berättat eller heheh planerat och tillsammans kommer ni att leta efter din underbara ring Solig

Lycka till och håller tummarna för att du får det du vill ha!
    hehe, riktigt smart!! Tack för tipset! ;)
  • Aleta

Nu ska jag vara en tråkmåns och bara ifrågasätta lite att man inte kan prata så öppet med varandra om en så viktig sak som att man ska gifta sig och detaljer runt det utan att gå en massa omvägar och ge antydningar.

Är det inte mycket skönare att kunna vara öppna och ärliga och göra saker gemensamt?

Visst, båda verkar vilja ha den amerikanska drömmen med frieri, men kan man inte ta lite av det svenska och tillsammans komma överens om vilka roller man har vad gäller exempelvis ringar så att ingen behöver bli besviken?

Måste alla beslut ligga hos din kille? Han måste få välja när han friar, får inte känna sig pressad osv.
    Men du då? Du går ju och oroar dig för vilken ring du ska få och för att verka ta hans frieri för givet. Förminska inte dina egna behov.  

• Anonym
    Aleta skrev 2011-08-25 22:02:53 följande:
    Nu ska jag vara en tråkmåns och bara ifrågasätta lite att man inte kan prata så öppet med varandra om en så viktig sak som att man ska gifta sig och detaljer runt det utan att gå en massa omvägar och ge antydningar.

Är det inte mycket skönare att kunna vara öppna och ärliga och göra saker gemensamt?

Visst, båda verkar vilja ha den amerikanska drömmen med frieri, men kan man inte ta lite av det svenska och tillsammans komma överens om vilka roller man har vad gäller exempelvis ringar så att ingen behöver bli besviken?

Måste alla beslut ligga hos din kille? Han måste få välja när han friar, får inte känna sig pressad osv.
    Men du då? Du går ju och oroar dig för vilken ring du ska få och för att verka ta hans frieri för givet. Förminska inte dina egna behov.  
    Du har ju egentligen helt rätt i det du skriver...jag tänker mest på att jag inte vill "pressa" honom. Jag vet att han vill gifta sig men när vi pratade om det sist så var han inte riktigt redo...men den senaste tiden verkar han mer "inne" på det hela då han själv har tagit upp diverse grejer o sagt " när vi ska gifta oss, då..." :) Jag har legat lågt med snack om bröllop just för att han ska känna att han får "ta tag i det! när han verklugen är redo! :)

Men visst borde jag väl kunna lägga fram det på något vis så att han förstår min önskan också... jag får klura lite :)
    Tack!
  • queenelin

Jag skulle köra på raka rör, "Älskling, den dagen du friar, för du har väl tänkt göra det så skulle jag vilja ha en enkel silverring därför att... Bara så att du vet, till framtiden alltså!" Och så en öm puss på det.

Min pappa säger alltid att till män ska man säga det man menar, inget annat. Raka rör, klara besked (sen behöver man inte gå så långt som min kollegas fru som skickar med honom artikelnummer på de saker hon vill ha i present, så att inte han ska ta fel. Å andra sidan tycker kollegan att det är jättebra att få med numren, så att det blir rätt och kära frun blir glad, om än inte särskilt överraskad, när hon öppnar paketen...)

Lycka till!

• Anonym
    queenelin skrev 2011-08-26 08:11:58 följande:
    Jag skulle köra på raka rör, "Älskling, den dagen du friar, för du har väl tänkt göra det så skulle jag vilja ha en enkel silverring därför att... Bara så att du vet, till framtiden alltså!" Och så en öm puss på det.

Min pappa säger alltid att till män ska man säga det man menar, inget annat. Raka rör, klara besked (sen behöver man inte gå så långt som min kollegas fru som skickar med honom artikelnummer på de saker hon vill ha i present, så att inte han ska ta fel. Å andra sidan tycker kollegan att det är jättebra att få med numren, så att det blir rätt och kära frun blir glad, om än inte särskilt överraskad, när hon öppnar paketen...)

Lycka till!
    Din pappa har rätt, att vara rak mot killar är det bästa...för de läser sällan mellan raderna så att säga ;)
    Tack för dina råd :)
  • Aleta
    queenelin skrev 2011-08-26 08:11:58 följande:

Lycka till!

Roligt, men det funkar säkert. Inte fel att köra till tjejer också, det sparar en del tid.  
  • Anonym

Jag har faktikst pratat med min sambo nu och fått fram att det bästa är att köpa tex en silverring eller om det finns lånex hos guldsmeden... vi kom in på det väldigt naturligt i fredags kväll så det gick bra :)

• Aleta
    Anonym skrev 2011-08-28 16:43:40 följande:
    Jag har faktikst pratat med min sambo nu och fått fram att det bästa är att köpa tex en silverring eller om det finns lånex hos guldsmeden... vi kom in på det väldigt naturligt i fredags kväll så det gick bra :)
    Det var ju bra att det löste sig, han är säkert lika lättad!
Svar på tråden Hur ska man lägga fram det på bästa sätt? :)