• Noomi01

    Gifta sig ung

    Jag har funderat på lite saker som ni här på forumet kanske kan hjälpa mig med :) 
    Min pojkvän och jag har varit tillsammans i ett år och vi har pratat om framtiden flera gånger. Vi är båda överens som att vi vill gifta oss och leva resten av våra liv tillsammans, vilket känns helt underbart. I de kretsar vi rör oss i är det helt normalt att gifta sig när man är i 20-23 års åldern, det är liksom standar. Nu är jag 19 och han 18 och vi har tänkt oss ett bröllop (inget planerat, men lösa funderingar) om kanske 2-3 år.
    Vi är båda ganska konservativa; inget sex innan äktenskap, förlovning och giftemål helst inom ett år, kyrklig vigsel osv. 
    Det jag har funderat på är, hur vanligt är det med att man gifter sig i tidiga 20 årsåldern? För mig känns det helt normalt, det är så man gör, men hur är det för andra? Jag vill ha andras synpunkter :) 

    Sen undrar jag också en sak om ringar. Om man som tjej bara vill ha en ring, har man förlovningsringen som vigselring under vigselakten då? Byter den funktion? :P  Jag undrar också om det är vanligt mannen har en guldring och kvinnan en silver (eller tvärt om)?

    Tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden Gifta sig ung
  • andersson1970

    Kan bara prata för mig själv men jag skulle aldrig gifta mig utan att varit sambo innan.
    Precis som ovanstående säger, det är då man verkligen lär känna varandra och då ens små ( kanske inte alltid så roliga ) egenheter kommer fram. Jag tex har väldigt svårt för saker som inte ligger där de ska, skulle min sambo vara en notorisk slarver hade jag fått krupp. Seriöst, jag får anfall om saker ligger snett eller står fel. Min kära gubbe vet om detta och lägger därför saker, enligt mig, rätt. Så slipper man den dispyten. Sen har han saker som jag får stå ut med och anpassa mig till. Men tänk om, även om det egentligen är petitesser, man träffar någon och den andre inte alls kan tänka sig kompromisser. Snacka om att reta ihjäl sig. För believe me, saker som var sååååå söta i början kan vara upphovet till skilsmässa 3 år senare.
    En annan sak är sex. Detta beror ju naturligtivs på hur viktigt man tycker det är. För mig är det en källa till energi, kärlek, omtanke, ett sätt att visa för varandra att man betyder mycket, det stärker varandras förhållande m.m m.m.
    Jag kan absokut inte vara sambo och då defifinitivt inte heller gifta mig, med någon där sexlivet inte fungerar.

  • weddingdreams

    Jag är nog någonstans i mellan... Vi kommer vara 28 och 29 år... Vi har barn och varit ihop sedan 2006. När jag var 20 så fanns nog inte ens giftemål för mig. Men som tur är är man olika... Det jag tänker mest på är att bröllop är väldigt dyrt. Så även om vi velat gifta oss innan så har inte ekonomin funnits till det... Små summor drar lätt iväg...Tyvärr

  • Noomi01
    förlovadflicka skrev 2011-08-18 13:08:49 följande:
    Förstår precis! Jag upplever det också som att folk tycker inte längre att det är något att skaffa barn i tjugoårsåldern men att gifta sig- "det är ju ett så stort steg". Say what? Absolut, det är ett stort steg, men skaffa barn är ju något som kräver mycket större mognad än att gifta sig. Kan inte heller förstå varför folk tycker det är ett så stort steg när de flesta redan bott ihop en längre tid och livet som gift inte kommer bli så mycket annorlunda... Det är ju ett större steg för oss som inte bor ihop innan (och bra mycket mer underbart! :D)
    Håller med, det är ju helt galet! Att få barn är ju mycket större än att gifta sig. Har man varit sambo länge så ser jag inte heller varför man tycker att gifta sig är ett sånt stort steg, det blir ju ändå nästan lika dant.
    Jag och min pojkvän har bott ihop hela sommaren och vi vill bo ihop nästa år (nu ska vi vara 100 mil ifrån varandra i ett årGråter ), innan vi gifter oss. Vi har lärt känna varandra mycket bättre när vi har bott ihop, bara frågan "vem fixar middag?" har gjort att vi har kommit närmare. Men jag förstår också dem som inte vill bo ihop innan Flört För oss har det varit självklart att man kan bo ihop men inte ha samlag, det är blir en bonus när vi gifter oss! Sen är ju definitionen "sex" lite vag...vad är sex egentligen liksom? Eftersom vi inte vill ha sex innan vi gifter oss (sex som i samlag), så har vi lärt känna varandra och varandras kroppar på en helt annan nivå än vad jag tror att vi skulle ha gjort om vi hoppat i säng på en gång. Jag kan verkligen rekomendera det ;) Men alla måste ju välja själva vad som känns rätt Glad
  • andersson1970
    Noomi01 skrev 2011-08-18 13:59:04 följande:
     Flört För oss har det varit självklart att man kan bo ihop men inte ha samlag, det är blir en bonus när vi gifter oss! Sen är ju definitionen "sex" lite vag...vad är sex egentligen liksom? Eftersom vi inte vill ha sex innan vi gifter oss (sex som i samlag), så har vi lärt känna varandra och varandras kroppar på en helt annan nivå än vad jag tror att vi skulle ha gjort om vi hoppat i säng på en gång. Jag kan verkligen rekomendera det ;) Men alla måste ju välja själva vad som känns rätt Glad
    Absolut. Man ska göra så som känns rätt för en själv.
    Och precis som du säger, vad är sex? För mig är sex inte nödvändigtvis själva penetrationen, även om det är det som menas. När människor säger; vi har inte sex innan äktenskapet så betyder det för mig att man på sin höjd pussas & kramas.
    Fast jag hade ändå valt att ha sex all inklusive innan jag vet om jag vill leva ihop med den mannen resten av mitt liv.
    Men det är väl ( ? ) för att jag inte anser att sex är så hyschhysch eller ska vara så tabubelagt, jag är ganska frisinnig & fördomsfull och tycker att sex ska vara roligt oxå. Därmed inte sagt att jag är promiskuös, man bör välja sin sexpartner  med omsorg. Jag vill inte ha en man utan sexuell erfarenhet. Därmed inte sagt att en "nybörjare" inte kan vara tillräckligt "bra", men det är skillnad på en man & en pojke. Och därmed heller inte sagt att en man är en bra älskare. Det finns alltid undantag och naturbegåvningar, om man uttrycker det så.
  • weddingdreams

    Jag är rädd för att man förstorar upp bilden på "sex" så mycket om man ska vänta till brölllopsnatten... Tänk om man har mens, somnar eller tänk om det skulle vara dåligt... Nej jag vill veta vad jag gifter mig med.. ;)

  • andersson1970

    *Fördomsfri*...ska det stå...inte fördomsfull....se så virrig man blir när man tänker på sex!!!! Oskyldig

  • Pernillaaa

    Jag är också först i min vänskapskrets, än så länge ;). Vi är ju inte gifta ännu. Jag är nu 21 och kommer vara 22 när den stora dagen infaller. Min sambo kommer då att vara 30. Vi vet ett par i hans vänskapskrets som planerar att gifta sig på trettondagsafton. Men inga utav mina vänner är intresserade utav att gifta sig ännu på flera år. De få som vet att vi ska gifta oss blev väl rätt paffa att det var JAG som skulle gifta mig nu. Mest antagligen för att jag varit så anti allt vad äktenskap heter. Nu är jag dock eld och lågor över vårt stundande bröllop! :)

  • andersson1970
    pierredouglas skrev 2011-08-18 14:41:10 följande:
    Varför gifter man sig? Vad är äktenskape?
    Jag gifter mig för att jag älskar honom så som jag älskat ingen annan.
    Det är för att jag vill manifestera min kärlek just till honom, en kärlek ingen annan tidigare fått.
    För att jag inte vill att han ska känna sig som en av de förra pojkvännerna. För att det ska kännas speciellt.

    Ett äktenskap för mig är en förbindelse där man tar större & allvarligare på saker & ting, inte ger upp på samma sätt, eller rättare sagt inte ger upp för lätt vid tråkigheter. Helt enkelt en förstärkning av att "bara vara ihop".
    Ett löfte inför varandra & för att visa omvärlden att vi har valt varandra för resten av livet.
    Jag vill att HELA VÄRLDEN ska veta att vi är gifta. Därför väljer jag äktenskapet. Som ett "bevis" på hur högt jag älskar honom och att ingenting kan rucka de känslorna, att jag finns där alltid för honom, no matter so what.

    Naturligtvis kan saker rucka det...skulle han komma hem & säga: -du pinglan, jag har smygit med en annan brutta bakom din rygg i 2 år nu.....
    Men eftersom han väljer att gifta sig med mig, så ska det vara på samma grunder & samma orsaker.
    Man vill inte ha någon annan att dela livet med, helt enkelt.
    Och genom att gifta sig visar man alla det.
  • Ankis88

    Vi gifte oss i somras då var (är) 23 och min man 34.
    Jag såg mig själv som en ung brud, jag var den första av mina kompisar att gifta sig, medan de flesta av hans kompisar är gifta och/eller har barn.

    Jag ville gifta mig innan vi fick barn då det känns som det mest naturliga steget, jag kände mig redo att gifta mig efter 5,5 år tillsammans och 4 år som sambo, men jag känner mig inte redo att skaffa barn än, då jag är fortfarande student.
     

  • Victoria

    Jag kommer vara 23 och min sambo 27. Jag tycker det inte är något fel med att gifta sig ung. Jag är nu 21 och är i full färd med planeringen. Ingen av mina vänner eller familj som är speciellt förvånade utan mest förväntasfulla!

    Och varför gifter vi oss så unga är nog mest för vi vill vara gifta innan vi skaffar barn och varför vi vill vara gifta är nog bara för att vi just nu vill spendera våra pengar på resor och bröllopet!

  • Sara1291

    Jag är 20 år och är helt och hållet överens med den konservativa tanken. Visst ska man lära känna varandra innan men man måste ju inte bo tillsammans för det. Jag och min partner planerar bröllop till våren nästa år. Vi har varit i giftastankar i nästan ett år men det är inte förrän nu vi tagit tag i planeringen. Jag gifter mig strax innan jag fyller 21 och det känns helt rätt. Det känns rätt inte bara för kärlekens skull utan för att han har stadig inkomst och lägenhet jag pluggar o extrajobbar, med andra ord har vi rätt förutsättningar. Det är inget som vi hej vilt ger oss in på utan att först planera. Vi vet vad vi vill med våra liv, barn är inte aktuellt förrns om 10 år kanske

  • Noomi01
    andersson1970 skrev 2011-08-18 14:16:54 följande:
    Absolut. Man ska göra så som känns rätt för en själv.
    Och precis som du säger, vad är sex? För mig är sex inte nödvändigtvis själva penetrationen, även om det är det som menas. När människor säger; vi har inte sex innan äktenskapet så betyder det för mig att man på sin höjd pussas & kramas.
    Fast jag hade ändå valt att ha sex all inklusive innan jag vet om jag vill leva ihop med den mannen resten av mitt liv.
    Men det är väl ( ? ) för att jag inte anser att sex är så hyschhysch eller ska vara så tabubelagt, jag är ganska frisinnig & fördomsfull och tycker att sex ska vara roligt oxå. Därmed inte sagt att jag är promiskuös, man bör välja sin sexpartner  med omsorg. Jag vill inte ha en man utan sexuell erfarenhet. Därmed inte sagt att en "nybörjare" inte kan vara tillräckligt "bra", men det är skillnad på en man & en pojke. Och därmed heller inte sagt att en man är en bra älskare. Det finns alltid undantag och naturbegåvningar, om man uttrycker det så.
    Jag håller med dig om att sex inte ska vara hyschhysch, men jag gillar verkligen att vi har valt att vänta. Men vi är ganska "fria" i alla fall och vi tycker verkligen inte att sex är skämmigt, men det är något så såeciellt att vi vill vänta :) Men alla har ju olika syn på samma sak, och speciellt när det gäller sex! ;) Få ämnen är så känslofyllda ;) 
  • Caroline16

    Vanligt i dagens samhälle är att man gifter sig i äldre 20 årsåldern, yngre 30. Jag märker att folk reagera på att jag och min fästman ska gifta oss nästa år. Då är jag 21 och han 20. Vi blev tillsammans förra året och förlovade oss efter 5 månader. Ingen av mina vänner har ens tänkt på det. Värsta reaktion reaktion kom från bästa vännerna som satt tysta i en mindre evighet. Men de smälte de och är Tärna och bestman . Krossade mig totalt först men har vant mig vid skumma reaktioner. Det är viktigt att göra det som känns rätt. Tycker ni verkar så bra.=) Gillar att ni väljer att inte ha sex innan äktenskapet. Med all Press runt sex i samhälle. Själv är sex ett uttryck av min kärlek och därför har jag resonerat annorlunda. Men funderat på det mycket. Jag och fästmannen har varsin förlovningsring, min har Stenar och hans Blank, jag vill att vi båda skulle bära tecken på vår förlovning, inte bara jag som kvinna. Och vi kommer även ha vigselringar som vi byter under akten. Så två var. folk gör väldigt olika. känns bra att höra om andra som planerar gifta sig unga.

  • 123ost

    Jag kommer vara 21 när vi gifter oss och sambon 25. Det är ingen i bekantskapskretsen som är gifta och jag tror inte att någon kommer hinna gifta sig innan. Jag tror att många kommer undra vad fan vi håller på med ungefär, att man ska vara mycket äldre när man gifter sig men där håller jag absolut inte med.

    För mig är huvudsaken att man känner varandra och älskar varandra. Vi har varit ett par i 5 år nu, har en son tillsammans på 6 månader och det var inte många som blev chockade över att vi väntade barn, men så fort man pratar om bröllop så är det nästan tabu, "binda sig redan".. Men hallå? Vi har ett barn tillsammans! hehe

    Roligt att ni vill samma sak och enligt mig är det bra om man lärt känna varandra ordenligt, sett alla sidor som alla har. Genom att bo tillsammans så får man se dem, för eller senare! För nu när vi är här idag och ser tillbaka på det första året så har förhållandet förändrats lite. Vi är samma personer men vi känner varandra så mycket bättre! Jag vet när sambon är ledsen, sur eller irriterad. Jag vet han uppskattar, ja allt nästan.

  • masz

    När jag blev tillsammans med sambon så sa jag att jag inte vill gifta mig. Jag har aldrig velat gifta mig. Men om han skulle fria innan jag var 25 så skulle jag säga nej för att man fortfarande "byter" pojkvän då.. Som alla andra runtomkring oss.

    Vi blev tillsammans 18/19, har 3 barrn och är idag 22/23 och ska gifta oss om en månad. Det finns inget hellre jag vill än att gifta oss just nu. Så det ändrar sig snabbt :)

    Jag kommer enligt många bli en ung fru och är en ung mamma. Men jag känner mig precis likadan som alla andra.. Dvs att jag tycker inte vi är unga ! Har man hittat rätt så tror jag det är ganska vanligt att gifta sig yngre nu för tiden? Jag tycker jag ser "unga" brudar överallt.. Eller så ser de kanske bara unga ut ;)

  • RedHead

    Av egen personlig åsikt tycker jag inte man gifter sig innan man varit Sambos, För klarar man av se varandra varje dag (i princip) i resten av sitt liv så kan jag ju inte mer än att säga go for it. Jag kommer fylla 21 två månader efter vigsel och min gubbe kommer fylla 23 en månad efter vigsel, Vi kommer ha varit förlovade i två år på våran vigseldag och har varit tillsammans i nästan fyra år. Sen har vi bott ihop i lite mer än ett år nu. Gifta sig ung är väl en sak, men ju tidigare man gifter sig dess då större chans är det att man går isär sen eller gör nått annat dumt. Lev livet och skaffa en fast inkomst Dock hade redan vi båda jobb direkt efter skolan så vi flyttade ihop när jag gick ut skolan.

  • niamh

    Vi är 24 & 25 år när vi gifter oss nästa sommar, och på min sida av släkten är det UNGT. På sambons sida är det dock lite äldre än genomsnittet och ser jag på mina vänner har de flesta varit mellan 20-25 år när de gift sig. Ganska blandat alltså! Men huvudsaken är ju att man känner att det är rätt, att man verkligen vill och att allt bara känns toppen liksom. Sedan spelar inte ålder så himla stor roll tycker jag. Vad gäller diskussionen angående att man bör bo tillsammans innan man gifter sig, för att "testa varandra; jag kommer ju själv ha levt som sambo i 4 år innan jag går nerför altargången, men förstår absolut de som väljer att inte flytta ihop. Tycker inte det är det minsta konstigt - att lära känna varandra utan och innan har, enligt min åsikt, egentligen inte så mycket att göra med att dela toalett och spis, det kan man i ett seriöst förhållande göra ändå. Däremot upptäcker man ju de vardagliga små egenheterna på ett annat sätt när man bor tillsammans, men att någon diskar värdelöst eller fiser i sängen om kvällarna är ju inget hinder om det är äkta kärlek ;)

Svar på tråden Gifta sig ung