• Caribbean wedding

Bröllopslöften - Vad tycks?

Vi har valt en amerikansk(?) sed till vigseln och ska ha bröllopslöften. Satte mig ner idag och skrev ned dem men är rädd för att det låter för klicheartat och inte tillräckligt välgjort. Vad tycker ni?

XXX, jag lovar att vara dig värdig. Att ära och älska dig. Jag kommer att skratta med dig och gråta med dig men äkta kärlek övervinner allt.

En vis man sa en gång att man kan inte vara förälskad och klok samtidigt. Med dig blir jag galen, galet arg och galet kär. Du förvirrar mig, men det finns inget mer självklart än att vi hör ihop. Du ger mig en mening när jag inte har någon.

Jag ber dig att spendera evigheten vid min sida. Du är min vän, du är min kärlek och du är mitt allt, i nöd och i lust.

Du är det sista jag vill se på kvällen, och det första på morgonen. Jag kommer vårda våra minnen och omfamna våran framtid. XXX, jag kan inte föreställa mig ett liv utan dig.

• Svar på tråden Bröllopslöften - Vad tycks?
  • Caribbean wedding
    Kattpoet skrev 2011-08-16 14:15:47 följande:
    Men det kommer inte folket runt omkring att göra och då blir det fel. Man ska inte ta upp negativa känslor på en kärlekens dag.

Tänk på att det inte bara han som ska höra det utan alla runt omkring er.
    Ingen fara, vi har en privat vigsel, men bara två engelsktalande vittnen. Så bara han kommer höra. Men annars förstår jag vad du menar.
  • Rollon

Jag tycker du borde försöka få med något personligt också som bara gäller er två. Ett par jag känner lovade att hämta varandra överallt oavsett vart den andra befinner sig, vilket den ena parten fick säga att hon skulle hämta hem den andra med lokaltrafik eftersom hon saknar körkort. 

För som du har det nu är det fint men ingenting som visar att det här är vi och personligt för oss och vår kärlek. Annars bra initiativ.  

• Rollon
    Men det kommer inte folket runt omkring att göra och då blir det fel.  Man ska inte ta upp negativa känslor på en kärlekens dag.

Tänk på  att  det inte bara han som ska höra det utan alla runt omkring er. 
    Fast Haakon sa ju i sitt tal till Mette-Marit att han aldrig hade varit så kär i någon som han var i henne och heller aldrig så arg på någon som han vart på henne. Och det tyckte jag var mycket fint iaf.
  • andersson1970

För att citera "någon":
    There is a thin thin line between love and hate.

Man blir väl aldrig så arg på den som man älskar, hade man inte älskat denne personen så in i bomben hade man inte nog inte kunnat bli så fly förbannad heller.
    Kanske....eller bara jag? Oskyldig

• Caribbean wedding
    andersson1970 skrev 2011-08-16 14:55:04 följande:

För att citera "någon":
    There is a thin thin line between love and hate.

Man blir väl aldrig så arg på den som man älskar, hade man inte älskat denne personen så in i bomben hade man inte nog inte kunnat bli så fly förbannad heller.
    Kanske....eller bara jag? Oskyldig

Det är verkligen en sanning. Att vara arg visar på något konstigt sätt att man bryr sig.
  • queenelin

Jag tycker det var fint! Jag tycker att det är äkta kärlek när man både gör varandra galen av kärlek och av frustration och ilska. Jag skulle dock "akta" mig för att säga " en vis man sa en gång", vilket för mig är väldigt kliché, du behöver inte tala om att du citera någon, tycker jag.

Vi kommer inte att köra med löften, min M2B skulle känna sig sjukt obekväm att prata inför folk, även om det är släkt och vänner. Däremot kommer jag att göra honom lite obekväm under middagen eftersom jag har bett en vän att sjunga Blott en dag med omgjord text som är lite klichártad den med, men det är liksom meningen lite grann, hela Blott en dag är lite kliché, fast jag tycker att den är grymt vacker och min man tycker tvärt om

Jag tycker din text är jättefin! Hoppas att ni får en fantasisk dag!

• Tittij
    Rollon skrev 2011-08-16 14:26:07 följande:
    Fast Haakon sa ju i sitt tal till Mette-Marit att han aldrig hade varit så kär i någon som han var i henne och heller aldrig så arg på någon som han vart på henne. Och det tyckte jag var mycket fint iaf.
    Skulle precis säga samma sak! Jag reagerade på en meningen när Haakon sa det, och det var just det som gjorde att det kändes så äkta! "Mette-Marit din själ gnistrar! Åh, jag grinar varje gång jag ser hans tal

TS: Jag tycker dina löften är fina och med lite finputsningar som folk i tråden kommit med så kommer det bli toppenbra! Lycka till!  
  • Kattpoet

Vad folk oftas glömmer när det skriver löften är att det är ett löfte och inte en kärleksförklaring eller en fråga.

• Nudax
    Men det kommer inte folket runt omkring att göra och då blir det fel.  Man ska inte ta upp negativa känslor på en kärlekens dag.

Tänk på  att  det inte bara han som ska höra det utan alla runt omkring er. 
    ska och ska? Vem bestämmer vad man "ska" och "bör"? Man ska väl göra det som känns rätt för just en själv. Det finns ingen människa som ALDRIG någonsin gör en upprörd på något sätt, att säga något annat vore för mig falskt. Så jag ser det fina i det TS skriver. Alla är olika.
  • Sebastiána
    Rollon skrev 2011-08-16 14:26:07 följande:
    Fast det sa han inte under vigseln utan i talet på bröllopsfesten. Det är skillnad tycker jag.
  • Sebastiána
    andersson1970 skrev 2011-08-16 13:30:41 följande:
    Då på den tiden.....när jag gifte mig första gången dvs för 20 år sedan, så ville prästen att vi skulle byta ut orden:
    Jag ska älska dig i nöd & lust mot Jag ska försöka älska dig i nöd & lust.

Något som jag ofta tänker på än idag. Man är ju helt vansinnigt kär ibland när man gifter sig och så bombis att detta is for life. ( vilket jag tycker man ska tycka iofs när man gifter sig ) Men det känns inte så konservativt att säga jag ska försöka som jag ska...

Bara ett litet inlägg mitt i alltihop...Flört
    Konstigt. Präster brukar ju annars vara noggranna just med att man ska lova att älska varandra i nöd och lust. Om man inte just då i det ögonblicket tror att det är möjligt bör man kanske inte gifta sig.
Svar på tråden Bröllopslöften - Vad tycks?