• TheAndieGirl

Vi som gifter oss i Varberg 2012

Här tänkte jag att vi som ska gifta oss på fina fina Västkusten kan prata lite om allt möjligt, stötta och hjälpa varandra...

Själv så ska vi gifta oss den 26/5-2012 i varbergs kyrka.

Jag är Stockholmare och har ju inte alla hemma där, varför vi gifter oss just i Vbg är för att min sambo kommer där ifrån, men dock så vet ju inte han vart allt ligger eller vad man kan göra mm,mm...

Så denna tråd är dock inte just för mig utan alla, tanken var väl att alla kan hjälpas åt och komma med förslag till alla eller om man har frågor just om dessa områden....

Väl Mött

• Svar på tråden Vi som gifter oss i Varberg 2012
  • FinLisa

Kul! Låter som ni har bra koll. Vi måste verkligen boka lokal och kyrka, sen kan man ju känna sig lugn. Jag har ringt runt och just kyrkor är inte så fullbokade men lokaler känns omöjligt. Fastnar inte för någon. På fästningen är rikssalen för stor, källaren för mörk och restaurangen är ju såklart dyr eftersom man köper allt av dem då.

Vi känner ingen som kan sjunga, eller jo kanske men jag litar inte på att hon fixar det med alla känslor :) Ska fråga i kyrkan sen om de har förslag, kanske någon från en kör. Visste ni att Cecilia Wennersten (det vackraste ni vet) jobbar i en liten butik i varberg och sjunger på tex bröllop? Såg det på nätet när jag letade, men hittar inte tillbaka. Butiken ligger vid torget, i hörnet precis vid den där stora korvserveringen. Det hade ju varit lite häftigt men säkert dyrt.

Nu är min plan att börja kolla på inbjudningskort och musik mm. Vart var det ni tänkte fixa hår o smink? Vart bor ni på bröllopsnatten? För oss blir det stadshotellet eller det vid havet, i bröllopssviten förstås. Vi ska tydligen få lite bidrag från våra föräldrar så budgeten börjar ta form.

• TheAndieGirl

Hejsan! här kommer lite uppdatering från mig:)

På lördag är det 17 veckor kvar! är lite nervös.

Nu är nästan allt fixat:)) inbjudningskorten är skickade och  det blev lite fler personer än vad jag hade räknat med,
    Tycker att det är roligt men nervöst eftersom jag inte känner så många från min M2b sida (för utom familjen)

Vi väntar på svar från Lilla träslövs finbageri där vi tänkte beställa tårtan från, riktigt mysiga människor att ha å göra med;)

Det blev en till tärna så alltså 5 st tärnor kommer jag att ha, min M2b kommer fortfarande ha 3 st "Bestman"

jag har haft lite problem med tärnorna, två av dom går i kostym (deras egna vilja,Dom  hatar klänningar och allt som har med kvinnokälder att göra) och båda har egna "krav" på vad dom kan sätta på sig... Mina andra 3 tärnor ska ha klänning och även dom förutom 1 Har olika åsikter om modell och färg.

Så kontentan blev att jag inte kunde ha samma klänning på tjejorna vilket gjorde mig lite ledsen, men så tänkte jag till, jag vill ju ändå ge en klänning som dom ska kunna ha efter bröllopet oxå.

Så det blev 3 olika färger och 3 olika modeller för att alla ska bli nöjda och för att det ska synas att det ska vara så.
    Färgerna blev Lila, grå och svart.

Blommorna blev inte riktiga utan i siden köpt på Etzy. fick dropp brudbuket, lilla blomman till alla herrar + mina två som bär kostym och även till mina 3 barn och även 6 st tärnbuketter  för endast 1300 kr

kan inte ha riktiga blommor eftersom min svärmor är hyperallergisk.

Nu i julas så var vi i festlokalen och provdukade, det blev riktigt bra måste jag säga:))

vi ligger rätt så långt i planeringen, men det är bara för att vi vill kunna ta det lugnt när maj äntligen kommer och bara göra inget, bara mysa och vänta på stora dagen:)

Nu ska vi bara köpa in lite små saker sen är nog allt klart, så dom närmsta månaderna går åt till att , inhandla pressenter till dom som har hjälp till, fixa sångerska då våran hoppade av, fixa klart festprogrammet och vigselprogrammet...

Hur långt har ni andra kommit och ur länge har ni planerat?
    Vilka datum ska ni gifta er?
    har ni gjort mycket pyssel hemma??

Väl Mött
    Andie

• Misswert

Ja det låter som ni har ganska bra koll på vad ni är. Vi har just fått ja från den som skall sjunga i kyrka, hon talade om att hon brukar ha sin man till att spela när hon sjunger, så det var skönt att man inte behövde fixa det. Och under veckan som kommer är det för oss att kolla upp maten och bandet till kvällen.

Jag friade i början av oktober så planeringen har fortgått sedan dess, och vi gifter oss den 9 juni.

Vi har gjort, eller rättare sagt jag har gjort inbjudningskorten själv. Min m2b ringde till vår toastmaster ock kollade, samt skrev ut texten på jobbet. Min tanke är väl att göra så mycket vi kan själva, inte så mycket på grund av kostnaderna utan för att jag är mycket för att pyssla. Dessutom går jag sjukskriven ett tag till, så tiden har jag.

Annars det som är fixat är:

Kläder till oss alla, förutom tärnan!
    Skor till mig
    Lokal
    Kyrka
    Florist, dock har jag inte bestämt vilka blommor jag vill ha än
    Frisör
    Solist till kyrkan
    Inbjudan, skickad och svaren börjar trilla in!
    Toastmaster samt tärna
    Är ganska säkra på fotograf, men har inte kontaktat henne än
    Sömmerska ifall jag behöver ändra klänningen, samt att hon kommer sy tärnklänningen

Kvar har vi:

Mat
    Dryck, blir nog en resa till vårt grannland!
    Band till kvällen
    Samt säker hundra saker som jag glömt! =0)

• TheAndieGirl

Jo, jag känner detsamma, att det finns säkert 100saker som vi har glömt...

drycken tänkte vi oxå åka över till grannlandet:)

vart ska ni gifta er och vilken festlokal ska ni ha?

Väl Mött

Andie

• Misswert

Jättefina blommor, de ser verklighetstrogna ut!

Vi gifter oss i Stråvalla kyrka och kommer ha festen i Stråvalla hembyggdsgård. De ligger nära varandra så det är inte svårt att hitta. Vet inte om du har koll på var Stråvalla ligger, men om man kör från Göteborg (motorvägen) och har kört förbi Kungsbacka så ligger det en liten vit stenkyrka på vänster sida. Det passar oss, med tanke på att vi blir max 70 pers.

Hur länge har ni planerat? Det var ni som skulle gifta er i varbergs kyrka, eller? Har svårt med mitt minne....

Ha det...

• TheAndieGirl

jo, det är vi som ska gifta oss i varbergs kyrka

Den 16 april 2011 så gick min blivande ner på knä på perongen vid malmö arena efter en innebandyfinal.
    Klädd i kilt och en gul Warbergs tröja, vi har planerat bröllopet sen dess

Så Jag bokade Kyrkan och Träslövsgården nästan direkt efter det

ÅÅ det låter jättemysigt med eran kyrka, får kolla efter den när vi åker åt det hållet nästa gång:)

Vi valde eller snarare jag ;) hehehe kyrkan för att det var den vackraste kyrkan jag någonsin sätt:))
    Min M2b valde festlokalen:) tycker att den är riktigt fin:)

Vi har bjudit in 145 personer men tror att det kommer ca 100.
    Vi har tagit maten från Restaurang karlsson som ligger i kungsbacka:)

Hur lång tid har ni planerat??

Väl mött
    Andie

• Misswert

I stort sätt har vi väl planerat sedan i oktober, till en början var ju kyrkan och datum som skulle tas fram.

Bandet har vi fått klartecken från, så det kan vi också bocka av på listan. De kommer förutom att de spelar på kvällen också spela under visorna. Så min m2b:s farbror kan lugnt sitta ner och bara njuta!

På söndag kommer en vän till en vän till svärmor och skall prata angående mat. Dock har jag fått ett tips om en kock som har startat catringfirma på deltid i Varberg, de skall bara hitta hans namn. Så vi skall förhoppningsvis även kolla med honom, kvinnan som gav mig tipset hennes dotter hade haft honom på sitt bröllop. De var supernöjda och han var tydligen väldigt prisvärd också.

På lördag skall jag tillsammans med min mamma och tärna åka till bröllopsmässan i Göteborg, och efter det tänkte jag försöka bestämma mig angående blommor. Som det är min svärmor som är vår florist så har jag en del duster framöver att ta med henne. Jag har fastnat för "bollbukett", så min tanke är att min tärna skall ha en sådan. Men det finns både sådan man håller i handen, men också sådana som har ett sidenband som hantag. Jag gillar den som man håller i handen, men svärmor anser att den med band blir bättre. Skall prata lite med min tärna på lördag och se vad hon tycker. Det är ju ändå hon som skall ha den.

Annars så händer det inte så jättemycket just nu, dock har jag köpt löshår. Jag har på grund av mediciner tappat ungefär hälften av mitt hår, så numera har jag jättetunt hår. Hoppas att de kommer denna veckan, de är med clips så då kan jag förhoppningsvis sätta i de själv och då blir det ju använt fler gånger.

Tänkte lite längre fram ta med min tärna och åka till Gekås för att handla pynt och annat. Dessutom passa på att smita in på Panduros shop som också ligger där.

• Smulanbus26

Vi ska gifta oss i varberg i sommar :).

Vi kommer inte själva från varberg och har
    inte så bra koll på bra blomsterbutiker.
    Är det någon ni kan rekommendera?

• Misswert
    Smulanbus26 skrev 2012-04-02 12:10:12 följande:
    Vi ska gifta oss i varberg i sommar :).

Vi kommer inte själva från varberg och har
    inte så bra koll på bra blomsterbutiker.
    Är det någon ni kan rekommendera?

Som ni inte kommer härifrån så kanske det är enklast att ha en inne i centrala Varberg. Blomsterlandet ligger lite utanför själca centrum, men ändå inne i Varberg, sedan har vi la flur (osäker på stavningen) de ligger inne i centrum. Ska jag vara ärlig så använder jag sällan de inne i Varberg, då jag bor utanför.

Kan ni tänka er lite utanför stan så har vi Åkrabergs trädgård, som är väldigt duktiga. De ligger i Sunnvära, norr ut på gamla E6, vet inte riktigt vad den heter nu. Men det är på väg mot Väröbacka. Ute i Bua har vi också Mariannes blommor, hon är också duktig.

• wictory

Hej!

Long time no see...

Nu är det bara ca 12 v kvar tills dagen D - ahhh!

The Andie Girl - hur har ditt bröllop gått? Hur var Träslövsgården? Hur är det att vara gift :) Längtar så efter att åka ned och spana in all utrustning och provduka...

HUr går det för er andra?

Detta har vi kvar i stora drag;

- träffa präst
    - träffa fotograf
    - besluta om och beställa tårta
    - beställa bukett
    - provduka
    - bestämma oss för / köpa dekorationer
    - prata m kocken om definitiv meny
    - underkläder till klänning
    - brudskor
    - ev smycken mm
    - presenter till tärnorna (5 st)
    - give aways till alla gäster
    - slutföra festhäfte
    - vigselprogram
    - danslektioner
    - fixa fin och rosig hy 
    - morgongåva till m2b
    - bordsplacering
    - spela in film som överaskning till alla gäster vid ankomst till middagen

Oj, var mer än jag trodde...

• Misswert

Hej hopp!

Nu närmar sig allt med stormsteg, det är nu mindre än 3 veckor kvar....

Det känns som det mesta är fixat, eller i alla fall på gång.

Men det vi har kvar är:

- Träffa prästen (skall träffa henne på tisdag)

- Beställa buketten, eller i alla fall bestämma vilka blommor som skall vara i den (det är min svärmor som skall göra den)

- Provdukning blir det inte innan dagen innan då vi har tillgång till lokalen.

- Min m2b skall bestämma i vilken ordning som visorna skall stå i festhäftet så att jag kan slutföra dem

- Efter det att vi har träffat prästen skall jag sätta mig och göra vigelprogrammet

- Dekorationer i olika slag skall jag försöka finna, jag är lite sugen på ballonger som är som hjärtan, i röd och grämvit (våra färger tillsammans med guld). Har sedan tidigare köpt ljus, skålar att ha ljusen i.

Vad vi har gjort de senaste veckorna är:

- Fotografen har jag träffat och lagt upp fotograferingen med

- Tårtan är bestämd och beställd.

- Menyn är spikad efter ett sista möte med kocken

- Underkläder, brudskor och smycken är fixade!

- Köpt ett armband till min tärna

- Jag har vikit askar till varje gäst som jag kommer använda som placeringskort samt lägga ett par chokladbitar i.

- I fredags skämde jag bort mig själv då jag först gick på anstiktsbehandling och sedan tillbringade jag och min tärna fyra timmar på spa. Underbart!

- min m2b får ingen gåva på morgonen utan "vi" får de vid huvudrätten. jag har beställt två tallrikar med våra namn och bröllopsdatum på.

- Bordsplaceringen har vi haft flera förslag på och ändrat säkert hundra gånger. Men nu är den nog så gott som klar

Annars så rullar det mesta på...

• TheAndieGirl

Hello alla Varbergsbrudar:) Wictory: Jag har inte gift mig än men på lördag bär det av. Är så himla nervös! Nu ligger jag i sängen med väntan att John blund vill komma... Imorgon bär det av till Varberg och mot en fortsatt hektisk vecka:) Jag återkommer mer om hur min dag var efter lördag:) Äntligen är allt klart! Allt pysslande alla vikningar , vigselprogram mm Nu är det bara å vänta in lördag och njuta! Kram på er där ute

• Misswert
    TheAndieGirl skrev 2012-05-22 00:07:51 följande:
    Hello alla Varbergsbrudar:) Wictory: Jag har inte gift mig än men på lördag bär det av. Är så himla nervös! Nu ligger jag i sängen med väntan att John blund vill komma... Imorgon bär det av till Varberg och mot en fortsatt hektisk vecka:) Jag återkommer mer om hur min dag var efter lördag:) Äntligen är allt klart! Allt pysslande alla vikningar , vigselprogram mm Nu är det bara å vänta in lördag och njuta! Kram på er där ute
    Lycka till!
  • Misswert

TheAndieGirl; hur har det gått för er?

Jag fick min hippa lördagen den 26, tror kanske att jag såg er... Åkte ni i en röd/rosa öppen amerikanare?

Om det var ni så var ni väldigt fina, det jag såg av er i alla fall....

Ja, själv har jag gått in på slutspurten. På lördag är det dax... Så nervös är jag inte än i alla fall, dock börjar jag känna mig lätt stressad. Det är en hel del som fortfaradne skall göras. Dessutom spår de regn eller kraftigt regn på lördag :0(

Eventuellt så får vi ta till kyrkan som plan B när det kommer till fotograferingen. Dessutom kan vi inte ha brudskålen ute...

Så jag hoppas på uppehåll både på förmiddagen och början av eftermiddagen. Efter det att vi har gått in och satt oss, kan det regna om det vill.

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Vi som gifter oss i Varberg 2012