• TheAndieGirl

Vi som gifter oss i Varberg 2012

Här tänkte jag att vi som ska gifta oss på fina fina Västkusten kan prata lite om allt möjligt, stötta och hjälpa varandra...

Själv så ska vi gifta oss den 26/5-2012 i varbergs kyrka.

Jag är Stockholmare och har ju inte alla hemma där, varför vi gifter oss just i Vbg är för att min sambo kommer där ifrån, men dock så vet ju inte han vart allt ligger eller vad man kan göra mm,mm...

Så denna tråd är dock inte just för mig utan alla, tanken var väl att alla kan hjälpas åt och komma med förslag till alla eller om man har frågor just om dessa områden....

Väl Mött

• Svar på tråden Vi som gifter oss i Varberg 2012
  • FinLisa

Ok wictory ni har kommit väldigt långt :) Har ni hyrt en lokal som hör ihop med kyrkan? Vilken fotograf har ni och hur valde ni? Kommer ni köra med open bar? Låter ju toppen med grillbuffé, varifrån kommer kocken? Usch va jag känner mig stressad men jag har inte haft nån tid alls att börja ringa runt och mannen jobbar mycket. Jag måste ringa runt och kolla lite vad catering kostar med personal, jämfört med att vara på en restaurang. Verkar så mycket enklare att va på en restaurang.

Misswert, grattis till dig också :) Vilket datum? Vi är lite intresserade av stråvalla. Hur har ni planerat med allt?

Kommer nån av er ha musiker i kyrkan och på festen?

• Misswert
    FinLisa skrev 2011-12-13 20:00:38 följande:
    Ok wictory ni har kommit väldigt långt :) Har ni hyrt en lokal som hör ihop med kyrkan? Vilken fotograf har ni och hur valde ni? Kommer ni köra med open bar? Låter ju toppen med grillbuffé, varifrån kommer kocken? Usch va jag känner mig stressad men jag har inte haft nån tid alls att börja ringa runt och mannen jobbar mycket. Jag måste ringa runt och kolla lite vad catering kostar med personal, jämfört med att vara på en restaurang. Verkar så mycket enklare att va på en restaurang.

Misswert, grattis till dig också :) Vilket datum? Vi är lite intresserade av stråvalla. Hur har ni planerat med allt?

Kommer nån av er ha musiker i kyrkan och på festen?

För det första tycler jag att du skall ta ett djupt andetag... :0) Det mesta fixar sig.

Vi gifter oss den 9 juni, så kyrkan är bokad och sedan har vi preminärt bokat stråvalla byggdegård för festen. Vi skall dock åka dit innan vi bestämmer oss riktigt. Det bästa med festlokalen är att den ligger 500 meter från kyrkan, man kan säga att det är bara att åka under motorvägen och svänga två gånger, sedan är man framme. Maten kommer vi att köpa in någonstans ifrån, har inte riktigt bestämt än. Dock har vi bestämt att vi skall ha buffé, så att man går och plockar själv (vi försöker hålla ner kostnaderna). Frisör och blommor har vi lokalt. Dock går min frisör på mammaledighet, men hon har lovat att fixa mig i alla fall (ibland är det bra med tjänster och gentjänster). I kyrkan kommer vi förhoppningsvis ha en solist (skall kolla med en släkting till min m2b), till maten skall vi prata med min m2n's farbror som spelar lite, så att det blir lite fart på visorna..... Något sorts band vill vi ha senare på kvällen, vi skall kolla runt lite till.

FinLisa: När är det dax för er? Är ni här ifrån Varbergstrakten?

Lycka till! Och glöm inte att ta en och annan andnings paus!

• wictory

FinLisa:

Både min sambo och jag har tidskrävande jobb men mycket semester på somrarna så efter förlovningen i juli gick planeringstankarna på hög volym :) Vi ska börja ta tag i resterande planering i april igen och då är det så skönt att det mesta är gjort - men vi är nog lite väl lagda åt det hållet ;) Ni har mkt tid kvar att ordna det ni vill ha..

Vi ska ha vår bröllopsfest i Träslövsgården som ligger ca 5 min promenad fråm kyrkan - perfekt läge tycker vi. 

Vi valde studion "Don't blink" för att ta våra foton (ca 1,5 h innan vigseln) - sedan vilken fotograf vi tar spelar inte lika stor roll - alla är riktigt duktiga. För att hitta bra fotograf spenderades ett antal timmar till att söka på nätet i Hallands län och vi fastnade helt enkelt för deras bilder - enkla, fina vinklar och med härliga känslor. 

Kocken är en bakant till våra värdar under middagen (min m2b:s syster och hennes man). Han har tidigare arbetat som kock på flera ställen i varberg. Om du är intresserad kan jag höra mig för om hans uppgifter då det var min m2b:s man som ordnade mötet (han är helt fantastisk :))

Tips: Om ni har möjlighet - boka upp värdar tidigt inför middagen så att de kan ta vid med en gång så slipper ni den biten. För oss har det fungerat fantastiskt hittills och det enda vi behöver göra är boka mat, tårta och dekorationer. Resten löser dem. Amazing!

Misswert: Det låter ju toppen att ha connections med frisör som kan fixa frisyren! Låter som om ni kommit långt ni med :)

• Misswert

wictory: Ja det känns ganska bra just nu, det ända just nu är att min m2b skall bestämma om vi skall ha brudfölje eller ej! Men snart nog har han nog bestämmt sig. Annars så känns det ganska bra..

• FinLisa

misswert, tack ja det kommer nog bli bra =) Låter som ni planerat väl och har koll på vad ni vill. No får så gärna fortsätta skriva när ni bokar och kommer på nåt nytt hihi.

Vi ska åka runt lite och titta på kyrkor framförallt under julen och se om får någon speciell känsla för en. Hälften av våra släktingar bor där men vi bor inte där nu utan ganska många mil därfifrån. Det gör det ju svårare eftersom man vill se lokaler o sånt i verkligheten. Det som jag kan känna är väl att om vi ändå är vid havet så ska vi väl utnyttja det och ha festen vid havet. Så vi får väl åka rnt och kolla vad som finns. Har kollat på nätet men hittar ju inte tillräckligt :) Har ni tips får ni gärna meddela! Jag var inne på landsbyggd först men det blir lite krångligare iom att vi kommer ha många som reser och antgligen kommer bo ganska centralt.

Jag är iaf inne på en fräsch lokal som inte behöver piffas till. Den i träslövsläge, hur är den? Så kan vi duka o greja själva dagen innan och sen ha bokat serveringspersonal som sen försvinner när dansen drar igång. Då vill jag ha lite av en bar, mest för att undvika fylla. har fått det rådet av många - ha inte öppen bar! Folk dricker massor och dessutom tar de en öl, glömmer den nästan fulla burken och tar en ny osv så det kostar massor i onödan.  På systembolaget får du lämna tillbaka ALL överbliven oöppnad dryck tydligen. Då tänker jag mig någon bekant som kan stå i baren och ta en symbolisk summa för öl, vin och cider. Till maten bjuder vi på allt. Sen vill jag gärna ha band eller trubadur och att någon har hand om slutstädningen, helst att det kan ingå i priset, alltså att man lägger till städpris till hyran. En sak jag funderar på är dock vem som låser lokalen? Vi kommer ju antagligen bo på hotell under natten och dra innan sista gästen. Vem låser liksom??

wictory: hur menar du boka upp värdar? Toastmasters eller serveringspersonal?

• Misswert

Hej hopp!

Nu är både jul och nyår överstökat och jag insåg att det inte är mer än 5 månader kvar. Imorgon skall jag och min mamma åka och titta på klänningar, har hittat en butik i kungsbacka som jag skall kolla i. Sedan finns det en annan butik i Kungsbacka som säljer ut sina klänningar med stor rabatt, men hon har inte öppet i morgon.... Synd för hon har en klänning av den typ som jag är ute efter, men det får väll bli en andra resa nästa vecka kanske.

Vi tänkte försöka åka och titta på festlokalen på måndag, och sedan är det till att börja knepa och knåpa med inbjudningarna. Maten är också något vi måste kolla runt på nu.

Hur går det för er andra?

• Misswert

Puffar lite i tråden och gör en uppdatering.

Min mamma blev sjuk och kunde inte köra mig, men min svärmor erbjöd sig och vi åkte upp en dag då båda butikerna hade öppet, men det hade vi inte behövt. Jag hittade MIN klänning i första butiken. Så nu hänger den fint i gaderoben, vi var uppe i samma butik på lördagen för att kolla in kläder till min m2b och barnen (två killar), hade sådan tur att vi hittade frackar till alla tre. Till ett pris som bara är helt underbart!

I söndags var vi och kollade på lokalen och vi bestämde oss för den, väldigt fin och funktionell. Hade bra utrustat kök och allt möjligt, en stor altan samt stor trädgård.

Jag har påbörjat knåpningen med inbjudan, har köpt färdigvikta kort på bokhandlen och ett guldglitter spray som jag spreyar med en mall i mellan. Är faktiskt riktigt nöjd. Ser fina ut men inte för mycket jobb. Min sambo skriver ut texten på insidan på färgat papper på jobbet, så sedan är det bara till att klippa till text pappret och klistra in det. Kuverten är addreserade och färdiga.

Min m2b bestämde sig för att vi inte skulle ha något brudfölje, men efter det att ajg provade min klänning insåg jag att jag kommer behöva ha hjälp av en tärna (har släp på klänningen), så en nära vännina till mig är tillfrågan och överlyckllig. Dessutom så är hennes mama sömerska, så om jag eventuellt skulle behöva lägga ut klänningen kan hon hjälpa till med det, samt eventuellt sy tärnklänningar. Min m2b har fått ett val, antingen välger han en kompis som maskalk eller så tar vi en tärna till. Han har inte valt än.

Så just nu ligger en del på min sambo, han skall ta kontakt med den vi hoppas skall vara vår toastmaster och höra om han vill (innan dess kan vi inte skriva ut inbjudan). Dessutom skall han försöka bestämma sig om vi skall ha en tärna till eller en maskalk!

• FinLisa

Vore kul om vi kunde hålla liv i tråden att fler kan skriva. Jag har inte haft så mkt att skriva hehe :) Vi ska kolla på fästningen trots allt. Har varit emot kyrkan i stan för att den är så stor och vi inte så många. Under jul var alla landsbyggskyrkor stängda! Vi var bara in i torpa och fick inte alls någon känsla för den. Vi har bestämt oss för augusti. Hur ska ni göra med musik? Vi har ingen toastmaster, ingen vill prata inför folk hihi. Men det ska väl lösa sig. Även fast vi inte är så många är det väl bra om nån "håller i det"? Hur gör ni?

• Misswert

På våran inbjudan har vi skrivit "om ni vill hålla tal eller något ta kontakt med vår toastmaster...." Men det är ju inte bara talen han skall ha lite koll på. Vi har tänkt oss så här: Han tar sig först till festlokalen och välkomnar gästerna, har lite koll och så. Sen under maten ha lite ögonkontakt med kökspersonalen. Ja vara lite av en spindel i nätet. Så att vi inte skall behöva oroa oss för de mindre grejerna. En kompis till min sambo är tillfrågad och blev väldigt glad, han gifte sig själv förra året. Så han har ju lite koll!

Med tanke på min sambos vänner så kommer det garanterat bli ett och annat spex under kvällen. När det kommer till musik så kommer vi fråga en släkting om hon vill sjunga i kyrkan, sedan så spelar min sambos farbror saxofon i ett band så vi skall fråga honom om han vill se till så att det blir lite fart på visorna under maten. Till kvällen så kommer vi ha ett band, min sambo har lite kontakter så vi skall kolla med dem.

Svar på tråden Vi som gifter oss i Varberg 2012