• Millan1984

    Hur mycket köper/köpte ni alkohol för?

    Ja som frågan lyder, hur mycket köper/köpte ni alkohol för?...och ni som gift er, blev det mycket över?? Tipsa gärna om något gott vin.

  • Svar på tråden Hur mycket köper/köpte ni alkohol för?
  • Millan1984
    Jag han skrev 2011-08-21 16:27:14 följande:

    vi hade 60 gäster.


    Vi hade med oss 14 boxar rött och 14 boxar vitt vin. 12 flak öl, 3 flak cider. 3 flaskor gin till senare.


    Hade säkert 8 boxar rött kvar, och något färre boxar med vitt. 3 flak öl blev kvar. Cidern och gin gick åt helt.


    Vi tyckte det var skönt att vi räknat i överkant. Man vet ju aldrig hur många som dricker. Inte heller vad de dricker.


    Mamma och pappa och ena brorsan fick massa vin av oss som tack för hjälpen..


    Vad hade ni för alkohol?? vi är just nu i provsmaknings stadiet och har inte bestämt oss. Men man vill ju gärna komma undan billigt utan att för dens skull tappa smaken...
  • Insanire

    Millan1984- Vi bor också i Umeå, men vi beställer från Tyskland ändå. Min m2b vet om en sida som levererar till Sverige. Blir i slutändan ändå billigare än Systembolaget. Vi gifter oss också nästa sommar.

  • Millan1984
    Insanire skrev 2011-09-02 09:15:39 följande:
    Millan1984- Vi bor också i Umeå, men vi beställer från Tyskland ändå. Min m2b vet om en sida som levererar till Sverige. Blir i slutändan ändå billigare än Systembolaget. Vi gifter oss också nästa sommar.
    Jaså, skulle du vilja skicka den länken till mig ?? kul med en umebo till (men vi gifter oss i övik dock). När giter ni er??
  • Jag han

    vita vinet var "chill out" och det röda "grand sud merlot". Allt var köpt i Tyskland. Det vita är ju jättegott tycker jag. Det röda är väldigt lättdrucket. Inget särskilt vin. Men ändå gott och nåt som säkert faller de flesta i smaken. Billiga var de också. :)


    Vi passade på att kombinera semester med vinköp :) Åkte ner på semestern. Bilade, tog in på lite billiga hotell på vägen och åkte till Tyskland för att handla lite dryck. I de butikerna kan man provsmaka många sorter. Det är underbart att få veta vad för boxar man köper. Man kan ju få jättegoda billiga viner, men också riktiga skitviner..


    Millan1984 skrev 2011-09-02 09:06:51 följande:
    Vad hade ni för alkohol?? vi är just nu i provsmaknings stadiet och har inte bestämt oss. Men man vill ju gärna komma undan billigt utan att för dens skull tappa smaken...
  • Millan1984
    Jag han skrev 2011-09-02 09:22:34 följande:

    vita vinet var "chill out" och det röda "grand sud merlot". Allt var köpt i Tyskland. Det vita är ju jättegott tycker jag. Det röda är väldigt lättdrucket. Inget särskilt vin. Men ändå gott och nåt som säkert faller de flesta i smaken. Billiga var de också. :)


    Vi passade på att kombinera semester med vinköp :) Åkte ner på semestern. Bilade, tog in på lite billiga hotell på vägen och åkte till Tyskland för att handla lite dryck. I de butikerna kan man provsmaka många sorter. Det är underbart att få veta vad för boxar man köper. Man kan ju få jättegoda billiga viner, men också riktiga skitviner..


    Ja eller hur, man vill ju inte upptäcka att det smakar skit och då står man där med massor med boxar. Något vi funderar på är Candidato, som är ett rött vin, men det vita är svårare...
  • Jag han
    Millan1984 skrev 2011-09-02 09:26:55 följande:
    Ja eller hur, man vill ju inte upptäcka att det smakar skit och då står man där med massor med boxar. Något vi funderar på är Candidato, som är ett rött vin, men det vita är svårare...
    vad ska ni ha för mat då? Vi hade buffè. Då är det lite lättare tycker jag. Hoppas ni hittar något gott och bra vin tillslut! Finns ju så mycket att välja på. En djungel..
  • Millan1984
    Jag han skrev 2011-09-02 09:32:41 följande:
    vad ska ni ha för mat då? Vi hade buffè. Då är det lite lättare tycker jag. Hoppas ni hittar något gott och bra vin tillslut! Finns ju så mycket att välja på. En djungel..
    Blir buffé här också Maten ska vi sätta oss ner och diskutera tillsammans med en bekant till familjen (som ska laga maten), hon är lite av en mästare att baka/laga till stora tillställningar.(Min gamla dagmamma) Hon lagade all mat till sin egen födelsedagsfest för 90 pers, vi blir under 60 st så det borde hon ju kunna
  • Insanire
    Millan1984 skrev 2011-09-02 09:19:05 följande:
    Jaså, skulle du vilja skicka den länken till mig ?? kul med en umebo till (men vi gifter oss i övik dock). När giter ni er??
    Länken är
    www.vinsajten.com/SE/

    Kolla ordentligt på frakten, ölen är jättebillig men eftersom det blir tungt gör det att frakten drar iväg. Du tjänar ändå att köpa härifrån än från systembolaget. :)

    Sambon har köpt därifrån tidigare, och det funkade finfint!

    Vi kommer gifta oss den 28 juli i Tavelsjö kapell. När är er stora dag?
  • Millan1984
    Insanire skrev 2011-09-02 18:51:51 följande:
    Länken är
    www.vinsajten.com/SE/

    Kolla ordentligt på frakten, ölen är jättebillig men eftersom det blir tungt gör det att frakten drar iväg. Du tjänar ändå att köpa härifrån än från systembolaget. :)

    Sambon har köpt därifrån tidigare, och det funkade finfint!

    Vi kommer gifta oss den 28 juli i Tavelsjö kapell. När är er stora dag?
    Ska kika på sidan och sen visa fästmannen vi gifter oss 11 augusti i övik
  • marimekko86

    Vi blir 80 pers och i princip alla dricker alkohol, endast några få kommer inte att dricka. Vi har inte köpt alkohol än men räknade efter och hamnade på 15 000 spänn cirkus.

    Då har vi räknat med välkomsbubbel/brudskål...4 glas vin eller öl under middagen och avec till tårtan + hela nattens drickande. Vi serverar öl,vin,cider efter middagen. Inget "fult" dricka men inget lyxdricka heller

  • JuliBrud89

    Vi kommer nog køpa før ca 2000 vin m.m till maten, sen ca 4000 till festen! Men då har vi redan øver 20 liter sprit så det ær øl och sånt vi kommer køpa :) Om ca en vecka faktiskt! Det nærmar sig :D

  • teddy

    Är det någon som är bra på de här me beräkning av alkohol o uträknad pris?? Jag kan inte alls sånt här....
    vi kommer bli ca 70-80 gäster o vill ha vitt o rött vin, men vet inte va som går mest... sen öl också... o kanske nån avec till tårtan... thats it tror jag...
    vi tänker nog handla i Tyskland så blir de nog lite billigare... men hur mycket ska man beräkna o va kan de kosta om man köper de i Tyskland?? 

  • Jag han
    teddy skrev 2012-06-03 21:20:30 följande:
    Är det någon som är bra på de här me beräkning av alkohol o uträknad pris?? Jag kan inte alls sånt här....
    vi kommer bli ca 70-80 gäster o vill ha vitt o rött vin, men vet inte va som går mest... sen öl också... o kanske nån avec till tårtan... thats it tror jag...
    vi tänker nog handla i Tyskland så blir de nog lite billigare... men hur mycket ska man beräkna o va kan de kosta om man köper de i Tyskland??

    nej, men kan bara berätta att våra boxar vin vi köpte kostade 40 resp 80 kr/st. Det är bra mycket billigare där. Men det beror väl kanske var i Sverige man beror. Bensinkostnaden dit är ju inte gratis.


    Men det är jäkligt roligt att gå runt där! :) haha. Lycka till!

  • teddy
    Jag han skrev 2012-06-04 06:32:13 följande:

    nej, men kan bara berätta att våra boxar vin vi köpte kostade 40 resp 80 kr/st. Det är bra mycket billigare där. Men det beror väl kanske var i Sverige man beror. Bensinkostnaden dit är ju inte gratis.


    Men det är jäkligt roligt att gå runt där! :) haha. Lycka till!


    Va va de för vin ni köpte??
  • Jag han
    teddy skrev 2012-06-05 21:49:51 följande:
    Va va de för vin ni köpte??

    har nog skrivit det tidigare i tråden. Vi köpte det vita Chill out och Grand sud merlot som rött. Båda var väldigt enkla lättdruckna viner. Inga finviner, men något som kanske faller de flesta i smaken. Hörde bara gott från gästerna om vinerna..


    Det var ganska dyrt med mousserande viner där. Kanske om man är ute efter finare sorter. Vi ville ju ha billigt :) Vågade inte köpa nåt då vi inte kände igen flaskorna. Så det handlade vi i Sverige istället.

  • Monstertjejen

    Skillnaden tror jag är om man har sittande middag eller buffé, om man har servering av alkoholen till maten eller om man bara ställer fram så gästen tar själv. Väljer man tex buffé och ställer fram drickat så gästen tar själv går det åt nog iaf dubbelt så mycket som till en sittande middag. Vi har räknat efter 1 glas till förrätt , 2 glas till varmrätt, 1 glas till efterrätt. Så alkoholen till maten har vi räknat efter detta. Sedan e den svåra delen att räkna ut för kvällen. Vi har 65gäster, ca 55 dricker alkohol. För kvällen/alternativ till middagen för dom som inte dricker vin så har vi köpt, 6 lock öl , 4 lock cider, 3 bib vodka, 6 flaskor gin, 2 flaskor rom. Till avel köpte vi 2 flaskor amarulla, 3 flaskor whisky ,

  • Insanire

    Vi kommer att ha 64 gäster varav vi tror att 55 kommer att dricka alkohol.
    Vi kommer att köpa in:
    32 flaskor vitt Lindemans Bin 65 till middagen
    32 flaskor rött Tommasi till middagen
    8 BaginBox vitt Chapel Hill till baren
    8 BaginBox Chill out Lakes till baren
    5 plattor ljust öl Krusovic 50 cl till middagen
    10 plattor ljust öl Mariestad 33 cl till baren
    3 plattor Rekorderlig Cider till middagen/baren
    3 Amarula till avec
    2 Cointreu till avec
    3 Black Grouse Whiskey till avec
    2 Grönstedts conjak till avec
    20 st flaskor mousserande vin Codorníu till brudskålen (brudskålen är för alla som är på vigseln, antagligen fler än de som är bjudna på middagen, därav mängden.)
    50 liter läsk - Cola och Fanta
    6 st alkoholfria viner, rött och vitt
    3 st alkoholfritt mousserande vin
    2 plattor alkoholfritt öl
    4 st Absolut citron - till drink i baren
    4 st Havanna Club - till drink i baren
    2 st jordgubbslikör - till drink i baren
    2 st Absolut vanilia - till drink i baren
    2 st likör 43 - till drink i baren

    Detta kommer landa på ca 18 300 kr.
    Vi köper allt på systemet så att vi kan lämna tillbaka det som är oöppnat.
    Vi har buffé till middagen, men ändå en servitör som serverar dryckerna.
    Efter middagen kommer samma person att bemanna baren och se till att det bara är 1 spritflaska per drink öppen åt gången och så vidare.

Svar på tråden Hur mycket köper/köpte ni alkohol för?