Inlägg från: Millan1984 |Visa alla inlägg
  • Millan1984

    Hur mycket köper/köpte ni alkohol för?

    Ja som frågan lyder, hur mycket köper/köpte ni alkohol för?...och ni som gift er, blev det mycket över?? Tipsa gärna om något gott vin.

  • Svar på tråden Hur mycket köper/köpte ni alkohol för?
  • Millan1984

    Tack för alla svar


    Vi gifter oss inte förrän om ett år, men idag har vi suttit och försökt räkna ut lite löst på vad det kan tänkas kosta, och vi kom fram till att vid köp på Systembolaget skulle det gå på 15.000 kr, lite maffig kostnad, men vi bor så långt norr att det nog inte är möjligt med en Tysklandsresa (tråkigt nog), vi beräknar att 45 av 56 gäster ska dricka och vi vill inte att drickat ska ta slut.


    Funderar på bål som välkomstdrink (2 glas/person eftersom vi är borta en stund och gästerna vill nog ha något att dricka innan vi dyker upp) sen beräknar vi :


    förrätt: 1 glas/person
    huvudrätt: 2 glas/person
    Dessert: 1 glas/person


    avec ska vi nog ha whiskey/baileys/cognac

    och betalbar på kvällen. Ska sätta oss ner med hon som ska hjälpa oss med maten och bestämma riktigt vad som passar till vad och först då vet vi vad kostnaden kan tänkas bli.

    Själv dricker jag ytterst sällan så jag är inte så insatt i priser och smak etc....

  • Millan1984

    Någon som hade eller kommer att ha bål som välkomstdrink??

  • Millan1984
    wiii skrev 2011-08-17 19:48:40 följande:
    Vi köpte för ca 6000:- på systemet, hade 55 gäster och bjöd på mousserande till välkomstskål, rött och vitt vin och öl till maten, avec, och sedan vin och öl under hela kvällen. Vi kunde lämna tillbaka både öl och vin efteråt, för ca 1600:-
    Vad köpte ni för vin? köpte ni flaskor, hur många då isådana fall, eller blev det BiB??
  • Millan1984
    123ost skrev 2011-08-20 18:53:59 följande:
    Millan84: Vart bor ni? Har ni funderat på att beställa från tyskland eller blir det från systembolaget? Jag sitter i samma båt som dig, nog för att vi gifter oss om 2 år först (tidigt ute, jag vet) men det känns alltid bra att ha lite koll.
    I umeå, så det lönar sig inte att åka till Tyskland, så alkoholposten kommer bli det dyraste för våran del....
  • Millan1984
    moonlightgirl skrev 2011-08-20 23:00:29 följande:
    Vi har funderat på det.

    hojta om du hittar nått gott recept


     


    123ost: attans...ibland är det riktigt synd att man bor så långt norrut hehe


    wiiii: Det är ju något att tänka på (att ställa fram endast nån BiB åt gången). Vi hade även tänkt att det vin som blir över från middagen att det säljs då vi kommer ha betalbar, så man slipper att det är kvar i boxarna..


     

  • Millan1984

    Vad köpte ni för öl och cider?? Vi tänkte köpa hem några och prova lite allt eftersom för att avgöra vad det blir, men lär ju inte ta den dyraste ölen/cidern,,,

  • Millan1984

    Sambon tycker om Norrlands Guld ljus men den är för dyr för så stora mängder så vi får leta vidare, tur att det är ett tag kvar


     


    Hur långt innan beställde ni från systembolaget? 2-3 veckor innan?

  • Millan1984
    Jag han skrev 2011-08-21 16:27:14 följande:

    vi hade 60 gäster.


    Vi hade med oss 14 boxar rött och 14 boxar vitt vin. 12 flak öl, 3 flak cider. 3 flaskor gin till senare.


    Hade säkert 8 boxar rött kvar, och något färre boxar med vitt. 3 flak öl blev kvar. Cidern och gin gick åt helt.


    Vi tyckte det var skönt att vi räknat i överkant. Man vet ju aldrig hur många som dricker. Inte heller vad de dricker.


    Mamma och pappa och ena brorsan fick massa vin av oss som tack för hjälpen..


    Vad hade ni för alkohol?? vi är just nu i provsmaknings stadiet och har inte bestämt oss. Men man vill ju gärna komma undan billigt utan att för dens skull tappa smaken...
  • Millan1984
    Insanire skrev 2011-09-02 09:15:39 följande:
    Millan1984- Vi bor också i Umeå, men vi beställer från Tyskland ändå. Min m2b vet om en sida som levererar till Sverige. Blir i slutändan ändå billigare än Systembolaget. Vi gifter oss också nästa sommar.
    Jaså, skulle du vilja skicka den länken till mig ?? kul med en umebo till (men vi gifter oss i övik dock). När giter ni er??
  • Millan1984
    Jag han skrev 2011-09-02 09:22:34 följande:

    vita vinet var "chill out" och det röda "grand sud merlot". Allt var köpt i Tyskland. Det vita är ju jättegott tycker jag. Det röda är väldigt lättdrucket. Inget särskilt vin. Men ändå gott och nåt som säkert faller de flesta i smaken. Billiga var de också. :)


    Vi passade på att kombinera semester med vinköp :) Åkte ner på semestern. Bilade, tog in på lite billiga hotell på vägen och åkte till Tyskland för att handla lite dryck. I de butikerna kan man provsmaka många sorter. Det är underbart att få veta vad för boxar man köper. Man kan ju få jättegoda billiga viner, men också riktiga skitviner..


    Ja eller hur, man vill ju inte upptäcka att det smakar skit och då står man där med massor med boxar. Något vi funderar på är Candidato, som är ett rött vin, men det vita är svårare...
  • Millan1984
    Jag han skrev 2011-09-02 09:32:41 följande:
    vad ska ni ha för mat då? Vi hade buffè. Då är det lite lättare tycker jag. Hoppas ni hittar något gott och bra vin tillslut! Finns ju så mycket att välja på. En djungel..
    Blir buffé här också Maten ska vi sätta oss ner och diskutera tillsammans med en bekant till familjen (som ska laga maten), hon är lite av en mästare att baka/laga till stora tillställningar.(Min gamla dagmamma) Hon lagade all mat till sin egen födelsedagsfest för 90 pers, vi blir under 60 st så det borde hon ju kunna
  • Millan1984
    Insanire skrev 2011-09-02 18:51:51 följande:
    Länken är
    www.vinsajten.com/SE/

    Kolla ordentligt på frakten, ölen är jättebillig men eftersom det blir tungt gör det att frakten drar iväg. Du tjänar ändå att köpa härifrån än från systembolaget. :)

    Sambon har köpt därifrån tidigare, och det funkade finfint!

    Vi kommer gifta oss den 28 juli i Tavelsjö kapell. När är er stora dag?
    Ska kika på sidan och sen visa fästmannen vi gifter oss 11 augusti i övik
Svar på tråden Hur mycket köper/köpte ni alkohol för?