• BrudiMaj2012

    privat vigsel och större efterföljande fest?

    Nu har vi velat fram och tillbaka, och vi fick just en ide, behöver få lite feedback av er vi vill gifta osss i kyrkan, och vi vill ha närmsta släkten och vännerna med på våran dag.. Blir cirka 44 pers. Det vi hela tiden har känt är att själva ceremonin i kyrkan är så personlig, speciell och känslosam, och vi är inte de som gärna står i centrum.. Skulle kanske kännas konstlat och fel om vi hade "publik".. Kanske låter konstigt, men så känns det.. :-P däremot vill vi ha med våra nära och kära den dagen, och tänker nu att det här kanske kan vara en variant... i kyrkan är bara föräldrar, syskon och bästa vännerna med, sedan kanske resten kan möta upp utanför kyrkan? Har aldrig hört om någon som gjort så, därför blir jag lite osäker.. Kommer folk tycka att det är helt weird och fel? :-P vad tycker du, kan man göra så?

  • Svar på tråden privat vigsel och större efterföljande fest?
  • Polventon

    Att de möter upp utanför kyrkan kanske några uppfattar som konstigt, dessutom är kyrkorummet öppet och alla har "rätt" att gå på en vigsel i Svenska kyrkan. Men ni kanske kan möta upp dem vid festlokalen?

    I England är det vanligt att ha en mindre ceremoni med de närmsta och att man bjuder fler (vänner, arbetskamrater och mer släkt) till middagen/mottagningen. 

     

  • BrudiMaj2012

    Det är sant, vi kom på det.. Att man borde mötas upp vid festlokalen sen kul att höra att det är vanligt i england! Tack för ditt svar!

  • Morgonrodnad

    Jag och min fästman är inte heller de som gärna står i centrum, så vi har bestämt att göra på ett liknande sätt som ni. Under vigseln kommer enbart våra föräldrar att närvara, och efter den samt fotograferingen kommer alla andra dyka upp till brudparets skål, middag, fest osv :)

  • BrudiMaj2012

    Morgonrodnad! Kul att det finns fler än vi som känner så.. hur lägger ni upp det? Hur formulerar man inbjudan? :-P

  • Morgonrodnad
    BrudiMaj2012 skrev 2011-08-04 16:00:51 följande:
    Morgonrodnad! Kul att det finns fler än vi som känner så.. hur lägger ni upp det? Hur formulerar man inbjudan? :-P
    Tja, eftersom vi är ett ganska litet sällskap (25 st totalt) och det bara rör sig om familj och närmaste släktingar, så klargjorde vi detta muntligt redan från början när vi sade att vi tänkt gifta oss. Sedan bestod själva inbjudan av en dikt där det bl.a lite subtilt framgick att det var en fest de var bjudna på och inte ett bröllop, som en påminnelse =)

    Däremot kan jag förstå att det är ett känsligt ämne att diskutera med någon annan än sina närmaste. Folk förväntar sig kanske främst att få komma på vigseln, men kanske inte på den efterföljande festen. Men vi resonerade som så att det vi säger under vigseln är privat och inte för allas öron. Däremot kändes det viktigt att ha föräldrarna där... varför vet jag inte riktigt =) Men jag tycker att det du skriver om att ha en speciell och känslosam ceremoni utan alltför mycket folk där, är en anledning som duger alldeles utmärkt och ska respekteras av de andra utan gnäll.
  • Mertzi

    Hej!
    Här har ni en till som delar upp bröllopet lite :)
    Vi har en utomhusvigsel kl 12, åker därefter med våra vigselgäster (20 st) ut med en båt där vi äter trerätters.
    Därefter samlas vi i en hyrd lokal, dit släktingar och vänner kommer som inte kommer att vara med vid vigseln!
    Där bjuder vi på snittar, alkohol och så äter vi bröllopstårtan och har lite "fest".
    Det känns som en jättebra lösning då ingen behöver känna sig bortglömd, samtidigt som vi får den lilla intima vigseln vi vill ha.
    Inget behöver liksom utesluta det andra!
    Och vi håller nere kostnaderna då vi aldrig hade haft råd att betala mat för så många gäster.

    TIll de människor som kommer till vigseln, är med på båten och mottageningen skrev vi en variant av inbjudningskort.
    Till de som "bara" är bjudna till mottagningen skrev vi en annan variant, typ "vi kommer att vigas den 20 aug inför vår närmsta familj. Därefter vill vi så gärna att ni kommer och firar detta med oss!"
    Och så tid och plats och vad det kommer att bjudas på :)

    Inga sura miner har vi fått, bara positiva reaktioner och alla förstår oss!
    Skönt.

    Lycka till! :)

Svar på tråden privat vigsel och större efterföljande fest?