• Millan W

ang vigselförättare och pengar

Hej ! Vi viger oss den 20 augusti och har bokat en vigselförättare som är jätte trevlig och verkar dukig , Det som grämer mig och som jag inte kan släppa är att denne ganska snabbt och tydligt talade om att hon brukar få en gåva och att gåvan brukar ligga på runt 2000 kr . Kan man bara ignorera det ? Kommer hon att bli irreterad över att inte få några pengar ? Hur gör vi ?

• Svar på tråden ang vigselförättare och pengar
  • Millan W

Nu har jag riktig besluts ångest. Vi har en annan vigselförättare dom har hört av sig Eva Otter nån som känner till henne? Känns bara som om jag är livrädd för att det ska bli massa strul när vi ska ta tillbaka papprerna från den vi har nu. Åhh hur skulle ni gjort?

• Sammet

antingen byter du och ser till att din vf. som du har nu ser till att det sker snabbt o smidigt

eller behåller den du har och ser till att denne följer Era önskemål ordentligt!
    Sen kan du ge va du vill som "gåva" .  Biobiljetter tex =)

• Zelmah

Måste man ge gåva till vigselförrättaren nu oxå.. hjälp! Vi betalar ju redan 500;- till kommunen eller vem det nu är för att bli vigda, ska få faktura hemskickad.. ska man betala till förrättaren utöver det... det har vi inte medräknat i vår budget... Är detta kutym bland alla att man skänker en gåva i form av pengar till vigselförrättaren efteråt?
    Vi ska träffa vår vigselförrättare till helgen, får se om hon nämner nåt om detta då...

• wiii
    Zelmah skrev 2011-08-09 18:45:51 följande:
    Måste man ge gåva till vigselförrättaren nu oxå.. hjälp! Vi betalar ju redan 500;- till kommunen eller vem det nu är för att bli vigda, ska få faktura hemskickad.. ska man betala till förrättaren utöver det... det har vi inte medräknat i vår budget... Är detta kutym bland alla att man skänker en gåva i form av pengar till vigselförrättaren efteråt?
    Vi ska träffa vår vigselförrättare till helgen, får se om hon nämner nåt om detta då...
    Nej det är inte kutum. möjligtvis att man betalar ev reseersättning om man inte ska vara i rådhuset.
  • Zelmah
    wiii skrev 2011-08-09 20:49:47 följande:
    Nej det är inte kutum. möjligtvis att man betalar ev reseersättning om man inte ska vara i rådhuset.
    Bra, då stämmer det som jag hört tidigare. För oss handlar det om en kilometer bortanför stadshuset som annars är platsen för borgerlig vigsel. Blir inte mkt till reseersättning att tala om, men då kanske man ska ge ett par biobiljetter eller nåt istället då eftersom det ändå inte är på plats s a s.

Blev orolig att detta var nån ny slags oskriven regel som folk börjat med som jag missat, men då kan jag andas ut.

TS: jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig till, men ni kan ju i princip löpa linan ut och behålla den vf ni har och sen skiter ni i den där orimligt stora "gåvan" och ger nån annan liten present istället. Nån vas, ett glas, egenmålad tavla, ljusstake, biobiljetter, en flaska vin eller nåt. Hon kan ju inte begära sånna stora summor... och en gåva är ju inget som man begär, det är något man får utan att ha krävt eller bett om det. Hon har ju dessutom tagit sig an detta uppdrag och det innebär ju såklart lite jobb men det ingår förmodligen i hennes samhällsuppdrag, hon är väl förmodligen politiker eller liknande? Så är det iaf i vår kommun, att alla vigselförrättare är politiker eller har en liknande samhällstjänst.
  • Millan W

Hej ! Ja ju mer jag tänker så kanske det är enklast att behålla den vd vi har . Jag hoppas bara att hon gör det hon ska för hon kommer inte få någonting innan vigseln. Tänk om hon inte dyker upp eller om hon avbilar eller något dylikt? Usch hemska tanke.

• Oniq

När vi frågade vår vigselförrättare om 'kostnad' så såg han lite smågenerad ut och förklarade att han gjorde sådant här för att han tyckte att det var en sån häftig grej att få vara med på.
    Dvs enbart om det gällde specialgrejer som att ordna annorlunda kläder eller åka väldigt långt kunde det vara snack om någon ersättning (så att han inte skulle gå back på uppdraget). Annars var vigseldelen något han gjorde för att han tyckte att det var kul.

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Millan W

Ja men det är ju så det ska vara. Dom får absolut inte ta betalt eller nr om gåvor. Inte äns om dom gör något mer än viger . Det dom har rätt till är rese ersättning

• Anneli120

Jag är själv vigselförrättare i Stockholms län och tar aldrig betalt för själva vigselakten. Vi får arvode om 147:- från Länsstyrelsen - (har man fler vigslar samma dag får man 40:-/vigsel efter det). I det fall jag måste köra  väldigt långt begär jag reseersättning med 18:50/mil. Typ Norrtälje och tillbaka...

Jag tycker det är beklämmande att höra om vigselförrättare som begär "gåva" om 2 000:- Jag tycker du ska ringa Länstyrelsen och berätta och fråga om hon verkligen kan göra det. Dessutom så är det över gränsen som är för skattefri inkomst så att F-skattesedel bör uppvisas som någon så klok har redan påtalat.

Mycket märkligt beteende, blev illa berörd när jag läste om detta.

Jag har redan en vigsel kl 17.00 i Danderyd den 20:e men är det före eller efter detta klockslag (med lite förflyttningstid däremellan) ställer jag gärna upp så du åtmintone har ett alternativ.

Kontakt info finns i min profil.

Lycka till!

• cityalven

att vara vigselförrättare anses som ett herdersuppdrag som man ska vara glad över att få göra, inte ha som ett extrajobb vid sidan av!

• Anneli120

Ja det är verkligen ett hedersuppdrag och det mest positiva uppdrag man kan få.
    Alla är glada, lyckliga, kära och har ett framtidshopp.

Man får en sådan energi över att möta människor och få vara med på en av livets viktigaste dagar!

Svar på tråden ang vigselförättare och pengar