• Millan W

ang vigselförättare och pengar

Hej ! Vi viger oss den 20 augusti och har bokat en vigselförättare som är jätte trevlig och verkar dukig , Det som grämer mig och som jag inte kan släppa är att denne ganska snabbt och tydligt talade om att hon brukar få en gåva och att gåvan brukar ligga på runt 2000 kr . Kan man bara ignorera det ? Kommer hon att bli irreterad över att inte få några pengar ? Hur gör vi ?

• Svar på tråden ang vigselförättare och pengar
  • bruden
    Millan W skrev 2011-08-03 07:32:40 följande:
    Men kan vi låta henne viga oss och låtsas som det regnar eller blir det en konstig stämmning? Kan ju bli lite svårt att hitta en ny nu med kort varsel
    Gåvan får man ju efteråt så jag hade nog kört på det och sen, direkt efter vigseln, hade jag kontaktat Länsstyrelsen INNAN den såkallade gåvan betalas ut.
  • Å och D

Jag tycker du ska höra med vigelsförrättaren om hon har F-skattebevis. För om hon ska ha betalt, måste hon ha det annars kan du ses som arbetsgivare och åka på sociala avgifter. (Detta är bara för att jäklas, men om hon jäklas med er, kan ni jäklas med henne) Och det jag säger stämmer.

Vår vigselförrättare får rejält betalt, men det beror på att hon bygger upp hela vigseln, samt att hon sjunger på bröllopet. Så det är inte den korta vigselceremonin för vår del utan cirkus 30 min vigsel.

• Millan W

Ok tack :) jag kör på att låta henne viga oss först å sen kontaktar jag länsstyrelsen. Jag såg att hon skrivit sitt konto inner på kortet vi fick av henne. Är bara rädd att stå där utan.

• bruden
    Millan W skrev 2011-08-04 07:36:30 följande:
    Ok tack :) jag kör på att låta henne viga oss först å sen kontaktar jag länsstyrelsen. Jag såg att hon skrivit sitt konto inner på kortet vi fick av henne. Är bara rädd att stå där utan.
    Hon har ju åtagit sig uppdraget så utan blir ni inte.
  • Dannedo

Var är det ni gifter er? Om det är i rådhuset är det självklart att ni inte ska betala, är det så att det krävs att hon tar sig någon annanstans under en helg och det på så sätt inte kan räknas som hennes ordinarie arbetssysslor så tycker jag att hon har rätt att få viss ersättning, men 2000 kr känns för mycket. Även om hon har fel tycker jag inte det är rätt att inte säga något till henne, känns fegt att gå bakom ryggen. Låt henne viga er och sen överlämnar ni en summa som motsvarar ev resekostnader och en flaska fint vin och ett kort med kuvert. I kortet skriver ni "Tack för att du förrättat vår vigsel och förgyllt vår stora dag. Då vi inte betalar ut svarta löner så hoppas jag att du uppskattar reseersättningen och denna gåva som tack, annars är du välkommen att skicka en faktura." Då behöver ni inte ta problemet och riskera stå utan förrättare samt att ni ändå är ärliga med vad ni tycker men slipper ta problemet på ert bröllop. Ni kan toastmastern ordna så hon får gåvan.

• Sammet

våran sa samma sak "gåva på ca 2000kr"

och dumt nog gav killen (för att han ville bli av med all administration) pengarna i förväg.
    Väl på plats var hon inte alls lika bra och professionell som hon visade sig innan.

Alltså inte värd ett öre egentligen!!

TIPS:

# Gå igenom HELA programmet (oavsett vad) en sista gång per telefon!!

# Gå igenom hur man uttalar efternamn

# Se till att de har koll på hur ta sig till platsen under rätt tid innan

# Betala INTE i förväg. (de måste leverera först! )

# I efterhand skulle jag bara gett MAX 1000kr (bara hennes taxiresa alltså)

• Vi2alltid

Har ni ringt upp dena person privat och bett denne förrätt er vigsel? Eller via länsstyrelsen? Som flera andra skriver skulle jag ha tagit kontakt med länsstyrelsen. En gåva på så mycket pengar blir ju faktiskt detsamma som svarta pengar!!! Då är det bättre att betala personen via en faktura om den har skattesedel. Hör med länsstyrelsen om detta ens är ok och vad somn är brukligt.

• Nudax

Verkar jättekonstigt! Vi har bokat vår VF inför vårt bröllop och hon förklarade tydligt att som VF får man ersättning från LÄNSSTYRELSEN och att det enda hon inte får därifrån är resekostnad så att OM vi ville ha bröllopet med lite avstånd från henne tog hon gärna ersättning för det, men inget annat.

Tror det är reglerna! Sen är det ju upp till var och en att vilja ge gåva eller så (det kommer nog vi att göra) men det kan de INTE kräva!!!

• Sammet
    Millan W skrev 2011-08-06 06:56:52 följande:
    Är det samma kanske ?
    vem har du? =)
Svar på tråden ang vigselförättare och pengar