Oj! TS, det ska verkligen inte vara något att bekymra sig över. När jag spelar eller sjunger på bröllop och liknande tillställningar träffar jag kyrkomusikern i regel enbart samma dag. En timme innan ska räcka, båda parterna ska ha övat själva och kunna sin stämma. Det har aldrig varit något problem överhuvudtaget. Vissa kyrkomusiker är aningen mindre flexibla och stresståliga än andra, men då anpassar man sig bara och löser det.
Självklart kan det bli lite annat om sångerskan eller musikern inte är professionell. Men 2,5 vecka är LÅNG tid! Kyrkomusikern har dessutom ingen som helst plikt till att öva en eller flera gånger med ovana sångare inför bröllop. Förutom att spela på bröllop, har de ju sin vanliga tjänst med gudstjänster, körverksamhet, begravningar, dop och även större konsertproduktioner. Att då kräva att kyrkomusikern ska repetera med varje solist inför varje bröllop eller begravning eller dop vid flera tillfällen är magstarkt, tycker jag. Absolut ingenting man kan kräva. Det är generöst och en bonus förstås, om kyrkomusikern har möjlighet att repetera vid ett annat tillfälle än vid bröllopet. Men som sagt, ingen nödvändighet med professionella eller möjligtvis mycket vana amatörsångare också.
Så TS, jag hoppas att det ordnar sig med er sångare. Det enda hon kan göra är att öva mycket på egen hand och vara väl förberedd inför bröllopet, och hoppas på att kyrkomusikern har möjlighet att repetera med henne några dagar före vigseln.