• Jag han

hur mycktet tränar kantorn med sångaren?

Känns inte bra nu. Tjejen som ska sjunga tycker att det är för kort om tid att träna på sång. Gifter oss om 2,5 vecka. Har inte fått reda på vem som är kantorn förrän nu.. :(

Hur länge brukar man träna på sång? Nån som vet?

• Svar på tråden hur mycktet tränar kantorn med sångaren?
  • Jag han

Hon själv låter osäker på om hon kan/vill göra det. Känns jättetrist. Visste inte att hon ville ha så lång tid att träna på. :( Vill inte tvinga på henne det själv heller, men tror vekligen att hon fixar det. Hon har ju en del erfarenhet.

Vi gifter oss utanför Södertälje. I värsta fall får vi väl vara utan sång, men det känns som om det hör till lite vid bröllop.

Dannedo skrev 2011-07-28 15:21:05 följande:
    Ta det lugnt nu! Om hon kan låtarna, och han med så kommer det att ordna sig, såvida hon inte får "kalla fötter". Finns ingen anledning att tro att ni blir utan sång i kyrkan. Får jag fråga var ni gifter er?
  • Dannedo

Ojdå, det var ju jättetråkigt... Förstår inte vad det är som hon är så osäker på och varför hon behöver repa så mycket. Men, har ni tur så har ni en snäll kantor som kan ställa upp och repa lite extra. Om det inte löser sig får du gärna maila mig, jag har en del sångkontakter och kan kanske hjälpa er hitta någon ersättare. 

• Jag han

Men tack snälla, vad gulligt av dig! Verkligen!

Hoppas dock att det löser sig. Skulle bli mindre ångest och mindre pengar :/ Kantorn verkar jättegullig iaf.

Tack ännu en gång! Skriver till dig om det skulle krisa :)

Dannedo skrev 2011-07-28 16:14:38 följande:
    Ojdå, det var ju jättetråkigt... Förstår inte vad det är som hon är så osäker på och varför hon behöver repa så mycket. Men, har ni tur så har ni en snäll kantor som kan ställa upp och repa lite extra. Om det inte löser sig får du gärna maila mig, jag har en del sångkontakter och kan kanske hjälpa er hitta någon ersättare.
  • Mariamilena80

Vi gifter oss om 5 veckor och vi vet inte vem prästen eller kantorn är än:(
    Jag har också en tjej som ska sjunga 2 solosånger...

• Vi2alltid

Jag övar först hemma och övar sen med kantorn några dagar innan då jag berättar hur jag vill ha det. Beroende på hur snabb kantorn är i att följa mig eller hur vi kommer överens så tar det allt från en halvtimme till ett par timmar... Sedan repeterar vi strax innan vigseln. Mer repetitioner är det sällan en kantor ställer upp på och oftast räcker detta. Men det beror ju förstås på hur van solisten är.

• Dannedo

Tycker dessutom att det är otroligt dålig stil av er sångerska om hon hoppas av. Förstår att hon blir stressad av att inte veta vem som spelar med henne, men som Vi2alltid skriver så är det normala att man träffas en gång innan och sedan snabbt drar igenom sångerna samma dag på förmiddagen. Det ska räcka! Om din solist väljer att hoppa av för att hon tycker det är för lite reptid så borde hon åtminstone skaffa en ersättare.

• Syrinx

Oj! TS, det ska verkligen inte vara något att bekymra sig över. När jag spelar eller sjunger på bröllop och liknande tillställningar träffar jag kyrkomusikern i regel enbart samma dag. En timme innan ska räcka, båda parterna ska ha övat själva och kunna sin stämma. Det har aldrig varit något problem överhuvudtaget. Vissa kyrkomusiker är aningen mindre flexibla och stresståliga än andra, men då anpassar man sig bara och löser det. 

Självklart kan det bli lite annat om sångerskan eller musikern inte är professionell. Men 2,5 vecka är LÅNG tid! Kyrkomusikern har dessutom ingen som helst plikt till att öva en eller flera gånger med ovana sångare inför bröllop. Förutom att spela på bröllop, har de ju sin vanliga tjänst med gudstjänster, körverksamhet, begravningar, dop och även större konsertproduktioner. Att då kräva att kyrkomusikern ska repetera med varje solist inför varje bröllop eller begravning eller dop vid flera tillfällen är magstarkt, tycker jag. Absolut ingenting man kan kräva. Det är generöst och en bonus förstås, om kyrkomusikern har möjlighet att repetera vid ett annat tillfälle än vid bröllopet. Men som sagt, ingen nödvändighet med professionella eller möjligtvis mycket vana amatörsångare också. 

Så TS, jag hoppas att det ordnar sig med er sångare. Det enda hon kan göra är att öva mycket på egen hand och vara väl förberedd inför bröllopet, och hoppas på att kyrkomusikern har möjlighet att repetera med henne några dagar före vigseln. 

• Vichy

Jag anser fortfarande att man som musiker själv har ansvar för att det blir bra!

Det har jag alltid fått lära mig och det praktiserar jag även. det är dock hel ok att be om hjälp. Men har man ställt upp, då ska man inte bara  anta att andra tar ansvaret åt en... 

• förlovadflicka
    Vichy skrev 2011-07-29 22:42:17 följande:
    Jag anser fortfarande att man som musiker själv har ansvar för att det blir bra!

Det har jag alltid fått lära mig och det praktiserar jag även. det är dock hel ok att be om hjälp. Men har man ställt upp, då ska man inte bara anta att andra tar ansvaret åt en...
    Absolut, men något säger mig att tjejen i fråga inte är musiker i grunden...
  • Jag han

Jag har nu hittat en ny tjej som kan ställa upp. Är så glad för det!

Hon som skulle sjunga har inte ens kontaktat kantorn trots att hon fick numret för en vecka sen!

Nu skyller hon på att hon är sjuk och vet inte hur hon ska hinna. Tycker att hon skött det så dåligt. Vill hon inte kan hon inte dra ut på tiden. Vi måste ju veta. Blir så arg och ledsen när jag tänker på det.

Men nu har jag iaf lyckats hitta en bekant som trots barnkalas ställer upp och sjunger. :) En klippa!

• förlovadflicka
    Jag han skrev 2011-08-04 15:33:42 följande:

Jag har nu hittat en ny tjej som kan ställa upp. Är så glad för det!

Hon som skulle sjunga har inte ens kontaktat kantorn trots att hon fick numret för en vecka sen!

Nu skyller hon på att hon är sjuk och vet inte hur hon ska hinna. Tycker att hon skött det så dåligt. Vill hon inte kan hon inte dra ut på tiden. Vi måste ju veta. Blir så arg och ledsen när jag tänker på det.

Men nu har jag iaf lyckats hitta en bekant som trots barnkalas ställer upp och sjunger. :) En klippa!

Så ska det vara! Usch, sådana nonchalanta människor som inte gör det de ska är verkligen det värsta som finns!
  • Dannedo

Vilken tur att det ordnat sig! Tyvärr finns det folk som inte riktigt vem hur man ska bete sig. Tänk inte mer på det utan var glad åt att ni har en sångerska som ställer upp. Att hon är sjuk och inte hinner är bara dåliga ursäkter, antagligen lider hon av scenskräck eller så är hon bara lat och ohyfsad, troligtvis en kombination. Även om man är sjuk och verkligen inte kan ställa upp hanterar man det hela på ett helt annat sätt.

Lycka till på er stora dag! 

• Jag han
    Dannedo skrev 2011-08-04 16:16:58 följande:
    Vilken tur att det ordnat sig! Tyvärr finns det folk som inte riktigt vem hur man ska bete sig. Tänk inte mer på det utan var glad åt att ni har en sångerska som ställer upp. Att hon är sjuk och inte hinner är bara dåliga ursäkter, antagligen lider hon av scenskräck eller så är hon bara lat och ohyfsad, troligtvis en kombination. Även om man är sjuk och verkligen inte kan ställa upp hanterar man det hela på ett helt annat sätt.

Lycka till på er stora dag!

Tack snälla för ditt svar. Ja jag ska försöka koppla bort det nu. Dumt att gå och älta. Särskilt nu när man är stressad. :)

O tack ännu en gång för erbjudandet om hjälp!

• Jag han
    förlovadflicka skrev 2011-08-04 15:41:36 följande:
    Så ska det vara! Usch, sådana nonchalanta människor som inte gör det de ska är verkligen det värsta som finns!
    ja det är trist när man inte kan lita på folk. Tycker hon kunde hanterat detta lite bättre. Men nu är det överstökat :)
Svar på tråden hur mycktet tränar kantorn med sångaren?