• Jag han

hur mycktet tränar kantorn med sångaren?

Känns inte bra nu. Tjejen som ska sjunga tycker att det är för kort om tid att träna på sång. Gifter oss om 2,5 vecka. Har inte fått reda på vem som är kantorn förrän nu.. :(

Hur länge brukar man träna på sång? Nån som vet?

• Svar på tråden hur mycktet tränar kantorn med sångaren?
  • carrobarro84

Vår solist övar hemma. Hon kan visserligen alla sånger sen tidigare men hon övar hemma och meddelar tonart som jag meddelar vidare till organisten. Sen övar dom bara vid nåt tillfälle innan vigseln. Vi hade samma solist till dopet och då övade dem en halvtimme innan ca. Men nu hoppas jag att de hinnar träffas nån dag innan iaf. Kanske blir stressigt annars.

• Vichy

Det är väldigt olika hur länge man måste öva in en sång...

Jag har bara sjungt med en kantor en gång (på en begravning) Och jag måste säga att jag som sångare tyckte det var väldigt stressigt, och jag tyckte inte alls att det blev så bra som det hade kunnat bli.

I de fallen jag sjungit på bröllop har jag antingen både spelat och sjungit själv. Eller så har jag haft samma pianist vid övning och framträdande. 

Detta är förstås väldigt individuellt. Och det är som sagt upp till den som ska sjunga att träna på låten, oavsett hur mycket eller hur lite tid som finns.
    Sen kan ju ni som brudpar inte heller styra över övning, det är ju ett av de steg som man bara får dela ut till någon och sen släppa det.

Förhoppningsvis kommer både kantor och solist att ha kontakt, så de kan göra ett bra jobb!  

• Dannedo

Är hon professionell sångerska så behövs det inte så mycket, en halvtimme samma dag. Men är hon inte rutinerad ska kantorn ställa upp och ses en eller två gånger innan. Ring kyrkan och kräv att få veta vem som spelar, det ska dom kunna svara på. Fixa kantorns nummer och be sångerskan ta kontakt med henne/honom och boka in en reptid så snart som möjligt. Men hon måste själv lära sig sången, kantorns jobb är INTE att lära henne musiken, isf får ni anlita en pianist som jobbar med henne. 

• lundabrud

Jag har övat med musikern/kantorn dagen innan vid flera tillfällen. Men då har jag inte tagit betalt (har varit vänner etc). Men två veckor innan måste väl vara lugnt? Om man hinner öva själv hemma först.

• förlovadflicka
    Dannedo skrev 2011-07-28 10:18:16 följande:
    Är hon professionell sångerska så behövs det inte så mycket, en halvtimme samma dag. Men är hon inte rutinerad ska kantorn ställa upp och ses en eller två gånger innan. Ring kyrkan och kräv att få veta vem som spelar, det ska dom kunna svara på. Fixa kantorns nummer och be sångerskan ta kontakt med henne/honom och boka in en reptid så snart som möjligt. Men hon måste själv lära sig sången, kantorns jobb är INTE att lära henne musiken, isf får ni anlita en pianist som jobbar med henne.
    Precis, om hon är någorlunda rutinerad så klarar hon det bara hon får öva en gång, hon måste ju öva på sången själv hemma, sedan ska ju bara kantorn kompa, dvs följa sångerskan. Självklart skulle de kunna öva in något spektakulärt om de övade i flera månader innan, men det är inget att känna ångest över då jag inte tror att någon som inte sysslar med musik märker så mycket skillnad, de lär iaf inte känna avsaknad av något speciellt arr eller så. :)
  • Sörön10

Jag träffar kantorn samma dag, en timme innan gudstjänsten, vad det nu kan vara. Ibland har jag med mig eget komp och då finns det ju andra möjligheter.

Nyckeln är att skicka noter i förväg med tydliga instruktioner till hur man vill ha det. Tempo, form, tonart, genre. Allting! 

Som jag har förstått det så har kantorn inga skyldigheter att kompa solister eftersom det inte är ett obligatoriskt inslag i gudstjänstordningen så jag vet inte om man ska kunna kräva att de ska repa flera gånger innan. Tyvärr.  

• teah

De gånger jag spelat eller sjungit på vigsel har vi träffats dagen innan för att spela igenom. Min erfarenhet av olika organister är att de är otroligt duktiga och kommer att lyssna på solistens önskemål och vara otroligt lyhörd för tempo, tonart osv. Den värsta gången var när jag skulle spela canon i d på fiol och han kompa på orgel. Vi skulle träffas en gång, samma dag (!) som vigseln var, fast på förmiddagen. Problemet var att vi upptäckte att vi haft olika versioner av noterna....men det löstes och han var otroligt duktig på att ändra om och följa mig. Allt kändes superbra inför vigseln senare :) Så jag tror din solist kan känna stor tillit till kantorn :)

• Jag han

Tack snälla för era svar. Hon ska ringa kantorn och prata med honom. Hon är lite skeptisk. Men samtidigt är hon duktig. Har sjungit på olika tillställningar osv..

Känns nu som om vi blir utan sång i kyrkan.. :(

• Jag han
    Jag han skrev 2011-07-28 15:00:46 följande:

Tack snälla för era svar. Hon ska ringa kantorn och prata med honom. Hon är lite skeptisk. Men samtidigt är hon duktig. Har sjungit på olika tillställningar osv..

Känns nu som om vi blir utan sång i kyrkan.. :(

Ska också tillägga att både kantorn och tjejen kan låtarna vi vill ha.. Hon har övat på sången och han har spelat den tidigare.

Snälla, håll tummarna för oss!!

• Dannedo

Ta det lugnt nu! Om hon kan låtarna, och han med så kommer det att ordna sig, såvida hon inte får "kalla fötter". Finns ingen anledning att tro att ni blir utan sång i kyrkan. Får jag fråga var ni gifter er?

Svar på tråden hur mycktet tränar kantorn med sångaren?