• Ziroz

    Bestämt datum för bröllopp och försöker att bli gravid

    Hej.

    Vi har precis bestämt datum för bröllopp och vi försöker även att skaffa barn och har försökt i 4 månader men utan resultat. Nu börjar jag bli lite orolig för hur det kommer att funka att ha en nyfödd alternativt vara höggravid under bröllopet. Finns det någon annan i samma sita eller som varit i den sitsen tidigare?

    Om vi skulle lyckas bli gravida inom det nämaste och ha en bäbis på några månader under bröllopet känns som att det skulle funka bra med hjälp från släkt och vänner. Men ja om man har BF runt bröllops datumet så känns inte det optimalt, hade ni då valt att inte försöka den månaden så att BF skulle sammanfalla med bröllopet? Hur har ni gjort med brudklänning om ni varit gravida? Svårt att beställa om man inte vet hur stor man kommer att bli.. 

    Lite frågor som stuttsar runt i huvudet på mig just nu, hoppas att det finns någon där ute att bolla dessa frågor med :) 

    Kram 

  • Svar på tråden Bestämt datum för bröllopp och försöker att bli gravid
  • SnuttisSessan

    Vi slutade med p-piller den 10 juli 2010 och ska gifta oss på fredag den 29 / 7 och vi har inte blivit gravida än så det kan ta tid. Men ja man får lite olika reaktioner. Jag säger kör så det ryker och ta allt eftersom :)

  • Rosi

    Även jag slutade med p-piller Juli 2010 men inga barn än.... Gifter oss nästa år så vi tar barn när det väl kommer.

  • Gopplan

    Om ni redan har spikat datum så tycker jag att ni borde låta bli att försöka just nio månader innan så att ni slipper riskera att ställa in bröllopet om du ligger på bb då. Att gifta sig som nyförlöst kan inte vara någon hit. Efter min egen förlossnng var jag som i någon slags dvala veckorna efter och levde i min egen bubbla och orkade inte annat än att vara med bebisen. Man sover ju som bekant inte mycket som nybliven förälder och allt är nytt.

    Själv var jag supernoga med att skydda mig månaderna innan vårt bröllop för att jag vet hur dålig jag var i början av min graviditet. Det var som att ha maginfluensa i åtta veckor i sträck så hade jag blivit gravid hade jag inte orkat med mitt eget bröllop. Hur kul är det att må asilla och vara yr och springa till toa för att man tror man ska kräkas hela tiden?

    Med tanke på hur min egen graviditet var så hade det funkat kalasbra att gifta sig som höggravid för då mådde jag ok förutom lätt foglossning och dålig sömn, men vissa kvinnor kan ju knappt gå så det är svårt att säga. Det är ju så olika för alla och har du aldrig varit gravid förut vet du ju inte hur just DIN kropp reagerar. Jag hade föreställningen att jag skulle må som vanligt i början, kanske lite illa på morgonen, men blev riktigt dålig så man vet aldrig.

    Lycka till i alla fall och hoppas att ni snart får er efterlängtade bebis.

  • Ziroz

    Jag glömde ju skriva att vi räknar med att gifta oss i juli nästa år.

    Det känns inte som att alternativet att strunta i att föröska fram till bröllopet finns då jag har svårt att hitta ett prevemtivmedel som fungerar plus att vi båda är inställda på att försöka få en liten och längtar efter den stunden. 

    Rosi när nästa planerar ni att gifta er?  Hur har du tänkt göra med klänning?

  • Gopplan
    Ziroz skrev 2011-07-25 11:23:37 följande:
    Jag glömde ju skriva att vi räknar med att gifta oss i juli nästa år.

    Det känns inte som att alternativet att strunta i att föröska fram till bröllopet finns då jag har svårt att hitta ett prevemtivmedel som fungerar plus att vi båda är inställda på att försöka få en liten och längtar efter den stunden. 

    Rosi när nästa planerar ni att gifta er?  Hur har du tänkt göra med klänning?
    Det jag menade var inte att inte försöka alls utan att juste exakt nio månader innan bröllopet ta det lugnt just då. Men har ni bestämt er så kör på. Ni kan ju alltid ändra datumet också om det är så.
  • litenkaka
    Ziroz skrev 2011-07-25 11:23:37 följande:
    Jag glömde ju skriva att vi räknar med att gifta oss i juli nästa år.

    Det känns inte som att alternativet att strunta i att föröska fram till bröllopet finns då jag har svårt att hitta ett prevemtivmedel som fungerar plus att vi båda är inställda på att försöka få en liten och längtar efter den stunden. 

    Rosi när nästa planerar ni att gifta er?  Hur har du tänkt göra med klänning?
    Boka ett annat datum? Är det viktigt med ett sommarbröllop eller är tyngdpunkten på att ni blir man och fru?`Ur juridisk synvinkel är det alltid en fördel att vara gift när bebben ploppa ut! Så fint med brudar med en liten mage!
  • Ziroz
    Gopplan skrev 2011-07-25 12:22:29 följande:
    Det jag menade var inte att inte försöka alls utan att juste exakt nio månader innan bröllopet ta det lugnt just då. Men har ni bestämt er så kör på. Ni kan ju alltid ändra datumet också om det är så.
    Okej ja det var så jag funderade på om man ska göra för att inte riskera att vara precis höggravid i juli.
  • Hugo

    Jag blev gravid efter att vi planerat datum och skaffta mig en klänning. Men det kommer funka bra ändå, är i v.19 och gifter mig nu på lördag och jag kan ha klänningen som jag bestämt mig för från början ( Snörning i ryggen så den kan man reglera, sitter ju inte optimalt men inte alls fult och jag känner mig vacker ). Men du kan ju titta på modeller som passar för gravida magar? Finns ju jätte många fina klänningar som passar för både och..

    Sen som det näms ovan så vet man ju inte hur man kommer må, varesig när man är gravid eller efetr förlossning.. Men jag tror inte att det borde bli nå problem :)

  • Rosi
    Ziroz skrev 2011-07-25 11:23:37 följande:
    Rosi när nästa planerar ni att gifta er?  Hur har du tänkt göra med klänning?
    Vi bestämde för två månader sen att vi ska gifta oss den 11 Aug 2012.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med klänningnen om jag bli gravid, Vi ska in på kontroll för att se om jag kan bli gravid pga att det gått ett år... Men för oss är inte det heller ett alternativ att ge upp nu. Jag hoppas vekligen att om jag nu bli gravid efter besöket hos barnmorskan att det är direkt.. om inte så får jag ta som det kommer...
Svar på tråden Bestämt datum för bröllopp och försöker att bli gravid