• Äldre 17 Jul 20:15
    3111 visningar
    5 svar
    5
    3111

    Hur 17 ska jag lyckas mixa ihop 50-tal med 1600-tal?!

    Vi vill ha rockabilly/50-tal som röd tråd i vårt bröllop+fest, o ska ha festen i ett slott. Hur i hela hälleflundra ska jag lyckas mixa ihop dessa två utan att den ena tar över?!
    Vi vill ju lyfta fram vårt 50-tal, men samtidigt känna lyxen och mystiken med slottsmiljön. Hade väl tänkt oss att ha vissa detaljer som är rockabilly, t ex servetter med elvis o marilyn, cupcakes formar, m.m. Nån med nå mer bra förslag? 
    Letar även efter en sån där retro servetthållare/jukebox till bordet... 

  • Svar på tråden Hur 17 ska jag lyckas mixa ihop 50-tal med 1600-tal?!
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 17 Jul 21:00
    #1

    Tänk på att det säkert var folk på 50-talet som hade bröllopsfest där också ;) Jag skulle försöka centrera temat till dukningen och aktiviteterna liksom och inte förstärka slottsmiljön, den märks nog av som det är skulle jag tro :) Vi har lite samma grej, fast med färgtema, har höstfärger som rött, orange, osv, men vi ska ha bröllopsmiddag i "Blå Salen", så vi får bara försöka fokusera på att ha med temat där vi sitter :)

  • Äldre 17 Jul 21:24
    #2

    Vigseln sker ca 3 mil från festplatsen, så det blir ju själva festen som har rockabillyinfluenser.
    Vilka aktiviteter kan man tänkas ha? Det blir ca 90 pers inkl. oss. 
    En kompis till oss är musiker o karaokevärd, så han får sköta musiken och förhoppningsvis vågar nån sig upp o sjunga efter ett tag. O så hade vi tänkt sätta ihop ett bildspel, typ "story of us" (hoppas de finns projektor på slottet). Ska man ha några fler lekar/aktiviteter? Personligen tycker ja det är rätt pinsamt med lekar.  

  • Danned­o
    Äldre 17 Jul 21:57
    #3

    Kolla på Mad Men och inspireras av stilen! Kanske inte så rockabilly, men definitivt 50-tal. Skulle ju vara otroligt coolt att hyra in en jukebox till dansgolvet :). Sen tycker jag att man ska försöka hålla det fint, kanske hellre köra på dukning i "riktig" 50-tals-stil och låta Elvis vara med som musik... Helt enkelt låtsas att det är 50-tal och ni ska ordna bröllopsfest på slottet! 

    Några förslag:

    Rutiga dukar i pastellfärger
    Ljusstakar och vaser i 50-talsstil
    Ballonger
    En snygg gammaldags telefon som prydnad någonstans i rummet.
    Cola i snygga 33cl-glasflaskor.
    Cupcakes!
    Fulsnygga snittar (kolla gamla kokböcker från den tiden)
    Hamburgare som nattamat
    Ha fin gammal bil som ni kommer dit i.
    ...och så musiken såklart! 

    Jag tycker bäst om när fester får ha sin egen gång utan en massa lekar. Tycker du själv inte om det så är det ju ingen idé! Men om stämmningen är seg kan ju er toastmaster/madame ha någon på lager. Om ni har råd vore det ju ascoolt att hyra in någon som kan hålla en liten lindy hop/bugg-kurs. Har varit på sådan fest, har varit perfekt efter maten och fått igång dansgolvet :). Däremot kanske det inte går att få in i schemat på en bröllopsfest där allt tenderar dra ut på tiden...
     

  • Äldre 18 Jul 16:47
    #4

    Jänkaren är självskriven!
    Har tänkt oss buffé med kallskuret o varm fläskfilé o kycklingfilé, frukt o grönt, potatisgratäng. Efterrätt blir chokladfontäner (en med vit choklad o en med vanlig), jordgubbar, bröllopstårtan o lite smått o gott.
    På borden tänkte ja att vi kan placera sån gammal klassisk servetthållare, hemmagjorda ljus som ser ut som milkshake i glas, meny a la 50´s diner, m.m. 



    korten på toppen gillar vi, men tårtan nja, not so much....


    Då gillas denna mer!!!


    Gillas mycket!!!


    Gillas MYCKET!!!


    Nu ska ja bara hitta allt detta till ett hyfsat vetigt pris...Obestämd

     
  • Äldre 18 Jul 16:57
    #5

    Vi har en kompis som är musiker och jobbar som karaokevärd i Norge, så han får stå för underhållningen. Han har en grym röst o humor, så det blir nog kanon!

Svar på tråden Hur 17 ska jag lyckas mixa ihop 50-tal med 1600-tal?!